Hej alle
Jeg har planer om at bygge en N bane med KATO Unitrack skinner, af hensyn til plads bliver banen 190x100cm og skal kunne flyttes. Af hensyn til stabilitet påtænker jeg at lave den i 2 lag med krydsfiner (12mm nederst og 6mm øverst??) og så stivere i mellem, dette også for at kunne lave sænkede spor langs kanten( de stiplede spor). Ligeledes hæver jeg skinnerne i det ene hjørne til et lille plateau.
Svingene i hvert hjørne er R2 (282mm i yderste & 249mm i inderste) planen er at der skal kunne et ICE på sammenlagt 4 vogne, et MZ med 3 DSB passagerevogne og et endnu ikke specificeret godstog. Bliver svingene et problem?
Jeg har valgt KATO unitrack pga. udseende, brugeranmeldelser og pris.
Da dette er mit første projekt hører jeg meget gerne på positiv og negativ feedback.
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Du bør bytte om på trnsveralerne og englænderne, ellers kan du f.eks ikke lave en afgang fra spor 3 mod højre, og komme til at køre i det korrekte yderste spor..
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
MDHell
Gentofte
Indlæg: 9
Hej Steen
Du må hjælpe mig lidt her, englænderne og trnsveralern, hvad er det??
Mvh Morten
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Hej..
Min fejl, det er ikke englændere, men diamanter..
Transversal er 2sporskifter med afvigelse til samme side, sat i mellem 2 parallele spor.
Englænder er et krydsningsporskifte, det har du ikke brugt på din tegning.
Diamant er 4 sporskifter med kryds i mellem, lagt i mellem 2 parallele spor..
Tror der står lidt om det i wiki'en her på forrummet..
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Morten,
din sporplan gør at du umiddelbart ikke har brug for de 2 "diamanter" (20210).
Det du skal have er forbindelse fra ydersporet og ind til inderste spor og tilbage igen.
Derfor find nogle kurveskifter du kan placere imellem dit dobbeltspor i de 2 nederste hjørner.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Sur gammel mand online her - så tag mit input med en gran salt: Er din sporplan ikke lidt for "firkantet" og rundtur-langs-med-pladekanten?
Bevares, der er mulighed for at lade et par togstammer strække ben på de lange strækninger, men jeg har svært ved at forestille mig et togsæt med 4 vogne på 50 cm - altså mellem de to diamanter?
Jeg ville helt sikkert også anbefale at flytte diamanterne (eller anlægge kurveskifter) på ydersiden af dit sidespor på stationen, så dine togstammer, kan krydse fra det yderste spor ind på sidesporet og ud igen.
Du kunne iøvrigt overveje at sløjfe den inderste ring og ændre det til et sidespor der slutter ved en lille, fx. tresporet endestation, der gør det muligt at (og stiller krav om) rangering af mindre tog. Jeg har ihvertfald haft stor fornøjelse af små stationer med opdigtede historier om "byernes" behov, ressourcer og tilhørende fabrikker, som medfører kørsel med gods og rejsende, rangering, ventetid, omløb osv. (Oh gud, så fik jeg alligevel startet min sædvanlige prædiken)
MDHell
Gentofte
Indlæg: 9
Hej Ivan
Tak for input, jeg kan godt følge din tanke gang, desværre har KATO ikke kurvede sporskifter
(
MDHell
Gentofte
Indlæg: 9
Hej Techek
Jeg er rigtig glad for feedback, jeg er i gang med at se hvad jeg ellers kan få ud af det.
Jeg kan godt lide det lidt firkantede look, for så er der palds til alt det andet lækre som kan bygges på sådan et anlæg, som Fallers Car System
mvh Morten
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
mulighed
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Ivan
Tak for input, jeg kan godt følge din tanke gang, desværre har KATO ikke kurvede sporskifter
(
Velbekomme.
KATO har heller ikke elkrydsskifte. Som så kunne være alternativet. :(
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
MDHell
Gentofte
Indlæg: 9
mulighed
mvh
henning h087
det ser godt ud, den ryger også lige ind, tusind tak
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
En togstamme forlader f. eks. stationen til højre og kommer tilbage i venstre side - er det logisk ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
En togstamme forlader f. eks. stationen til højre og kommer tilbage i venstre side - er det logisk ....
Jørgen har ret.
Problemet er dog at mange ikke har den nødvendige plads og derfor må prioritere.
(
Vil man ud og hjem i samme side som i virkeligheden kræver det bl.a. at man vil/kan bygge i flere lag. :)
Alternativt kan man bygge en sækbanegård/endestation.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
En togstamme forlader f. eks. stationen til højre og kommer tilbage i venstre side - er det logisk ....
Det er det jo nok ikke Jørgen, men med under 2 meter i længden, kan man ikke få alt.
Det er ikke optimalt, men hvis det er hvad det kunne blive til, så er det sådan. Jeg syntes ikke KATO har det største udvalg af sporskifter, men hvis det er hvad man har, så må man jo forsøge at få det bedste ud af tingene.
Jeg ville nok have forsøgt med en enkeltsporet endestation, så kunne der blive plads til lidt landskab og lidt synlig kørestrækning. Alternavivet kunne være enkeltsporet bane, men det ændrer ikke på kørsel på skinneoval.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej alle,
her lige før sengetid en mulig løsning på stationen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Jeg tror også, at det nyværende design og mulighederne deri, vil kunne kede dig ret hurtigt.
Mvh
Knud
MDHell
Gentofte
Indlæg: 9
Hej alle,
Tusind tak for de mange input (og den ene konstatering
)
Jeg har været ved tegnebordet og har revideret planen lidt:

De blå skinner er de skjulte, de røde er dem der stiger op på et plateau.
Jeg modtager gerne feedback på det nye design.
Mvh Morten
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Prøv lige dette link.Det er da en frygtelig larm de sporskifter laver.
http://www.youtube.com/watch?v=zSY5cKUlYtE&feature=player_embedded
Det er da også nogle meget synlige samlinger.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8mAhck78Lw4
Ud fra disse videoer ville jeg vælge et andet frabrikat.
Formentlig blanding af MINITRIX, PECO og ROCO/FLEISCHMANN da disse umiddelbart kan kombineres uden problemer.
Prøv også at kikke på dette link.
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html
Her er mange idéer i h0, Z, TT og N som kan blive til smukke og spændende layout med meget leg.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Morten.
Det grå spor øverst, hvorfor skal det stige fra minus 25 og til nul?
Som jeg umiddelbart læser din tegning har du nogle ret kraftige stigninger flere steder på din plan.?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
MDHell
Gentofte
Indlæg: 9
Hej Morten.
Det grå spor øverst, hvorfor skal det stige fra minus 25 og til nul?
Som jeg umiddelbart læser din tegning har du nogle ret kraftige stigninger flere steder på din plan.?
Hej Ivan
Tak for alle dine inputs.
Jeg vil give dig ret i at skifterne larmer meget i den video du har fundet, jeg har fundet en hvor det ikke er så voldsomt
http://www.youtube.com/watch?v=9u4ctPtDHFU
Men jeg har ikke købt noget endnu, så jeg kigger lige på de andre spor fabrikater.
De kraftige stigninger skyldes at "udjævning at strækning" tilsyneladende ikke virker i AnyRail når der er sporskifter og lign. på strækningen
mvh Morten
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Dine oplæg er alle med skinner der er lagt parallelt med kanterne / er det pænt .....
Jeg ville vride stationen 5-10 grader.
Begynde kurver med en større radius.
Forsøge at undgå sporskift indenfor stationer.
Du har valgt 100 cm pladebredde / det kan give problemer med at nå, hvis pladen ikke kan nås fra alle fire sider.
Hvad er tanken med enkeltsporet, der slutter øverst i venstre hjørne.
Og hvad er Dine tanker med de 3 spor midt på pladen ?
Da Du nu har valgt en station med 2 spor, så ville jeg nøjes med et enkelt spor ud af stationen i højre side og lade det forsvinde i en helix ind under Din plade og så komme tilbage i en vendesløjfe i samme side.
Og så nøjes med et sporskifte i venstre side, og hvis Du vender det rigtig, bliver det næsten et halvt kurvesporskifte / det ville spare lidt plads, som så kunne bruges til lidt længere stammer eller et perronspor mere eller en rist til det omtalte godstog
Højre side følger på et andet tidspunkt, men det må blive noget med et dobbeltspor, der drager en tur rundt inden det også skal via en helix ned i 2. lag til en skyggebanegård med 2-4 spor ....
På den måde kan der komme mere meningsfuld kørsel ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
MDHell
Gentofte
Indlæg: 9
Dine oplæg er alle med skinner der er lagt parallelt med kanterne / er det pænt .....
Jeg ville vride stationen 5-10 grader.
Begynde kurver med en større radius.
Forsøge at undgå sporskift indenfor stationer.
Du har valgt 100 cm pladebredde / det kan give problemer med at nå, hvis pladen ikke kan nås fra alle fire sider.
Hvad er tanken med enkeltsporet, der slutter øverst i venstre hjørne.
Og hvad er Dine tanker med de 3 spor midt på pladen ?
Da Du nu har valgt en station med 2 spor, så ville jeg nøjes med et enkelt spor ud af stationen i højre side og lade det forsvinde i en helix ind under Din plade og så komme tilbage i en vendesløjfe i samme side.
Og så nøjes med et sporskifte i venstre side, og hvis Du vender det rigtig, bliver det næsten et halvt kurvesporskifte / det ville spare lidt plads, som så kunne bruges til lidt længere stammer eller et perronspor mere eller en rist til det omtalte godstog
Højre side følger på et andet tidspunkt, men det må blive noget med et dobbeltspor, der drager en tur rundt inden det også skal via en helix ned i 2. lag til en skyggebanegård med 2-4 spor ....
På den måde kan der komme mere meningsfuld kørsel ....
Hej Jørgen
Det øverste spor er tiltænkt en station.
De 3 midterste spor er tiltænkt en containercentral (DHL el lign.)
Jeg ville gerne lave den helix, men jeg er ret hæmmet af at pladen skal kunne gemmes væk evt under en seng. Dette er også grunden til at jeg kan have pladen i 100 cm.
Det med sporerne langs kanten er lige umiddelbart min måde at skaffe så meget skinne/køreplads.
Men ellers er det super lækker feedback, tak for det.
Mvh Morten