Ved at være et par år eller 3 siden, jeg sidst har luret og leget med tanken om at få lavet et lille anlæg herhjemme.
Har vedhæftet en tegning, med 3 forslag med samme udagngspunkt.
På den øverste er der IKKE mulighed for at køre fra spor A til B, det er der på de 2 andre. Tanken er at stationen skal ligge oppe i højre hjørne. Ved spor A, skal der være en mindre tømmerplads.
Mvh
Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Det kommer helt an på hvad spor A og B skal bruges til. Hvor befinder vi os henne? Sidebanestation?
Jernbaner lægger altid deres spor så enkelt og billigt som muligt. Englændere er dyre. Det er dyrere at lægge en englænder en fire normale sporskifter i virkeligheden. De bruges derfor kun når det er allerest nødvendigt. Så hvis A er en simpel tømmergård si vil forslag 2 være udelukket.
Personligt vil jeg egentlig foretrække forslag 1 men hvorfor egentlig have den transversal så du kan komme til A fra det øverste spor? Eller om du ikke bare kan rangere via spor B.
Thomas
KimC
Indlæg: 36
Personligt vil jeg egentlig foretrække forslag 1 men hvorfor egentlig have den transversal så du kan komme til A fra det øverste spor? Eller om du ikke bare kan rangere via spor B.
Den transversal er den eneste omløbsmulighed på den station.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
-Saa konklusionen maa vaere at loesning 3 er den rigtige...?!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Nu har jeg efterhånden kigget på den sporplan en del gange, og jeg kan simpelt hen ikke se andet end fem løse ender.
Ved spor A skal der være en mindre tømmerplads, men hvad med de fire andre spor?
Hvis hver firkant er 25 cm, så kan der med lidt god vilje køres rundt med et lille lokomotiv og to vogne.
Hvad er tankerne med stationen? Tid, sted, godsmængde og passagertrafik.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
spazerman
AM
Indlæg: 121
Hej.
hvad med en simpel sporplan, der var typisk for en mindre station.
se denne tegning fra evp.dk
https://www.google.dk/search?q=sporplan+dsb+sidebane&rlz=1C9BKJA_enDK590...
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
hvad med en simpel sporplan, der var typisk for en mindre station.
se denne tegning fra evp.dk
Var det til mig?
Jo, det er skam en fin station i linket, med lidt info/detaljer i tegningen så man kan se hvad der går hvorfra og hvortil. Det er dog ikke en endestation, sådan som Henrik startede tråden med.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
spazerman
AM
Indlæg: 121
Hej igen.
I så fald findes der en fin tegning fra www.evp.dk her. Det er Rudkøbing havn.
http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
spazerman
AM
Indlæg: 121
Hej alle,
Ved at være et par år eller 3 siden, jeg sidst har luret og leget med tanken om at få lavet et lille anlæg herhjemme.
Har vedhæftet en tegning, med 3 forslag med samme udagngspunkt.
På den øverste er der IKKE mulighed for at køre fra spor A til B, det er der på de 2 andre. Tanken er at stationen skal ligge oppe i højre hjørne. Ved spor A, skal der være en mindre tømmerplads.
Mvh
Henrik
Hej Henrik.
I så fald findes der en fin tegning fra www.evp.dk her. Det er Rudkøbing havn.
http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer
Den er dog en del af en større station, som du også kan se på linket.
hilsen Jan
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Rudkøbing er jo virkelig inspirerende - selv hvis den blev kondenseret i et vist omfang.
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
KimC
Indlæg: 36
Rudkøbing er jo virkelig inspirerende - selv hvis den blev kondenseret i et vist omfang.
Ja, Rudkøbing er virkelig spændende, især hvis havnebanen kommer med. Det bliver jo så straks noget mere omfangsrigt end det pladsen tillader med det oprindelige oplæg, men der kan sporsaneres en hel del.
En tysk forfatter der har udgivet en bog med sporplaner indleder sin bog med at sige at der ikke er nogen grund til at bryde hovedet med sporplaner [til stationer] når man kan få dygtige baneingeniører til at arbejde ganske gratis for sig ved at tage udgangspunkt i virkelig baners stationer. Sporene er oftest længere end modelbanefolket har plads til, og der kan ofres et spor her og der, det eneste der blver tilbage er at rette ind så det passer med de spormaterialer man kan få til det system man agter at bruge.
a62213
Indlæg: 382
Hej alle,
Beklager den lange svartid, havde kun lige set et par enkelte svar og så ikke fået tjekket igen.
Kan godt se der måske mangler lidt forklaring, så det forsøger jeg her.
Det skal være en mindre dansk endestation. Primært med mindre korte tog/skinnebusser. Det behøver ikke at skulle være som i den rigtige verden, det der er vigtigst er at jeg synes selve skinneløbet er pænt at se på, og at det også er praktisk i forhold til omløb ol.
Spor A - primær til skinnebusser og afsætning af enkelte godsvogne
Spor B - hovedspor, forstiller mig at det også kan være skinnebusser og mindre tog, hvor lokomtivet kan lave omløb
Spor C - gods spor
Spor D - opstillingsspor
Spor E - spor til remise
Vejen er tænkt som at skulle udgangen af sporet ud af stationen til en skjult banegård.
Håber det giver lidt mere mening. Og kritik er altid velkommen. Størrelse er 200x45 cm.
.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
spazerman
AM
Indlæg: 121
Hej alle,
Beklager den lange svartid, havde kun lige set et par enkelte svar og så ikke fået tjekket igen.
Kan godt se der måske mangler lidt forklaring, så det forsøger jeg her.
Det skal være en mindre dansk endestation. Primært med mindre korte tog/skinnebusser. Det behøver ikke at skulle være som i den rigtige verden, det der er vigtigst er at jeg synes selve skinneløbet er pænt at se på, og at det også er praktisk i forhold til omløb ol.
Spor A - primær til skinnebusser og afsætning af enkelte godsvogne
Spor B - hovedspor, forstiller mig at det også kan være skinnebusser og mindre tog, hvor lokomtivet kan lave omløb
Spor C - gods spor
Spor D - opstillingsspor
Spor E - spor til remise
Vejen er tænkt som at skulle udgangen af sporet ud af stationen til en skjult banegård.
Håber det giver lidt mere mening. Og kritik er altid velkommen. Størrelse er 200x45 cm.
.
Hej
det ser rigtigt hyggeligt ud.
dog er jeg skeptisk overfor den måde sporskifterne er anlagt.
det plejer at give nogle s-kurver, som kan give problemer når du kobler vogne sammen. Derfor er normale lige spor at foretrække med transversaler til andre spor.
hilsen Jan
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
a62213
Indlæg: 382
Hej Jan,
Ved godt, det er bedst med lige spor, men synes bare det ser så stereotypt ud, kan klart bedst li at der er lidt kurver, da jeg synes det giver et mere organisk sporforløb - selvom det måske ikke er helt realistisk.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
spazerman
AM
Indlæg: 121
Hej Jan,
Ved godt, det er bedst med lige spor, men synes bare det ser så stereotypt ud, kan klart bedst li at der er lidt kurver, da jeg synes det giver et mere organisk sporforløb - selvom det måske ikke er helt realistisk.
Hej Henrik
Som aftalt mit forslag til din endestation. Der er et spor til højre, hvor du kan have industri eller et pakhus.
hilsen Jan
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Her er så min idé til hvordan en sporplan på den givne plads kan se ud. Der er en meget lang perronlængde på hele 120cm og der er lagt et par flere stikspor ind til forøgelse af køreglæden (mere at lave). Stiksporet ved varehuset kan eventuelt også bruges til en skinnebus, så kan er der plads til endnu et persontog på det lange spor eksempelvis MO-CRM-CRS eller MO-CLL-CLS.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...