Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Kan man bytte rundt på Heljan MY og MX overdele?

Ja, som overskriften siger: Kan man bytte rundt på Heljan MY og MX overdele?

Jeg har en Heljan MX i DC version, og tænker på at købe en Heljan MY AC, men vil høre om nogen ved om man kan bytte overdel mellem disse 2 modeller inden jeg køber MY'en?

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 124

PB  Hjemmeside

Det vil jeg ikke mene at du kan, da Mx er kortere end My Smile

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

www.Langelandsbanen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Hej,

Det korte svar er nej:

Maskinerne er ret forskellige - både forskellig længde og forskellige bogier/undervogn etc.

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Ok,tak for svar. Må finde på en anden løsning  Smile

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

- Til gengæld er ombygning af din DC MX til AC ikke så vanskeligt endda, det er stort set at:

* Montere en slæbesko

* Samle strømoptagene fra hjulene og lade slæbeskoen levere "den anden pol"

* Montere en dekoder hvis maskinen ikke allerede er født med en...

(Det kan også være det bliver nødvendigt at justere hjulafstanden lidt - se f.eks. her - men problemet er størst hvis du kører på gammeldags M-skinner...)

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

peterw skrev:

- Til gengæld er ombygning af din DC MX til AC ikke så vanskeligt endda, det er stort set at:

* Montere en slæbesko

* Samle strømoptagene fra hjulene og lade slæbeskoen levere "den anden pol"

* Montere en dekoder hvis maskinen ikke allerede er født med en...

(Det kan også være det bliver nødvendigt at justere hjulafstanden lidt - se f.eks. her - men problemet er størst hvis du kører på gammeldags M-skinner...)

Mvh,

Peter

 

Hej Peter

Det har jeg faktisk prøvet, men fik det ikke til at spille 100%. Slæbeskoen løftede lokomotivet når det passerede kryds og enkelte sporskift. Og jeg prøvede både med Märklin og ROCO slæbesko. Så løsningen på den sag, blev at jeg monterede en slæbesko i en gammel Märklin Silberling og så er den første vogn efter lokomotivet altid, med strømførende kobling. Og det fungere faktisk rigtig fint.

 

Men nu har jeg jo købt Dekas LJ B-vogne, og så vil man jo gerne have Heljans LJ M35 til at trække de fine vogne  Big smile

Så påtænker at finde mig en Heljan MX i AC, det burde vel kunne lade sig gøre, og så bytte disse overdele. Og så kan min DC-undervogn blive til en DSB MX i stedet med fast første vogn  Wink

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

birkla skrev:

Hej Peter

Det har jeg faktisk prøvet, men fik det ikke til at spille 100%. Slæbeskoen løftede lokomotivet når det passerede kryds og enkelte sporskift. Og jeg prøvede både med Märklin og ROCO slæbesko. Så løsningen på den sag, blev at jeg monterede en slæbesko i en gammel Märklin Silberling og så er den første vogn efter lokomotivet altid, med strømførende kobling. Og det fungere faktisk rigtig fint.

 

Men nu har jeg jo købt Dekas LJ B-vogne, og så vil man jo gerne have Heljans LJ M35 til at trække de fine vogne  Big smile

Så påtænker at finde mig en Heljan MX i AC, det burde vel kunne lade sig gøre, og så bytte disse overdele. Og så kan min DC-undervogn blive til en DSB MX i stedet med fast første vogn  Wink

Måske var jeg ikke præcis nok - jeg vil helt klart anbefale at skaffe Heljan's slæbesko (som vist nok var Roco's oprindelige "lydløse") - eventuelt har bogiebunden også en lidt anden udførelse i AC til montering af slæbesko, men begge dele bør være til at skaffe som reservedel... 

Det bedste bud er nok Togdillen / Modeltog.dk på Jyllingevej i Vanløse - han har i hvert fald rigtig mange Heljan reservedele (også selvom de ikke er at finde i webshoppen...).

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Smile

Jeg må prøve Togdillen, kan jo stadig købe en MX AC alligevel  Wink

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

birkla skrev:

Smile

Jeg må prøve Togdillen, kan jo stadig købe en MX AC alligevel  ;) 

Præcis, de er ind imellem også til at få til fornuftige priser brugte - så lige en vinrød AC MX på en af salgsgrupperne på Facebook til 950 kr.

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 405

PB

At bygge en Heljan MY eller MX om til AC er noget af det nemmeste.

Strømoptaget skal flyttes fra DC til AC og slæbeskoen sættes i det stik hvor der står eller loddes på det punkt.

Slæbeskoen monteres under bunden i holderen. Der sidder normalt en sort plastikplde og dækker af, men den fjernes ved at fjerne clikpsen til en af siderne og skubbe den af. Slæbeskoen skubbes så på istedet.

Slæbeskoen fåes nemmest ved RC kongen i Søndersø. Du skal bruge den lange til både MY og MX.

Der er iøvrigt ikke nogen forskel på boggien til DC og AC. De er helt ens, selv hjulene. Mine kører fint, men nogle mener hjulafstanden skal ændres en smule.

Thomas

Like 4 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Thomas Jespersen skrev:

At bygge en Heljan MY eller MX om til AC er noget af det nemmeste.

Strømoptaget skal flyttes fra DC til AC og slæbeskoen sættes i det stik hvor der står eller loddes på det punkt.

Slæbeskoen monteres under bunden i holderen. Der sidder normalt en sort plastikplde og dækker af, men den fjernes ved at fjerne clikpsen til en af siderne og skubbe den af. Slæbeskoen skubbes så på istedet.

Slæbeskoen fåes nemmest ved RC kongen i Søndersø. Du skal bruge den lange til både MY og MX.

Der er iøvrigt ikke nogen forskel på boggien til DC og AC. De er helt ens, selv hjulene. Mine kører fint, men nogle mener hjulafstanden skal ændres en smule.

Thomas

Hej Thomas

 

Det lyder jo til at være noget der nemt at gå til, der er bestilt dele nu, og så ser vi hvad det bringer med sig Smile

 

 

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Så lykkedes det, det gik jo nemt Smile Tror fejlen jeg gjorde tidligere var, at det var for korte slæbesko jeg prøvede at montere, men med den lange fra Heljan passer det bare. Og så i samme forbindelse monterede jeg lysprint fra Dansk Hobby, så nu er der også lys på Smile

http://www.rckwebshop.dk/shop/lysprint-til-heljans-6942p.html

 

Tak for hjælpen  Big smile

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Dette indlæg er måske irrelevant i forhold til resten af tråden, men jeg vover nu alligevel at skrive den:

MY og MX har i virkeligheden en forskel i længden på 0,6 meter (MY er 18,9 MX 18,3), hvilket er ca 6,9 mm. i 1:87. Begge lokomotiver anvender bogier med 3 aksler med ca. samme akselafstand på begge.

Ovenstående gør, at Heljan har kunnet bruge flere dele fra MX til MY, faktisk har der vist været tale om 3 ændringer: 1. Overdelen. 2. Undervogn/chassis. 3. Kardanaksklernes længde. Muligvis også andre mindre ændringer, men disse 3 skulle være de mest væsentlige.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 2 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.