Picture

MDHell

Gentofte

Indlæg: 9

PB

Ny N bane, brugerinput

Hej alle

Jeg har planer om at bygge en N bane med KATO Unitrack skinner, af hensyn til plads bliver banen 190x100cm og skal kunne flyttes. Af hensyn til stabilitet påtænker jeg at lave den i 2 lag med krydsfiner (12mm nederst og 6mm øverst??) og så stivere i mellem, dette også for at kunne lave sænkede spor langs kanten( de stiplede spor). Ligeledes hæver jeg skinnerne i det ene hjørne til et lille plateau.

Svingene i hvert hjørne er R2 (282mm i yderste & 249mm i inderste) planen er at der skal kunne et ICE på sammenlagt 4 vogne, et MZ med 3 DSB passagerevogne og et endnu ikke specificeret godstog. Bliver svingene et problem?

Jeg har valgt KATO unitrack pga. udseende, brugeranmeldelser og pris.

Da dette er mit første projekt hører jeg meget gerne på positiv og negativ feedback.

KATO Bane

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Du bør bytte om på trnsveralerne og englænderne, ellers kan du f.eks ikke lave en afgang fra spor 3 mod højre, og komme til at køre i det korrekte yderste spor..

Mvh Steen

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

MDHell

Gentofte

Indlæg: 9

PB

Hej Steen

Du må hjælpe mig lidt her, englænderne og trnsveralern, hvad er det??

Mvh Morten

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Hej..

Min fejl, det er ikke englændere, men diamanter..

Transversal er 2sporskifter med afvigelse til samme side, sat i mellem 2 parallele spor. 

Englænder er et krydsningsporskifte, det har du ikke brugt på din tegning.

Diamant er 4 sporskifter med kryds i mellem, lagt i mellem 2 parallele spor..

Tror der står lidt om det i wiki'en her på forrummet..

Mvh Steen

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Morten,

din sporplan gør at du umiddelbart ikke har brug for de 2 "diamanter" (20210).

Det du skal have er forbindelse fra ydersporet og ind til inderste spor og tilbage igen.

Derfor find nogle kurveskifter du kan placere imellem dit dobbeltspor i de 2 nederste hjørner. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Sur gammel mand online her - så tag mit input med en gran salt: Er din sporplan ikke lidt for "firkantet" og rundtur-langs-med-pladekanten?

Bevares, der er mulighed for at lade et par togstammer strække ben på de lange strækninger, men jeg har svært ved at forestille mig et togsæt med 4 vogne på 50 cm - altså mellem de to diamanter?

Jeg ville helt sikkert også anbefale at flytte diamanterne (eller anlægge kurveskifter) på ydersiden af dit sidespor på stationen, så dine togstammer, kan krydse fra det yderste spor ind på sidesporet og ud igen.

Du kunne iøvrigt overveje at sløjfe den inderste ring og ændre det til et sidespor der slutter ved en lille, fx. tresporet endestation, der gør det muligt at (og stiller krav om) rangering af mindre tog. Jeg har ihvertfald haft stor fornøjelse af små stationer med opdigtede historier om "byernes" behov, ressourcer og tilhørende fabrikker, som medfører kørsel med gods og rejsende, rangering, ventetid, omløb osv. (Oh gud, så fik jeg alligevel startet min sædvanlige prædiken)

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 1 kan lide
Top

Picture

MDHell

Gentofte

Indlæg: 9

PB

Hej Ivan

Tak for input, jeg kan godt følge din tanke gang, desværre har KATO ikke kurvede sporskifter Sad(

Like 0 kan lide
Top

Picture

MDHell

Gentofte

Indlæg: 9

PB

Hej Techek

Jeg er rigtig glad for feedback, jeg er i gang med at se hvad jeg ellers kan få ud af det.

Jeg kan godt lide det lidt firkantede look, for så er der palds til alt det andet lækre som kan bygges på sådan et anlæg, som Fallers Car System Cool

mvh Morten

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

mulighed

Billede

 

Billede

mvh

henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

MDHell skrev:

Hej Ivan

Tak for input, jeg kan godt følge din tanke gang, desværre har KATO ikke kurvede sporskifter Sad(

Velbekomme.

KATO har heller ikke elkrydsskifte. Som så kunne være alternativet. :(

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MDHell

Gentofte

Indlæg: 9

PB

h087 skrev:

Smile

mulighed

Billede

 

Billede

mvh

henning h087

 

det ser godt ud, den ryger også lige ind, tusind tak Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

En togstamme forlader f. eks. stationen til højre og kommer tilbage i venstre side - er det logisk ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

bygger01 skrev:

En togstamme forlader f. eks. stationen til højre og kommer tilbage i venstre side - er det logisk ....

Jørgen har ret.

Problemet er dog at mange ikke har den nødvendige plads og derfor må prioritere. Sad(

Vil man ud og hjem i samme side som i virkeligheden kræver det bl.a. at man vil/kan bygge i flere lag. :) 

Alternativt kan man bygge en sækbanegård/endestation. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

bygger01 skrev:

En togstamme forlader f. eks. stationen til højre og kommer tilbage i venstre side - er det logisk ....

Det er det jo nok ikke Jørgen, men med under 2 meter i længden, kan man ikke få alt.
Det er ikke optimalt, men hvis det er hvad det kunne blive til, så er det sådan. Jeg syntes ikke KATO har det største udvalg af sporskifter, men hvis det er hvad man har, så må man jo forsøge at få det bedste ud af tingene.

Jeg ville nok have forsøgt med en enkeltsporet endestation, så kunne der blive plads til lidt landskab og lidt synlig kørestrækning. Alternavivet kunne være enkeltsporet bane, men det ændrer ikke på kørsel på skinneoval.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej alle,

her lige før sengetid en mulig løsning på stationen. Wink

Billede

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Ghost  En skyggebanegård nedenunder er nok ikke et helt tosset forslag. Ghost

 

Jeg tror også, at det nyværende design og mulighederne deri, vil kunne kede dig ret hurtigt. Tired

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MDHell

Gentofte

Indlæg: 9

PB

Hej alle,

Tusind tak for de mange input (og den ene konstatering Wink )

Jeg har været ved tegnebordet og har revideret planen lidt:
Billede

De blå skinner er de skjulte, de røde er dem der stiger op på et plateau.

Jeg modtager gerne feedback på det nye design.

Mvh Morten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Smile Hej igen Morten.

Prøv lige dette link.Det er da en frygtelig larm de sporskifter laver. Sick

http://www.youtube.com/watch?v=zSY5cKUlYtE&feature=player_embedded

Det er da også nogle meget synlige samlinger. Sad

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8mAhck78Lw4

Ud fra disse videoer ville jeg vælge et andet frabrikat.

Formentlig blanding af MINITRIX, PECO og ROCO/FLEISCHMANN da disse umiddelbart kan kombineres uden problemer.

Prøv også at kikke på dette link. Smile

 http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html

Her er mange idéer i h0, Z, TT og N som kan blive til smukke og spændende layout med meget leg. Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Morten.

Det grå spor øverst, hvorfor skal det stige fra minus 25 og til nul? Smile

Som jeg umiddelbart læser din tegning har du nogle ret kraftige stigninger flere steder på din plan.? Glasses

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MDHell

Gentofte

Indlæg: 9

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Hej Morten.

Det grå spor øverst, hvorfor skal det stige fra minus 25 og til nul? Smile

Som jeg umiddelbart læser din tegning har du nogle ret kraftige stigninger flere steder på din plan.? Glasses

Hej Ivan

Tak for alle dine inputs.

Jeg vil give dig ret i at skifterne larmer meget i den video du har fundet, jeg har fundet en hvor det ikke er så voldsomt Smile

http://www.youtube.com/watch?v=9u4ctPtDHFU

Men jeg har ikke købt noget endnu, så jeg kigger lige på de andre spor fabrikater.

De kraftige stigninger skyldes at "udjævning at strækning" tilsyneladende ikke virker i AnyRail når der er sporskifter og lign. på strækningen Puzzled

mvh Morten

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Dine oplæg er alle med skinner der er lagt parallelt med kanterne / er det pænt .....

Jeg ville vride stationen 5-10 grader.

Begynde kurver med en større radius.

Forsøge at undgå sporskift indenfor stationer.

Du har valgt 100 cm pladebredde / det kan give problemer med at nå, hvis pladen ikke kan nås fra alle fire sider.

Hvad er tanken med enkeltsporet, der slutter øverst i venstre hjørne.

Og hvad er Dine tanker med de 3 spor midt på pladen ?

Da Du nu har valgt en station med 2 spor, så ville jeg nøjes med et enkelt spor ud af stationen i højre side og lade det forsvinde i en helix ind under Din plade og så komme tilbage i en vendesløjfe i samme side.

Og så nøjes med et sporskifte i venstre side, og hvis Du vender det rigtig, bliver det næsten et halvt kurvesporskifte / det ville spare lidt plads, som så kunne bruges til lidt længere stammer eller et perronspor mere eller en rist til det omtalte godstog

Højre side følger på et andet tidspunkt, men det må blive noget med et dobbeltspor, der drager en tur rundt inden det også skal via en helix ned i 2. lag til en skyggebanegård med 2-4 spor ....

På den måde kan der komme mere meningsfuld kørsel ....

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

MDHell

Gentofte

Indlæg: 9

PB

bygger01 skrev:

Dine oplæg er alle med skinner der er lagt parallelt med kanterne / er det pænt .....

Jeg ville vride stationen 5-10 grader.

Begynde kurver med en større radius.

Forsøge at undgå sporskift indenfor stationer.

Du har valgt 100 cm pladebredde / det kan give problemer med at nå, hvis pladen ikke kan nås fra alle fire sider.

Hvad er tanken med enkeltsporet, der slutter øverst i venstre hjørne.

Og hvad er Dine tanker med de 3 spor midt på pladen ?

Da Du nu har valgt en station med 2 spor, så ville jeg nøjes med et enkelt spor ud af stationen i højre side og lade det forsvinde i en helix ind under Din plade og så komme tilbage i en vendesløjfe i samme side.

Og så nøjes med et sporskifte i venstre side, og hvis Du vender det rigtig, bliver det næsten et halvt kurvesporskifte / det ville spare lidt plads, som så kunne bruges til lidt længere stammer eller et perronspor mere eller en rist til det omtalte godstog

Højre side følger på et andet tidspunkt, men det må blive noget med et dobbeltspor, der drager en tur rundt inden det også skal via en helix ned i 2. lag til en skyggebanegård med 2-4 spor ....

På den måde kan der komme mere meningsfuld kørsel ....

 

 

Hej Jørgen

Det øverste spor er tiltænkt en station.

De 3 midterste spor er tiltænkt en containercentral (DHL el lign.)

Jeg ville gerne lave den helix, men jeg er ret hæmmet af at pladen skal kunne gemmes væk evt under en seng. Dette er også grunden til at jeg kan have pladen i 100 cm.

Det med sporerne langs kanten er lige umiddelbart min måde at skaffe så meget skinne/køreplads.

Men ellers er det super lækker feedback, tak for det.

Mvh Morten

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.