Nu har jeg kastet mig over en ombygning af en Roco styrevogn med analog lysskift fra DC til AC.
Men plan er at lave en analog løsning og montere det lille print fra en Hobbytrade dobbeltdækker vogn under den ene boogie, så man via en "vippe kontakt" kan skifte mellem strømbanen til hvidt og rødt lys alt afhængigt af kørselsretningen. Altså en god gammeldags analog løsning med automatisk lysskift uden dekoder.
Når man skiller vognen ad, så ser strømløsningen meget simpel ud. Fra det lille print med de to pærer til frontlyset, er der kun en brun ledning til et strømoptag på den ene boogie og en sort ledning, der går til et strømoptag på den anden boogie.
Den brune ledning, som sidder ved strømoptaget på den forreste boogie, har jeg ført til midterleder og den sorte ledning på strømoptaget ved den bagerste boogie beholder jeg til skinne strømmen. Så er der liv og lys i vognen . . . . MEN begge pærer lyser samtidig. Dvs både pæren der styrer det hvide frontlys og det røde lys. Hvordan får jeg separeret de to lys/pærer ?
Hvordan i alverden fungerer denne løsning egentlig ved dc kørsel ?
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Nu har jeg kastet mig over en ombygning af en Roco styrevogn med analog lysskift fra DC til AC.
Men plan er at lave en analog løsning og montere det lille print fra en Hobbytrade dobbeltdækker vogn under den ene boogie, så man via en "vippe kontakt" kan skifte mellem strømbanen til hvidt og rødt lys alt afhængigt af kørselsretningen. Altså en god gammeldags analog løsning med automatisk lysskift uden dekoder.
Når man skiller vognen ad, så ser strømløsningen meget simpel ud. Fra det lille print med de to pærer til frontlyset, er der kun en brun ledning til et strømoptag på den ene boogie og en sort ledning, der går til et strømoptag på den anden boogie.
Den brune ledning, som sidder ved strømoptaget på den forreste boogie, har jeg ført til midterleder og den sorte ledning på strømoptaget ved den bagerste boogie beholder jeg til skinne strømmen. Så er der liv og lys i vognen . . . . MEN begge pærer lyser samtidig. Dvs både pæren der styrer det hvide frontlys og det røde lys. Hvordan får jeg separeret de to lys/pærer ?
Hvordan i alverden fungerer denne løsning egentlig ved dc kørsel ?
De "pærer" der sidder der er med 99% sikkerhed ikke pærer. Men led's. Og du sender vekselstrøm ind i dem. Ja så lyder begge to.
I dc (analog) Ja der vender du jo spændingen, og da en led kun lyser når den får + og - ind de rigtige steder. Ja så skifter lyset jo ved omvending.
Uden helt at kunne huske hvordan märklins vippekontakt er forbundet så skal du have isoleret de to leds helt fra hinanden og så ellers føre ledninger fra vippekontaktens to poler og op til de respektive led's. Så burde det virke
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hej Steen
Tak for svar. Det giver rigtig god mening i mine ører. Jeg må se om jeg kan gå isoleret de to lys fra hinanden og trække separate ledninger til de to poler på det lille print fra Hobbytrade.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
De lys der sidder der, er med 100% sikkerhed glødepærer.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Hvis vi taler om det lys, der er vist på første billede: Jeg er heller ikke i tvivl om, at det er glødelamper.
Men ved siden af de to glødelamper sidder der lige så tydeligt to dioder, og de får garanteret glødelamperne til at fungere ligesom LEDer. Altså: Dioderne sørger for, at der kun kommer lys i den ene af de to pærer, afhængigt af polariseringen. Når du så sætter AC på i stedet, vil begge lamper lyse.
Så du skal have skilt kredsløbet ad - det gør du sikker lettest ved at fjerne de to dioder. Pærerne kan godt have fælles forbindelse til den ene pol i din AC forsyning, den anden tilslutning af pærerne skal så til din omskifter.
MVH
Lars
LasseSteen
Indlæg: 1.821
De lys der sidder der, er med 100% sikkerhed glødepærer.
Ja, det er glødelamper . . . desværre. Det er en lidt ældre Roco vogn (Åbenbart)
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hvis vi taler om det lys, der er vist på første billede: Jeg er heller ikke i tvivl om, at det er glødelamper.
Men ved siden af de to glødelamper sidder der lige så tydeligt to dioder, og de får garanteret glødelamperne til at fungere ligesom LEDer. Altså: Dioderne sørger for, at der kun kommer lys i den ene af de to pærer, afhængigt af polariseringen. Når du så sætter AC på i stedet, vil begge lamper lyse.
Så du skal have skilt kredsløbet ad - det gør du sikker lettest ved at fjerne de to dioder. Pærerne kan godt have fælles forbindelse til den ene pol i din AC forsyning, den anden tilslutning af pærerne skal så til din omskifter.
Hej Lars,
Ah ok, det giver mening. Tak for input. Jeg kigger nærmere på det senere idag
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
De lys der sidder der, er med 100% sikkerhed glødepærer.
Ja, det er glødelamper . . . desværre. Det er en lidt ældre Roco vogn (Åbenbart)
Jeg troede det var en ny model, og de pærer fås også som led's
https://lokdoc.dk/schoenwitz-komponenter-190/led-paere-ms4-p850
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog