God lørdag godtfolk
Undertegnede har et lille påtrængene problem.
Jeg er ved at lave OHJ Qa 304 305, men hvilken farve skal den have.
På Nordsjælland veterantogs side er den mørkerød, Er der nogen der kan og vil hjælpe med at oplyse evt RAL farve?Jeg har også set billeder, hvor den var brun
I hvilke perioder var den brun hhv rød?
Vh Rep
__________________
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
UTJ
Indlæg: 438
På Nordsjælland veterantogs side er den mørkerød, Er der nogen der kan og vil hjælpe med at oplyse evt RAL farve?Jeg har også set billeder, hvor den var brun
I hvilke perioder var den brun hhv rød?
OHJ Qa 301-304, de første år Qa 9-12.
301-302 havde oprindelig skruebremse og senere er de forsynet med trykluftbremse, forlænget akselafstand, skinnebuskobling mv.
Oprindelig brun, men 'senere' rødlig. Helsingørs Qa 304 er malet fyrskibsrød.
Der er et godt farveforslag her: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/hvilken-okt-model
citeret derfra: Efter at have kigget lidt i arkivbunkerne samt i projektkasserne, dukkede der endelig noget brugbart op, jeg fandt en byggevejledning til, - NEJ desværre IKKE til OKT PF, men noget , sikkert, ligeså brugbart, byggevejledningen til På Sporets ombygningssæt til G 10'ere til DSB og diverse Privatbaner. Og heri er der en bemalingsvejledning, som fortæller at OHJ QH XXX (skal have) følgende bemaling : (Alle farver er fra Humbrols sortiment) OHJ Vognkasse 4 x 73 Matt Wine + 1 x 24 TrainerYellow, undervogn 33 Matt Black + 60 Matt Scarlet, puffer og planke skal have samme farve som undervogn. Jeg mener at kunne huske at jeg blandede en vognkasse grundfarve, og så lavede et par farvevariationer, således at de , den gang 3 vogne, ikke fik den samme farve og skær.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Takker ydmygst Det der Hombrol er jeg ikke så stærk i og jeg vil være mere sikker.
Den brune farve virker lidt mere chokoladebrun, end DSB's men den røde er ret usædvanlig
Man vil foretage en escortion til Græsted med RAL farvekortet under armen og se om man kan finde noget der macher
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Da' Per.
Det er nu ikke så vanskeligt, men hvis du finder det for svært, skal jeg da gerne give dig et kursus ved lejlighed:
Man bevæger sig hen til sin foretrukne forhandler, finder reolen med Humbrol maling, og finder så to dåser - en gul med nummeret 24 på toppen og en brun/rød med nummeret 73 på toppen. Så tager man f.eks. 4 ml. fra dåsen med nummeret 73 og 1 m. fra dåsen med nummeret 24 og blander det godt sammen i en passende beholder - og voila har man en passende farve. Jeg kan anbefale 5 ml. sprøjter fra apoteket til opmålingen - de er billige og fungerer rigtig godt.
Resultatet kan du se i tråden nævnt ovenfor - eller du kan komme på besøg og studere den i det virkelige liv.
Nu er der vel ikke nogen garanti for, at vennerne i Græsted har ramt den rigtige farve?
MVH
Lars
UTJ
Indlæg: 438
Nej, og jeg holder med: det er meget lettere (og sikkert også billigere i transport) at tage den matte vinrøde 73 og den gule 24 - og mixet behøver ikke at være 100 % nøjagtigt.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
De er bare pokkers svære at få ind i sparydåsen
Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
vedr. Citat nr 2
Men man er dog temmelig meget mere sikker på at lave en korrekt model af et stykke veteranbanemateriel, ved at tage farveprøve af forbilledet.
Og ved røde farver, især af ældre dato, er lysægtheden temmelig dårlig. Bare tag røde biler fra 1980'erne De blev matlyserøde på få år.
Der er vel i øvrigt aldrig nogen garanti for en korrekt model, hvis man ikke har fulgt 1000% dokumentation på en bestemt dato og klokkeslet.
Blandt andet havde jeg en drøftelse d.d. om den har kørt med 8 eller kun 4 vinduesfag + skodder.
Der er mig bekendt ingen billeder med 8 , men det er da ingen garanti for, at det ikke har være tilfældet.
Helt personligt har jeg ikke så meget tiltro til at blanding af en dåse dit og dat, som en modelbygger, uanset hvor meget flid og møge der er lagt i det, har fundet frem til, skulle være mere korrekt end en RAL farve eller farveprøve fra ekvipagen
Der skal ikke meget unøjagtighed til ved blandingen før det afviger mange %
En forudsætning er at div. dåser tømmes helt og blandingen omrøres overordentligt omhyggeligt. Men det har forslagsstillerne naturligvis også gjort.
Ikke for at brokke mig over den hjælp jeg har fået, jeg synes bare der virker lidt unøjagtig.
En original beskrivelse er næppe nøjagtig uden en farveprøve, der har været opbevaret i mørke.
Tja det er ikke læet mht farver.
man tak for svar alligevel.
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion