Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.573

PB  Blog  Hjemmeside

Fleichmanns lille ny! Kan den fordanskes!?

Så fik vi endelig fat i Fleichmanns lille lokomotiv. Den passer desværre ikke til en Hs - ca. 10 mm for kort, forkert hjulafstand, ikke en Allan styring m.m.

Men den kan så anvendes til Grindsted Stations rangermaskine:

Her er det absolut småting der skiller: et 2 mm kortere førerhus men med de korrekte ovale vinduer, en 4 mm kortere vandkasse, ny dome og skorsten og så er den lille Jydsk - Fynske rangermaskine på plads. Der vil følge en lille ombygningsbeskrivelse når vi har fået fat i originaltegningen.

(kan evt. også anvendes til SFJ 10, KB 1 - 3 men det kræver en lidt større ombygning)

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 62

PB  Blog

Ja har haft kig på den siden den blev bebudet.  Kan du ikke måle og oplyse hjuldiameter og akselafstand.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.286

PB

F.Ormstrup skrev:

Så fik vi endelig fat i Fleichmanns lille lokomotiv. Heldigvis udgaven med Stevenson styring. Den passer absolut ikke til en Hs - ca. 10 mm for kort, forkert hjulafstand m.m.

Men den kan så anvendes til Grindsted Stations rangermaskine:

 

En lille N-maskine som også kan anvende til Valby Rangerstation?

Svend

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

F.Ormstrup skrev:

Så fik vi endelig fat i Fleichmanns lille lokomotiv. Heldigvis udgaven med Stevenson styring. 

Hej Flemming!

Er den viste model ikke den "skrabede" udgave med simplificeret gangtøj, forlængede vand/kulkasser og uden de helt store detaljer?

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.573

PB  Blog  Hjemmeside

bl skrev:

Hej Flemming!

Er den viste model ikke den "skrabede" udgave med simplificeret gangtøj, forlængede vand/kulkasser og uden de helt store detaljer?

Bjarne


Ja/nej - der er ikke tale om startsætlokomotivet ej heller Länderbahn udgaven med Trix styring, men derimod Reichbahn udgaven med Stevenson styring (fejlbestilling-troede den var med Trix styring) hvilket viste sig at være heldigt da maskinen er for lille til Hs men passer fint til DSB/JF N. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

F.Ormstrup skrev:

bl skrev:

Hej Flemming!

Er den viste model ikke den "skrabede" udgave med simplificeret gangtøj, forlængede vand/kulkasser og uden de helt store detaljer?

Bjarne


Ja/nej - der er ikke tale om startsætlokomotivet ej heller Länderbahn udgaven med Trix styring, men derimod Reichbahn udgaven med Stevenson styring (fejlbestilling-troede den var med Trix styring) hvilket viste sig at være heldigt da maskinen er for lille til Hs men passer fint til DSB/JF N.

Nu er dit billede lidt mørkt i det, så det er svært at se detaljerne på undervognen. Men mig bekendt havde alle de bajerske D VI udvendig Stepenson-styring, de senst byggede havde forlængede kulkasser, mens de første havde kullene opbevaret i førerhuset. Og det var primært de senestbyggede, der blev overtaget af DRG. Men uanset hvad, kan maskinen jo sagtens bruges som et ældre privatbanelokomotiv.

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.573

PB  Blog  Hjemmeside

bl skrev:
Nu er dit billede lidt mørkt i det, så det er svært at se detaljerne på undervognen. Men mig bekendt havde alle de bajerske D VI udvendig Stepenson-styring, de senst byggede havde forlængede kulkasser, mens de første havde kullene opbevaret i førerhuset. Og det var primært de senestbyggede, der blev overtaget af DRG. Men uanset hvad, kan maskinen jo sagtens bruges som et ældre privatbanelokomotiv.

Bjarne


Det var også mest for at sammenligne størrelser billedet kom med. Tilsyneladende ikke se s.21 i  Fleichmanns nyhedsprospekt
Litra N som maskinen let kan ombygges til er nu et DSB lok.  

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

F.Ormstrup skrev:

bl skrev:
Nu er dit billede lidt mørkt i det, så det er svært at se detaljerne på undervognen. Men mig bekendt havde alle de bajerske D VI udvendig Stepenson-styring, de senst byggede havde forlængede kulkasser, mens de første havde kullene opbevaret i førerhuset. Og det var primært de senestbyggede, der blev overtaget af DRG. Men uanset hvad, kan maskinen jo sagtens bruges som et ældre privatbanelokomotiv.

Bjarne


Det var også mest for at sammenligne størrelser billedet kom med. Tilsyneladende ikke se s.21 i  Fleichmanns nyhedsprospekt
Litra N som maskinen let kan ombygges til er nu et DSB lok.  

På side 21 er vist den oprindelige D VI med udvendig Stephenson-styring og uden kulkasser foran førerhuset, altså ikke den maskine, du har vist et billede af. Jeg kender godt N-maskinen, den er lige et nummer for gammel til min epoke, men den viste maskine kan jo sagtens bruges som "privat" privatbanemaskine.

Tak for tilbagemeldingen.

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 62

PB  Blog

Hvorfor ikke en Hs ?

Jeg forstår ikke Flemmings udsagn om at den absolut ikke kan benyttes til en Hs.  Tværtimod synes jeg den er velegnet. Jeg har netop været på biblioteket og læst anmeldelsen af maskinen i MIBA.  Med tysk grundighed er alle relevante mål angivet.  På basis heraf er det min konklusion, at en gammel Hs er den mest oplagte maskine.

Jeg kan ikke finde nogen privatbanemaskiner den kan bruges til.  De B-koblede er næsten alle mindre.

Hs's akselafstand er kun 1 mm længere.  Færerhuset har samme højde men er ca 4 mm længere men forkanten er placeret samme sted. Forreste pufferplanke er ca 2 mm længere fremme.

Kedlen ligger i præcis samme højde og de har begge rammevandkasser. Dampdomen er på begge placeret lige over kobbelakslen.

Hjulene er kun 11,2 mm i diameter mod Hs'ens 12,5 men dette udlignes synsmæssigt af de for store flanger.

En ombygning vil indebære bygningen af et nyt førerhus med korte sidekasser, en forhøjet fyrkasse samt de specielle låger til røgkammeret.  Man skal altså kun lægge til og ikke trække fra, som ellers er normen, når man vil ombygge tysk til dansk.  Se f.eks. ombygningen af en T3 til LB 3 i Lokomotivet nr 103.

Jeg kender ikke Grindstedmaskinen men Flemming har vist tegningen af den gamle litra N.  Denne maskine er en anelse mindre end den tyske med en 2 mm kortere akselafstand.  Dette kunne man efter behag leve med men det karakteristiske ved denne maskine er de store drivhjul.  De skal være 14,4 mm i diameter altså en manco på godt 3 mm. 

Så hellere en Hs, hvor man kan gå mere eller mindre op i, hvilke detaljer man vil ændre og have med.

Jeg var også forbi Kystbanen og fik den demonstreret.  Der er absolut tale om en fin lille maskine.

Nils-Erik

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.416

PB

R 950 skrev:

Hvorfor ikke en Hs ?

Jeg forstår ikke Flemmings udsagn om at den absolut ikke kan benyttes til en Hs.  Tværtimod synes jeg den er velegnet. Jeg har netop været på biblioteket og læst anmeldelsen af maskinen i MIBA.  Med tysk grundighed er alle relevante mål angivet.  På basis heraf er det min konklusion, at en gammel Hs er den mest oplagte maskine.

Jeg kan ikke finde nogen privatbanemaskiner den kan bruges til.  De B-koblede er næsten alle mindre.

Hs's akselafstand er kun 1 mm længere.  Færerhuset har samme højde men er ca 4 mm længere men forkanten er placeret samme sted. Forreste pufferplanke er ca 2 mm længere fremme.

Kedlen ligger i præcis samme højde og de har begge rammevandkasser. Dampdomen er på begge placeret lige over kobbelakslen.

Hjulene er kun 11,2 mm i diameter mod Hs'ens 12,5 men dette udlignes synsmæssigt af de for store flanger.

En ombygning vil indebære bygningen af et nyt førerhus med korte sidekasser, en forhøjet fyrkasse samt de specielle låger til røgkammeret.  Man skal altså kun lægge til og ikke trække fra, som ellers er normen, når man vil ombygge tysk til dansk.  Se f.eks. ombygningen af en T3 til LB 3 i Lokomotivet nr 103.

Jeg kender ikke Grindstedmaskinen men Flemming har vist tegningen af den gamle litra N.  Denne maskine er en anelse mindre end den tyske med en 2 mm kortere akselafstand.  Dette kunne man efter behag leve med men det karakteristiske ved denne maskine er de store drivhjul.  De skal være 14,4 mm i diameter altså en manco på godt 3 mm. 

Så hellere en Hs, hvor man kan gå mere eller mindre op i, hvilke detaljer man vil ændre og have med.

Jeg var også forbi Kystbanen og fik den demonstreret.  Der er absolut tale om en fin lille maskine.

Nils-Erik

Godt at høre de er begge maskiner på min ønskeliste begge 2 m.lyd fra Fleischmann Wink

__________________

Jimmy

www.jimmyoldtimerstogside.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

87-Gruppen

Ingeniør

Indlæg: 18

PB

Hej Nils-Erik

Din analyse er overbevisende, forlöbig nöjes jeg med at nyde det "nuttede" lille lokomtiv, som körer saa fint! Jeg har köbt det Hollandske startsät med sorte hjul, saa jeg faar "leget" lidt med tog i min udländighed!

Jeg haaber vi kan mödes den 27, hils Peter og Kim Mvh Vagn

__________________

87-Gruppen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.