Ja, som overskriften siger: Kan man bytte rundt på Heljan MY og MX overdele?
Jeg har en Heljan MX i DC version, og tænker på at købe en Heljan MY AC, men vil høre om nogen ved om man kan bytte overdel mellem disse 2 modeller inden jeg køber MY'en?
__________________
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
Langelandsbanen
Indlæg: 134
Det vil jeg ikke mene at du kan, da Mx er kortere end My
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Hej,
Det korte svar er nej:
Maskinerne er ret forskellige - både forskellig længde og forskellige bogier/undervogn etc.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
Ok,tak for svar. Må finde på en anden løsning
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
- Til gengæld er ombygning af din DC MX til AC ikke så vanskeligt endda, det er stort set at:
* Montere en slæbesko
* Samle strømoptagene fra hjulene og lade slæbeskoen levere "den anden pol"
* Montere en dekoder hvis maskinen ikke allerede er født med en...
(Det kan også være det bliver nødvendigt at justere hjulafstanden lidt - se f.eks. her - men problemet er størst hvis du kører på gammeldags M-skinner...)
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
- Til gengæld er ombygning af din DC MX til AC ikke så vanskeligt endda, det er stort set at:
* Montere en slæbesko
* Samle strømoptagene fra hjulene og lade slæbeskoen levere "den anden pol"
* Montere en dekoder hvis maskinen ikke allerede er født med en...
(Det kan også være det bliver nødvendigt at justere hjulafstanden lidt - se f.eks. her - men problemet er størst hvis du kører på gammeldags M-skinner...)
Mvh,
Peter
Hej Peter
Det har jeg faktisk prøvet, men fik det ikke til at spille 100%. Slæbeskoen løftede lokomotivet når det passerede kryds og enkelte sporskift. Og jeg prøvede både med Märklin og ROCO slæbesko. Så løsningen på den sag, blev at jeg monterede en slæbesko i en gammel Märklin Silberling og så er den første vogn efter lokomotivet altid, med strømførende kobling. Og det fungere faktisk rigtig fint.
Men nu har jeg jo købt Dekas LJ B-vogne, og så vil man jo gerne have Heljans LJ M35 til at trække de fine vogne
Så påtænker at finde mig en Heljan MX i AC, det burde vel kunne lade sig gøre, og så bytte disse overdele. Og så kan min DC-undervogn blive til en DSB MX i stedet med fast første vogn
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Hej Peter
Det har jeg faktisk prøvet, men fik det ikke til at spille 100%. Slæbeskoen løftede lokomotivet når det passerede kryds og enkelte sporskift. Og jeg prøvede både med Märklin og ROCO slæbesko. Så løsningen på den sag, blev at jeg monterede en slæbesko i en gammel Märklin Silberling og så er den første vogn efter lokomotivet altid, med strømførende kobling. Og det fungere faktisk rigtig fint.
Men nu har jeg jo købt Dekas LJ B-vogne, og så vil man jo gerne have Heljans LJ M35 til at trække de fine vogne
Så påtænker at finde mig en Heljan MX i AC, det burde vel kunne lade sig gøre, og så bytte disse overdele. Og så kan min DC-undervogn blive til en DSB MX i stedet med fast første vogn
Måske var jeg ikke præcis nok - jeg vil helt klart anbefale at skaffe Heljan's slæbesko (som vist nok var Roco's oprindelige "lydløse") - eventuelt har bogiebunden også en lidt anden udførelse i AC til montering af slæbesko, men begge dele bør være til at skaffe som reservedel...
Det bedste bud er nok Togdillen / Modeltog.dk på Jyllingevej i Vanløse - han har i hvert fald rigtig mange Heljan reservedele (også selvom de ikke er at finde i webshoppen...).
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
Jeg må prøve Togdillen, kan jo stadig købe en MX AC alligevel
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.011
Jeg må prøve Togdillen, kan jo stadig købe en MX AC alligevel ;)
Præcis, de er ind imellem også til at få til fornuftige priser brugte - så lige en vinrød AC MX på en af salgsgrupperne på Facebook til 950 kr.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Thomas Jespersen
Indlæg: 424
At bygge en Heljan MY eller MX om til AC er noget af det nemmeste.
Strømoptaget skal flyttes fra DC til AC og slæbeskoen sættes i det stik hvor der står eller loddes på det punkt.
Slæbeskoen monteres under bunden i holderen. Der sidder normalt en sort plastikplde og dækker af, men den fjernes ved at fjerne clikpsen til en af siderne og skubbe den af. Slæbeskoen skubbes så på istedet.
Slæbeskoen fåes nemmest ved RC kongen i Søndersø. Du skal bruge den lange til både MY og MX.
Der er iøvrigt ikke nogen forskel på boggien til DC og AC. De er helt ens, selv hjulene. Mine kører fint, men nogle mener hjulafstanden skal ændres en smule.
Thomas
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
At bygge en Heljan MY eller MX om til AC er noget af det nemmeste.
Strømoptaget skal flyttes fra DC til AC og slæbeskoen sættes i det stik hvor der står eller loddes på det punkt.
Slæbeskoen monteres under bunden i holderen. Der sidder normalt en sort plastikplde og dækker af, men den fjernes ved at fjerne clikpsen til en af siderne og skubbe den af. Slæbeskoen skubbes så på istedet.
Slæbeskoen fåes nemmest ved RC kongen i Søndersø. Du skal bruge den lange til både MY og MX.
Der er iøvrigt ikke nogen forskel på boggien til DC og AC. De er helt ens, selv hjulene. Mine kører fint, men nogle mener hjulafstanden skal ændres en smule.
Thomas
Hej Thomas
Det lyder jo til at være noget der nemt at gå til, der er bestilt dele nu, og så ser vi hvad det bringer med sig
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
Så lykkedes det, det gik jo nemt
Tror fejlen jeg gjorde tidligere var, at det var for korte slæbesko jeg prøvede at montere, men med den lange fra Heljan passer det bare. Og så i samme forbindelse monterede jeg lysprint fra Dansk Hobby, så nu er der også lys på 
http://www.rckwebshop.dk/shop/lysprint-til-heljans-6942p.html
Tak for hjælpen
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
mr-data
Indlæg: 805
Dette indlæg er måske irrelevant i forhold til resten af tråden, men jeg vover nu alligevel at skrive den:
MY og MX har i virkeligheden en forskel i længden på 0,6 meter (MY er 18,9 MX 18,3), hvilket er ca 6,9 mm. i 1:87. Begge lokomotiver anvender bogier med 3 aksler med ca. samme akselafstand på begge.
Ovenstående gør, at Heljan har kunnet bruge flere dele fra MX til MY, faktisk har der vist været tale om 3 ændringer: 1. Overdelen. 2. Undervogn/chassis. 3. Kardanaksklernes længde. Muligvis også andre mindre ændringer, men disse 3 skulle være de mest væsentlige.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.