Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Märklin 3048 (BR01 097) ombygning til 5-polet motor

Ombygning og digitalisering af et Märklin 3048 lokomotiv.

 

Der findes en del ombygningssæt fra Märklin (60941.60943..) så man kan opgradere sine gamle tog til lidt nyere teknologi, men disse sæt passer ikke helt til f.eks en 3048. Der findes forskellige måder at tilpasse nogle af disse sæt med file og fræsning, små beslag osv. Men nu har Märklin lavet noget der kan bruges direkte, men det sælges som reservedelssæt, ikke som ombygningssæt. Det har nummer: E188838 Märklin Zubehör-Set Motor, og kan bestilles direkte ved Märklin, eller Märklin forhandlere. Sættet indeholder: Permanent magnet, 5-polet anker, motorskjold, skruer og kul, altså det samme som i ombygningssættene. Skjoldet skulle også kunne bruges til F800 og 3026. 

Jeg har taget lidt billeder af den jeg har bygget om, så sådan ser det ud Smile

 Til ombygningen er brugt: E188838, en 7185 slæbesko, en ESU 54610 dekoder og et lille hjemmegjort print.

 

E188838 

ESU

3048

Inde

Gl. motor

magnet

5

skjold

kabel

oppe

dekoder

 

Og sådan gik den eftermiddag  Smile

Nu skal jeg "bare" finde ud af at få justeret CV så det passer til sådan en damper  Smile

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 2 kan lide
Top

Picture

Petro

Pensionist

Hedehusene

Indlæg: 36

PB  Hjemmeside

 Hej Klaus

Fine instruktive billeder om ombygning til 5 polet elmotor, med dekoder. Jer er sikker på Du får en meget bedre kørsel nu. Din komutator på det gamle 3 polede anker ser også noget slidt ud.

Mvh. Petro : Hat

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

birkla skrev:

Ombygning og digitalisering af et Märklin 3048 lokomotiv.

 

Der findes en del ombygningssæt fra Märklin (60941.60943..) så man kan opgradere sine gamle tog til lidt nyere teknologi, men disse sæt passer ikke helt til f.eks en 3048. Der findes forskellige måder at tilpasse nogle af disse sæt med file og fræsning, små beslag osv. Men nu har Märklin lavet noget der kan bruges direkte, men det sælges som reservedelssæt, ikke som ombygningssæt. Det har nummer: E188838 Märklin Zubehör-Set Motor, og kan bestilles direkte ved Märklin, eller Märklin forhandlere. Sættet indeholder: Permanent magnet, 5-polet anker, motorskjold, skruer og kul, altså det samme som i ombygningssættene. Skjoldet skulle også kunne bruges til F800, 3026 og 3047.

Jeg har taget lidt billeder af den jeg har bygget om, så sådan ser det ud Smile

 Til ombygningen er brugt: E188838, en 7185 slæbesko, en ESU 54610 dekoder og et lille hjemmegjort print.

Og sådan gik den eftermiddag  Smile

Nu skal jeg "bare" finde ud af at få justeret CV så det passer til sådan en damper  Smile

 

Fin beskrivelse.

Det giver mening at samme sæt passer til F800, 3026 og 3048. De er alle grundlæggende samme konstruktion af DB BR 01.

Jeg kan ikke få 3047 ind i ligningen. Mig bekendt er 60944 det rigtige motorombygningssæt til det katalognummer. BR 44 findes også som bl. GN800, 3009, 3027, 3045, 3046 og 3108. De skal alle jf. Märklin ombygges med 60944. Det helt smarte som dansker er bl.a., at dette sæt indeholder to skjold og to 5 polede armaturer samt en magnet. Ved køb af en ekstra magnet, kan man både ombygge en BR 44 eller en 3021 (V200) og en MY med sættet!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

pejft skrev:

birkla skrev:

Ombygning og digitalisering af et Märklin 3048 lokomotiv.

 

Der findes en del ombygningssæt fra Märklin (60941.60943..) så man kan opgradere sine gamle tog til lidt nyere teknologi, men disse sæt passer ikke helt til f.eks en 3048. Der findes forskellige måder at tilpasse nogle af disse sæt med file og fræsning, små beslag osv. Men nu har Märklin lavet noget der kan bruges direkte, men det sælges som reservedelssæt, ikke som ombygningssæt. Det har nummer: E188838 Märklin Zubehör-Set Motor, og kan bestilles direkte ved Märklin, eller Märklin forhandlere. Sættet indeholder: Permanent magnet, 5-polet anker, motorskjold, skruer og kul, altså det samme som i ombygningssættene. Skjoldet skulle også kunne bruges til F800, 3026 og 3047.

Jeg har taget lidt billeder af den jeg har bygget om, så sådan ser det ud Smile

 Til ombygningen er brugt: E188838, en 7185 slæbesko, en ESU 54610 dekoder og et lille hjemmegjort print.

Og sådan gik den eftermiddag  Smile

Nu skal jeg "bare" finde ud af at få justeret CV så det passer til sådan en damper  Smile

 

Fin beskrivelse.

Det giver mening at samme sæt passer til F800, 3026 og 3048. De er alle grundlæggende samme konstruktion af DB BR 01.

Jeg kan ikke få 3047 ind i ligningen. Mig bekendt er 60944 det rigtige motorombygningssæt til det katalognummer. BR 44 findes også som bl. GN800, 3009, 3027, 3045, 3046 og 3108. De skal alle jf. Märklin ombygges med 60944. Det helt smarte som dansker er bl.a., at dette sæt indeholder to skjold og to 5 polede armaturer samt en magnet. Ved køb af en ekstra magnet, kan man både ombygge en BR 44 eller en 3021 (V200) og en MY med sættet!

 

Tak for det Smile

Jeg ved heller ikke om det passer til 3047, det er bare hvad jeg har kunne læse mig frem til. Men det ser ud til, at 3047 har den "store" motor, så det er rigtigt som du påpeger, at det bør være 60944 sættet der skal bruges til en 3047. Så jeg har fjernet 3047 fra min oprindelige tekst  Smile

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.