Hvad bruger til at i at lave ramme til anlægget.Vil lægge en plade på hele rammen og så bygge en bane.Tror det er lettest så jeg kan se hvor der skal være stigninger.Også lave det bagefter.Er det dumt at gøre det sådan.
Hvad bruger til at i at lave ramme til anlægget.Vil lægge en plade på hele rammen og så bygge en bane.Tror det er lettest så jeg kan se hvor der skal være stigninger.Også lave det bagefter.Er det dumt at gøre det sådan.
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Fik tømmer handelen til at save en 21mm xfiner plade i strimler af 100mm
Du kan så bygge en åben ramme der giver flere og mere spændende muligheder end en plade.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 188
Jeg har bygget flere anlæg og erfaringen for mig er, at bygge et ramme skelet af lægter 35x55 mm. Mellemrum på ca. 50 cm mellem tværgående lægter. Anvender 9mm xfiner, der saves til ift. sporlægningen. Som underlag for skinnerne og støjdæmpning anvendes kork i ruller fra f.eks. Bauhaus. En rulle på 1x10 meter koster ca. 260 dkr.
Som kant og for at beskytte landskaber, kan monteres plexiglas plader i passende højde. Beskytter især mod små pilfinger, der kommer på besøg.
Se eksempler på ramme bygning på Facebook gruppen Modeltog. Du kan finde mange eksempler på både Google og Youtube.
God fornøjelse. Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
pnh
Førtidspensonist.
Indlæg: 39
Havde også regnet med at det skulle være en åben ramme.Den ide med strimler kunne godt tænkes at jeg vil bruge.Tak for svar.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Husk om muligt at "runde" kanterne - særlig forslaget med spant af krydsfiner - kan være skarpt, hvis hårdet er lidt tyndt ...
Ejen erfaring !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Hej!
Aluminiums firkantrør 15*50 m finsk birk som grund.
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
MAB
Staten
Indlæg: 548
22 mm Rød Østen på gamle køkkenelementer
Hilsen Martin
nielsgrenaa
Underviser
Virum
Indlæg: 73
Fik inspiration fra Rocos 'Spiel mit mir' hæfte, der fulgte med et digitalt startsæt.
Der anbefaler man at lave tværstiverne nogle centimeter lavere end rammen, så kan man nemt have dele af banen, der ligger lavere end rammeoverkanten.
Det bliver nemt at lave stigninger, når man lægger banen på pladen, tegner linieføringen op og saver med en stiksav, der hvor man er ude af nul-niveauet.
Selv for verdens mest udskældte sløjd elev, er det lykkede nogenlunde pænt.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej til overpladen er krydsfiner monteret på en ramme et must
Alle andre typer træplader er for ustabile over for fugt Selv de moderne møbelplader har MDF på beggesider og er derfor ikke langs og tværstabile nok til modeltog
Skal anlægget være mobilt, = ikke fast 24 timer i døgnet , er en tynd plade 6-9 mm på en rammekonstruktion med tæt afstand mellem stiverne det rigtige pga vægten.
Skal anlægget være fast er 15-22 mm plade bedre, da det er mere lyddødt og kræver ikke så tæt afstivning, hvilket gør den "underjordiske" montage lettere
Birk er langt det bedste, men kan være dyrt og er ofte vindskævt hvis det lagres for varmt.
østenfiner fåes i mange forskellige kvaliteter og priser
Poppel er meget let, og kan ikke fåes alle steder, men er godt til mobileanlæg pga lav vægt, men "synger" mere en en tungere plade
konstruktion krydsfiner kan godt bruges men her er opbevaringen hos leverandøre også afgørende for hvor meget spræl der er i pladen.
Generelt skal man ikke tage den øverste plade i stakken, da den er tørrere på over- end undersiden, hvilket giver spræl
Ramme afstivning kan udmærket være strimler af krydsfiner, men de skal være forholdsvis høje for at være stabile over længere spænd
Et billig men godt alternativ er 21*95 mm høvlet forskalling, der har runde kanter og er er forholdsvis tørt på tømmerhandelens lager.
Materialerne skal dog helst aklimatiseres indendørs sammen med pladerderne i nogle dage, uden for meget varme og lagt fladt - helst i rummet, hvor det skal bygges.
Køber man brædderne i byggemarkedet , skal man se sig godt for, at de ikke vrider eller er krumme, da for varm opbevaring har tendens til at overudtørre træet, så det kaster sig.
Varme i alm hjem er ikke noget problem når føst delene er samlet, da de så låser hinanden.
Et metalunderlag kan være udmærket, men da træ og metal arbejder udviddelsesmæssigt meget forskelligt, skal fastgørelse af plade til ramme tillade langs- og tværgående bevægelser.
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Har aldrig haft problemer med træet versus metallet på mit anlæg.
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
pnh
Førtidspensonist.
Indlæg: 39
Takker for de mange forslag.Bygger rammen i 19x100mm forskallingsbrædder.