Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Modulstandarder i Danmark

Det er min opfattelse at danske modeljernbaneklubber/foreninger, er både kreative og opfindsomme, når det handler om at dyrke medlemmernes hobby. Således har jeg stiftet bekendtskab med modelbanebygning på mange niveauer hvoraf nogle ikke så kønne mens andre var lodret intimiderende flotte - fælles for dem alle er dog at man netop dyrker sin hobby på det niveau man ønsker og evt. stræber imod.

I mangel på plads (og jeg har desværre ikke en rig onkel, ej heller så meget som en halv kvadratmeter at bygge noget fast på), hørte jeg om mulighederne med moduler. I kølvandet på denne "opdagelse", hørte jeg om FREMO der er en meget gennemarbejdet standard med høje krav og stor nøjagtighed (nogle vil sige måske for meget, men det hører til i en anden tråd).

Efterfølgende besøgte jeg en modeljernbaneklub i det nordvestjydske (Nordvest Jydsk Modeljernbane Klub) der havde opfundet deres egen standard baseret på en lægte ca 51.2 cm bred og med huller et sted til ledninger. Der var ingen tvivl om at de vare overordentligt glade for deres moduler selvom niveauet lå lavere end de fleste anlæg, jeg har set. I næste omgang så jeg en klub i Sydthy (Vestjysk Modelbaneklub) der har lavet efter min mening nogle ret flotte moduler, igen efter egen standard og med deres problemer ved fx. overgangen mellem moduler og afsporet materiel. Endnu sydligere - nemlig i Middelfart - bygger man også moduler efter egen standard hvor dobbeltsporet er placeret på de yderste ca. 25% af modulet for at give plads til bygninger og veje.

Altså et rimeligt broget kludetæppe alene i tre foreninger.

Mit spørgsmål er: Hvilke klubber/foreninger i Danmark, bygger moduler efter egen standard og kan man evt. beskrive disse standarder nærmere?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 1 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Udover FREMO (som har et bredt udvalg af muligheder mht. skala, sporvidde, osv.) findes der også andre muligheder. Nedenfor har jeg listet dem jeg umiddelbart kan huske:

DMJU: Fællesorganisation for modeljernbaneklubber, har en modulstandard for skala 0, og jeg mener også have set en til skala H0. Den sidstnævnte har jeg dog ikke kunnet finde, så måske er er den trukket tilbage; måske pga. manglende tilslutning/opbakning? Link: www.dmju.dk

Modultoget: En klub i Gladsaxe; har dog ikke kunnet finde megen information herom. Link: www.modultoget.dk

Modulsammenslutningen: Har vist tidligere været med på udstillinger, men deres side er mildt sagt mangelfuld. Link: www.modulsammenslutningen.dk

3modul: Oprindeligt startet via en debat her på sporskiftet. Baserer sig grundlæggende set på FREMOs normer, men kører dog 3-skinne. Skinner kan være både K og C. Link: www.3modul.dk

Der er muligvis flere, det skal jeg ikke kunne sige.

Der findes en klub, muligvis flere, som har valgt bygge efter FREMO og flere gange har deltaget i træf; Kolding Modeljernbaneklub. Deres præcise bevæggrunde herfor er jeg ikke helt sikker på, men det der tiltaler mig ved FREMO er den forholdsvis store frihed og det faktum at der findes modul-systemer / standarder for, ved H0 enkeltsporet statsbane (hovedstrækning eller bi-strækning), dobbeltsporet hovedbane, privatbaner, to smalspor normer (H0e og H0m). Og disse kan tilmed blandes hvis man ønsker det, f.eks. normalsporet station med tilsluttet smalsporsbane er bestemt muligt.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Techek skrev:

Mit spørgsmål er: Hvilke klubber/foreninger i Danmark, bygger moduler efter egen standard og kan man evt. beskrive disse standarder nærmere?

Det tæller måske egentlig ikke rigtig med, men jeg ved at FMJK's hidtidige udstillingsanlæg var opbygget efter en "hjemmekomponeret" modulstandard - og at de er igang med at udvide klubbens anlæg ved hjælp af nogle moduler, der kan pakkes sammen og bruges som et nyt udstillingsanlæg, i stedet for det hidtidige.

Klubben er unik, i og med at der kan køres med både 2- og 3-skinne materiel på anlægget (på samme spor, men dog ikke på én gang) - og ligeledes på de nye moduler.

 

Jeg har også gjort mig den observation, at opbygning efter Fremo-normerne og et generelt højt niveau mht. det modelmæssige går hånd i hånd - f.eks. er jeg meget imponeret over Kolding Modeljernbaneklubs meget flotte Fremo-anlæg (det kan ses bl.a. her).

Har man nogle reelle og regulære lokaler uden skråvægge, spær, søjler og andet, så er modulopbygningen nærmest ideelt for en klub - det gør det også mere overskueligt at skulle flytte til andre lokaler, hvis klubben engang bliver nødt til at finde sig et nyt hjem, og endelig kan anlægget "møbleres" lidt om en gang imellem, for variationens skyld (forandring fryder, som man siger).

Indenfor Fremo-verdenen er mange stationsmoduler opbygget efter en "hjemmekomponeret" standard, men dog sådan at stationen er Fremo-kompatibel i begge ender - på tilsvarende vis så skulle det vel ikke være noget problem at lave et Fremo-overgangsstykke til moduler på et eksisterende anlæg, der er opbygget efter egne normer, hvis man gerne vil have dem med ud at "lege" engang (det forudsætter dog, at alt det elektriske også kan kobles til).

Spørger du fordi I/du skal igang med at bygge moduler, som I/du evt. gerne vil have til at passe til andre ikke-Fremo-moduler ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

cbt skrev:

Spørger du fordi I/du skal igang med at bygge moduler, som I/du evt. gerne vil have til at passe til andre ikke-Fremo-moduler ?.

Ja, det er det i bund og grund. Jeg besøgte som nævnt modeljernbaneklubben i Middelfart et par gange og fandt interesse i at bygge et modul (i flere sektioner) baseret på et udsnit af lokal geografi og landskab, der passede til deres standard. Desværre er det en forholdsvist udokumenteret "standard" der derfor gør det næsten umuligt at bidrage til klubbens modulkørsel. Det er langt nemmere at bygge noget til FREMO pga. den nærmest overdrevede veldokumenterede standard og krav - både mht. strøm, sporplacering, modulender osv.

Jeg kunne naturligvis blot melde mig ind i Middelfart Modeljernbaneklub, men det ville blive en lang køretur (Jelling-Middelfart) en gang om ugen.

Så derfor kunne det være interessant at vide om der var andre foreninger i "nærheden" der er mere oplagt at bidrage til - når man ser bort fra den FREMO-baserede forening i Kolding.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

rh42200

Systemadministrator

Indlæg: 73

PB  Hjemmeside

Hej Techeck

Det bedste du kan gøre er at bygge efter Fremo-standarden og brug de råd der gives på Fremos hjemmeside vedr. gængse løsninger på typiske problemer.  Standarden er gennemprøvet over flere år, så det er essensen af mange folks gode og dårlige erfaringer, der har udkrystalliseret sig i det, der bruges idag.  Hvis du gør det, sparer du dig selv for en masse fejltagelser.  Hvis du så melder dig ind i en klub på et tidspunkt, som bygger på en anden standard, så kan du bare bygge et overgangsmodul, som Carsten også skriver i hans svar.

Jeg har selv bygget en del moduler fra bunden efter Fremo-normen for danske privatbaner, men det kan også lade sig gøre at købe moduler som samlesæt, der blot skal limes sammen.  Der er et Fremo-medlem i Tyskland, Harald Brosch, der sælger de samlesæt.  Han laver delene i krydsfinér, og målene passer 100%, da de er skåret med laser - og har man ikke adgang til et snedkerværksted med de nødvendige maskiner, så bør man overveje at købe modulerne.  Et typisk modul fra ham koster ca. små 400,- alt efter størrelse - kurvemoduler er lidt dyrere.  Sammenholdt med den tid, man skal bruge på selv at save delene ud, så er det faktisk ret billigt.

mvh

Tommy

 

__________________

Sæby station i virkelighed og model
http://www.tlarsen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.