Hej
Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,
til Limas MR tog?
kører 2 skinne Digital!
__________________
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Indlæg: 1.450
Hej
Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,
til Limas MR tog?
kører 2 skinne Digital!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
UTJ
Indlæg: 438
til Limas MR tog?
kører 2 skinne Digital!
Bogierne burde være de samme, ligesom bogieafstanden også bør være det. Så ja, med en hel del tilpasning.
Jeg skal dog skynde mig at tilføje at vi er i fuld gang med Heljans udgave, som vil have pænere vinduer i den rigtige størrelse. Men dit sammenbygningsforslag er under alle omstændigheder et godt projekt, der kan give et godt resultat.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Hej
Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,
til Limas MR tog?
kører 2 skinne Digital!
Banen har engang bragt en ombygningsbeskrivelse med BR 628 undervogn og Lima MR ... husker ikke nummeret.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej pejft
det er rigtigt men det var en BR 628 Fra Marklin!
men tak for svaret!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Tak for svaret UTJ
det lyder jo spændende med det MR projekt ser frem til det!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
mr-data
Indlæg: 805
Så ja, med en hel del tilpasning.
I den andetsteds nævnte artikel fra "banen" hvor en tilsvarende ombygning var blevet lavet, var det ikke et så stort projekt.
Den pågældende ombygning, foretaget af Svinnige Modeljernbane (så vidt jeg husker) omfattede mest af alt en modificering af overdelens gavl ved sammenkoblingen af vognen. Undervognens bundplade/gulv var lidt længere end overdelens indvendige længde; den ekstra længde svarede stort set til gavlens tykkelse så man fjernede et par milimeter nederst på gavlen. Man ændrede vist også lidt på sammenkoblingen mellem de vogndele, hvordan husker jeg ikke.
Husk på, at virkelighedens MR grundlæggende set var en BR. 628; mest markante ændring var frontens design og vognens indretning, sidstnævnte omfattede bl.a. afstand mellem sæderækker. Begge tog har en længde på ca. 45 meter, vejer 65 (BR 628) - 70 (MR) tons,
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
kka-dk
Indlæg: 73
Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,
til Limas MR tog?
kører 2 skinne Digital!
Det kan man, som andre har skrevet, sikkert godt. Men en meget nemmere ombygning til nogenlunde samme pris eller billigere, der som bonus giver endnu bedre køreegenskaber, findes fra SB Modellbau. Alle mine MR har denne, og kører suverænt og lydløst.
Mvh. Klaus K.
Tobran
Indlæg: 184
Jeg har fire Lima MR sæt, hvoraf de tre er køreklar. Det er stadig med Lima motor, som dog støjer lidt i forhold til Roco, men det kører bestemt lige så fint som den ene Märklin MY jeg har. Jeg har fået hjælp udefra, men så er motoren også gået efter, og der er rødt/hvidt lysskifte. Der er blevet lavet et ekstra strømoptag på bivognen, for ellers gik det i stå hele tiden. Prikken over i'et er selvfølgelig lyden fra Danske Loksounds. Jeg nyder at køre med mine Lima MR sæt.
mr-data
Indlæg: 805
Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,
til Limas MR tog?
kører 2 skinne Digital!
Det kan man, som andre har skrevet, sikkert godt. Men en meget nemmere ombygning til nogenlunde samme pris eller billigere, der som bonus giver endnu bedre køreegenskaber, findes fra SB Modellbau. Alle mine MR har denne, og kører suverænt og lydløst.
Mvh. Klaus K.
Dit link virker ikke, direkte link til drev: http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=594&cPath=256_2... . Dette er ganske vidst ikke til modellen af MR, men derimod BR 628, men jeg synes ikke jeg kunne finde en specfikt til MR.
I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej Klaus en af mine Lima MR har en Faulhaber motor,og det er rigtigt de kører som en drøm,og er helt lydløs, jeg har ikke selv lagt den i,det havde min klub kammerat ,derfor tænkte jeg på BR 628 fra ROCO,var måske nemmere!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4.
Ved ikke hvordan det står til med de 12 V, men husk på lokomotivet ikke behøver at køre de tilladte hastigheder.
MZ med gods på krogen må sjældent køre hurtigere end 100 km/t og så passer hastigheden fint. Med passagervogne er hastigheden selvfølgelig lidt højere.
Mvh
Johnni Christensen
mr-data
Indlæg: 805
I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4.
Ved ikke hvordan det står til med de 12 V, men husk på lokomotivet ikke behøver at køre de tilladte hastigheder.
MZ med gods på krogen må sjældent køre hurtigere end 100 km/t og så passer hastigheden fint. Med passagervogne er hastigheden selvfølgelig lidt højere.
Det med hastigheden er jo forsåvidt rigtigt nok, men MZ var i lighed med ME det man kan betegne som universal lokomotiver, og har været brugt i alle slags tog. Derfor foretrækker jeg at de har en omregnet topfart svarende til forbilledet, evt. + de 20 % som en af NEM normerne foreskriver.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej Tobran
jeg har selv 3 sæt de 2 er digitale en med Faulhaber og en med Lima og den sidste også Lima som jeg vil lægge ny undervogn og motor til fra Roco BR 628!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej mr-data
Det var behandlet i Banen 108 side 71-75 med sammenkoblingen og hvordan!
Men du tænker nok på den artikel der var i Banen nr. 81 side 16-17 lige efter artiklen med Svinninge modeljernbane klub det var en BR 628 undervogn men fra Marklin!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
mr-data
Indlæg: 805
Hej mr-data
Det var behandlet i Banen 108 side 71-75 med sammenkoblingen og hvordan!
Men du tænker nok på den artikel der var i Banen nr. 81 side 16-17 lige efter artiklen med Svinninge modeljernbane klub det var en BR 628 undervogn men fra Marklin!
Hej Jimmy
Det i nr 108 var vidst i forbindelse med at der samtidig blev monteret en ny motorbogie fra Tikøb Hobby, som oprindeligt var designet til ddres model af Y-tog. Men ellers har du ret på det punkt.
Og ja, det var lige netop artiklen fra nr 81 jeg tænkte på; havde bare ikke mine eksemplarer af "banen" i nærheden. Men jeg holder nu stadig fast i at den ombygning var en mindre opgave, og jeg tvivler på at det skulle være en værre opgave med Rocos undervogn; naturligvis forudsat at dens længde er 1:87 og ikke de 1:100 som visse af deres modeller.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Og ja, det var lige netop artiklen fra nr 81 jeg tænkte på; havde bare ikke mine eksemplarer af "banen" i nærheden. Men jeg holder nu stadig fast i at den ombygning var en mindre opgave, og jeg tvivler på at det skulle være en værre opgave med Rocos undervogn; naturligvis forudsat at dens længde er 1:87 og ikke de 1:100 som visse af deres modeller.
Jeg har været lidt i gang med sådan en ombygning (Roco undervogn).
Boggierne er en del mindre på 628´eren end på Limas undervogn, men hvad der er korrekt ved jeg ikke.
Det var den gamle Lima-model jeg havde gang i (MR 4051/4052) og der skulle tilpasses en del rundt i kanterne da skørterne (eller hvad det nu hedder) som sidder under vognkassen i begge ender er støbt i ét med overdelen, ligesom dørrene fortsætter under vognkassen.
Desuden passer undervognsdetaljerne ikke, så man kan evt. flytte tanke mv. fra Limaen over til 628´eren.
Om det så er anderledes med den nye Lima model skal jeg lade være usagt da jeg ikke kan huske hvordan den er samlet.
Mvh
Johnni Christensen
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,
til Limas MR tog?
kører 2 skinne Digital!
Det kan man, som andre har skrevet, sikkert godt. Men en meget nemmere ombygning til nogenlunde samme pris eller billigere, der som bonus giver endnu bedre køreegenskaber, findes fra SB Modellbau. Alle mine MR har denne, og kører suverænt og lydløst.
Mvh. Klaus K.
Dit link virker ikke, direkte link til drev: http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=594&cPath=256_2... . Dette er ganske vidst ikke til modellen af MR, men derimod BR 628, men jeg synes ikke jeg kunne finde en specfikt til MR.
I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4.
De må gerne få mere end 12v, men alt med måde selvfølgelig. Det er angivet på den måde, fordi de tyske blade også angiver farten ved 12v, når de tester et lokomotivs analoge køreegenskaber.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
mr-data
Indlæg: 805
Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,
til Limas MR tog?
kører 2 skinne Digital!
Det kan man, som andre har skrevet, sikkert godt. Men en meget nemmere ombygning til nogenlunde samme pris eller billigere, der som bonus giver endnu bedre køreegenskaber, findes fra SB Modellbau. Alle mine MR har denne, og kører suverænt og lydløst.
Mvh. Klaus K.
Dit link virker ikke, direkte link til drev: http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=594&cPath=256_2... . Dette er ganske vidst ikke til modellen af MR, men derimod BR 628, men jeg synes ikke jeg kunne finde en specfikt til MR.
I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4.
De må gerne få mere end 12v, men alt med måde selvfølgelig. Det er angivet på den måde, fordi de tyske blade også angiver farten ved 12v, når de tester et lokomotivs analoge køreegenskaber.
Okay, for Maerklin modellens vedkommende var bundplade og overdel selvstændige dele. Det lyder mere og mere som om, at en ombygning med SB-models motorbogie og evt ny koblingskulisse vil være. Selve motorbogien stod vist til, omregnet, lige knap 900 kr; men hvad stod Rocos 628 til ?
Evt kunne man have overvejet, at få fat i en Maerklin 628 i stedet og ombygge denne til 2-skinne (hvis ikke Trix har den, de fleste Trix modeller er identiske med en Maerklin, bortset fra strømoptag naturligvis), en sådan ombygning involverer udskiftning af aksler til islorede version og flytning af slæbeskoens strømoptag til den ene side hvor modsatte side forbliver uændret.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.