Jeg er gået i gang med at lave en model af en Ardelt traktor i H0 med den gamle overdel fra 87 Gruppen.
En af de problemstillinger jeg gerne vil have løst inden jeg kommer for langt er hvordan jeg får lys i lanterne på den.
Specielt frontlanternen i toppen er et problem da der er en godstykkelse på næsten 10mm bag ved den.
Derudover ved jeg heller ikke hvordan jeg skal få ført lys ud i de to nederste lanterne i fronten da de også sidder ud for det område hvor godstykkelsen er meget stor.Håber det kan fornemmes på billederne
Forslag og ideer til hvordan man kan lave lys på den modtages gerne
DCC
Indlæg: 359
Jeg ville montere en central varmhvid Ledbruge (SMD) og så føre lyset rundt med en 1mm lysleder evt. flere så du kan lave ranger lys.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
kedde
Maskinmester
Indlæg: 162
Hiver lige denne gamle tråd frem igen.
Jeg har netop erhvervet mig en overdel magen til, og spekulerer på hvad jeg kan bruge som undervogn. Findes der noget tysk traktor, som passer i akselafstand, eller skal man i gang med at konstruere selv?
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Hej Kedde,
Hiver lige denne gamle tråd frem igen.
Jeg har netop erhvervet mig en overdel magen til, og spekulerer på hvad jeg kan bruge som undervogn. Findes der noget tysk traktor, som passer i akselafstand, eller skal man i gang med at konstruere selv?
Et lille "glaskasten" lok har nogenlunde korrekt akselafstand og blindaksel. Selv har jeg til en anden Ardelt overdel brugt en Märklin glaskasten, samme findes også fra Trix. Roco's kan formentlig også bruges men kræver en del mere aggressivt skærearbejde så vidt jeg ved.
Min overdel var DF modeltogs, lavet som en småserie, har ikke samme tykke godstykkelse i fronten som 87 gruppens, så jeg må lige tage forbehold for at der evt skal tilpasses på den også...
Held og lykke med selvbyggeriet!
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.878
Hej Kedde
Kim, Tikøb Hobby har lavet en velkørende korrekt undervogn.
Jeg har også en overdel, der ligger - Hvad gør folk mht. trin?
Med venlig hilsen
Skott
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Kim, Tikøb Hobby har lavet en velkørende korrekt undervogn.
Spændende - det vidste jeg ikke? (Eller havde nok bare glemt det - den er at se på den "døde" Tikøb hjemmeside...) Er den til at betale?
Jeg har også en overdel, der ligger - Hvad gør folk mht. trin?
Jeg går ud fra at du tænker på de forreste? Selv har jeg genbrugt de trin der sad på bagenden af den glaskasten jeg slagtede - de er jo så ikke helt korrekte, men jeg synes det ser rimeligt ud... Min overdel er en Frichs-Ardelt fra DF modeltog og er ganske pæn synes jeg. Senere kan jeg evt. lægge et billede op af det samlede resultat som jeg egentlig er OK tilfreds med - selvom jeg formentlig er køber til en 'fiks og færdig' industrimodel...
Køreegenskaberne på min model er dog begrænset gode - dels på grund af lav vægt efter arbejdet på glastkasten stellet - dels på grund af ringe strømoptag, som nok mest er min egen skyld på grund af modifikation af kobber-bladene... Jeg har for nylig investeret i en dekoder med powerpack som jeg håber kan afhjælpe dette lidt.
(F2010/HobbyTrade har Ardelt i "kommer senere" stakken. Der løber også rygter rundt om at McK pønser på "et stykke mindre trækkraft" - Ardelt er en mulighed - en Frichs Køf kunne også være voldsomt interessant!
)
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 3.987
Kim, Tikøb Hobby har lavet en velkørende korrekt undervogn.
Spændende - det vidste jeg ikke? (Eller havde nok bare glemt det - den er at se på den "døde" Tikøb hjemmeside...) Er den til at betale?
Jeg har både Tikøbs over- og underdel - men har aldrig fået gjort projektet færdigt. Jeg mener, jeg har betalt en 1.500-1.600 for det hele - men Kim har limet motoren så skævt på underdelen, at overdelen kun kan sættes på i en vinkel på 5-10 grader i forhold til køreretningen. Jeg har spurgt Kim, der siger, at man blot skal vippe motoren af med en skruetrækker, men den sidder så godt fast, at jeg er sikker på, den går i stykker, hvis jeg bruger vold nok.
Ellers kan jeg fortælle, at underdelen er fræset i en massiv messingklods, der giver en god vægt. Hjulene er røde, så jeg forventer, at det bliver et helvede at male dem. Jeg har igen spurgt Kim, om man kunne skille det hele ad igen til maling, men fik at vide, at det ikke var nogen god idé.
Det ender nok med, at jeg må køre en tur til Tikøb en dag.
MVH
Lars
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 182
Jeg har en Roco Køf, hvor jeg er igang med montering af SMD rød/hvide lysdioder med monterede ultra tynde isolerede kobberledninger. ledninger føres bagud af lanterne og ned under og frem til lok dekoderen.
Via tilslutning til lok-dekoder, styres rød/hvid lys. Køres der fremad, lyser front hvidt og bag rødt. Køres der baglæns, slukkes den øverste lanterne og kun de 2 nederster foran lyser rødt og de bagerste lanterne lyser hvidt. Husk modstand, min. 1K. Flere lok dekodere kan også justere lysstyrken.
Kan købes via ebay fra Tyskland. Leveringstid ca. 1 uge.
held og lykke med projektet.
/henrik
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.878
Hej Henrik
Nu har rangermaskiner jo normalt ikke røde lanterner, men derimod de to nederste lanterner tændt i begge retninger (efter år 196x) - Før år 196x kørte man kun med tændte lanterner om natten.
Med venlig hilsen
Skott
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.878
Kim, Tikøb Hobby har lavet en velkørende korrekt undervogn.
Spændende - det vidste jeg ikke? (Eller havde nok bare glemt det - den er at se på den "døde" Tikøb hjemmeside...) Er den til at betale?
Jeg har også en overdel, der ligger - Hvad gør folk mht. trin?
Jeg går ud fra at du tænker på de forreste? Selv har jeg genbrugt de trin der sad på bagenden af den glaskasten jeg slagtede - de er jo så ikke helt korrekte, men jeg synes det ser rimeligt ud... Min overdel er en Frichs-Ardelt fra DF modeltog og er ganske pæn synes jeg. Senere kan jeg evt. lægge et billede op af det samlede resultat som jeg egentlig er OK tilfreds med - selvom jeg formentlig er køber til en 'fiks og færdig' industrimodel...
Køreegenskaberne på min model er dog begrænset gode - dels på grund af lav vægt efter arbejdet på glastkasten stellet - dels på grund af ringe strømoptag, som nok mest er min egen skyld på grund af modifikation af kobber-bladene... Jeg har for nylig investeret i en dekoder med powerpack som jeg håber kan afhjælpe dette lidt.
(F2010/HobbyTrade har Ardelt i "kommer senere" stakken. Der løber også rygter rundt om at McK pønser på "et stykke mindre trækkraft" - Ardelt er en mulighed - en Frichs Køf kunne også være voldsomt interessant!
)
Mvh,
Peter
Hej Peter
Kim, Tikøb Hobby har lavet en velkørende korrekt undervogn.
Spændende - det vidste jeg ikke? (Eller havde nok bare glemt det - den er at se på den "døde" Tikøb hjemmeside...) Er den til at betale?
Det er denne her:
Jeg har også en overdel, der ligger - Hvad gør folk mht. trin?
Jeg går ud fra at du tænker på de forreste? Selv har jeg genbrugt de trin der sad på bagenden af den glaskasten jeg slagtede - de er jo så ikke helt korrekte, men jeg synes det ser rimeligt ud... Min overdel er en Frichs-Ardelt fra DF modeltog og er ganske pæn synes jeg. Senere kan jeg evt. lægge et billede op af det samlede resultat som jeg egentlig er OK tilfreds med - selvom jeg formentlig er køber til en 'fiks og færdig' industrimodel...
Tror, det er KM-text, der lavede overdelen
Den overdel, jeg har er opr. fremstillet af Vagn Holstein og har ingen trin - hverken for- eller bagtil - Din har heldigvis de bagerste
Køreegenskaberne på min model er dog begrænset gode - dels på grund af lav vægt efter arbejdet på glastkasten stellet - dels på grund af ringe strømoptag, som nok mest er min egen skyld på grund af modifikation af kobber-bladene... Jeg har for nylig investeret i en dekoder med powerpack som jeg håber kan afhjælpe dette lidt.
(F2010/HobbyTrade har Ardelt i "kommer senere" stakken. Der løber også rygter rundt om at McK pønser på "et stykke mindre trækkraft" - Ardelt er en mulighed - en Frichs Køf kunne også være voldsomt interessant!
)
Mvh,
Peter
[/quote]
Med venlig hilsen
Skott
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Tror, det er KM-text, der lavede overdelen
Jeg har for nylig snakket med Jørgen F Nielsen fra DF - modellen er hans, KM-text leverede bare litreringer (og solgte faktisk også mig mit eksemplar). - Billedet ligger også på km-text.dk, men det er altså Jørgen der har lavet modellen.
Den overdel, jeg har er opr. fremstillet af Vagn Holstein og har ingen trin - hverken for- eller bagtil - Din har heldigvis de bagerste
Ja OK - kan godt se at de bliver lidt mere besværlige at lave...
Jeg har i mellemtiden skrevet lidt med Kim Møller fra Tikøb - hans undervogn koster 895 kr pt.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Jeg har både Tikøbs over- og underdel - men har aldrig fået gjort projektet færdigt. Jeg mener, jeg har betalt en 1.500-1.600 for det hele - men Kim har limet motoren så skævt på underdelen, at overdelen kun kan sættes på i en vinkel på 5-10 grader i forhold til køreretningen. Jeg har spurgt Kim, der siger, at man blot skal vippe motoren af med en skruetrækker, men den sidder så godt fast, at jeg er sikker på, den går i stykker, hvis jeg bruger vold nok.
Ellers kan jeg fortælle, at underdelen er fræset i en massiv messingklods, der giver en god vægt. Hjulene er røde, så jeg forventer, at det bliver et helvede at male dem. Jeg har igen spurgt Kim, om man kunne skille det hele ad igen til maling, men fik at vide, at det ikke var nogen god idé.
Det ender nok med, at jeg må køre en tur til Tikøb en dag.
Hmmm... Ja det lyder da til at han skal have lov selv at lave det "vip" med en skruetrækker i hvert fald...
Så kan det da godt være jeg bare skal beholde min trods alt fungerende Märklin undervogn med sorte hjul... :-)
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 182
Så blev man det klogere på lanterne på rangermaskiner. Takker.
Så skal SMD anvendes på andre områder.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.878
Hej Henrik
du kan faktisk se det på netop de to øverste billeder her : Ardelt lygteføring http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=9&lokid=93
Med venlig hilsen
Skott
cbt
Indlæg: 1.135
Der løber også rygter rundt om at McK pønser på "et stykke mindre trækkraft" - Ardelt er en mulighed - en Frichs Køf kunne også være voldsomt interessant!
)
Jeg håber ligeledes på en Ardelt, en DSB Köf, et Marcipanbrød eller "Rulleskøjte", gerne fra McK - men nu er det bare sådan, at McK allerede har førertrøjen på som foreløbigt 5-dobbelt Danmarksmester i dobbeltproduktion - og listen er sikkert lang endnu, inden turen kommer til noget, som ikke er udgivet endnu. Så er spørgsmålet jo, om McK's penge er brugt op inden da. Eller om folks købelyst og/eller tegnebog er "slidt op" inden da - hverken købelyst eller togbudget bliver fordoblet af, at hver model fås fra to forskellige producenter.
Så mon ikke at vi ser en MR/MRD fra McK, samtidigt med en eventuel Heljan-udgave af samme ?. Og en ny MT-maskine, en ny MH-maskine, en ny omgang MZ-lokomotiver i McK-udgave, og måske en McK-MY eller MX, bare fordi McK kan, og fordi de eksisterende modeller bare ikke er fine nok, eftersom de ikke er lavet efter McK-standard.
Heldigvis ryster McK posen lidt og forkæler os med noget nyt og spændende, når "gummivognene" kommer - tak, McK!
Og så må overraskelsen, der vist bliver afsløret i Køge, meget gerne være en Ardelt-traktor - ja tak, mange tak.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.333
Se også her:
http://www.f2010.dk/da/modeller-14391
Dieselrangertraktor DSB Ardelt
Kommende nyhed, som vi endnu arbejder på.
Neuheit, nocht nicht im Lager.
Skalatro model af DSB's rangetraktor af typen Frichs-Ardelt. Underdel, hjul og gantøj af metal, overdel i trykstøbt plastik. Modellen har mange påsatte detaler og håndbøjler i 0,3 mm metaltråd. Modellen har en fem-polet motor med svinghjul og digitalstik efter NEM-norm. Kortkobling og koblingsholder efter NEM-norm 362.
Modell der dänischen Kleinrangerierlok der DSB Typ Frichs-Ardelt. Fahrgestell, Gestänge und Räder aus Metalldruckguss. Gehäuse aus Kunststoff. Gehäuse ist mit vielen zugerüsteten Details ausgestattet. 5-poliger Hochleistungsmotor mit Schwungmasse, Kurzkupplung mit Kupplungsaufnahme nach NEM 362. Decoder-Schnittstelle nach NEM-Norm.
150129 Rangertraktor/Diesellokomotive DSB Ardelt 129, Epo. III, DC
150140 Rangertraktor/Diesellokomotive DSB Ardelt 140, Epo. III, DC
150146 Rangertraktor/Diesellokomotive DSB Ardelt 146, Epo. III, DC
250129 Rangertraktor/Diesellokomotive DSB Ardelt 129, Epo. III, AC
250140 Rangertraktor/Diesellokomotive DSB Ardelt 140, Epo. III, AC
250146 Rangertraktor/Diesellokomotive DSB Ardelt 146, Epo. III, AC
Svend
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Min overdel er en Frichs-Ardelt fra DF modeltog og er ganske pæn synes jeg. Senere kan jeg evt. lægge et billede op af det samlede resultat som jeg egentlig er OK tilfreds med - selvom jeg formentlig er køber til en 'fiks og færdig' industrimodel...
Nedenfor er for interesserede lagt et par billeder af min DF modeltog overdel (med KM-text litreringer) på Märklin glaskasten. Helt perfekt eller helt korrekt er den ikke - men jeg synes nu den i mangel af bedre er ganske sød... :-) Jeg har et sæt ætsede Frichs fabriksskilte fra Freja liggende, de ville nok pynte... Og den burde også have lidt tynd, gennemsigtig plastplade lagt i som vinduer.
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.878
Den er da sød
Med venlig hilsen
Skott
kka-dk
Indlæg: 66
Tror, det er KM-text, der lavede overdelen
Jeg har for nylig snakket med Jørgen F Nielsen fra DF - modellen er hans, KM-text leverede bare litreringer (og solgte faktisk også mig mit eksemplar). - Billedet ligger også på km-text.dk, men det er altså Jørgen der har lavet modellen.
Det er så ikke helt rigtigt - modellen var faktisk fremstillet af en helt tredje modelbygger. Jørgen lagde "bare" maling til
Men den var bragt på markedet i samarbejde mellem Jørgen og undertegnede.
Vi har i øvrigt et mindre restlager af overdelene med til Køge-udstillingen.
Den overdel, jeg har er opr. fremstillet af Vagn Holstein og har ingen trin - hverken for- eller bagtil - Din har heldigvis de bagerste
Jeg har både Holstein-overdelen og (naturligvis) vores egen, med undervogne fra hhv. Tikøb (anbefales!), en gammel Lima V20 (OK uden at være prangene - hjulene er af ret dårlig kvalitet), og en Roco Glaskasten (glem det - alt for meget bearbejdning, og dermed for lav vægt). Holstein-overdelen er af en lidt anden 1:1-byggeserie, og supplerer dermed fint, men den kan ikke løbe fra sin alder mht. finish og materialetykkelse - der er også et stykke arbejde, uanset valg af undervogn.
Begge typer overdele har i øvrigt fået varmhvide SMD-lysdioder størrelse 603, og udført så man kan nøjes med ranger-lanterneføring (= to nederste lanterner i begge ender) hhv. strækningslørsel (trelysfront eller kun øverste lanterne, afhængig af epoke).
Mvh. Klaus K, KM Text
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Hej Klaus,
Det er så ikke helt rigtigt - modellen var faktisk fremstillet af en helt tredje modelbygger. Jørgen lagde "bare" maling til
Men den var bragt på markedet i samarbejde mellem Jørgen og undertegnede.
Nå ok, I fremtiden vi jeg så kalde den KM-text/DF modeltog - er det mon et kompromis der kan gøre alle nogenlunde tilfredse?
Vi har i øvrigt et mindre restlager af overdelene med til Køge-udstillingen.
Herfra kan det i hvert fald anbefales at smutte forbi KM-text og tage et kig på den - den er fin.
Jeg har både Holstein-overdelen og (naturligvis) vores egen, med undervogne fra hhv. Tikøb (anbefales!), en gammel Lima V20 (OK uden at være prangene - hjulene er af ret dårlig kvalitet), og en Roco Glaskasten (glem det - alt for meget bearbejdning, og dermed for lav vægt). Holstein-overdelen er af en lidt anden 1:1-byggeserie, og supplerer dermed fint, men den kan ikke løbe fra sin alder mht. finish og materialetykkelse - der er også et stykke arbejde, uanset valg af undervogn.
Begge typer overdele har i øvrigt fået varmhvide SMD-lysdioder størrelse 603, og udført så man kan nøjes med ranger-lanterneføring (= to nederste lanterner i begge ender) hhv. strækningslørsel (trelysfront eller kun øverste lanterne, afhængig af epoke).
Det lyder godt - jeg har aldrig set de to modeller side om side. Jeg går ud fra at undervognene ikke er til salg men blot med for illustration?
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
kedde
Maskinmester
Indlæg: 162
Så blev man meget klogere, både med hensyn til lys og undervogn.
Da jeg tidsmæssigt har valt at køre mellem 1955 til '65, vil jeg til at starte med udelade lys i maskinen, og koncentrere mig om at få bygget den sammen med en undervogn enten fra Tikøk, eller evt. af eget design, hvilket helt o holdent afhænger af pris og anstregelser, men lige nu ser det ud til at Tikøb vinder licitationen på projektet.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
pemni
Indlæg: 7
Kan den omtalte Ardelt overdel fra KM-Text stadig købes , i givet fald hvor?
mvh
Peter M Nielsen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.878
Jeg ville prøve: http://www.km-text.dk/
Men Klaus skriver også herinde fra tid til anden: Mail - Det er nok lettest.
Med venlig hilsen
Skott
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Hej.
Er der nogen af jer der har Tikøbs fine undervogn til salg, eller ved hvor man kan købe den og hvad den koster?
Jeg har skrevet en mail til Kim, men han har ikke svaret.
Mvh Torben Munck
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Jeg har gode erfaringer med at ringe til Kim i stedet.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Hej Søren.
Jeg har fået svar fra Kim, han har dog ikke flere...
Der må være en ude i verden der har købet et projekt og ikke har fået det lavet, og nu kommer den vel snart fra HT eller det der F1210. Hvis der er en der ligger inde med det og hellere vil købe fabriksmodellen er jeg klar på at overtage projektet hvis der er sådan en undervogn med. Kom glad ud af busken...
Mvh Torben Munck
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Hej Torben,
Jeg har fået svar fra Kim, han har dog ikke flere...
Der må være en ude i verden der har købet et projekt og ikke har fået det lavet, og nu kommer den vel snart fra HT eller det der F1210. Hvis der er en der ligger inde med det og hellere vil købe fabriksmodellen er jeg klar på at overtage projektet hvis der er sådan en undervogn med. Kom glad ud af busken...
Prøv evt at skrive til Klaus Kongsted fra km-text. Jeg mener han havde nogle stykker af Tikøb's Ardelt undervogn med til DMJU i Køge i foråret - måske er du heldig at han stadig har et eksemplar?
Mvh,
Peter W
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.