Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Assistance til ombygning af Roco styrevogn fra DC til AC

Nu har jeg kastet mig over en ombygning af en Roco styrevogn med analog lysskift fra DC til AC.

Men plan er at lave en analog løsning og montere det lille print fra en Hobbytrade dobbeltdækker vogn under den ene boogie, så man via en "vippe kontakt" kan skifte mellem strømbanen til hvidt og rødt lys alt afhængigt af kørselsretningen. Altså en god gammeldags analog løsning med automatisk lysskift uden dekoder.

Når man skiller vognen ad, så ser strømløsningen meget simpel ud. Fra det lille print med de to pærer til frontlyset, er der kun en brun ledning til et strømoptag på den ene boogie og en sort ledning, der går til et strømoptag på den anden boogie.

Den brune ledning, som sidder ved strømoptaget på den forreste boogie, har jeg ført til midterleder og den sorte ledning på strømoptaget ved den bagerste boogie beholder jeg til skinne strømmen. Så er der liv og lys i vognen . . . . MEN begge pærer lyser samtidig. Dvs både pæren der styrer det hvide frontlys og det røde lys. Hvordan får jeg separeret de to lys/pærer ?

Hvordan i alverden fungerer denne løsning egentlig ved dc kørsel ? 

BilledeBilledeBillede

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 988

PB  Blog

LasseSteen skrev:

Nu har jeg kastet mig over en ombygning af en Roco styrevogn med analog lysskift fra DC til AC.

Men plan er at lave en analog løsning og montere det lille print fra en Hobbytrade dobbeltdækker vogn under den ene boogie, så man via en "vippe kontakt" kan skifte mellem strømbanen til hvidt og rødt lys alt afhængigt af kørselsretningen. Altså en god gammeldags analog løsning med automatisk lysskift uden dekoder.

Når man skiller vognen ad, så ser strømløsningen meget simpel ud. Fra det lille print med de to pærer til frontlyset, er der kun en brun ledning til et strømoptag på den ene boogie og en sort ledning, der går til et strømoptag på den anden boogie.

Den brune ledning, som sidder ved strømoptaget på den forreste boogie, har jeg ført til midterleder og den sorte ledning på strømoptaget ved den bagerste boogie beholder jeg til skinne strømmen. Så er der liv og lys i vognen . . . . MEN begge pærer lyser samtidig. Dvs både pæren der styrer det hvide frontlys og det røde lys. Hvordan får jeg separeret de to lys/pærer ?

Hvordan i alverden fungerer denne løsning egentlig ved dc kørsel ? 

BilledeBilledeBillede

Billede

De "pærer" der sidder der er med 99% sikkerhed ikke pærer. Men led's. Og du sender vekselstrøm ind i dem. Ja så lyder begge to.

 

I dc (analog) Ja der vender du jo spændingen, og da en led kun lyser når den får  + og - ind de rigtige steder. Ja så skifter lyset jo ved omvending.

Uden helt at kunne huske hvordan märklins vippekontakt er forbundet så skal du have isoleret de to leds helt fra hinanden og så ellers føre ledninger fra vippekontaktens to poler og op til de respektive led's. Så burde det virke

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Hej Steen

Tak for svar. Det giver rigtig god mening i mine ører. Jeg må se om jeg kan gå isoleret de to lys fra hinanden og trække separate ledninger til de to poler på det lille print fra Hobbytrade.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.326

PB

De lys der sidder der, er med 100% sikkerhed glødepærer.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.660

PB  Blog  Hjemmeside

Hvis vi taler om det lys, der er vist på første billede: Jeg er heller ikke i tvivl om, at det er glødelamper.

Men ved siden af de to glødelamper sidder der lige så tydeligt to dioder, og de får garanteret glødelamperne til at fungere ligesom LEDer. Altså: Dioderne sørger for, at der kun kommer lys i den ene af de to pærer, afhængigt af polariseringen. Når du så sætter AC på i stedet, vil begge lamper lyse.

Så du skal have skilt kredsløbet ad - det gør du sikker lettest ved at fjerne de to dioder. Pærerne kan godt have fælles forbindelse til den ene pol i din AC forsyning, den anden tilslutning af pærerne skal så til din omskifter.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Bent_P skrev:

De lys der sidder der, er med 100% sikkerhed glødepærer.

Ja, det er glødelamper . . . desværre. Det er en lidt ældre Roco vogn (Åbenbart)

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.173

PB

Lars Skjærlund skrev:

Hvis vi taler om det lys, der er vist på første billede: Jeg er heller ikke i tvivl om, at det er glødelamper.

Men ved siden af de to glødelamper sidder der lige så tydeligt to dioder, og de får garanteret glødelamperne til at fungere ligesom LEDer. Altså: Dioderne sørger for, at der kun kommer lys i den ene af de to pærer, afhængigt af polariseringen. Når du så sætter AC på i stedet, vil begge lamper lyse.

Så du skal have skilt kredsløbet ad - det gør du sikker lettest ved at fjerne de to dioder. Pærerne kan godt have fælles forbindelse til den ene pol i din AC forsyning, den anden tilslutning af pærerne skal så til din omskifter.

Hej Lars,

Ah ok, det giver mening. Tak for input. Jeg kigger nærmere på det senere idag  Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 988

PB  Blog

LasseSteen skrev:

Bent_P skrev:

De lys der sidder der, er med 100% sikkerhed glødepærer.

Ja, det er glødelamper . . . desværre. Det er en lidt ældre Roco vogn (Åbenbart)

 

Jeg troede det var en ny model, og de pærer fås også som led's 

https://lokdoc.dk/schoenwitz-komponenter-190/led-paere-ms4-p850

 

 

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.