Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Starten på hjemmebane opbygget med moduler - opdateret med samlet spor og rumplan

Hejsa, Efter et par års dvale, har min søn fundet mine modeltog, og så måtte jeg jo love ham at jeg vil lave en bane så de kan komme ud og køre.

Planen er at lave lave en punkt til skyggebanegård bane, med moduler bygget på hen af vejen. Håbet er en hesteskoformet bane på ca 4 meter på begge langsider og 1.8 meter på bagsiden. Indtil videre har jeg planlagt stationen som bliver på 2 moduler; en på 80cm og en på 120 cm.

Mine sporskiftedrev har jeg valgt at skulle være på oversiden af modulkassen, men gemt bagved en bagkulisse. Den kulisse er ikke så høj, kun ca 11 cm, men det er fordi den skal ind på skunk hve væggen bliver skrå efter ca 130 cm fra gulvetnog jeg vil have banen så højt som muligt. 

Billeder:

 

Sporplan med angivelse af sporlængder 

Billede

Sporplanen tegnet ud på 6 mm mdf

Billede

 Pladen til det første modul

Billede

 Modulet med endestykke og bagkulisse på

Billede

 Modulet næsten færdigt. Hullet foran er til styringen af sporskifterne

Billede

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 3 kan lide
Top

Picture

Muncken

LKF A+B

Indlæg: 78

PB

Halløj.

Moduler er en fed ide. Det er skønt ved flytning at man ikke skal splitte noget ad man har brugt årevis på at bygge.

Der er endnu en god ting ved det, fx at man kan bygge flere moduler end pladsen tillader opstillet, men så at bytte lidt ud af og til for at forandre banen.

Jeg syntes du skulle kigge lidt på modulkoncepter der allerede eksistere, for så hvis I får lyst kan I tage dem med ud verden og sammen med andre deltage i større arrangementer.

Se fx her... Et par film:

https://www.youtube.com/watch?v=jbANzURF684&list=PL2kuOxiAlEC9v90ER69KOT...

https://www.youtube.com/watch?v=dq7TfP_mLJQ

Det er fremo, der er ved at være temmeligt godt representeret i DK, med flere større træf pr år. Der er ihverfald både inspiration og tips at hente.

Hvis du er interesseret i en introduktion så giv lyd.

Mvh Torben Munck

__________________

Mvh Torben Munck

Forsøger at gøre det bedre næste gang...

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Rigtig fin ikke for overlæsset sporplan, du har kreeret  Big smile (Less is more).

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hej Torben,

Kender udemærket til Fremo, men som udgangspunkt skal mine moduler passer til hvordan mit rum derhjemme er indrettet. På sigt kunne det jo så være at jeg vil begiv mig ud i noget Fremo og træf.

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 120

PB  Hjemmeside

a62213 skrev:

Hej Torben,

Kender udemærket til Fremo, men som udgangspunkt skal mine moduler passer til hvordan mit rum derhjemme er indrettet. På sigt kunne det jo så være at jeg vil begiv mig ud i noget Fremo og træf.

Fremo er ligesom domino brikker. Det er "øjnene" på brikkerne der skal passe sammen. hvad der er imellem, er for så vidt ligegyldigt. Derfor er det så smart. Så Torbens idé om at det kunne være tilapsset FREMO, betyder ikke nødvendigvis et kompromis for dig.

 

hilsen Jan

 

 

 

 

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Krølle

Indlæg: 75

PB

Det må være muligt, at lave et par overgangsmoduler til Fremo standard, når den tid kommer.

__________________

H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 120

PB  Hjemmeside

hej Krølle.

Det er utroligt simpelt lavet. 

Der skal være 2 ledninger pr. skinne under modulet. Det vi siger er standart er ledninger til den gennemgående strøm skal min. 1,5mm2

ledningerne op til skinnerne, behøver ikke at være mere end 0,25mm2.

så hvis det er overholdt og der ikke er nogle drev, eller andre elektriske komponenter der har forbindelse med skinnerne, så er er alt i orden.

ellers spørger du bare.

hilsen Jan

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Desværre fik jeg ikke lagt spor i denne weekend, men lidt er der sket. Den sidste modulkasse i denne omgang er lavet færdig. Nedenstående billede er taget før det blev malet. 

Håber på at sporene kan blive lagt løbet af ugen, samt monteret messingtråd til sporskifterne da alle drev kommer til at så bag kulissen istedet for nedenunder. Messingtråden kommer til at "ligge" i en rundt stykke plastik med hul hele vejen igennem. 

Billede

 

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 2 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Jeg har fået tildelt min søns værelse til brug for mit tog, samt arbejdsbord.

Nu er det så først engang i foråret, da vi lige skal have lavet om før han kan flytte værelse. 

Tanken som den er lige nu, er som nedenstående tegninger. 

Rummet er i alt ca. 412cmx212cm. Sort ramme er døren, blå ramme er vinduet. De 2 moduler jeg er ved at få lavet er der hvor stationen er. Tanken er at den løber rundt i hele værelset som i en hestesko. Jeg skal så have lavet en eller anden form for aftagelig bro, så man kan komme ind og ud af døren. Alternativ, så må døren pilles helt af, da den åbner indad. Det er lidt træls at skulle være "låst" inde. Den tid den sorg. 

Tænker at sporskiftet som fører henholdsvis ind i helixen og hen over svinget mod dagen vil blive skjult på en eller anden måde under en bro eller lignende. Den lidt lysere grå, er planen under, som jeg ikke har tænkt nærmere over endnu.

På denne måde for jeg næsten maksimalt udnyttelse af rummet til meter spor, uden at noget bliver krampet sammen og som også giver lidt muligheder for forskellige kørreelser.

Billede

Her er et billede af tværsnittet af modulerne fra væggen med skunk og skrå vægge.

Billede

Mvh

Henrik

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hej

Jeg synes din sporplan er super "lækker" - ja undskyld udtrykket, men det gør jeg virkelig! Simpel, behersket og forholdsvis naturtro, når man tænker på den plads du har til rådighed. 

Men, men, hvor skal arbejdsbordet være og er det virkelig nødvendigt med en helix, som adgang til skyggebanegården?

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 120

PB  Hjemmeside

Hej.

det lyder som en spændende plan du har lavet. 

Hvad vil du køre af tog?

i forhold til endestationerne, har du begrænset muligheder for afvikling af både gods- og persontrafik.

hilsen Jan

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

MAB skrev:

Hej

Jeg synes din sporplan er super "lækker" - ja undskyld udtrykket, men det gør jeg virkelig! Simpel, behersket og forholdsvis naturtro, når man tænker på den plads du har til rådighed. 

Men, men, hvor skal arbejdsbordet være og er det virkelig nødvendigt med en helix, som adgang til skyggebanegården?

Tak Martin,

Har forsøgt at have så få lige stykker som muligt, selvom jeg godt ved det måske ikke er realistisk. Jeg synes bare det ser bedre ud i lidt bløde sving. Har også bøvlet meget med min station, da jeg ikke har villet have én som bare gik ligeud. Synes det er blevet fint med den lille kurve på. 

Jeg har faktisk ikke som udgangspunkt lavet en skyggebanegård. Det nedenunder det øverste del, er faktisk ment som en del af banen, bare med 55cm i dybden i forhold til øverste del som er 40cm. Det kunne være jeg skulle lave en skyggebanegård under dette, det kræver bare at bredden ved vinduet bliver omkring 95 cm. 

Mit arbejdsbord er tænkt ved vinduet. Banen der sidder i ca 125 cm højde, så der er masser af plads underneden. 

mvh Henrik

 

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

spazerman skrev:

Hej.

det lyder som en spændende plan du har lavet. 

Hvad vil du køre af tog?

i forhold til endestationerne, har du begrænset muligheder for afvikling af både gods- og persontrafik.

hilsen Jan

Hej Jan,

Ja, det er nogle små stationer, men det er lidt den begrænsning min plads giver. Imellem de 2 øverste stationer er der passager og lidt gods. Tænker gods bliver leveret fra nederstr niveau til stationen over, hvor det omrangeres og køres over til den anden station.  

Har nogle skinnebusser, en S maskine som jeg ved nok er for stor, men jeg synes den er fed. Så har jeg en F maskine og en MT tror jeg det er.

Overvejet om der skal være er sidespor til noget industri eller lign der på hjørnet - det må tiden vise.

 

 

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 105

PB

Hej Henrik,

jag tänker att du får ett större problem, när du bygger som din grafik visar dit plan: spåret som forbinder dem två stationeRNA i överste nivå, går genom helixen, som er i den punten bara på nivå -0,5. Du skulle före det där spåret så, att den inte berörer helix-spåret.

Mvh,

Gerhard.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

a62213 skrev:

Jeg har fået tildelt min søns værelse til brug for mit tog, samt arbejdsbord.

Nu er det så først engang i foråret, da vi lige skal have lavet om før han kan flytte værelse. 

Tanken som den er lige nu, er som nedenstående tegninger. 

Rummet er i alt ca. 412cmx212cm. Sort ramme er døren, blå ramme er vinduet. De 2 moduler jeg er ved at få lavet er der hvor stationen er. Tanken er at den løber rundt i hele værelset som i en hestesko. Jeg skal så have lavet en eller anden form for aftagelig bro, så man kan komme ind og ud af døren. Alternativ, så må døren pilles helt af, da den åbner indad. Det er lidt træls at skulle være "låst" inde. Den tid den sorg. 

Tænker at sporskiftet som fører henholdsvis ind i helixen og hen over svinget mod dagen vil blive skjult på en eller anden måde under en bro eller lignende. Den lidt lysere grå, er planen under, som jeg ikke har tænkt nærmere over endnu.

På denne måde for jeg næsten maksimalt udnyttelse af rummet til meter spor, uden at noget bliver krampet sammen og som også giver lidt muligheder for forskellige kørreelser.

Billede

Her er et billede af tværsnittet af modulerne fra væggen med skunk og skrå vægge.

Billede

Mvh

Henrik

Hej Henrik

Glimrende anlæg

Hvorfor ikke spejlevende det, så døren er fri??

 Kan Helixen ikke være der for vinduet?

Det med at blokere adgangsvejene er et meget stort kompromis for den personlige komfort.

Dels mht at lukke døren og derefter blokere den med et stykke anlæg, bliver du del meget hurtigt træt af, og dels forhindrer det dig i at komme andre i huset til hjælp i en eller anden form for hastesstituation, foruden at du forhindrer dig selv i at blive "reddet", hvis det skulle være nødvendigt. Endsige lukke op når  MJ-vennerne kommer på besøg Smile

Under alle omstændigheder upraktisk. Også selvom du tager døren af, for så kan du ikke lukke for rodet.

Nu ved jeg ikke så meget om vinduet, men hvis det ikke går helt ned til gulvet, kan anlægget vel sagtens spejlvendes

 

Vh Rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 1 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hej Rep,

Tak for dit svar - og jeg er jo som udgangspunkt på ingen måde uenig med dig. Grunden til at planen blev som den blev, var at jeg havde lavet de 2 første moduler - fordi jeg til at starte med var sat et andet rum i udsigt, hvor det passede ind på denne måde. Og når det nu var lavet kunne jeg jo ligeså godt bruge det. Men som sagt, jeg kan sagtens følge dig, og nok især det med den lukkede dør for rodet, det vil nok passe fruen glimmerende, og jeg tror jeg kender mig nok til at jeg ikke vil få ryddet op på mit arbejdsbord.

Nu har jeg kun har små 300 kr i udgifter til træ og så den tid jeg har hygget mig med det i skuret, så det går nok, hvis det skal laves om.

Har brugt lidt tid på at lave følgende plan. Det hele er spejlvendt, og så har jeg lavet nogle ændringer til planen.

Det blå spor er det øverste lag hele vejen igennem. Ved sporskiftet hvor både det blå og grønne spor er, var ideen at det blå spor bliver ca. 4 cm højrere hen til det møder det grønne spor som ligger under. Det grønne spor vil samtidigt blive ca. 4 cm lavere, således der er 8 cm i højden imellem de 2 spor.

Det grønne spor går ind i en lille helix ned og forsvinder under pladen og ud i en skjult sækbanegård, istedet for en alm skygge banegård. Her vil jeg kunne ændre opstilling på de forskellige tog osv. Tanken er at jeg laver denne på nogle hyldeudtræk, så jeg ikke skal stå med hovedet næsten nedenunder anlægget. Dvs at den nederste del af anlægget som jeg først havde en ide bliver skrottet. Dette kunne også betyde at mit arbejdsbord bliver flyttet over til den anden side, men der er lidt med højden op til den "skjulte" sækbanegård som jeg lige skal have gennemtænkt.

Kom endelig gerne med kritik! 

Billede

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Henrik

 Det lyder som en rigtig god plan

Beklager at du har måttet lave noget om pga mit forslag, men du bliver nok glad for det i længden.

 MHT din -4 +4 cm krydsning; Nu er ramperne vel lange nok?? Du bør ikke have mere end 1-1,5 cm pr meter i stigning - dvs ca 2,5-3 m  på hver side af broen for hver strækning.

Husk at 8 cm er mere end rigeligt, især hvis du ikke kører med køreledning.

Jeg går ud fra at du kører H0

Så kan du nøjes med 59 mm fra overkant skinne til underkant bro ( NEM Norm 102 ) Vælger du en let ståbro behøver byggehøjden, fra underkant af bro til skinneoverkant på broen, ikke være mere en 5-10 mm

 

Ellers kan du få problemer med trækkraften, foruden at det er ret urealistisk med mere stigning, med mindre det er tandhjulsbane

Ud over det spektakulære med krydsningen (broen) kan du bare bytte om på det grønne og blå spor og med passende stigning og fald så det alligevel bliver spændende

Det ses ind imellem i 1:1 at 2 strækninger går helt parallelt ud af stationen, og pludselig stiger den ene medends den anden falder, før de går hver sin retning

 

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Det er helt ok Rep, det hjælper nogengange at få andre øjne på det man laver. Det er let at stire sig blindt på det man selv faktisk synes er rigtigt godt.

På ovenstående plan er der ca. 120 cm fra sporskiftet til broen, så jeg var ude i noget omkring 3.5% stigning. Hvis jeg skal længere ned, så kræver det at jeg vender den grønne strækning, således den går med kanten rundt - så har jeg omkring 220 cm fra sporskiftet til broen. 

Billede

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej

Det er helt klart en forbedring

Men stadig lidt i overkanten efter min mening med lidt løs hovedregning 2,2 -2,3 %

Det gode ved dit projekt er at det kun er små korte tog der kan være på stationerne, så rent teknisk vil det nok fungere

Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hej Rep,

Det er jo mange gange det muliges kunst når vi snakker modelbane.

Kommer ikke til at have tog der er over en meter lang, så tænker det nok skal gå. Stigningen i helix´en vil jo blive stejlere - har brugt r2 med tillig skinner, den har en omkreds på ca 270 cm. 

/Henrik

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Henrik

"Det er jo mange gange det muliges kunst når vi snakker modelbane."

Bestemt og det er op til den enkeltes temperament og ambitionsniveau, hvordan det skal udformes.

Alle ambitioner eller (mangel på samme) bliver respekteret herfra Smile) Ikke sådan at forstå, at jeg synes du mangler ambitioner !

Du skiver din helix har en omkreds af 2700 mm

Med en stigning på 80 mm pr omgang er det  33 promille. Det er meget

Med kraftige lokomotiver og få vogne vil det dog sikkert fungere glimrende

Det eneste jeg synes, du skal overveje er om det synlige strækningsspor bliver for stejlt at se på

god fornøjelse herfra

Vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

 

Tingene har lige stået lidt stille, men lidt nyt er der sket. 

Det fømeste modul er færdig som er modulet lige efter stationen på den side hvor døren åbner ind til rummet. Er gået lidt anderledes til værk denne gang da rammen er lavet ud fra er sandwich princip med plader af 6 mm tykkelse hvor der imellem er er stykke træ på 15 mm tykkelse. 

Billede

Billede

Sporet er også lagt på og en 5mm tyk skumpap trace ovenpå, det har jeg bare ikke lige billeder af endnu. Næste skridt er at få lagt spor, monteret strøm og så begynde at kigge lidt på hvordan jeg laver landskabet på. 

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 1 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Der er også sket lidt på elektronik siden. 

Har haft et ønske om at bruge én ringetryk knap pr sporskifte sektion, med lys i. Derudover skal der være led indikator på stillingen af sporskiftet. 

Hm, har en lille video af det, men det kan jeg vist ikke lægge op her bare lige uden videre.

 

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

https://m.youtube.com/watch?v=gHqnkLJ--s0&feature=youtu.be

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Et stykke tid siden sidste update.

Har gået og ventet på at først min datters nye værelse er blevet færdig, og dernæst at vi lige fik frisket hendes gamle værelse op så min søn kunne flytte derind. 

Det er sket nu, så nu kan jeg komme rigtigt igang.

IMG_0001.JPG



Sporene til den lille station er lagt og kan ses til højre i billedet. Modulerne bliver sat oven på 3 IKEA Billy reoler. Dernæst over en bro til venstre side af værelset. Jeg har lige bestilt 2 underskabe mere, som skal stå til venstr i billedet. Derovenpå en plade som jeg kan bygge videre op ad på. Der skal være en skjulet banegård, og jeg laver også en arbejdsbordplade som vil kunne trækkes ud.

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 1 kan lide
Top

Picture

Nomisdk

IT

Indlæg: 228

PB  Hjemmeside

Ser godt ud Smile

__________________

Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Nå - nu er der vist gået lidt tid siden sidst. Der har både været stilstand og genovervejelser om både det ene og andet.

Dog er byggeriet gået igang igen, og er godt i gang med at få lavet sporene i venstre side af rummet. Mangler lige at sætte overgangen på til højre side, samt at få sat det sidste på den del der kommer til at udgøre skyggebanegården.

Har ca. en hælding på 3,5 % 4%.

Med en 40 års fødselsdag på onsdag, hvor ønskeseddellen primært står på tog, så må jeg også hellere komme i gang! 

Opdateret sporplan - det blå markere der hvor jeg skal have et arbejdebord. Sporet nederst er lavet færdig, så derfor er det ikke med på denne tegning.

Billede

Byggerod

Billede

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 1 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Første prøvekørsel på ruten ned til min skyggebanegård. 

Skinnerne er skruet fast og selve pladen ligger bare løst, så jeg kandiaterne ind hvis det ikke duer. Alle mine lokomotiver skal igennem en prøvekørsel inden jeg skruer noget helt fast. 

https://youtu.be/ndZ79kglAaY

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.