Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

BR 628 fra Roco og Lima MR

Hej

Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,

til Limas MR tog?

kører 2 skinne Digital!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

jimmyoldtimer skrev:
Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,

til Limas MR tog?

kører 2 skinne Digital!

Bogierne burde være de samme, ligesom bogieafstanden også bør være det. Så ja, med en hel del tilpasning.

Jeg skal dog skynde mig at tilføje at vi er i fuld gang med Heljans udgave, som vil have pænere vinduer i den rigtige størrelse. Men dit sammenbygningsforslag er under alle omstændigheder et godt projekt, der kan give et godt resultat.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

jimmyoldtimer skrev:

Hej

Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,

til Limas MR tog?

kører 2 skinne Digital!

Banen har engang bragt en ombygningsbeskrivelse med BR 628 undervogn og Lima MR ... husker ikke nummeret. 

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

 

Hej pejft

det er rigtigt men det var en BR 628 Fra Marklin! 

men tak for svaret! Smile

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

 

Tak for svaret UTJ

det lyder jo spændende med det MR projekt ser frem til det! Wink

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

UTJ skrev:

Så ja, med en hel del tilpasning.

I den andetsteds nævnte artikel fra "banen" hvor en tilsvarende ombygning var blevet lavet, var det ikke et så stort projekt.

Den pågældende ombygning, foretaget af Svinnige Modeljernbane (så vidt jeg husker) omfattede mest af alt en modificering af overdelens gavl ved sammenkoblingen af vognen. Undervognens bundplade/gulv var lidt længere end overdelens indvendige længde; den ekstra længde svarede stort set til gavlens tykkelse så man fjernede et par milimeter nederst på gavlen. Man ændrede vist også lidt på sammenkoblingen mellem de vogndele, hvordan husker jeg ikke.

Husk på, at virkelighedens MR grundlæggende set var en BR. 628; mest markante ændring var frontens design og vognens indretning, sidstnævnte omfattede bl.a. afstand mellem sæderækker. Begge tog har en længde på ca. 45 meter, vejer 65 (BR 628) - 70 (MR) tons, 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

kka-dk

Indlæg: 73

PB

jimmyoldtimer skrev:

Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,

til Limas MR tog?

kører 2 skinne Digital!

Det kan man, som andre har skrevet, sikkert godt. Men en meget nemmere ombygning til nogenlunde samme pris eller billigere, der som bonus giver endnu bedre køreegenskaber, findes fra SB Modellbau. Alle mine MR har denne, og kører suverænt og lydløst.

Mvh. Klaus K.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Jeg har fire Lima MR sæt, hvoraf de tre er køreklar. Det er stadig med Lima motor, som dog støjer lidt i forhold til Roco, men det kører bestemt lige så fint som den ene Märklin MY jeg har. Jeg har fået hjælp udefra, men så er motoren også gået efter, og der er rødt/hvidt lysskifte. Der er blevet lavet et ekstra strømoptag på bivognen, for ellers gik det i stå hele tiden. Prikken over i'et er selvfølgelig lyden fra Danske Loksounds. Jeg nyder at køre med mine Lima MR sæt.

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

kka-dk skrev:

jimmyoldtimer skrev:

Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,

til Limas MR tog?

kører 2 skinne Digital!

Det kan man, som andre har skrevet, sikkert godt. Men en meget nemmere ombygning til nogenlunde samme pris eller billigere, der som bonus giver endnu bedre køreegenskaber, findes fra SB Modellbau. Alle mine MR har denne, og kører suverænt og lydløst.

Mvh. Klaus K.

 

Dit link virker ikke, direkte link til drev: http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=594&cPath=256_2... . Dette er ganske vidst ikke til modellen af MR, men derimod BR 628, men jeg synes ikke jeg kunne finde en specfikt til MR.

I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Hej Klaus en af mine Lima MR har en Faulhaber motor,og det er rigtigt de kører som en drøm,og er helt lydløs, jeg har ikke selv lagt den i,det havde min klub kammerat ,derfor tænkte jeg på BR 628 fra ROCO,var måske nemmere!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

mr-data skrev:

I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4. 

Ved ikke hvordan det står til med de 12 V, men husk på lokomotivet ikke behøver at køre de tilladte hastigheder.

MZ med gods på krogen må sjældent køre hurtigere end 100 km/t og så passer hastigheden fint. Med passagervogne er hastigheden selvfølgelig lidt højere.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 1 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

BT skrev:

mr-data skrev:

I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4. 

Ved ikke hvordan det står til med de 12 V, men husk på lokomotivet ikke behøver at køre de tilladte hastigheder.

MZ med gods på krogen må sjældent køre hurtigere end 100 km/t og så passer hastigheden fint. Med passagervogne er hastigheden selvfølgelig lidt højere.

Det med hastigheden er jo forsåvidt rigtigt nok, men MZ var i lighed med ME det man kan betegne som universal lokomotiver, og har været brugt i alle slags tog. Derfor foretrækker jeg at de har en omregnet topfart svarende til forbilledet, evt. + de 20 % som en af NEM normerne foreskriver.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Hej Tobran

jeg har selv 3 sæt de 2 er digitale en med Faulhaber og en med Lima og den sidste også Lima som jeg vil lægge ny undervogn og motor til fra Roco BR 628!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Hej mr-data

Det var behandlet i Banen 108 side 71-75 med sammenkoblingen og hvordan!

Men du tænker nok på den artikel der var i Banen nr. 81 side 16-17 lige efter artiklen med Svinninge modeljernbane klub det var en BR 628 undervogn men fra Marklin! Wink

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

jimmyoldtimer skrev:

Hej mr-data

Det var behandlet i Banen 108 side 71-75 med sammenkoblingen og hvordan!

Men du tænker nok på den artikel der var i Banen nr. 81 side 16-17 lige efter artiklen med Svinninge modeljernbane klub det var en BR 628 undervogn men fra Marklin! Wink

Hej Jimmy

Det i nr 108 var vidst i forbindelse med at der samtidig blev monteret en ny motorbogie fra Tikøb Hobby, som oprindeligt var designet til ddres model af Y-tog. Men ellers har du ret på det punkt. 

 

Og ja, det var lige netop artiklen fra nr 81 jeg tænkte på; havde bare ikke mine eksemplarer af "banen" i nærheden. Men jeg holder nu stadig fast i at den ombygning var en mindre opgave, og jeg tvivler på at det skulle være en værre opgave med Rocos undervogn; naturligvis forudsat at dens længde er 1:87 og ikke de 1:100 som visse af deres modeller. 

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

 

Citat:

Og ja, det var lige netop artiklen fra nr 81 jeg tænkte på; havde bare ikke mine eksemplarer af "banen" i nærheden. Men jeg holder nu stadig fast i at den ombygning var en mindre opgave, og jeg tvivler på at det skulle være en værre opgave med Rocos undervogn; naturligvis forudsat at dens længde er 1:87 og ikke de 1:100 som visse af deres modeller. 

 

Jeg har været lidt i gang med sådan en ombygning (Roco undervogn).

Boggierne er en del mindre på 628´eren end på Limas undervogn, men hvad der er korrekt ved jeg ikke.

Det var den gamle Lima-model jeg havde gang i (MR 4051/4052) og der skulle tilpasses en del rundt i kanterne da skørterne (eller hvad det nu hedder) som sidder under vognkassen i begge ender er støbt i ét med overdelen, ligesom dørrene fortsætter under vognkassen.

Desuden passer undervognsdetaljerne ikke, så man kan evt. flytte tanke mv. fra Limaen over til 628´eren.

Om det så er anderledes med den nye Lima model skal jeg lade være usagt da jeg ikke kan huske hvordan den er samlet.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 1 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

mr-data skrev:

kka-dk skrev:

jimmyoldtimer skrev:

Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,

til Limas MR tog?

kører 2 skinne Digital!

Det kan man, som andre har skrevet, sikkert godt. Men en meget nemmere ombygning til nogenlunde samme pris eller billigere, der som bonus giver endnu bedre køreegenskaber, findes fra SB Modellbau. Alle mine MR har denne, og kører suverænt og lydløst.

Mvh. Klaus K.

Dit link virker ikke, direkte link til drev: http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=594&cPath=256_2... . Dette er ganske vidst ikke til modellen af MR, men derimod BR 628, men jeg synes ikke jeg kunne finde en specfikt til MR.

I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4.

De må gerne få mere end 12v, men alt med måde selvfølgelig. Det er angivet på den måde, fordi de tyske blade også angiver farten ved 12v, når de tester et lokomotivs analoge køreegenskaber.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Snuden skrev:

mr-data skrev:

kka-dk skrev:

jimmyoldtimer skrev:

Kan man bruge ROCO's BR 628 undervogn,

til Limas MR tog?

kører 2 skinne Digital!

Det kan man, som andre har skrevet, sikkert godt. Men en meget nemmere ombygning til nogenlunde samme pris eller billigere, der som bonus giver endnu bedre køreegenskaber, findes fra SB Modellbau. Alle mine MR har denne, og kører suverænt og lydløst.

Mvh. Klaus K.

Dit link virker ikke, direkte link til drev: http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=594&cPath=256_2... . Dette er ganske vidst ikke til modellen af MR, men derimod BR 628, men jeg synes ikke jeg kunne finde en specfikt til MR.

I øvrigt lagde jeg mærke til, at de fleste produkter er angivet med en fart ved 12 V. Vil det sige at de ikke må køre med mere end 12 V, eller ? I givet vil deres motorkit til MZ ikke kunne lever den rette topfart, for motorkittet er angivet til 90 km/t ved 12 V, og forbilledet er angivet til 143 km/t for serie 1 og 2, og 165 km/t ved 3 og 4.

De må gerne få mere end 12v, men alt med måde selvfølgelig. Det er angivet på den måde, fordi de tyske blade også angiver farten ved 12v, når de tester et lokomotivs analoge køreegenskaber.

Okay, for Maerklin modellens vedkommende var bundplade og overdel selvstændige dele. Det lyder mere og mere som om, at en ombygning med SB-models motorbogie og evt ny koblingskulisse vil være. Selve motorbogien stod vist til, omregnet, lige knap 900 kr; men hvad stod Rocos 628 til ?

Evt kunne man have overvejet,  at få fat i en Maerklin 628 i stedet og ombygge denne til 2-skinne (hvis ikke Trix har den, de fleste Trix modeller er identiske med en Maerklin, bortset fra strømoptag naturligvis), en sådan ombygning involverer udskiftning af aksler til islorede version og flytning af slæbeskoens strømoptag til den ene side hvor modsatte side forbliver uændret. 

 

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.