De gode gamle M-skinner, hvor er de en fryd. At finde, at samle, at lytte til. Når det lille solide damplokomotiv aser sig frem, lyder det fuldstændig som de glade timer ved spisebordet i halvfjerserne.
Og så fandt jeg nogle passagervogne (42815) på nettet, og et MY lokomotiv, og købte, og hvilken skuffelse. Hvad er det dog for en plasticverden vi lever i nu om stunder... hvad er det dog for hjul disse vogne har på...
De kører som en frøken i højhælede der skal klatre op af en grusgrav! Én lang afsporing.
Så kære forum, har i en liste over hjul og hvilke jeg skal undgå?
Kan jeg skifte hjul på frøkenerne? og måske i samme omgang installere lys? Eller skal vi tage det med lyset i en anden tråd, for jeg har en fornemmelse af at snakken om hjul kan føre vidt
Mange venlige hilsner
Lagoni
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 365
Jeg har oplevet problemer med nye C skinner og nye vogne, både med og uden boggier.
Hjulafstanden på de enkelte aksler betyder meget. Er den over ca. 14,2 mm afsporer akslen meget let i sporskifter og kører stramt i de mindste kurver. Hvis hjulafstanden er for lille opstår der problemer med små kortslutninger, gnister, i sporskifter.
Hjulafstanden måles med en skydelære indvendigt mellem de to hjul på en aksel. Man kan også bruge bruge øjemål og sammenligne en aksel fra en vogn, der kører perfekt med en vogn, der kører dårligt. Nogle hjul kan justeres med håndkraft, andre gange skal der tages, forsigtigt, fat med tænger, eller ved at bruge specialværktøj.
På nye vogne med boggier har jeg udover at skulle justere hjul også måttet mengelere med at skære, file, save osv for at undgå afsporinger. Problemerne kan være i boggierne, undervognen eller i kobling, koblingstype, kulisse osv.
TogSvendsen
Indlæg: 436
Hvad er det dog for en plasticverden vi lever i nu om stunder... hvad er det dog for hjul disse vogne har på...
De kører som en frøken i højhælede der skal klatre op af en grusgrav! Én lang afsporing.
Gamle skinner = mange problemer. Du kan ikke klantre moderne vogne for at køre dårligt på dine gamle skinner. Tiden er rendt fra M-skinner - skift skinnerne ud er mit råd.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
De gode gamle M-skinner, hvor er de en fryd. At finde, at samle, at lytte til. Når det lille solide damplokomotiv aser sig frem, lyder det fuldstændig som de glade timer ved spisebordet i halvfjerserne.
Og så fandt jeg nogle passagervogne (42815) på nettet, og et MY lokomotiv, og købte, og hvilken skuffelse. Hvad er det dog for en plasticverden vi lever i nu om stunder... hvad er det dog for hjul disse vogne har på...
De kører som en frøken i højhælede der skal klatre op af en grusgrav! Én lang afsporing.
Så kære forum, har i en liste over hjul og hvilke jeg skal undgå?
Kan jeg skifte hjul på frøkenerne? og måske i samme omgang installere lys? Eller skal vi tage det med lyset i en anden tråd, for jeg har en fornemmelse af at snakken om hjul kan føre vidt
Mange venlige hilsner
Lagoni
Hvis du vil køre på de gamle skinner, så skal du have materiel der er beregnet til det og det er moderne konstruktioner ikke, de skal have moderne skinner.
Hvilket mærke er det lokomotiv og de vogne?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 365
Jeg kan forestille mig, at nyt Märklin materiel ikke vil give den slags problemer (uden at være 100% sikker). De problemer, som jeg har beskrevet, har været med materiel fra andre fabrikater. F.eks. måtte jeg skifte kobling på et Heljan Mx lok fordi den nedhængende tap var så lang, at den stoppede toget hen over de forhøjede midterkontaktpunkter i sporskifter og kryds.
Modeltog er ikke for børn!
Lagoni
Indlæg: 32
Tak for et godt svar
Jeg har lige set efter. Forskellen i hjulafstand, er knapt 1 mm, men forskellen i hjuldiameter er +2mm. Fra 15 mm på den gamle godsvogn til 13 mm på den nye passagervogn, 42815, som vel at mærke er Märklin produceret, epoke IV.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 365
.
Tak for et godt svar
Jeg har lige set efter. Forskellen i hjulafstand, er knapt 1 mm, men forskellen i hjuldiameter er +2mm. Fra 15 mm på den gamle godsvogn til 13 mm på den nye passagervogn, 42815, som vel at mærke er Märklin produceret, epoke IV.
Nu kan jeg desværre kun snakke ud fra mine oplevelser med C skinner. Jeg ved ikke hvad hjuldiameter og evt. flangediameter betyder, når det drejer sig om M skinner. Jeg prøvede mig frem med en eller flere vogne ad gangen, ofte med håndkraft hen over de problematiske steder og prøvede at isolere problemet og finde ud af, hvad der lige præcis forårsagede afsporing på disse steder. Hvis der f.eks. er kortkoblinger på dine 42815 kan det godt være dem, der giver problemer i kurver, fordi vognene er for tæt på hinanden, og så må man skifte koblingerne ud til en anden slags.
Muncken
LKF A+B
Indlæg: 78
F.eks. måtte jeg skifte kobling på et Heljan Mx lok fordi den nedhængende tap var så lang, at den stoppede toget hen over de forhøjede midterkontaktpunkter i sporskifter og kryds.
Modeltog er ikke for børn!
Det ville en skævbider eller en saks kunne have klaret...
Man kan godt få sakse til børn...
Mvh Torben Munck
Forsøger at gøre det bedre næste gang...
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 365
F.eks. måtte jeg skifte kobling på et Heljan Mx lok fordi den nedhængende tap var så lang, at den stoppede toget hen over de forhøjede midterkontaktpunkter i sporskifter og kryds.
Modeltog er ikke for børn!
Det ville en skævbider eller en saks kunne have klaret...
Man kan godt få sakse til børn...
Ha, ha, ja. Jeg synes nu ofte at universalkoblingerne på forskellige udgaver af Mck, Hobbytrade og Heljan f.eks. virker noget discount-agtige, så man er bedre tjent med at udskifte til nogle bedre eller anderledes typer.
gejo
Indlæg: 656
Jeg vil godt vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål.
I 60'erne havde Märklin en indvendig hjulafstand på 13,9 mm. Det gælder også for Roco's AC-hjul helt frem til 80'erne. Med K-skinnes indførelse lagde Märklin op til at ændre hjulafstanden til NEM's 14,3 mm. Derfor kan DC hjul fint køre igennem "gamle K-skinne skift". I løbet af 80'ene blev NEM-normen for DC ændret, og Märklin fik NEM til at indføre NEM 340, som gælder for AC-hjul mm. Fra dette tidspunkt ændrede Märklin langsomt K-skinnerne til denne norm, hvorefter de ikke kunne befares med NEM DC-hjul uden risiko for afsporing. C-skinnen følger NEM 340 ligesom nyere Märklin materiel.
M-skinnen blev mig bekendt ikke tilpasset NEM 340. Märklin udfaser M-skinnen i begyndelsen af 00'erne, og herefter kan det ikke forventes, at det rulenede materiel fra Märklin kan køre problemløst på M-skinnen. Märklin tester dog stadig deres nye modeller på alle tre skinne systemer.
Hilsen Gert
Lagoni
Indlæg: 32
Hej gejo. Tak for et godt svar
Min udfordring er bare, at det ikke er let at se i en salgsannonce, om en vogn er til den ene eller anden skinne. Så skal der spørges ind til det hos sælger, men spørger man f.eks. om vognen kan køre på M-skinner, vil svaret vel næsten altid være "ja".
Jeg vil rigtig gerne finde passende gamle DSB-vogne i blik, men jeg kan forstå at de er ret dyre og sjældne?
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
Køb kun Märklin produkter med 4-ciffrede varenumre, vis du vil være sikker på at de virker med M-skinner.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
TogSvendsen
Indlæg: 436
Min udfordring er bare, at det ikke er let at se i en salgsannonce, om en vogn er til den ene eller anden skinne. Så skal der spørges ind til det hos sælger, men spørger man f.eks. om vognen kan køre på M-skinner, vil svaret vel næsten altid være "ja".
Det bør det ikke være. Det bør være: "Formentlig ikke, men du kan jo prøve."
M-skinnen er ligegyldig i moderne modeljernbane og ikke i betragtning hos de fleste producenter. Du får mest ud af at begynde en udskiftning, fuldstændig ligesom at de rigtige jernbaner heller ikke bliver ved med at køre på de gamle spor.
Jeg vil rigtig gerne finde passende gamle DSB-vogne i blik, men jeg kan forstå at de er ret dyre og sjældne?
Uforståeligt dyre, men på ingen måde sjældne. Gå på et brugtmarked og de ligger der. Du må ikke tro at pensionen er sikret hvis du køber nogle. Tværtimod.
Lagoni
Indlæg: 32
Moderne modeljernbane er ligegyldig i min stue. Jeg prøver at bygge en bane som den jeg havde, eller rettere ønskede at jeg havde, da jeg var dreng i 60'erne og 70'erne.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 365
Fyren her har jo et kæmpe anlæg med m skinner og kører også med nyt materiel. Så det må jo kunne lade sig gøre.
http://märklintåg.se/index_e.html
Lagoni
Indlæg: 32
Tak for et meget spændende link; der er vist mange gode turorials dér.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
[Moderne modeljernbane er ligegyldig i min stue. Jeg prøver at bygge en bane som den jeg havde, eller rettere ønskede at jeg havde, da jeg var dreng i 60'erne og 70'erne.
Fint udgangspunkt! Og så kan du nye at netop gamle Märklin m-skinner og fx de omtalte blik-vogne nu kun er en brøkdel værd af tidligere tiders (uopnåelige?) priser.
Nyd at se drømmen blive til virkelighed i stuen!!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
esben2009
Greve
Indlæg: 290
De vogne som du har købt er i sin grundkonstruktion en gennemprøvet model som tusindevis har (eller har haft) kørende på metalskinnerne. Inklusiv mig selv som en gang i mellem lige samler en retrobane for sjov.
Min tanke er derfor at det måske ikke er vognene som er årsag til afsporingen. Måske der nogle kritiske punkter på banen, f.eks. i kurver som stiger/falder eller s-kurver uden et lige stykke midtvejs ? Metalskinner er jo også ældre, men ikke noget som bare smides ud fordi de er lidt medtaget, så hvis skinneføringen ikke er helt i orden kan længere togstammer godt komme til kort dér hvor det lille damplokomotiv med de 2 akslede vogne bumper hen over.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Lagoni
Indlæg: 32
Det har du bestemt ret i!
Jeg har ved kritisk gennemgang, og en forsigtig tang, rettet de værste afvigelser, og det gør en stor forskel. Nogle af de gamle skinner har skævheder i selve skinnen som jeg ikke har været opmærksom på.