Hej alle,
Nedenfor kan I se et lille bus-projekt jeg er igang med - en HT bus baseret på Benny Søhave's model der kan erhverves på Shapeways.
Pt. er den grundlæggende maling på plads og den er prøvesamlet første gang. (Undervognen krævede lidt tilpasning for at passe til overdelen)
Mvh
Peter W
__________________
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Så tror jeg jeg vil kalde bussen færdig... Den er blevet OK - men ikke perfekt. Især gav vinduerne problemer, de passede ikke 100% i overdelen og blev i starten tilpasset individuelt - det var dog en bedre løsning med et tyndt, gennemsigtig plast klistret i fra indersiden.
Samtidig havde jeg desværre et uheld og fik knækket nogle af vinduesstolperne... De blev udbedret med plasticcard...
Decals er en blanding af hjemmelavede og decals fra Skilteskoven, hjul og spejle er snuppet fra en Herpa Volvo lastbil.
Alt i alt er jeg OK tilfreds med den. :-)
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
modelbyggeren
modelbygger
Indlæg: 56
Hej Peter
Det ser fint ud. Og den vækker minder. Hvad bruger du som rude glas..
Syntes jeg har set den bagside reklame et eller andet sted..........?
Klaus
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej Klaus,
Tak for de pæne ord! Nostalgi er en kraftfuld drivkraft, det er præcis det med at vække minder jeg får efter. Næste ønske-bus projekt ville være en gammel "rundsnudet" Leyland-DAB....
Og korrekt, bagsiden er snuppet direkte fra din ølbil.Undskyld at jeg ikke pænt har spurgt/krediteret, det skal jeg nok huske at gøre en anden gang!
Vinduerne er et kapitel for sig.. For-, bag- og førerrude er støbte fra Shapeways ligesom busoverdelen og meget tykke/uklare. Der var også sideruder af samme slags, men de passede rigtig dårligt sammen med overdelen og var skyld i knækkede stolper mv. Sideruderne er derfor endt med at være eet langt stykke gennemsigtg plast fra noget emballage. Den eneste lim der binder på Shapeways materialet er så cyanoakrylat - og selvom jeg brugte en gel har den desværre været flygtig nok til at forurene rudefladerne...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Tobran
Indlæg: 184
Det er du da sluppet godt fra. Hvis jeg skal komme med noget, så er der store vinduer i dørene og sidespejlene er hvide.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej Tonny,
Nu er det faktisk en anden model bus du viser... Den jeg har bygget er nærmere den type du kan se nedenfor.
Billedet er fra ht-busser.dk http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=971
Skulle andre være interesserede i at lave et eksemplar kan den købes som 3D-printet model fra Shapeways - Benny Søhave Sørensen er bagmand.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Tobran
Indlæg: 184
Super!! Jeg har ellers kørt rigtig meget med bus i København. Jeg syntes altid, at jeg har kunne se cykelstien ud af den nederste del af bagdøren.
Flot arbejde!
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Mange tak!
Samme her - jeg har boet næsten hele mit liv på Frederiksberg... Og enig, det er lidt en atypisk model bus jeg har bygget, men nu var det sådan forlægget var. Jeg håber på et tidspunkt at lokke Benny til at tegne en Leyland DAB ala den du ser nedenfor... SÅ typisk København og anvendelig både til epoke III og IV
http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=2201
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
cfrost
Indlæg: 268
Og hvis Benny laver den uden den forhøjede linjekasse, kan den bruges som bybus i rigtigt mange danske byer.
Desværre vil det være svært at få forruden til at rigtig ud, hvis den ikke bliver gennemsigtigt - men afgjort et spændende projekt, som jeg helt helt klart ville investere i
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej Claus,
God pointe som straks er givet videre! :-)
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.