Picture

KimC

Indlæg: 36

PB

Rangersignaler/"Rangerveje" - signalkyndige

Hej

Endelig er det ved at være så vidt at jeg igen kan få skinner under hjulene på modelbanen. Temaet skal være et remise/værkstedsområde der ligger ved en havn hvortil/fra der kan rangeres godsvogne via værkstedsområdet.

Men for at give lidt liv på anlægget er det meningen at der skal køre et tog med kul fra en kulkaj til et gasværk. Dette kultog skal styres af en mikroprocessor, og kører dermed automatisk. Men idet en del af kørslen foregår på spor som dette tog skal dele med anden rangering, havde jeg tænkt mig at lade kørslen på de pågældende spor ske som "rangerveje". Således at mine rangerbevægelser på de berørte spor kan holdes adskilte fra kultoget. Tidsmæssigt har dette tog længere ophold i begge ender.

 

Kultoget læsses ved kulkajen på spor 115 og kører via spor 111 til spor 102, hvor det stopper, og ændrer køreretning og kører ad spor 112 til gasværkets spor 118, tømmes, og kører ad de samme spor retur til kulkajen.

Spor 101 er en forlængelse af spor 102, her kan der holde vogne, hvis der ikke gør det kan spor 101 indgå i driften af kultoget. Spor 103 er en "stykgodskaj". De røde spor skal befares af kultoget, de sorte spor er "usikret område"

Styringen laver jeg selv, men ude på anlægget vil jeg gerne have rangersignaler der står opstillet, og viser som de vile have gjort hvis det havde været ude i den virkelige verden. Der skal ikke være tale om egentlige togveje, men rangerveje. Jeg har et par "stærekasse" rangersignaler fra et tidligere anlæg som gerne må indgå i det nye anlæg, men ellers skal jeg ved have placeret nogle dværgsignaler, som både jeg, men også kultoget skal respektere, således at kultoget spærrer mine rangerveje, og mine rangerveje spærrer kultoget hvis jeg får lagt min først.

Det jeg mangler lidt hjælp til er hvor der skal stå hvilke signaler, og hvad de vil skulle vise.

Eksempel: Fra spor 111 og 112 ud mod spor 102 forestiller jeg mig dværgsignaler i hvert spor. Er der lagt en rangevej fra 112 til 102/101 viser dværgen i spor 112 "lodret" og den i 111 "vandret". Hvis der holder noget i spor 101 vises der "45 grader" i dværgen i stedet for lodret.

Andet eksempel: Min rangermaskine holder i spor 102 og skal i spor 103. Jeg har lagt en rangervej, der ender efter skiftet hvor spor 112 grener af fra 102, og 103 begynder, kultoget kører på sin rangervej fra spor 115 til spor 111, hvor dværgen viser forbikørsel forbudt "vandret". Når jeg er ankommet til spor 103 opløses rangervejen, og kultoget kan få lagt en rangervej ind i spor 102. Et signal vil dække spor 102 mod de bevægelser jeg foretager i spor(ene) 103, og vil spærre indtil kultoget har vendt og er kørt ud af spor 102 igen. Herefter kan jeg så rangere tilbage i spor 102. Hvordan skal der vises at der er en rangervej fra spor 102 og til hvor? En dværg med talviser feks?

Vil det være korrekt/realistisk at opstille stærekassesignalerne hvor feks spor 114 (usikret område) går ind i spor 115? eller ville man her nøjes med et rangergrænsemærke?  Hvor det er muligt foretrækker jeg stærekassesignaler, eller måske endda dettes forgænger, "havelågen" fremfor dværgsignaler.

Nogen gode forslag?

Hilsen Kim

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 135

PB

"Stærekasser" (rangersignaler: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/signaldk/msignal/msignal2.html#shunt) hører ikke rigtigt sammen med dværgsignaler; det er "enten-eller".

Og når man anvender rangersignaler, så er det også svært at tale om rangertogveje (dem, du kalder rangerveje), da rangersignaler jo dækker et større område i modsætning til dværgsignalet, der dækker et spor.

Et forslag kunne at være at studere det gamle anlæg i Århus, specielt post 6s område (Århus Øst), der jo dækkede havnesporerne og som havde "stærekasser". Et hint: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=27276

 

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Kim

Jeg vil forsøge at give dig nogle generelle svar på rangertogveje og nogle konkrete løsninger til dit anlæg. Det ville være nemmest at forklare med en tegning, men jeg har ikke tid til at tegne signaler ind på din plan lige nu.

Når der rangeres i spor med sporisolationer dækkes rangeringen af signaler feks. dværgsignaler. I spor uden sporisolationer, populært kaldet usikret område, er rangeringen ikke dækket teknisk, her må rangerpersonalet selv holde øjnene åbne, om man så kan sige.

Sikret område er dækket af signaler; Her foregår al rangering efter dværgsignalerne. Signalet kan vise tre stillinger; "Forbikørsel Forbudt" (vandret), "Forbikørsel tilladt" (Lodret), "Forsigtig forbikørsel tilladt" (45 grader). Signalet kan dog også vise en fjerde stilling, "Signalet Annuleret", men det tror jeg ikke bliver aktuelt at benytte på dit anlæg.

Usikret område er ikke dækket af signaler; Her er sporene ikke isolerede, og dermed ikke dækket af signaler. Når et spor går fra at være sikret til at være Usikret, opstilles tavlen "Endepunkt for rangering for signal", før i tiden kendt som "Usikret område". Denne tavle skal du opstille alle steder hvor der kan køres ind på usikrede spor.

På dit anlæg

Der skal placeres dværgsignaler alle de steder hvor det er nødvendigt for rangerpersonalet at kunne se om det er muligt at begynde/fortsætte rangeringen. I dit tilfælde ville jeg placere signalerne således; 118 mod 112, 112 mod 118, 112 mod 102, 102 før sporskiftet til 110 da dette signal så kan dække rangering både mod 111 og 112, 111 mod 102, evt. 111 mod 115 er ikke absolut nødvendig da signalet i spor 102 kan evt. kan dække hele rangertogvejen fra 102 igennem 111 til 115, 115 mod 111. På denne måde kan du klare rangeringen med kultoget med seks evt. syv signaler, i området som din plan dækker. Derudover skal du have dværgsignaler i alle usikrede spor som går ud mod et sikret spor, dvs. 101 mod 102, 103 mod 102, 110 mod 102, 114 mod 115 og 119 mod 118.

Når du skal rangere skal signalerne generelt vise; "Forbikørsel Forbudt" når der ikke må rangeres forbi signalet, "Forsigtig Forbikørsel Tilladt" når der må rangeres forbi signalet men sporet er besat, "Forbikørsel tilladt" når der må rangeres forbi signalet og sporet er frit.

Når der evt. holder vogne i spor 101 vil signalet feks. fra 112 mod 102 vise "Forbikørsel Tilladt", da spor 102 ikke er besat, og spor 101 har ikke sporisolationer og er dermed ikke omfattet af signalerne. Spor 101, 110, 103, 114 og 119 dækkes af tavlen "Endepunkt for rangering for signal".

For forståelsen; Når jeg feks. skriver 118 mod 112 betyder det at signalet skal kunne ses af rangerpersonalet når toget skal køre fra spor 118 til spor 112.

Jeg håber dette kan hjælpe dig videre. Prøv evt. at tegne signalerne ind på din plan, så du bedre kan se det for dig.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

KimC

Indlæg: 36

PB

je skrev:

Et forslag kunne at være at studere det gamle anlæg i Århus, specielt post 6s område (Århus Øst), der jo dækkede havnesporerne og som havde "stærekasser". Et hint: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=27276

/Jan

Tak for tippet. Jeg vil søge at bruge stærekasser hvor det er muligt, og Århus tråden var interessant. Signaler på signalbroer har altid tiltalt mig, og jeg var ikke klar over at stærekasser også havde været opsat sådan.

Jeg ved godt at dværgsignaler og stærekasser ikke hører sammen, men der har jo i perioder været stationer hvor man i en overgangsperiode havde en blanding af armisgnaler og daglyssignaler, feks Holstebro. Så det kan være at jeg vil snyde lidt og implementere begge dele - som en "overgangsordning".

 

DennisTR skrev:
Usikret område er ikke dækket af signaler; Her er sporene ikke isolerede, og dermed ikke dækket af signaler. Når et spor går fra at være sikret til at være Usikret, opstilles tavlen "Endepunkt for rangering for signal", før i tiden kendt som "Usikret område".Denne tavle skal du opstille alle steder hvor der kan køres ind på usikrede spor.

Det er mærket med en hvid kvadratisk plade med gul kant, der står på spidsen ?

Citat:

Der skal placeres dværgsignaler alle de steder hvor det er nødvendigt for rangerpersonalet at kunne se om det er muligt at begynde/fortsætte rangeringen. I dit tilfælde ville jeg placere signalerne således; 118 mod 112, 112 mod 118, 112 mod 102, 102 før sporskiftet til 110 da dette signal så kan dække rangering både mod 111 og 112, 111 mod 102, evt. 111 mod 115 er ikke absolut nødvendig da signalet i spor 102 kan evt. kan dække hele rangertogvejen fra 102 igennem 111 til 115, 115 mod 111. På denne måde kan du klare rangeringen med kultoget med seks evt. syv signaler, i området som din plan dækker. Derudover skal du have dværgsignaler i alle usikrede spor som går ud mod et sikret spor, dvs. 101 mod 102, 103 mod 102, 110 mod 102, 114 mod 115 og 119 mod 118.

Tak for beskrivelsen. Jeg vil prøve at forenkle signalanlægget mest muligt, og som beskrevet andetsteds i videst muligt omfang søge at bruge stærekasser hvor det er muligt, men også dværgsignlaer, veldvidende at de i praksis ikke har eksisteret på samme område.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

KimC skrev:

DennisTR skrev:
Usikret område er ikke dækket af signaler; Her er sporene ikke isolerede, og dermed ikke dækket af signaler. Når et spor går fra at være sikret til at være Usikret, opstilles tavlen "Endepunkt for rangering for signal", før i tiden kendt som "Usikret område".Denne tavle skal du opstille alle steder hvor der kan køres ind på usikrede spor.

Det er mærket med en hvid kvadratisk plade med gul kant, der står på spidsen ?

Ja det er det. Det kan ses i SR § 17 side 159f, mærke nr. 17.17.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.215

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg synes, dette her er en rigtig dejlig tråd - og specielt har jeg læst Dennis' redegørelse med stor interesse.

Men: Jeg er netop vokset op mere eller mindre omkring Århus havn, og temaet med kulhavn og gasværk siger mig, at vi må være i 60erne eller før? På det tidspunkt havde man altså ikke dværgsignaler på en havn - det var stort set "fri rangering", ganske som Dennis redegør for.

Du kan naturligvis gøre, hvad du vil - men hvis du vil have dværge på havnen, er du kommet meget længere frem i tid, og så var gasværket og den store kulhavn nedlagt for lang tid siden. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.