Jeg vil bare lige vise hvad det sidste halve års tænkning er kommet frem til .... nogle vil kunne li det... andre vil hade det (det ved jeg )
Det er første gang jeg har lavet en bane som er størrer end 2.20 * 1.20 cm :)
__________________
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Attachment | Størrelse |
---|---|
LAYOUT som det er.tra | 32.2 kB |
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 173
Mangler selvfølgelig lidt info om de tanker, du har gjort dig, men umiddelbart en af de mest interessante sporplaner i dette forum i meeeeeget lang tid
For mig ligner det et oplagt "walk around" anlæg, som man kan finde dem i Model Railroader og lign. magasiner.
Hvis det er noget i den retning, du har i tankerne skal du overveje linieføringen på halvøen i midten. Ved at føre den som vist, får du ganske vist de største og pæneste kurver, men du skal også rundt om halvøen for at følge dit tog.
Tror du vil få mere glæde af at trække udkørslen på stationen til højre over imod bagvæggen, så der er plads til at få kurven rundt og ind på halvøen, så du følger dit tog naturligt hele vejen.
Du kunne måske også bruge det industrispor, som ender blindt ved siden af udkørslen til strækning i stedet og lade den nuværende udkørsel være enden på stationen. På den måde få du også længere kørestrækning, ved at skulle hele den højre halvø igennem for at komme til stationen.
Håber meget du får tid og lyst til at skrive lidt mere om de tanker du har gjort dig om drift og køreplan, for jeg er overbevist om, at du har gjort dig nogle tanker i den retning også.
Det ser ud som om du veksler lidt mellem enkelt- og dobbelt spor på en, for mig, lidt underlig måde. Hvilke tanker har du gjort dig?
Godt nytår
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Helweg
Indlæg: 316
Tak for de fine ord
Tankerne bag banen er vel bare at jeg gerne vil ranger en del (derfor alle de små blinde spor (industri spor) og de to store ranger områder som der er (plus den lille på tungen)), samt at jeg gerne vil se mine toge køre så langt som muligt.
Sporet som løber ud på tungen er et gennem gående spor som ikke er meningen skal stopper på den lille station(Kærshom), for at kommer til Kærsholm, så skal toget først op i toppen af skærmen til stationen (Falkenborg) for at blive omrangeret og køre tilbage på det andet spor til Kærsholm.
Efter som at jeg bruger Z21 som styre enhed, så ser jeg det ikke som den helt store udfordring at skulle gå de meter rundt om tungen (styre med min tablet)
Det har været noget af en prøvelse at komme der til hvor vi er nu, idet at det kun er folk her på forummet og dem som jeg har kunne snakke med i diverse togbuttikker, som jeg har kunne snakke med om min store intresse....det har selvføldig været til en stor hjælp... men ikke helt det samme som at se hvordan andre har gjord det.. så vi prøver os stadig frem ... hehe vi famler i mørket
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
MY1104
Indlæg: 112
Hej
Jeg synes generelt at det er en god ide med walk around anlæg, men jeg synes at du mangler nogle sporskifter i begge ender af anlægget. Ved den station hvor drejeskiven er mangler der nogle transversaler således at du kan løbe omkring dine vognstammer, du vil blive træt af at skulle bruge drejeskiven når der skal løbes om.
I den anden ende hvor der løber et enkelt spor ud og forgrener sig til 3 spor vil det også være en god ide at tænke et sporskifte ind så du kan løbe omkring en vognstamme, det virker til at være et langt stykke du skal skubbe vognene fordi der ikke er omløbs mulighed.
Disse tanker er især rettet på at du skriver at du gerne vil rangere hvorved mulighed for omløb er vigtigt.
Med modeljernbane hilsen og godt nytår
Anders
I morgen er i dag historie.
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Kim
Du kunne evt. dreje dit maskindepot nogle grader, så det ikke flugter med kanten.
Din remise skal være 7,5 grad og ikke 15 grads.
Du skal bruge tilslutningsspor til drejeskiven (6153). Giver problemer med nuværende layout.
Der er ikke højde nok under broen, du kunne evt. lade sporet fra maskindepotet holde samme højde hele vejen til du har passeret industrierne, og derefter stige.
Den enkeltsporede strækning efter maskindepotet kunne gøres længere, dette vil give mulighed for længere godstog.
Der er ikke plads til den lille remise på den nederste finger.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
spazerman
AM
Indlæg: 125
Mangler selvfølgelig lidt info om de tanker, du har gjort dig, men umiddelbart en af de mest interessante sporplaner i dette forum i meeeeeget lang tid
For mig ligner det et oplagt "walk around" anlæg, som man kan finde dem i Model Railroader og lign. magasiner.
Hvis det er noget i den retning, du har i tankerne skal du overveje linieføringen på halvøen i midten. Ved at føre den som vist, får du ganske vist de største og pæneste kurver, men du skal også rundt om halvøen for at følge dit tog.
Tror du vil få mere glæde af at trække udkørslen på stationen til højre over imod bagvæggen, så der er plads til at få kurven rundt og ind på halvøen, så du følger dit tog naturligt hele vejen.
Du kunne måske også bruge det industrispor, som ender blindt ved siden af udkørslen til strækning i stedet og lade den nuværende udkørsel være enden på stationen. På den måde få du også længere kørestrækning, ved at skulle hele den højre halvø igennem for at komme til stationen.
Håber meget du får tid og lyst til at skrive lidt mere om de tanker du har gjort dig om drift og køreplan, for jeg er overbevist om, at du har gjort dig nogle tanker i den retning også.
Det ser ud som om du veksler lidt mellem enkelt- og dobbelt spor på en, for mig, lidt underlig måde. Hvilke tanker har du gjort dig?
Godt nytår
Hej S.
jeg synes det er et godt lokale du har til rådighed og en spændende udfordring.
En af de ting jeg helt sikkert vil øve mig lidt på, inden jeg lægger sporene, er de rangerbevægelser og og oprangeringer du vil gennemføre.
En ting er teori, noget andet er praksis.
Prøv at lave en plan over hvilke tog og hvor lange de skal være, og se så om du kan lave de bevægelser du ønsker. Ellers bliver du sikkert utilfreds med anlægget.
Det kan også være en god ide, at se på forbilledet. Du kan sikkert finde nogle sporplaner for mindre stationer på nettet eller herinde, som kan give inspiration.
hilsen Jan
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
h-thomsen
Indlæg: 40
Lige et par ting: Jeg syntes der er meget forvirrende at du har oprettet så mange emner om din bane og du henviser ikke tilbage til http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/hj%C3%A6lp-s%C3%B8ges hvor vigtig information findes.
Du skriver oprindelig at du ønsker en lang dobbeltsporet hævet "promenadestrækning", som jeg syntes rigtig godt om. Dit nye forslag er helt anderledes med enkeltspor. Begge mangler lange krydsningsspor og en skyggebanegård, allerværst din sidebanestation som vel tager 80 cm toglængde.
Her er mit forslag: Lang dobbeltsporet strækning, helix til skyggebanegård, person- og godstrafikdrift som "kødbensbane". God fællesstation, havne/sidebane med mellemstation, masser af rangering og måske veterantogsdrift, lang kørestrækning
Jeg har ikke medtaget maskindepot og drejeskive men det kan placeres ovenpå helix'en. På fællesstationen mangler også mulighed for at køre fra havnen og til spor 2, det kan dog nemt laves. Et ekstra spor så et havnebanetog kan passere et ventende samme uden at forstyrre trafikken på hovedbane vil være en fordel.
Omkring forbillede: Tja, er Tommerup-Glamsbjerg-Assens + et udsnit af den fynske hovedbane ikke ramt nogenlunde? Eller Vojens-Haderslev hhv. Rødekro-aabenraa? Hobro havnebane? Faktisk vil jeg mene at du kan få lidt Skagen over det, med fokus på gods. På Sjælland skal der lidt fantasi til: Snekkersten-Kvistgård-Fredensborg Havn eller Frihavnen-Østerport-Lersøen med kraftig barbering af hovedstaden og dens øvrige baner. Næstved, Vordingborg havnebaner?
Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården
Helweg
Indlæg: 316
Hej h-thomsen
Ja det er lidt forvirende at jeg laver disse nye tråde.... men jeg laver sådan set bare en ny tråd, hver gang jeg TROR at nu har jeg banen, som passer til det rum som jeg har .... der efter så prøver jeg at bygge det..... kikker / kører på den i nogen tid..og finder så ud af at det bare ikke holder......der efter så tilbage til tegneboret... jeg mangler den erfaring som mange af i andre har, og med det her rum er jeg godt nok kommet til kort, de forsøg jeg har lavet endtil viderer, der har det være dne del skidt... men osse en hel del som jeg har været vild med.
Jeg har blandet ander funder ud af at en helix ikke er mig
og nu har jeg så det næste forsøg, som sikkert osse bliver skudt ned.... men pyt... så her kommet det
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
KimC
Indlæg: 36
Det ser godt ud.
Men jeg tror stadig du kommer til at mangle omløbsmulighed ved havnen. Jeg kan se at du har forberedt til en færge, og der holder et Ma lyn der skal med. Men forestil dig nu at du kommer til havnen med en stamme der skal ombord på færgen, men lokomotivet skal ikke med. Eller vogne der skal ind på et af industrisporene, men lokomotivet skal tilbage.
På stationenmed den gule stationsbygning, stationenmed drejeskiven, har du de to modsatte transversaler. Så vit jeg kan se er de sat sporskifte mod sporskifte, og så kan du ikke lave omløb på meget mere end en enkelt eller to toakslede vogne. Styrevognstog og togsæt kan undvære omløbet, men du har jo en drejeskive, derfor går jeg ud fra at lokomotivtrukne tog vil have en vis andel af trafikken. Og der skal man kunne lave omløb.
Du har en sidebane der udgår fra den førnævnte "gule" station. Endestationen ser fin ud, men som banen udgår fra den gule station kan du ikke sende et tog fra perron ud på den bane, uden at skulle bakke toget ud, og derefter skifte køreretning. Men hvis der kun er tale om en godsbane er det godt som det er.
Helweg
Indlæg: 316
Hej KimC
Jeg har godt lagt til det, og jeg er igang med at se på problemet....
Havnen får mere plads ved at jeg fjerne det forhøjede del hvor den lille station ligger.
Sidebanen fra den gule station, bliver lavet om til et industri spor, vel sagtens ud til en trælast...og evt en D.D.S.F fabrik.
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Helweg
Indlæg: 316
Så har jeg været igang igen, og fået rettet de fejl.... samt lavet en lille smule om
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Kim
Broen, hvor linien til DLG krydser hovedbanen, har for lidt frihøjde, 40-50 mm er lige i underkanten til skinner, ballast og brovanger.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Den maksimale længde på 1,4 m på den øverste station, er det ikke lige i underkanten?
Du kunne også godt bruge lidt mere plads til perronerne.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Der er flere muligheder, hvis du bruger frihåndslinien, i stedet for pladekanter til markering af højder.
Du har mulighed for at lave kurvede linier ved hjælp af musehjulet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Helweg
Indlæg: 316
Hej Hans Kurt
har godt set det med frihøjden, men den retter jeg ind ved at lade nedstigningen ske på den lige strækning før selve buen kommer.
1,4m skulle være nok for mig, det normalt længste tog som jeg køre med at en MA med tre vogne efter (den gamle sølvpil 86cm land), men der skulle osse være plads til Roco's nye Ma sæt med 4 vogne (109cm), jeg kører ikke med de lange lommevogne som så mangle andre er glad for
Jeg kender desværre ikke så meget til Wintrack (endnu) at jeg kender alle de finerer finesser
men skal da helt sikkert at sat mig langt bederer ind i det.... tak for hintet (har tegnet det om nu, efter din anvisning)
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Hans Kurt
har godt set det med frihøjden, men den retter jeg ind ved at lade nedstigningen ske på den lige strækning før selve buen kommer.
1,4m skulle være nok for mig, det normalt længste tog som jeg køre med at en MA med tre vogne efter (den gamle sølvpil 86cm land), men der skulle osse være plads til Roco's nye Ma sæt med 4 vogne (109cm), jeg kører ikke med de lange lommevogne som så mangle andre er glad for
Jeg kender desværre ikke så meget til Wintrack (endnu) at jeg kender alle de finerer finesser
men skal da helt sikkert at sat mig langt bederer ind i det.... tak for hintet (har tegnet det om nu, efter din anvisning)
Kender du http://www.mjkhh.dk/forum/viewforum.php?f=36, der kan du finde flere tips, desværre skal du være medlem, for at kunne se billederne direkte i indlægget, men de kan hentes, som medlem vises de i indlægget.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
KimC
Indlæg: 36
Den maksimale længde på 1,4 m på den øverste station, er det ikke lige i underkanten?
Du kunne også godt bruge lidt mere plads til perronerne.
Til det meste er det faktisk nok. Private anlæg må gå på kompromis. Men jeg kan se at der indgår en N maskine i samlingen, og den skulle gerne have lidt at bestille foran et godstog. Hvis der på hver af endestationerne findes ét spor der kan tage ca 2 meter tog burde det være nok. Her kan man undvære omløb, idet en rangermaskne kan befri N maskinen for de vogne den er ankommet med.
Helweg
Indlæg: 316
Hej KimC
Der er så her med rettet .... blev godt nok nød til at ændrer det meste af banen.... men hva fan, vis det bare virker og vi kan ha noget sjovt med det
De to spor som ser ud til at forsvinde .... er meningen at de skal løbe ind i en skyggebanegård
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
KimC
Indlæg: 36
Ja, nu fik du jo lavet noget mere dobbeltspor, og til gengæld nedlagt en sidebane. (Det kan være du bliver headhuntet til Trafikstyrelsen nu..)
Det gø rjeg garanteret ikke, så derfor vil jeg igen spille lidt djævlens advokat..
Du har jo en MO vogn - den kan sagtens bruges på dobbeltspor. Men hvad med din Triangel-ME? Skal den bruges som hønsehus?
Du kommer nok til at mangle en sidebane til at have lidt afveksling fra hovedbanen. Med en lillebitte drejeskive til triangelen, eller til at vende et tenderlokomotiv. Sporene behøver ikke kunne tage meget mere end en Mo og en styrevogn. Du har jo den sidebane der blev degraderet til sidespor. Hvis du nu opgraderede den til sidebane igen, kan den jo stadig ekspedere gods, i hvert fald i din epoke. Der er jo det med indføringen til den store station. Prøv at tænke på feks Hammelbanen, der havde en lidt usædvanlig indfaldsvej til Århus, eller Mommarksbanen lidt flabede indkørsel til Sønderborg. Der er flere eksempler på at sidebaner har haft nogen ret imponerende brokonstruktioner, eller usædvanlig linjeføring. Ved at lave denne nye indføring får du en længere bane, sådan at du kan have stationen der hvor der ligger en fabrik nu, og du kan jo beholde det industri på halvvejen som et sidespor på fri bane. Denne sidebanes endestation behøver jo ikke være så lang, det er ikke her at N maskinen skal blære sig..
OK, nu fik jeg brokket mig lidt igen..
Helweg
Indlæg: 316
hehe ja det har du ... og det er bare i orden, men desværre så har min kommende kone osse brokket sig over at nu har hun nu intet sted har til at lave landskab... og det var en af de deals som der blev laver for at jeg kunne få lokalet .... at hun kunne få lov til at lave landskab.... du ved... bondegaarer og den slags... så tilbage til tegneboret... og sikkert en ide eller to tilbage
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Helweg
Indlæg: 316
Ok så prøver vi igen ... er ikke helt værdig med den lille station i midten, bla så skulle der en lille drejeskive ind... men hvor lille ?
Ellers så er konen osse ved at være tilfreds
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Kim,
du er sku' da lærenem.
Nu er det kun detaljerne der skal på plads.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.725
Jeg vil tillade mig at kan lidt malurt i bægeret
Jeg synes, at der alt for parallel med med vægge og kanter
Alle 3 stationer ligger og parallelt
F. eks. køres der lige ud af den øverste station direkte ned til havne og alt ligger som på en linial, og alle kurver er næsten på 90 grader
Nå en tanke fra et morgenbord / god morgen ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
KimC
Indlæg: 36
Det ser godt ud.
Men naturligvs har jeg en komentar med på vejen..(hvad torede du?)
På færgestationen synes jeg at de to transversaler mellem dobbeltsporet skal flyttes på den anden side af sporksifterne til spor 1 hhv 4. På den måde får spor 1 og 4 fuld adgang til doppeltsporet.
På "drejeskivestationen" kan du spare den inderste af transversalerne og bruge sporskifterne til noget andet. Der er ingen grund til at have to transversaler der vender samme vej.
Helweg
Indlæg: 316
tak tak, konen har givet sig en smule i togrummet, så jeg nu har fået min en lille smule mere plads, det giver mig en ny mulighed for selve havnen.
KimC, jeg spurte dig om hvor stor en drejeskive skal være på en lille privatbanegård og har du evt et bud på hvilkenudbyder som har en i den rigtige størrelse
(Fleischmann´s 6154 bliver ALT alt for dyr, 2600,- plus digital kontrol til 1400,- er mere end jeg vil ofre)
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Kig evt. på nogle af disse: http://www.hapo-bahn.de/
Med venlig hilsen
Skott
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har et ændringsforslag:
1: Flyt/planlæg så dine stationsbygninger ligger bag sporene set fra betragteren, ellers vil bygningen skærme for stationen.
2: Det er ikke særlig prataktisk, at forsyning af kulgården skal ind over drejeskiven, det vil selvfølgelig give job til et rangerlokomotiv ekstra.
3: Flyt dobbeltsporets tilslutning, ellers vil du komme til at blokere for drejeskiven og godsristen.
4: Lav mere plads til perron.
5: Som nævnt tidligere, drej stationerne, jeg ved godt det kræver brug af flexskinner, men det er ikke svært.
6: Så kan du få sandtårn, vandtårn og vandkran med også.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
KimC
Indlæg: 36
KimC, jeg spurte dig om hvor stor en drejeskive skal være på en lille privatbanegård og har du evt et bud på hvilkenudbyder som har en i den rigtige størrelse
Det overså jeg i første omgang..
En privatbanedrejeskive behøver ikke kunne andet end at vende en Triangel eler et tenderlokomotiv. Den kan sagtens nøjes med kun et tilkørselsspor.
Et sted i kælderen har jeg en helt manuel drejeskive liggende som jeg købte på Tog2000 udstillingen, for nogen år siden, det er et byggesæt. Den kan ikke alverden, men kostede heller ikke alverden. Det er sådan noget du kan klare dig med på en privatbanestation.
Helweg
Indlæg: 316
Hej KimC'
Er det noget i stil med den som Heljan har til 375,- ... syntes bare at den virker lidt stor
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Helweg
Indlæg: 316
Hej KimC
Vi er da vist over i denne her http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309,3322&CAT_ID=3326&P_ID=17371
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Fiona
Indlæg: 156
Hej KimC
Vi er da vist over i denne her http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309,3322&CAT_ID=3326&P_ID=17371
VH
Jørgen
Helweg
Indlæg: 316
Så vil den her fra Faller sikkert pas bederer
http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.466/a...
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Helweg
Indlæg: 316
Hej Hans Kurt
Mange tak for dit forslag, der bliver desværre for langt fra kanten og ind til de bagerste spor, så jeg har rettet den lidt ud.
Men ellers brugt din ide med hensyn til drejeskiven.
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk