Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hvilken sporplan er bedst - mindre endestation

BilledeHej alle,

Ved at være et par år eller 3 siden, jeg sidst har luret og leget med tanken om at få lavet et lille anlæg herhjemme.

Har vedhæftet en tegning, med 3 forslag med samme udagngspunkt.

På den øverste er der IKKE mulighed for at køre fra spor A til B, det er der på de 2 andre. Tanken er at stationen skal ligge oppe i højre hjørne. Ved spor A, skal der være en mindre tømmerplads. 

Mvh

Henrik

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Det kommer helt an på hvad spor A og B skal bruges til. Hvor befinder vi os henne? Sidebanestation?

Jernbaner lægger altid deres spor så enkelt og billigt som muligt. Englændere er dyre. Det er dyrere at lægge en englænder en fire normale sporskifter i virkeligheden. De bruges derfor kun når det er allerest nødvendigt. Så hvis A er en simpel tømmergård si vil forslag 2 være udelukket. 

Personligt vil jeg egentlig foretrække forslag 1 men hvorfor egentlig have den transversal så du kan komme til A fra det øverste spor? Eller om du ikke bare kan rangere via spor B.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

KimC

Indlæg: 36

PB

Thomas Jespersen skrev:

Personligt vil jeg egentlig foretrække forslag 1 men hvorfor egentlig have den transversal så du kan komme til A fra det øverste spor? Eller om du ikke bare kan rangere via spor B.

Den transversal er den eneste omløbsmulighed på den station. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

-Saa konklusionen maa vaere at loesning 3 er den rigtige...?!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Nu har jeg efterhånden kigget på den sporplan en del gange, og jeg kan simpelt hen ikke se andet end fem løse ender.

Ved spor A skal der være en mindre tømmerplads, men hvad med de fire andre spor?

Hvis hver firkant er 25 cm, så kan der med lidt god vilje køres rundt med et lille lokomotiv og to vogne.

Hvad er tankerne med stationen? Tid, sted, godsmængde og passagertrafik.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 121

PB  Hjemmeside

Hej.

 

hvad med en simpel sporplan, der var typisk for en mindre station.

 

se denne tegning fra evp.dk

 

https://www.google.dk/search?q=sporplan+dsb+sidebane&rlz=1C9BKJA_enDK590...

 

 

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

spazerman skrev:
Hej.

hvad med en simpel sporplan, der var typisk for en mindre station.

se denne tegning fra evp.dk

Var det til mig?
Jo, det er skam en fin station i linket, med lidt info/detaljer i tegningen så man kan se hvad der går hvorfra og hvortil. Det er dog ikke en endestation, sådan som Henrik startede tråden med.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 121

PB  Hjemmeside

Hej igen.

I så fald findes der en fin tegning fra www.evp.dk her. Det er Rudkøbing havn.

 http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer

 

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 121

PB  Hjemmeside

a62213 skrev:

BilledeHej alle,

Ved at være et par år eller 3 siden, jeg sidst har luret og leget med tanken om at få lavet et lille anlæg herhjemme.

Har vedhæftet en tegning, med 3 forslag med samme udagngspunkt.

På den øverste er der IKKE mulighed for at køre fra spor A til B, det er der på de 2 andre. Tanken er at stationen skal ligge oppe i højre hjørne. Ved spor A, skal der være en mindre tømmerplads. 

Mvh

Henrik

 

Hej Henrik.

I så fald findes der en fin tegning fra www.evp.dk her. Det er Rudkøbing havn.

 http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer

Den er dog en del af en større station, som du også kan se på linket.

hilsen Jan

 

 

 

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Rudkøbing er jo virkelig inspirerende - selv hvis den blev kondenseret i et vist omfang.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

KimC

Indlæg: 36

PB

Techek skrev:

Rudkøbing er jo virkelig inspirerende - selv hvis den blev kondenseret i et vist omfang.

Ja, Rudkøbing er virkelig spændende, især hvis havnebanen kommer med. Det bliver jo så straks noget mere omfangsrigt end det pladsen tillader med det oprindelige oplæg, men der kan sporsaneres en hel del.

En tysk forfatter der har udgivet en bog med sporplaner indleder sin bog med at sige at der ikke er nogen grund til at bryde hovedet med sporplaner [til stationer] når man kan få dygtige baneingeniører til at arbejde ganske gratis for sig ved at tage udgangspunkt i virkelig baners stationer. Sporene er oftest længere end modelbanefolket har plads til, og der kan ofres et spor her og der, det eneste der blver tilbage er at rette ind så det passer med de spormaterialer man kan få til det system man agter at bruge. 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hej alle, 

Beklager den lange svartid, havde kun lige set et par enkelte svar og så ikke fået tjekket igen.

Kan godt se der måske mangler lidt forklaring, så det forsøger jeg her.

Det skal være en mindre dansk endestation. Primært med mindre korte tog/skinnebusser. Det behøver ikke at skulle være som i den rigtige verden, det der er vigtigst er at jeg synes selve skinneløbet er pænt at se på, og at det også er praktisk i forhold til omløb ol.

Spor A - primær til skinnebusser og afsætning af enkelte godsvogne

Spor B - hovedspor, forstiller mig at det også kan være skinnebusser og mindre tog, hvor lokomtivet kan lave omløb

Spor C - gods spor

Spor D - opstillingsspor

Spor E - spor til remise

Vejen er tænkt som at skulle udgangen af sporet ud af stationen til en skjult banegård.

Håber det giver lidt mere mening. Og kritik er altid velkommen. Størrelse er 200x45 cm.

Billede

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 121

PB  Hjemmeside

a62213 skrev:

Hej alle, 

Beklager den lange svartid, havde kun lige set et par enkelte svar og så ikke fået tjekket igen.

Kan godt se der måske mangler lidt forklaring, så det forsøger jeg her.

Det skal være en mindre dansk endestation. Primært med mindre korte tog/skinnebusser. Det behøver ikke at skulle være som i den rigtige verden, det der er vigtigst er at jeg synes selve skinneløbet er pænt at se på, og at det også er praktisk i forhold til omløb ol.

Spor A - primær til skinnebusser og afsætning af enkelte godsvogne

Spor B - hovedspor, forstiller mig at det også kan være skinnebusser og mindre tog, hvor lokomtivet kan lave omløb

Spor C - gods spor

Spor D - opstillingsspor

Spor E - spor til remise

Vejen er tænkt som at skulle udgangen af sporet ud af stationen til en skjult banegård.

Håber det giver lidt mere mening. Og kritik er altid velkommen. Størrelse er 200x45 cm.

Billede

Hej

 

det ser rigtigt hyggeligt ud.

dog er jeg skeptisk overfor den måde sporskifterne er anlagt.

det plejer at give nogle s-kurver, som kan give problemer når du kobler vogne sammen. Derfor er normale lige spor at foretrække med transversaler til andre spor.

 

hilsen Jan

 

 

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Hej Jan,

Ved godt, det er bedst med lige spor, men synes bare det ser så stereotypt ud, kan klart bedst li at der er lidt kurver, da jeg synes det giver et mere organisk sporforløb - selvom det måske ikke er helt realistisk. 

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 121

PB  Hjemmeside

a62213 skrev:

Hej Jan,

Ved godt, det er bedst med lige spor, men synes bare det ser så stereotypt ud, kan klart bedst li at der er lidt kurver, da jeg synes det giver et mere organisk sporforløb - selvom det måske ikke er helt realistisk. 

Hej Henrik

Som aftalt mit forslag til din endestation. Der er et spor til højre, hvor du kan have industri eller et pakhus.

hilsen Jan

 

 

 

Billede

 

 

 

 

 

 

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Her er så min idé til hvordan en sporplan på den givne plads kan se ud. Der er en meget lang perronlængde på hele 120cm og der er lagt et par flere stikspor ind til forøgelse af køreglæden (mere at lave). Stiksporet ved varehuset kan eventuelt også bruges til en skinnebus, så kan er der plads til endnu et persontog på det lange spor eksempelvis MO-CRM-CRS eller MO-CLL-CLS.

Billede

Venlig hilsen

Lars

 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 2 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.