Jeg er kommet lidt videre med min planlægning, og jeg havde egentlig tænkt mig at bygge modulerne sådan at jeg laver en ramme på 88mm i højden og lægger en 12mm plade på, som går hele vejen ud til kanten af modulet. Dermed bliver modulet samlet set 100mm højt, som standarden foreskriver. Nu ser jeg bare, at på langt de fleste billeder af N-RE moduler på nettet, der det ud som om grundpladen er lagt ind i rammen, så rammens overside bliver en del af grundpladen.
Det forekommer mig lidt besværligt ift. opbygningen af modulkassen, så er der en teknisk begrundelse for at denne metode ofte vælges, eller er det bare fordi endeprofilerne iflg. standarden er 100 mm høje, og så er det nemmere?
De vigtigste mål er vel reelt skinneoverkant over gulv samt afstanden fra skinneoverkant til samlehullerne i profilet. Hvis endeprofilet så er 88 mm højt med en 12mm krydsfinerplade lagt ovenpå, så er målet jo nået ... eller giver det en eller anden klimatisk ulempe at gøre det på den måde?
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
At nedfælde toppladen i rammen er nok mest et kosmetisk hensyn. Så slipper man for at se endetræet på toppladen. Den perfekte samling er at lave rammen i fuld højde på langsiderne, og lave en fals til toppladen på indersidene af langstykkerne - pladen går så ud over endestykkerne. Det kræver som minimum en stationær højdeindstillelig rundsav, eller en fræser, at lave falsene.
Det undrer mig, at modulhøjden er 100 mm , da et skilpaddedrev er højere end det. Men der findes jo andre sporskiftedrev.
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
Hvorfor ikke bruge de erfaringer der allerede er høstet? Den sjællandske N-gruppe er stor, og har gjort alle deres erfanger allerede. De ville hurtigt kunne fortælle dig hvordan du bedst bygger sådan en kasse... Og hvis du vil vide hvordan man nemmest bygger kassen, så bare se bort fra mit indlæg...
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
El Capitan
Indlæg: 141
Hvorfor ikke bruge de erfaringer der allerede er høstet?
Det er faktisk det jeg prøver.
Jeg har skrevet til flere af klubberne, men endnu ingen svar.
Derfor håbede jeg at nogen modulbyggere måske læser med her ...
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
At nedfælde toppladen i rammen er nok mest et kosmetisk hensyn. Så slipper man for at se endetræet på toppladen. Den perfekte samling er at lave rammen i fuld højde på langsiderne, og lave en fals til toppladen på indersidene af langstykkerne - pladen går så ud over endestykkerne. Det kræver som minimum en stationær højdeindstillelig rundsav, eller en fræser, at lave falsene.
Det undrer mig, at modulhøjden er 100 mm , da et skilpaddedrev er højere end det. Men der findes jo andre sporskiftedrev.
VH Rep
Det kan naturligvis også laves uden at false langstykkerne, og blot skære toppladen imellem. Men det er lettere at styre med false.
Fordelen ved at lade langstykkerne gå til top er mest kosmetisk. Samlet med Lim og dykker - så går det ikke istykker.
Til gengæld er fordelen ved at lade toppladen gå ud over endestykkerne helt åbenlys.
Man har et helt jævnt underlag til modulkanten, med god mulighed for at fastgøre sporet i noget solidt.
Hvis endestykket stikker op til overkant af modulet, skal man fastgøre sporet i endetræet, hvilket kan give lidt ekstra udfordringer.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
El Capitan
Indlæg: 141
Til gengæld er fordelen ved at lade toppladen gå ud over endestykkerne helt åbenlys.
Man har et helt jævnt underlag til modulkanten, med god mulighed for at fastgøre sporet i noget solidt.
Hvis endestykket stikker op til overkant af modulet, skal man fastgøre sporet i endetræet, hvilket kan give lidt ekstra udfordringer.
Det er netop det, jeg selv er nået frem til.
Det er bare ikke sådan det er lavet på hovedparten af de billeder jeg kan finde på nettet. Derfor spørgsmålet.
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Jens
Man ligger toppladen inden i modulkassen af flere grunde. Hovedårsageren det er simpelhen den nemmeste måde at bygge på. Toppladen hviler på de hjørneslister som kassen samles med. Når toppladen lægges ned i er man også sikker på at modulet bliver ret-vinklet.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men jeg synes da at du skal prøve at tage fat i klubberne igen. For vi vil hellere end gerne vise dig hvordan vi bygger, således at man kommer rigtigt igang fra starten af.
I Nmodulvest har vi første møde efter sommerferien Tirsdag 5 september kl.19.00-22.00 hvor vi mødes på englystskolens sløjtlokale i Børkop.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
El Capitan
Indlæg: 141
Man ligger toppladen inden i modulkassen af flere grunde. Hovedårsageren det er simpelhen den nemmeste måde at bygge på. Toppladen hviler på de hjørneslister som kassen samles med. Når toppladen lægges ned i er man også sikker på at modulet bliver ret-vinklet.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men jeg synes da at du skal prøve at tage fat i klubberne igen. For vi vil hellere end gerne vise dig hvordan vi bygger, således at man kommer rigtigt igang fra starten af.
Mnnjaahh ... forudsat at toppladen er retvinklet og at hjørnelisterne har den rette højde.
Jeg ser nu også mange billeder af moduler uden hjørnelister ... ofte tyske ... så jeg blev ikke meget klogere af det.
Men altså - mon ikke bare klubberne er ferieramt?
Jeg udsætter i hvert fald starten på mit modulbyggeri indtil jeg har talt med nogle folk, og har set og rørt ved nogle moduler mens jeg har snedkerbriller på. Jeg kommer fra Vestsjælland, og i november er der både hobbymesse i Rødovre og (formodentlig) modultræf i Kalundborg, og mon ikke jeg har fået fat i en af klubberne inden da?
I mellemtiden er der flere andre projekter, som trænger til lidt opmærksomhed ...
Tak for svarene alle sammen.
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
TT-Däne
Indlæg: 144
Hej Jens.
I TT-Klubben lægger vi også pladen inden i rammen.
Dette af flere årsager.
Alt afhængig af hvilket træmateriale man bruger (i vores tilfælde krydsfiner), risikerer man ved transport, eller hvis et modul skal trækkes ud mellem de andre, at skade modulkanten. Fx at trække et "lag" af krydsfineren.
Derudover er vores erfaringer, at vores overgange (patinaxsveller påloddet skinneprofil og skruet/limet ned i gavlstykket) "arbejder" mindre på denne måde og skinneovergangene passer bedre også efter flere år.
Viser det gerne ved førstkommende udstilling til Hobbymessen i Rødovre Hallen til efteråret...
Mvh. Martin/TT-Klubben
El Capitan
Indlæg: 141
Alt afhængig af hvilket træmateriale man bruger (i vores tilfælde krydsfiner), risikerer man ved transport, eller hvis et modul skal trækkes ud mellem de andre, at skade modulkanten. Fx at trække et "lag" af krydsfineren.
Det er faktisk et rigtig godt argument.
Jeg kan sagtens forholde mig til, at hvis endeprofilerne er i fuld højde, så er modulerne mindre sårbare for transportskader.
Tak
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Du kan kigge op på Teknisk Museum i Helsingør d. 16. eller 17. september. Der er modeljernbanedage og flere klubber stiller med modulanlæg. Jeg medbringer selv moduler købt som samlesæt (efter mine ønsker) hos Harald Brusch i Tyskland. Ganske fornuftige i pris, og samles hurtigt og let med brug af trælim.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Alt afhængig af hvilket træmateriale man bruger (i vores tilfælde krydsfiner), risikerer man ved transport, eller hvis et modul skal trækkes ud mellem de andre, at skade modulkanten. Fx at trække et "lag" af krydsfineren.
Det er faktisk et rigtig godt argument.
Jeg kan sagtens forholde mig til, at hvis endeprofilerne er i fuld højde, så er modulerne mindre sårbare for transportskader.
Tak
Jens
Det er faktisk ikke helt han siger.
Han siger; "Hvis et af modulerne skal trækkes ud, når modulerne er opstillet, er der risiko for skader på finer og skinner".
Personligt synes jeg, det lyder som vås, idet man kan trække de tilstødende moduler et par mm væk i processen. Så meget fjedring må der være i opstillingen.
Transportskade er en helt anden ting. Transport er utvilvsomt det mest risikable ved modulerne.
Alle moduler bør monteres med endebeskyttelse ved transport.
Oftes udføres dette ved at man spænder 2 (eller flere) moduler sammen top mod top med endestykker der passer i højden til de pågældende moduler.
Derved beskyttes både ender og landskab ret godt.
Argumentet med hjørneklodser holder kun, hvis alle dele er lavet og samles med høj precision.
Er topplade og endestykker ikke på krilimilimeter samme bredde, bliver samlingerne mod langstykkerne ikke særlig god.
Min løsning med falsede langkanter, giver en meget præcis højde for toppladen, samtidigt med at endetræet på toppladen skjules.
Samtidigt kan småfejl lettere skjules uden det påvirker stabiliteten.
Men spørgsmålet er nok også nærmest religiøst
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
El Capitan
Indlæg: 141
Derudover er vores erfaringer, at vores overgange (patinaxsveller påloddet skinneprofil og skruet/limet ned i gavlstykket) "arbejder" mindre på denne måde og skinneovergangene passer bedre også efter flere år.
Det argument køber jeg også, og det er vel i grunden her, at det er allervigtigst, at klaveret virkelig spiller rent.
Jeg tror at min løsning bliver en mellemting: fuld højde på endeprofilerne og og fuld bredde på toppladen.
Uanset hvordan man vender og drejer det, så vil der jo altid være nogen krydsfinerlag, som vil være i farezonen for delaminering under transport mm., så der skal (som Per også nævner) bruges nogle beskyttelses/transportbeslag.
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
rh42200
Systemadministrator
Indlæg: 73
....lyt til Rep Neslein. Læg toppladen ned i rammen - og skal det være helt perfekt, vil en snedker udsave siderne, så årerne i det synlige finerlag ligger på langs af modulet. Toppladen i fuld bredde vil se uprofessionelt ud, og du vil komme til at bruge længere tid på at spartle toppladens endetræ ud i hele modulets længde før bemaling, end det vil tage at lave en fals.
En fals, som Per beskriver er det bedste - det næstbedste er muligvis at lave spanter til at understøtte toppladen og til fastgørelse af ben, men under alle omstændigheder skal du have styr på dine mål og lidt flair for snedkerarbejde, for at få det nøjagtig nok. Det er vigtigt at toppladen er skåret i vinkel - det kan checkes med krydsmål. Enderne på siderne skal også være i vinkel, for ellers tilter gavlene, og så kan du ikke lave gode samlinger med andre moduler. Samlingen skal - som Per også nævner - ske med lim og dykkere skudt i for at holde alt på plads, mens limen hærder. Har man ikke flair for snedkerarbejde og det rigtige værktøj til rådighed, er der meget tid og mange ærgrelser sparet ved at købe modulerne hos Harald Brosch i Tyskland.
Jeg har spanter i mine moduler til Sæby station, som du kan læse mere om her: http://www.tlarsen.dk/Banen/samling-af-moduler
Når du skal lave ben, kan det også gøres på forskellige måder - mit bud er beskrevet her: http://www.tlarsen.dk/Banen/fremo-modulben
God arbejdslyst...
Tommy
Sæby station i virkelighed og model
http://www.saebybanen.dk
http://www.facebook.com/saebybanen
El Capitan
Indlæg: 141
... skal det være helt perfekt, vil en snedker udsave siderne, så årerne i det synlige finerlag ligger på langs af modulet.
Jow - den har jeg luret.
Toppladen i fuld bredde vil se uprofessionelt ud, og du vil komme til at bruge længere tid på at spartle toppladens endetræ ud i hele modulets længde før bemaling, end det vil tage at lave en fals.
Nåååeeh ... nu fattede jeg begrundelsen. Den er jo også reel nok.
... under alle omstændigheder skal du have styr på dine mål og lidt flair for snedkerarbejde, for at få det nøjagtig nok. Det er vigtigt at toppladen er skåret i vinkel - det kan checkes med krydsmål. Enderne på siderne skal også være i vinkel, for ellers tilter gavlene, og så kan du ikke lave gode samlinger med andre moduler.
Ja, jeg har lavet et prøvemodul, som nu er adskilt igen fordi det var for ringe - fordi jeg var for uerfaren og ikke var omhyggelig nok.
Pladerne til de næste moduler bliver udskåret på snedkerværksted - med fornøden omhygge.
Når du skal lave ben, kan det også gøres på forskellige måder - mit bud er beskrevet her: http://www.tlarsen.dk/Banen/fremo-modulben
Tak.
Jeg har også set adskillige andre metoder til konstruktion af ben rundt omkring på nettet.
Jeg har ikke besluttet mig endnu, men jeg går og pusler med tanker om en konstruktion, som kan bruges til både 1000mm og 1300mm modulhøjde.
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
....lyt til Rep Neslein. Læg toppladen ned i rammen - og skal det være helt perfekt, vil en snedker udsave siderne, så årerne i det synlige finerlag ligger på langs af modulet. Toppladen i fuld bredde vil se uprofessionelt ud, og du vil komme til at bruge længere tid på at spartle toppladens endetræ ud i hele modulets længde før bemaling, end det vil tage at lave en fals.
En fals, som Per beskriver er det bedste - det næstbedste er muligvis at lave spanter til at understøtte toppladen og til fastgørelse af ben, men under alle omstændigheder skal du have styr på dine mål og lidt flair for snedkerarbejde, for at få det nøjagtig nok. Det er vigtigt at toppladen er skåret i vinkel - det kan checkes med krydsmål. Enderne på siderne skal også være i vinkel, for ellers tilter gavlene, og så kan du ikke lave gode samlinger med andre moduler. Samlingen skal - som Per også nævner - ske med lim og dykkere skudt i for at holde alt på plads, mens limen hærder. Har man ikke flair for snedkerarbejde og det rigtige værktøj til rådighed, er der meget tid og mange ærgrelser sparet ved at købe modulerne hos Harald Brosch i Tyskland.
Jeg har spanter i mine moduler til Sæby station, som du kan læse mere om her: http://www.tlarsen.dk/Banen/samling-af-moduler
Når du skal lave ben, kan det også gøres på forskellige måder - mit bud er beskrevet her: http://www.tlarsen.dk/Banen/fremo-modulben
God arbejdslyst...
Tommy
Tak for opbakningen, Tommy
Spanter kan være udmærket, men man skal have styr på, hvor de kan sidde uden at genere andre installioner, som sporskiftedrev mv.
Ligeledes skal spanter have et passende antal huller for gennemføring ledninger mv. De skal helst bores inden man samler modulet.
Med mindre modulet er bredere end 60 cm eller toppladen er meget tynd, er spanter ikke nødvendige.
9 mm birkekrydsfiner til top, og 12 mm poppel eller birk til front og ender, er min anbefaling.
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
El Capitan
Indlæg: 141
Hvorfor kun 9mm til toppladen?
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
pga vægten
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)