Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

Knarbjerg Banen version 3,0

For snart 9 år siden oprettede jeg denne tråd https://www.sporskiftet.dk/forum/knarbjergbanen om Knarbjerg Banen, som den så ud den gang.

Der er løbet en hel del vand igennem åen siden da, så her får I en lille opdatering.

Knarbjerg maskindepot

Første gang der blev afholdt køreaften på Knarbjerg Banen var i efteråret 2007 og, der nåede at blive holdt ca 60 køreaftner inden banen blev taget ned i oktober 2015 på grund af flytning.

Flytningen gav adgang til en kælder, jeg den gang troede var egnet til fremtidigt modelbanerum. Det var den ikke...

For at gøre en kort historie lang, blev flytningen enden på Knarbjerg Banen, som den så ud frem til 2015..
En ny bane måtte udtænkes og her følger nogle af de tanker, jeg har gjordt mig i den forbindelse.
Tankerne skal på ingen måde tages som udtryk for at dét er måden at gøre det på men, jeg håber måske at kunne inspirere med en enkelt ide eller to til andre, der står overfor at skulle bygge ny bane.

Jeg er forholdsvis afklaret i forhold til at banen skal kunne bruges til køreplanskørsel og rangering udført af flere førere, så den del var rimelig nem at gå til og efter lidt fintænkning kom ønskesedlen til at se nogenlunde sådan ud:

- H0 - 2 skinne digital
- Punkt til punktbane i form af en DSB sidebane sat i tidsrummet 1962 til 1968 (sådan cirka)
- Gerne med tilslutning af en privatbane...
- Ingen skjulte spor
- Max 50 cm fra forkant til fjerneste spor, så det er nemt at nå.
- Havn
- mulighed for køreplanskørsel der kan beskæftige fra 2 til 6 personer
- Mindste kurveradius = 55 cm
- Mindste sporskifte = Pecos medium
- Et absolut minimum af elektronik og træk af ledninger

Til det råder jeg over et lokale på ca 3 x 4 meter, der også skal fungere som kontor og gæsteværelse Puzzled

Som det fremgår, vil jeg gerne kunne langt mere end pladsen, jeg har til rådighed, tillader.

For mig er legen med modeljernbanen sjovest sammen med andre i form af køreaftner hvor, der køres efter køreplan og vognene i godstogene er styret af et system af fragtsedler, så det ikke bare er tilfældige vogne, der er rangeret ind i togene. Jeg "leger" derfor sjældent med toget, når jeg er alene. Og der kan godt blive lidt trangt i et rum på 3 x 4 meter, hvis man er 4 personer og en modeljernbane.

Den løsning jeg har valgt på det problem, er at bygge banen i sektioner, der nemt kan skildes ad og samles igen.

Sektioner - eller moduler - kan være en løsning hvis man, som jeg, har væsentligt større ønsker end plads eller, hvis man slet ikke har plads men gerne vil bygge lidt modeljernbane alligevel.
FREMO er et godt eksempel på hvordan moduler kan samles til endog meget store modelbaneanlæg.

Sektioner er på nogen områder nemmere at arbejde med. De kan f.eks vendes om, når man skal rode med ledniger og lign neden under banen, så man slipper for at kravle rundt på gulvet. Og på en sommerdag kan man tage dem med ud i haven og arbejde på dem der Smile

Knarbjerg Banens sektioner er ikke bygget efter FREMO standarden men bygget, så de passer ind i de rum, de skal bruges i.
Brugen af sektioner gør det muligt for mig, når legekammeraterne kommer til køreaften, at inddrage en del af hjemmet, som normalt er "forbudt område" for modeltog.
Der er dog en lille del af banen, nemlig Knarbjerg Station og havn, som er sat op permanent, så jeg kan få afløb, når trangen til at trille lidt med et lokomotiv bliver for stor. Resten skal sættes op og tages ned i forbindelse med køreaftner.

Det ER forbundet med besvær at sætte sin modeljernbane op hver gang, den skal bruges. Det kan ikke undgås

Men lige som ønskelisten oven for, satte jeg mig også nogle mål i forhold til sektionerne.

- De skal være nemme at sætte op af en person (mig)
- Det hele skal kunne sættes op på ca en time og tages ned igen på tilsvarende tid.
- Der må ikke skulle flyttes rundt på møbler og lign for at sætte banen op. (holdt ikke - spisebordet skal drejes 90 grader Sad )

Efter godt et års planlægning var de overordnede linier i det nye koncept på plads
og bygningen af banens sektioner begyndte i efteråret 2018.

og nu er banen efterhånden nået så langt at, jeg forventer at kunne invitere legekammeraterne til
køreaften i løbet af foråret 2020.

Selve sporplanen har ændret sig lidt i forhold til den oprindelige plan, men er endt ud som på
tegningen herunder
Sporplan

Ja det ER en rundbane Big smile men, der er faktisk tale om to punkt til punkt baner, der mødes i en fælles opstilling.
Oprindelig var det planen at de to baner skulle ende i hver sin side af rummet. Men så var der en, der foreslog at lade dem mødes og, den ide kunne jeg ikke stå for.
De grønne områder på planen er Knarbjerg Station og havn, som står fremme permanent. Havnen kan nemt fjernes, hvis rummet skal bruges som gæsteværelse.
De gule områder er DSB sidebanen og de blå er privatbanen. De to mødes så i den fælles opstilling "Mørkøbing"

Mørkøbing er lidt speciel, da jeg har ønsket at få den til at ligne en station så meget som muligt og dermed indgå mere aktivt i legen.
Samtidig gav opstillingen mig lidt hovedbrud under planlægningen, da den jo skal sættes op og tages ned hver gang.

Med en traditionel løsning ville dét betyde at materiellet enten skulle køres ind på Knarbjerg Station og fylde den op, så der ikke ville være plads til at køre her mellem køreaftnerne. Eller også skulle alt materiellet pakkes ned efter hver køreaften og tages frem og sættes op igen ved ny køredag, hvilket vil være meget tidskrævende.

Løsningen er blevet aftagelige "kassetter" der som en slags færger kan skiftes ud i et særligt leje på stationen.
Fordelen ved det er at, materiellet opbevares i kassetterne mellem køreaftnerne, så det hverken skal pakkes væk eller optager plads på den permanente del af banen.

Jeg har beskrevet denne løsning lidt nærmere på min blog: https://knarbjerg.blogspot.com/

og lagt en lille video, der viser hvordan, kassetterne fungere på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=b4NTOfiWF_A

Som noget nyt er der også lidt på facebook

Fortsat god efterårsferie

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 3 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 84

PB  Blog

Det lyder som en spændende ide at kunne pakke banen ned i sektioner. Har du billeder eller skitser der viser hvordan sektionerne er udformet så de kan pakkes væk? Mvh Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

I det sidste nye Miba Special er der en stor artikel om, hvordan man på skabsvæg på ca. 400 cm med forskellige sektioner med forskellige temaer mellem to skabe

I hvert skab var så en vendekreds, så togstammer kunne komme i en slags skjult banegård.

Hvis der er interresse, så tager jeg et par billeder !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars

Godt spørgsmål.
Og jeg opdager nu at, jeg ikke har hverken billeder eller skitser, der på en ordentlig måde viser sektionerne og, hvordan de samles og opbevares...

Jeg vil prøve at få taget nogle billeder i løbet af den kommende uge.

 

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Hej bygger01

det ville være en rigtig god ide for os der kæmper lidt med pladsen til vores elskede modeljernbane Big smile

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

ladvogn skrev:

Det lyder som en spændende ide at kunne pakke banen ned i sektioner. Har du billeder eller skitser der viser hvordan sektionerne er udformet så de kan pakkes væk? Mvh Lars

ladvogn skrev:

Det lyder som en spændende ide at kunne pakke banen ned i sektioner. Har du billeder eller skitser der viser hvordan sektionerne er udformet så de kan pakkes væk? Mvh Lars


Hej Lars

Jeg har ikke gjort så meget for at udforme sektionerne på en bestemt måde, for at kunne pakke dem sammen.
Som man også kan fornemme det af sporplanen i det øverste opslag, så er sektionerne temmelig forskellige i deres udforming for at kunne passe ind i rummene. Men man kan sagtens lave en "standard størrelse så alle sektioner er ens, hvilket uden tvivl vil gøre det nemmere at opbevare når ,der pakkes sammen.

Det der har haft størst prioritet for mig, har været at finde løsninger, der gør det nemt at sætte op og tage ned igen. Nogle af dem beskriver jeg lidt længere nede i teksten her.

Selvom sektioner eller moduler kan være en løsning, når man ikke har plads til et fast anlæg eller, hvis man gerne vil "lidt mere" end man har plads til, så fylder sektionerne stadig noget, når de er pakket væk.
Derfor skal man tænke sig om og lave et solidt forarbejde inden man går i gang med at lave sektionerne.

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvor man vil opbevare sektionerne, når de er pakket væk og ikke mindst, hvor mange sektioner har man plads til at opbevare. Her skal man huske at, sektionerne fylder mere når, der er kommet landskab på, ligesom landskabet vil være nemmere at beskadige end den rå træramme med spor.

Når sektionerne bygges, skal de laves i en størrelse, der er til at håndtere og hellere flere små sektioner, end få store. Et modul på 200 x 50 cm er umuligt at bakse rundt med, uden at ødelægge både toget og inventaret i hjemmet.

Hvis man kombinere et fast anlæg med et antal løse sektioner, vil det optimale, efter min mening, være at opbevare sektionerne over eller under det faste anlæg, så sektionerne ikke skal transporteres længere end højest nødvendigt, når de skal sættes op.

Jeg opbevare Knarbjerg Banen i kælderen og har til formålet købt et par billige stålreoler i Jem & Fusk
Billede
På den øverste hylde er anbragt lys med mere, som også skal sættes op når, der køres på banen

Billede
Hver sektion har kun et ben (jeg har valgt at bruge ben fra IKEA's IVAR stigereol med en højde på 124 cm)
Den ende af sektionen, der ikke har noget ben, hviler på en lille "hylde" på den forrige sektions "ben ende" og hver sektion har sådan en hylde i benenden, som kan bære den næste sektion. På den måde kan jeg uden besvær sætte anlægget op alene.

Billede
I bunden af stigebenene har jeg monteret en 8 mm stilleskrue, så benene kan justeres, så banen er vandret.
Filtpuden beskytter gulvet og er med til at dæmpe støjen en lille smule.

Billede
Sektionerne holdes sammen af 8 mm bolte, der spændes sammen om et sæt spændskiver, der er påloddet ledninger, som leverer strømmen til banen. På den måde er der strøm på sektionen så snart, den er spændt sammen.

Billede
På oversiden er sporene ført helt frem til kanten af sektionen hvor, de er loddet fast til skruer, der er skruet ned i pladen.
Så snart sektionerne er skruet sammen, kan der altså køres hen over samlingen.

Håber dette lille skriv besvare dit spørgsmål.


__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 1 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 84

PB  Blog

Tak for et fyldigt svar og hatten af for en gennemtænkt løsning.

Men hvor gør du af IVAR-benene under opbevaring, de ses ikke på sektionere på billedet af stålreolen; klapper de op under sektionen eller monteres de inden opsætningen?

 

Mvh Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

ladvogn skrev:

Tak for et fyldigt svar og hatten af for en gennemtænkt løsning.

Men hvor gør du af IVAR-benene under opbevaring, de ses ikke på sektionere på billedet af stålreolen; klapper de op under sektionen eller monteres de inden opsætningen?

 

Mvh Lars

ladvogn skrev:

Tak for et fyldigt svar og hatten af for en gennemtænkt løsning.

Men hvor gør du af IVAR-benene under opbevaring, de ses ikke på sektionere på billedet af stålreolen; klapper de op under sektionen eller monteres de inden opsætningen?

 

Mvh Lars



IVAR benene er løse og opbevares samlet på en hylde i en af de andre reoler. Der er 11 ben i alt, så de fylder også noget når det hele pakkes væk Smile

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

https://www.youtube.com/watch?v=suiXHoBQ5PE

Til inspiration

 

mvh Ivan Holck

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 144

PB  Blog  Hjemmeside

Himmerlandsbanerne skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=suiXHoBQ5PE

Til inspiration

 

mvh Ivan Holck

Imponerende konstruktion, der må kræve en god loftshøjde for at kunne fungere i det daglige.

Men endnu et rigtig  godt eksempelpå hvordan, man kan sno sig, for at få plads til en modeljernbane Smile

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.