hey alle der ude...
hvordan er det lige med litra nr.
jeg har en del tyske vogne og de bliver nu malet i mere dansk men der skal jo litra nr m/m på
men hvordan kan man gøre det næmt og billigt
billigt for jeg ved man kan bestille litra nr som er meget fine men de koster også en del og med ca 40 vogne jeg vil male om... ja ikk
har nogel en god ide eller en bedre end min som er at printe ud og lime på
Brian
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Brian
hvis der fandtes en nem og billig måde at gøre det på, så havde vi jo nok hørt om det allesammen, men dessværre findes den ikke -
selv hvis du vil printe selv - skal du anskaffe det grundlæggende - der kan du kigge på www.skilteskoven.dk og opstart er heller ikke billigt
men det hjælper dig jo ikke noget lige i øjeblikket, men hvis du lige kunne beskrive hvad du mener med at male tyske vogne mere dansk
fx en tysk O10 til dansk PE og lignende - ville det måske være lettere at vejlede dig
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
det tør jeg jo næsten ikke med dig du er jo et omvanderne lektikon har jeg bemærket he he ( sagt med smil på læben og dybeste respekt )
men jeg gider bare ikke tyske vogne og lokomotiver. så jeg kan sælge dem til ingenting eller hygge mig med at male dem lidt om.
jeg har en DB 38 som jeg har leget nok med jeg selv mener den er dansk nok til jeg vil kikke på den ( mangler dog lirta nr ) men vil kalde den T 296.
brandtoget fra marklin er malet mørkegrønt med sorte bemalinger på håndtag osv lige som med MT ja du kan godt se det ikke er en mt men den ser dog dansk ud med fine malet DSB på.
det ser bare ikke helt rigtig ud så der har jeg leget med min printer for at få nogle bogstaver der er små nok.
af gods vogne har jeg en roko vogn som nu er hvid og med røde bogstaver Tuborg på. disse bogstaver er dog så store at det ser fratisk helt rigtig ud.
osv osv.
det jeg mangler er fratisk bare en måde at lave litra nr osv. og da jeg maler dem behøver det ikke blive " rigtig flot" da jeg prøver at få dem til at se gamle og brugte ud med skygger i malingen osv
tror jeg må tage foto for at vise hvad jeg mener.
skilteskoven laver nogle meget fine ting det er helt sikkert. men det behøver ikke være så fint da det vil se alt for nyt ud.
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Brian
tak for rosen
men nu gø`r jeg jo nok værre end jeg bider
mener at have nogle gamle litreringer liggende til BR 38 fra Fleischman således at det bliver til en T maskine og mener også at der er alle numre og for at "bjæffe" lidt numrene 297, 298, 299 og hvis det er nummer 298 du har - og den anden maskine er magen til er det så nr 299 den skal have - og så kommer virkeligheden - 298 fik nemlig en kedel fra en BR 57 vi havde stående og hvor kedlen er magen til BR 38 og kedlen fra 298 kom så over på 299 og så er maskinerne 298 og 299 næsten ens ( småtingsdetaljer ) dog havde 298 en halv ovenlyskasse på førerumstaget - skal lige tjekke efter - og 297 havde en hel af slagsen på taget - prøver lige at finde nogle fotos
T 297, 1950 Aalborg - foto ukendt (fra bogen om T og N af Steffen Dressler - Lokomotivet )

T 298, 1954 Aalborg - Hartman
T 299, 1956 Frederikshavn - OWL / HGCvi bruger dem ikke i klubben - vi er efterhånden nogle "gamle" R....... der jo mener at vi har "opskriften" på det hele- men vi har mange gange glemt - hvordan vi selv startede -
jeg kan da fortælle dig at jeg i mine unge dage ( er fra 1950 ) - da jeg ville køre dansk - og ikke rigtigt kunne få noget dansk - bortset fra Lilliput der lavede "ikke helt korrekte" danske vogne -
de lavede blandt andet en DB BR 62 og nogle iltogsvogne DB B4ye-30 der lignede CL vogne - og vupti - undertegnede malede dem om og litrerede med de dengang store vådtransfer som man kunne få - og så havde man lige pludselig en Smaskine og CL vogne ( voksede op i Helsingør ) - og var faktisk skidelykkelig - man kørte jo dansk - selv den dag i dag har jeg såkaldte "pseudovogne" fx AC vogne baseret på en Lilliput DB A4ü30 kørende indtil AC kommer i model - så bliver de sat i vitrinen. Så derfor er det vigtigste ved modelbane at man har det godt og sjovt med den - ikke at den er 100% korrekt - for når vi kigger efter kan vi altid se at det er en model - og mærkeligt nok er vi ikke engang enige om hvordan det skal bedømmes - nogen ser på om trinnet sidder præcist 3,5 mm over skinnekant - og andre hvor jeg selv mener hører til - ser på hvordan ser det ud i helhed på anlægget - at jeg når det er virkelighed og historie anlægger andre kriterier er så noget andet igen - der skal det være korrekt - eller kort sagt - om et eller andet firma laver en vogn mere eller mere korrekt - får mig ikke til at lige søvnløs - kan lade være med at købe den - men det overholder jeg ikke altid - fx har jeg da Premier Is vognen - både fra Hobbytrade som er korrekt og fra Piko som er mindre korrekt - men det er mit valg - og der skal jeg ikke bestemme hvad andre gør og synes - men "vi elsker" jo at diskutere "småtingene" - i forhold til den virkelige vogn - selvom vi godt ved at meget er produktionsbetinget - og sådan er der så meget
men tilbage til litreringer - hvis du kan lave nogle foto af det materiel du tænker på at male om og litrere dansk - smide ind her på forum - så skal jeg kigge efter hvad jeg har af gamle litreringer fra forskellige firmaer - og give dig besked - har vist også noget letraset liggene -
ok?
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bqg
Indlæg: 1.102
Kunne man bruge lidt af den samme teknik, som når man fremstiller fotoprint.
printe på folie og så belyse.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Hans Kurt
der bliver jeg dig svar skyldig - keine forstand på det emne - må så håbe at der er eksperter på det område - der vil svare - tænker dog at der kan være et problem med den film påskriften skal være på - hvis jeg har forstået det rigtigt ??
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
he he ja selv nørdene var pur unge engang og det er nu 3 gang jeg er igang grundet slag til andet sjovt. og tyveri men nok om det.
min viden om damptogs historie er fratisk ikke så tror selv om jeg fik det ind med modermælk. men jeg har da lidt infomation i bog form også er der jo internettet.
men lige om t maskinerne har jeg dog lidt nærlæst om.
297 298 og 299 som fra tysk DB hed 38 endvidre købte man af englanderne som havde overtaget alt tysk martrial også et DB 57 som var i så dårlig stand at man brugte den til dele og ja det er fra den kedlen til 298 stammer fra.
men nok om historie ( jeg ved jo ikke nær nok til at blande mig og det jeg ved er noget alle ved )
jeg har nu tænkt mig at kalde den jeg har malet om for t 296 netop for at nittetæller skal kunne grine lidt af mig og KUN kunne sige at såden en har der aldri kørt i danmark for så kan jeg drille tilbage og sige jo den køre jo lige nu på min modelbane.
de vogne jeg maler om og ønsker lirta nr på er af alle slags jeg har en del marklin kølevogne fra tyske øl mærker på og de kan lige så godt blive malet og komme til at line noget dansk så for mig er det lidt ligemeget hvad der er på bare det ser danke ud.
dog er der en tybe jeg lidt samler på
marklins kølevogn med påskriften OLIVERS på siden. min herlige søn på 1½ år er som sin far bidt at tog ( eneste ting i denne verden der kan få han til at sidde stille og bare kikke er nå vi køre modeltog )
men han hedder Oliver ja behøver jeg sige han er meget glad for lige hans vogn og igen han er også rigtig glad for t maskiner.
jeg har 5 stk brune godsvogne med DB på siden og dem kunne jeg godt tænke mig der kom dsb på
osv osv. så i virkeligheder skal jeg have masse produceret en del litra mærker så jeg har lidt at lege med
eller finde en måde at male dem på en skabelon ville nok kunne gøre det men igen det er jo så småt
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Brian
ja gu var vi unge dengang - men vi havde det herligt - og der kommer endnu en fortælling senere i indlægget - om hvad jeg også gjorde
men kan godt lide din indstilling - især det med at vildlede en "nittetæller" - nu skal du bare høre - og så fortælle ham at det ved man godt - men at man har gjort sådan og sådan fordi.......
med hensyn til de litreringer jeg har i overskud - så er de gratis - og jeg går lige i tænkebox om hvad jeg eventuel kan hjælpe med - altså såfremt du ikke har noget imod det - om de resterende vogne
med hensyn til hvide vogne har jeg sort letreset - men hvis du gider og vil - så ville nogle foto hjælpe mht iderne -
nå - men historien om hvad jeg også gjorde - På Helsingør station var der en stor grusbunke bag stopbommen ved sporet der lå ud til Øresund - det der hedder spor 0 idag og der lavede jeg modeljernbane ved hjælp af mursten og trak spor i gruset, derefter slog jeg mursten i stykker så de lignede tog og trak dem rundt i sporene jeg havde lavet i gruset - et større arbejde når det var et godstog - gad vide hvad folk har tænkt når de så en knægt på 6 - 7 år trække mursten rundt og sige som et tog og fløjte - helt opslugt - men man fik lært at lave sporplaner - tja det var dengang
men vender tilbage
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Har vist nok også nogle.... kikker lige efter.
Tja... det har vi opdaget
Der kommer jo ikke en sporplan fra dig uden der ligger 5 km. spor
Men det er jo også herligt :)
Med venlig hilsen
Peter
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej "Artie"
der er noget der hedder aktiepleje - uanset om det drejer sig om spor eller sukker
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
ok ok så får i da min lykkelige historie om min barndoms fut.
da jeg belv 5år fortalte morfar jeg nu var gammel nok og ind i bilen og afsted med morfor til maribo.
så / he he) da i leget fut med mursten eller jeg har hørt om 1 ligeskinne og 1 drejeskinne og en fladvogn som blev starten. ja så leget jeg altså i størelsen 1:1
jeg kørte altid med oppe i maskinen og Kjøge nr2 som i dag er Danmark ælste damplokomotiv i drift var min øjesten og er det stadig det er MIT tog " vandt det fratisk i kort spil da jeg havde vundet alle de 1 øre 2 øre og 10 øre de dengang spillet kort med og ikke ville give dem fra mig måtte vi jo spille om kjøge og da vandt jeg " og frem til den dag hvor min morfar" kaldet gammel kai " ikke kunne mere pga sygdom har jeg slidt en del par bukser ned ved at lege med de store drenge
og ja den dag i dag kende de til mig og jeg køre da stadig gratis med.
tilbage til lirta nr jeg prøver lige med lidt foto.
her er det min t 298 og min onmalet front mod front
her et DB ( tror 120 ) men mangler lidt DSB på det træk kraft på 5 røde lime pass vogne og det køre rigtig godt
FIretrain sættet som her ommalet mangler også lirat MT måske og stort DSB så kan det vil nok bruges.
den er da grim og skal da males om til noget gerne noget privatbane og mærker på ikk
den behøver ikke males bare skiftes DB ud med DSB ( har 5 stk og 1 med rødt lys )
igen fra Firetrain sættet den var rød. der blev kørt en del med hvide vogne her hjemme engang men det var vist mest kølevogne men jeg syndes det ser godt ud med et sort damploks og hvide vogne men det kan godt være den bliver malet brun.
Olivers vogn nej den skal ikke males men har nogle af jer en stående og ikke rigtig bruger den køber jeg gerne et par stykker husk jeg søger også en meget billig commando central gerne esu 1 eller marklins cs1
håber det giver lidt en ide om hvad jeg har gang i.
nå ja jeg har skaffet mig en santafe fra ca 1970 den er ombygget til digitalt jeg har også 2 vogne af den gamle slags alt i metal og kunne da også godt bruge et par stykker mere. ja det er ikke danks men det var mit drømme lokomotiv da jeg var dreng og idag mener jeg stadig det er på top 10 af de pæneste lokomotiver i verden
Brian "der er ved at få fut på hjernen"
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Brian
fin lille historie - og ja opdragelsen med tog starter mange steder og på mange grundlag
mit elektriske tog startede med en buet skinne 5100 og brun godsvogn og en røvfuld for at tømme sparebøssen - men hvad - den ømme gik over - og fik et startsæt i julegave - så for skønheden må man lide - havde dog et stort Pioner optrækstog i størrelse 0 til haven - var dog min fars i første omgang
nå men over til litra nummer
din T maskine har vi litreringer til fra Fleischmann - så må du bare finde dig i at det bliver 297 eller 299 - den lille kasse er ikke noget problem
din DB er nu meget sjov ( det er nu nok mere en 215, 216,217 eller 218 ) men det sjove er at William Bay ( ham med bøgerne om damplokomotiver ) da han var ansat på Frichs eller Scandia faktisk har været med til at tegne et forslag til DSB der lignede din model - findes i bog MM00- de blev ikke til noget- litrering - den bestemmer vi selv - men hvad er der i vejen for at sætte vingehjul og gule litreringer med kongekrone på - fx ML 501 : ML for motorlokomotiv og nummeret; den første i 500 serie
den grønne MT det samme - den skal så hedde noget andet
hvis bajeren smager som vognen ser ud - så er man da advaret - men den kunne jo males blå, grøn eller gul og laves til en firmavogn - sort firkant ved enderne til litra
de brune - af med DB og på med gul kongekrone og DSB - beholder nummeret
fladvognen kan påskriften være sort på hvid vogn
så er der Olivers vogn - sorte påskriftfelter påmales og litra og nummer på igen - stadig med kongekrone og DSB litra og nummer i gult
og der er nok mange muligheder - dem ser vi på og så har du lidt at tænke over
mvh henning h087
og så ses vi onsdag
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
T maskinen skal da hedde 297.
DB 218 ( har slået den op ) ML 501 efter dit valg
men Olivers vogn skal jeg kun samle på og ikke laves om dog måske den gule øl vogn med påskrift cecilie så bliver tøsen nok glad for jeg har en vogn med hendes navn også he he he
henning jeg hørte at en del fra klubben kommer fra slagelse er du en af dem ???
Brian som også bor i slagelse
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
henning jeg hørte at en del fra klubben kommer fra slagelse er du en af dem ???
Brian som også bor i slagelse
Schhh Brian
Det er en dyb hemmelighed og ikke noget man taler om, du ved arv og miljø (manden er dybt ramt)
Venlig hilsen (en af de andre fra Slagelse)
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
diablomandk
Indlæg: 311
jeg tænkte nu mere på noget med at køre sammen til ølby da jeg jo ikke helt kender stedet endnu
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Brian
nu skal du ikke tage dig så meget af hvad "den svenske afkobler" skriver - ved godt at han siger at han er lokomotivfører - men så er det af guds nåde og DSBs fejltagelse - ( ved så ikke hvad der er største fejltagelse han eller IC4 ) - men jeg har fotobevis af det andet - Nej - jeg bor faktisk lige op af klubben i Ølby - men kommer fra Korsør - og igen fra Odense - og igen et mindre ophold på et par måneder i slagelse - og igen fra Odense - og igen fra Slagelse/Flakkebjerg og igen fra Ulstrup ved Hillerød og igen fra Helsingør - og igen fra Dronningmølle og igen fra Nørrebro/Rigshospitalet - og der fra min mor hvor jeg i ni måneder øvede mig i at tegne sporplaner på væggen - og derfra må det så være half and half fra mor og far - og før den tid - uhada - det tør jeg ikke rigtigt at sige noget om - det dybe ramte "den svenske afkobler" taler om er noget der opstod omkring 83-84 da jeg kom til at læse et smudsblad ved navn 4-toget - hvor omtalte "svenske afkobler" påstod han var redaktør og vidste noget on fiskevogne litra ZF - det er vi så endnu ikke kommet os over - så nu er du advaret - og indimellem alle disse byer Korsør - Odense - Slagelse - Odense har jeg føjtet rundt i Norge, Sverige, Nordsøen, kort tid i Frankrig og en enkel tur i Rusland og og ikke forglemme Rostock, Flensborg og Voss/Hamburg - lige ved siden af Reberbahn, og oven i købet boet oven på et S/M sted - men meget fornøjeligt - altså ikke Voss/Hamburg - men de andre steder - men vi ses vel stadig på onsdag?????
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Brian
den får vi lige fixet - de kører allerede fra Slagelse om eftermiddagen - ved så ikke hvordan det passer dig - ? men send dit tlf på pm til mig eller Flemming - så ringer jeg op og får det aftalt -
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Brian
og hvis du så kører med Flemming Knold og Tot, MadMartinMartin og - ja det var underligt - Madsen - så er det værste chok overstået når i er kommet til Ølby - her er vi mere normale - men ikke for meget
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
altså hvis jeg da ellers med mit stadig nuværende fornuft ellers kan udrede bare en smule af alle de infomationer om at være småtosset og ellers leder efter rekorden for hvor toppen kan eller bør ligge så tror jeg sgu jeg har fundet det helt rigtige sted men igen så har jeg en bange anelse for jeg vil passe rigtig godt ind. # jar har fratisk engang fået et job ved at sige den eneste sygdon jeg havde var at være småtosset " og det gode gamle motto.
man begøver ikke være tosset men gud hvor det hjælper... ja den lever dybt i mig.
sender en PM ( tror jeg nok i kalder en mail ) men mit tlf.
Brian (som mener tosset mensker bør have mere i løn )
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
diablomandk
Indlæg: 311
altså hvis jeg da ellers med mit stadig nuværende fornuft ellers kan udrede bare en smule af alle de infomationer om at være småtosset og ellers leder efter rekorden for hvor toppen kan eller bør ligge så tror jeg sgu jeg har fundet det helt rigtige sted men igen så har jeg en bange anelse for jeg vil passe rigtig godt ind. # jar har fratisk engang fået et job ved at sige den eneste sygdon jeg havde var at være småtosset " og det gode gamle motto.
man begøver ikke være tosset men gud hvor det hjælper... ja den lever dybt i mig.
sender en PM ( tror jeg nok i kalder en mail ) men mit tlf.
Brian (som mener tosset mensker bør have mere i løn )
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
altså hvis jeg da ellers med mit stadig nuværende fornuft ellers kan udrede bare en smule af alle de infomationer om at være småtosset og ellers leder efter rekorden for hvor toppen kan eller bør ligge så tror jeg sgu jeg har fundet det helt rigtige sted men igen så har jeg en bange anelse for jeg vil passe rigtig godt ind. # jar har fratisk engang fået et job ved at sige den eneste sygdon jeg havde var at være småtosset " og det gode gamle motto.
man begøver ikke være tosset men gud hvor det hjælper... ja den lever dybt i mig.
sender en PM ( tror jeg nok i kalder en mail ) men mit tlf.
Brian (som mener tosset mensker bør have mere i løn )
Kære Brian
Hvis det er nogen trøst, så er hans tale værre end hans skrift og du skal ikke være ked af at du ikke kan hitte hoved og hale i alle de informationer - det kan vi andre heller ikke! selv om vi har øvet os i snart 30 år. Det meste af tiden smiler vi til ham og lader som ingenting - ikke at det hjælper, men man skal jo overleve. Som hans læge sagde "interessant tilfælde - egentlig underligt at det er levende"
Venligste hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
bqg
Indlæg: 1.102
sender en PM ( tror jeg nok i kalder en mail ) men mit tlf.
En PM er en privat meddelse. PM kan læses i toppen af skærmen, under dit login navn finder du 'Beskeder'. Afhængigt af opsætningen kan boardet(forum) sende en e-mail, så man ved der er en besked.
En e-mail sendes direkte.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
diablomandk
Indlæg: 311
Hvis det er nogen trøst,
he he. jeg glæder mig til onsdag det skal nok blive rigtig hyggeligt.
jeg prøver om jeg kan nå en lille tak for invationens gave men nu får vi at se.
og de færdige håber det er noget i vil have stående.
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk