Til en ny overkørsel har jeg få et "udtag" med blink til kontrolsignal.
Det er fundet på:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_k.htm#kontrolsignal
Er der kendskab til højden og evt. bredden på selve den sorte plade ?
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
je
Egå
Indlæg: 135
Overkørselssignalet, der også er 6-kantet, har en bredde på 700 mm. Mon ikke kontrolsignalet er det samme? Det er jo det signal, der er udgangspunktet for overkørselssignalet.
De gamle regler (SODB 1949) foreskriver en lanternehøjde for kontrolsignaler på 2600 mm over SO.
/Jan
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.651
Tak for en yderst præcis beskrivelse .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Togsøn
Indlæg: 222
Hej.
Hvordan er det styret, det skulle jo faktisk være sådan at når først overkørslen er sikret, altså bommene er nede at formelderen til lokomotivføreren begynder at blinke.
Jeg har selv tænkt på at lave en kontakt i en overkørsel, ved bom armens bevægelse / Motor, eller et reed relæ(magnet kontakt) Magnet i bommens ende og kontakt i gaflen som er fast !
Har du den tilbagemedlings mulighed ?
Hvad styrer du overkørslen med ?
Havde selv tænk på en arduino.
Så kunne man måske lave en kunstig fejl, bommen ikke nede, overkørslen ikke sikret, toget holder før signalet ! (Sjov feature at vise frem !)
De bedste hilsner Erling.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.651
Der er 100% sikkerhed i dette projekt ...............
Biler bevæger sig ikke !
Så hvis bommene ikke virker, så er det bare ærgeligt, toget bruser ( hvis de vil køre ) igennem, men det er jo kun hos J&B Rail !!!!
Det skal vel også med, at printet lige nu ligger hos Shell i Hammerum.
Hvor det er lavet - jeg skal lige spørge, om jeg kan fortælle det
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.651
Printet er skaffet til veje via denne hjemmeside:
http://www.litra.dk/
Og det er lavet, så det passer til vores bane !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
je
Egå
Indlæg: 135
Hej.
Hvordan er det styret, det skulle jo faktisk være sådan at når først overkørslen er sikret, altså bommene er nede at formelderen til lokomotivføreren begynder at blinke.
Jeg har selv tænkt på at lave en kontakt i en overkørsel, ved bom armens bevægelse / Motor, eller et reed relæ(magnet kontakt) Magnet i bommens ende og kontakt i gaflen som er fast !
De bedste hilsner Erling.
Nu er det jo først i de nyere epoker (V->), at kravet er, at bommen skal være nede. Op til 1980-erne var det kun et krav, at de havde bevæget sig ud af lodret.
Og så er der også mange andre krav til en overkørsel, ikke mindst, at der skal være rødt blink i vejsignalerne. Har du også tænkt på at have det krav med?
/Jan
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
I vejsignalerne, hvad mener du klart lygterne skal blinke, men bommen kunne da være fedt med små smd led.
Syns bare featuren med bommen og sikring, kunne være sjovt at vise på en udstilling !
Hvor finder du kravet om ud af lodret ?
Der står i Sikkerhedreglementet at bommene SKAL gå helt ned, men uordenssignalet viser når de er gået ud af lodret og på vej ned !!
Hvis de går i stå på vej ned skal toget prøve et holde og fløjte sig over.
Det betyder så min kontakt skal ligge i armen, så den melder fra armen bevæger sig.
Venlig hilsen Erling.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.651
På J&B Rail er det blot 2 bomme med gardiner, der skal ned.
Nogle røde og hvide lys, der skal blinke + en klokke, der skal ringe, når bommene begynder deres bevægelse.
Bommene er forøvrigt fra Viessmann .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
je
Egå
Indlæg: 135
Hejsa.
I vejsignalerne, hvad mener du klart lygterne skal blinke, men bommen kunne da være fedt med små smd led.
Syns bare featuren med bommen og sikring, kunne være sjovt at vise på en udstilling !
Hvor finder du kravet om ud af lodret ?
Det kan jeg finde i ældre udgaver af lærebøgerne. Den gang, der viste overkørselssignalerne hvidt blink ("Overkørslen sikret"), når bommen var 15 grader fra lodret og på vej ned. Det er jo ikke så smart, og derfor er kravet til, hvad der er at betegne som "sikret" senere ændret til, at bommene skal være nede (under ca. 15 grader fra vandret), før der må vises "Overkørslen sikret". De 15 graders "usikkerhed" skyldes de mekaniske forhold i bomkontakterne.
Der står i Sikkerhedreglementet at bommene SKAL gå helt ned, men uordenssignalet viser når de er gået ud af lodret og på vej ned !!
Hvor ser du det i sikkerhedsreglementet?
Uordenssignalet fortæller intet om bommenes bevægelse. Det har altid slukket de gule lys, når overkørslen var sikret.
Hvis de går i stå på vej ned skal toget prøve et holde og fløjte sig over.
Tja, det kræver så også lidt forudsætninger, for lokomotivføreren skal også prøve manuelt at tænde overkørslen. Der er så en række forudsætninger for, at det kan undlades, nemlig at anlægget allerede er tændt, så det ikke giver mening at tænde det.
/ Jan