Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Hvilke skinner er bedst?

hej alle sammen.

Jeg ved godt at jeg muligvis starter en religionskrig nu, men da jeg har besluttet mig for at min store samling M-skinner ikke er optimale til digital drift,

har jeg besluttet at skifte til enten C eller K-skinner.

Så mit spørgsmål er naturlig: Hvilke skinner er bedst?

Jeg har planer om bl.a. en helix og tænker at flexskinne i K er bedst her, men ellers lytter jeg gerne til forslag for og imod  Smile

Med venlig hilsen

Christian

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

K-skinner må du kun bruge i helix, vis det er i en stor radius. De vil altid forsøge at rette sig ud og dermed skabe et knæk ved laskerne, hvor de er sat sammen.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Dvs at C-skinner i R2 ville være et bedre valg eller?

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 1 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.150

PB  Hjemmeside

Bent_P skrev:
K-skinner må du kun bruge i helix, vis det er i en stor radius. De vil altid forsøge at rette sig ud og dermed skabe et knæk ved laskerne, hvor de er sat sammen.

Det må du lige forklare. Jeg er enig, hvis du mener K-spor som flexspor, men almindelige K-spor er da lige så "stive" som C-spor, og derfor lige så anvendelige i en helix.

Generelt er C-spor lettere at have med at gøre end K-spor, som til gengæld er pænere og nødvendige som flexspor, hvis man vil have bløde kurver på banen.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Bent_P skrev:
K-skinner må du kun bruge i helix, vis det er i en stor radius. De vil altid forsøge at rette sig ud og dermed skabe et knæk ved laskerne, hvor de er sat sammen.

På grund af midterlederen er K-flexspor muligvis lidt mindre fleksibelt end 2-skinne flexspor - men kan der ikke "kompenseres" lidt for det ved at benytte denne metode ?.

Når metoden anvendes i forbindelse med 2-skinne spor så kan man bedre undgå "knækket" i laskesamlingerne/skinnestøddene - kan det mon ikke lade sig gøre med K-spor også ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Hej Peter. Det er, som du selv skriver, selvfølgelig flexskinnen jeg mente. Almindelige buede K-skinner er fine til helix.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Hvor stor en radius ville så være anbefalelsesværdig, hvis man bruger flexskinnen til helix?

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

K-skinner fås i radius 300mm, 360mm, 425mm, 554mm og 618mm. Skal du højere op i radius, så er tager du K-skinnen.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Hvis vi alene holder os til overskriften og ser bort fra Märklin og deres C og K-skinner er svaret her

http://www.mein-gleis.de/

Smile

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvis du vælger at bruge K-skinner til din helix, så vil jeg klart anbefale dig at bruge faste K-spor til det, selv bruger jeg radius 4 til min helix og det fungerer fint (og så hold i øvrigt helixen på max 2,2 % i stigning, hvis alt det gængse også danske materiel skal kunne følge med). K-flexsporet er kun veleget fra radius 9-10 stykker og op. Og af den grund bruger jeg kun K-flexspor til lange lige stykker. Ellers bliver det simpelthen for bøvlet som det også bliver nævnt i et af indlæggene, og man kan lige så godt gøre det nemt for sig selv. Og så se gennem fingre med at de faste skinner vil være dyere, men ved køb af en vis mængde hos den samme forhandler, så vil du ret sikkert kunne opnå en mængderabat, det fik jeg med mine radius 4 skinner. Det kunne i hvert fald ikke svare sig at købe dem i Tyskland.

Hvis du vælger C-skinner, så vil disse stille større krav til din helix, da de jo har et højt fast underlag under sig. Dette skal naturligvis også overvejes.

Og så er det i øvrigt interessant at se hvordan tråden bliver drejet væk fra det der bliver spurgt om..... 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Skovsøekspressen skrev:

Hvis du vælger C-skinner, så vil disse stille større krav til din helix, da de jo har et højt fast underlag under sig. Dette skal naturligvis også overvejes.

Mvh

Claus

Hej.

Hvad er det for noget sludder. Dette faste, høje underlag er jo konstant. Og iøvrigt regner man frihøjde fra skinne overkant. 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Skovsøekspressen skrev:

Og så er det i øvrigt interessant at se hvordan tråden bliver drejet væk fra det der bliver spurgt om..... 

Er der noget i vejen for at henvise til andre skinner end Märklins. Der findes jo en verden uden for ......  ;)

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Det høje underlag er konstant, det er korrekt. Men det høje underlag stjæler også af frihøjden mellem to lag i helix. Her er K-skinner at foretrække.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Bent_P skrev:
Det høje underlag er konstant, det er korrekt. Men det høje underlag stjæler også af frihøjden mellem to lag i helix. Her er K-skinner at foretrække.

Det var nemlig lige præcis min pointe Wink

Og forrige svar;

Jamen der findes da masser af alternativer til Märklin spor, men det var altså det spørgsmålet gik på  Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Bent_P skrev:
Det høje underlag er konstant, det er korrekt. Men det høje underlag stjæler også af frihøjden mellem to lag i helix. Her er K-skinner at foretrække.
  

Hej Bent.

Har mine tvivl angående frihøjden. Bruger man K skinner bør der vel lægges noget støjabsorberende imellem skinnerne og underlaget.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Vis man bruger K-skinner sat fast på en smal plade er det ikke strengt nødvendigt at bruge isolering under skinnerne.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Bent_P skrev:
Vis man bruger K-skinner sat fast på en smal plade er det ikke strengt nødvendigt at bruge isolering under skinnerne.

Hej.

Tjah. Det endelige valg og konstruktion må vi jo så overlade til Christian.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Hvis jeg skulle starte fra bunden med Märklin og kunne overskue, hvordan forbruget af skinner ville blive, så ville jeg bruge C skinner til det skjulte og K til det synlige

Men med det kan man ende med ubrugelige skinner ved næste layout ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Nu går snakken om Märklin C eller K-skinner.

Uanset hvad man vælger er der kun 1 kurveskifte og det er i R1 (36 cm.). Det må da være et stort handicap. Sad

De forskellige producenter indenfor 2-skinne har både 2, 3 og flere kurveradier i deres program. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er fuldstændigt rigtigt, og det er der nok ikke så mange der er i tvivl om, men spørgsmålet går stadig på Märklins spor   Wink

Min bane bliver tilrettelagt udelukkende med brug af de lige slanke K-sporskifter, og det kan i øvrigt sagtens lade sig gøre så det ser fornuftigt ud. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

 

Skovsøekspressen skrev:

Det er fuldstændigt rigtigt, og det er der nok ikke så mange der er i tvivl om, men spørgsmålet går stadig på Märklins spor   Wink

Min bane bliver tilrettelagt udelukkende med brug af de lige slanke K-sporskifter, og det kan i øvrigt sagtens lade sig gøre så det ser fornuftigt ud. 

Mvh

Claus

Har du billeder Quest

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Jeg må vist hellere prøve på at samle de løse ender igen, selv om det var en spændende snak  Smile

Flex skinnen vil i kun anbefale, hvis det er en meget stor diameter og ellers vælger jeg selv mellem om jeg vil have k eller c skinner.

Da jeg kører med mere end bare märklin tog, skal jeg dog holde mig fra R1.

Har jeg overset noget venner?  Laughing out loud

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Christian2602 skrev:

Jeg må vist hellere prøve på at samle de løse ender igen, selv om det var en spændende snak  Smile

Flex skinnen vil i kun anbefale, hvis det er en meget stor diameter og ellers vælger jeg selv mellem om jeg vil have k eller c skinner.

Da jeg kører med mere end bare märklin tog, skal jeg dog holde mig fra R1.

Har jeg overset noget venner?  Laughing out loud

Overset? Nej da... Heljan loks og R1 er ikke altid den bedste kombi. Slanke sporskift (k-skinner) er fx. Heljans lokomotiver "glade" for. C-skinnerne skulle efter sigende være det, der kommer tættest på 2 lederskinner i forhold til skinnernes profil, hvilket også skulle være en fordel, hvis man fx benytter Heljan trækkraft. Flex skinnerne bruges vel kun på meget store anlæg eller, der hvor det øvrige k-skinne system er insufficient.
__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordjyden84

Indlæg: 5

PB  Hjemmeside

Jeg vil sige at hvis man går op i drift sikkerhed så skal man vælge C-skinner

Men hvis man går op i udseende så skal man vælge K-skinne typen. 

Det er det min erfaring har lært mig.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Smider lige en lille bombe!!!

Har i dag været inde ved beto, her i Odense.

Jeg blev rådet til at holde fast i mine gamle M-skinner....

Nogen tanker om det? 

Jeg ved godt at de gamle sporskifter bl.a. kan drille, så tror det råd forvirrede mere end det gavnede, men kunne selvfølgelig bruge nogen overgangs skinner til C eller????

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Vil du bygge pænt, bygger du i K, vil du bygge på gulvet, bygger du i C, vil du bygge for at reparere, bygger du i gamle M.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

Bent_P skrev:

Vil du bygge pænt, bygger du i K, vil du bygge på gulvet, bygger du i C, vil du bygge for at reparere, bygger du i gamle M.

synes nu ellers at dette anlæg er rimelig pænt - bygget med C skinner... http://gleng.org/lions/ - men flexskinnen i K giver flere muligheder... heldigvis laver marklin overgangs skinner.... fra c til k, fra c til m...og tilmed fra k til m Smile

det siges at M skinner ikke er så gode at køre digitalt på, men har ikke forsøgt...

Like 1 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Har da helt sikkert lige fundet et lille side projekt, som skal laves inden næste jul  Big smile

Tusind tak for det link!!!!

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Du kan da godt bruge dine M-skinner, eventuelt skifte dem ud henad vejen når du får råd. Husk bare at lave ekstra strømtilførsel for hver halvanden meter og skift samtlige hjul til noget der er egnet til M-skinner.

Iøvrigt er mange kunder i den butik altså Märklin samlere, der helst skal have det hele i zink eller presset blik.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Bent_P skrev:

Vil du bygge pænt, bygger du i K, vil du bygge på gulvet, bygger du i C, vil du bygge for at reparere, bygger du i gamle M.

Præcis!

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Christian2602 skrev:

Smider lige en lille bombe!!!

Har i dag været inde ved beto, her i Odense.

Jeg blev rådet til at holde fast i mine gamle M-skinner....

Nogen tanker om det? 

Jeg ved godt at de gamle sporskifter bl.a. kan drille, så tror det råd forvirrede mere end det gavnede, men kunne selvfølgelig bruge nogen overgangs skinner til C eller????

Med hvilken begrundelse skal du bruge gamle M-skinner?

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Ud fra en betragtning om at de leder bedre, da de er af metal og hvis man bare sørger for at holde dem rimelig rene.

Men da jeg ikke kun har märklin som kørende materiel, er det slet ikke aktuelt for mig.  Smile

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Vis betragtningen om at de er af metal, skulel være den beste indikation af, hvorfor du skulle fortsætte med M-skinner, så bør du finde en anden forhanler at gå til - omgående. M-skinner og digital kan sagtens leve sammen, det er intet problem. En del af mit eget anlæg er også med M-skinner. Men den del af anlægget er også den del der kræver mest vedligehol. Du drømmer ikke om, hvor mange gange jeg har udskiftet en skinnestump, fordi midterlederen er slidt og isoleringen mellem midterleder og det resterende der også er af metal er belvet for ringe og kortslutter. Det er rigtigt træls at finde kortslutninger på sit anlæg. Heldigvis kan mit barnebarn ofte høre, hvor det er galt, "det knurre bedstefar" siger hun.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Hvis jeg skulle bygge et nyt vekselspændings anlæg anno 2013, ville jeg vælge K-skinner. Uden tvivl! Det er det flotteste skinnesystem og det system med flest muligheder Märklin til dato har udviklet. I øvrigt ville jeg glemme alt om helix' er og andre krævende konstruktioner, og enten lave en skyggebanegård på anden vis, eller helt droppe en skyggebanegård, og simpelthen "skifte" ud i materiellet manuelt. Større er dit anlæg jo heller ikke, så vidt jeg har forstået. God weekend og god arbejdslyst. PS. Mit kommende anlæg er en smule mindre end dit, og jeg skal ikke have nogen skyggebanegård. Det er for omfattende og unødvendigt. Uden sammenligning i øvrigt. Men det er min mening.
__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Nu bliver jeg vældigt nysgerrig efter at se dit anlæg.

Har du en sporplan jeg må se? Smile

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Med fast monterede M-skinner, d.v.s. på helt stabilt underlag, har jeg aldrig set omtalte fejl på isolering af midterleder. På mit tidligere anlæg som var i drift godt 25 år, var udskiftning af skinnestumper et ukendt fænomen. Og slidt midterleder lyder højst besynderligt....

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Jeg kan godt fornemme på samtalen at der er mange forskellige meninger om emnet,

men i korthed mener i altså at man skal bygge med det man selv synes ser bedst ud?  Laughing out loud

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Christian2602 skrev:

Jeg kan godt fornemme på samtalen at der er mange forskellige meninger om emnet,

men i korthed mener i altså at man skal bygge med det man selv synes ser bedst ud?  Laughing out loud

Ja du bestemmer da selv...? Det er begrænset hvor meget vi kan hjælpe her. Du er i øvrigt velkommen til at se mine spor-ideer, som jeg vil kalde dem, da de kun er streger på nogle A4 ark indtil videre. Jeg har aldrig sat mig ind i alle de fine tegne programmer, der findes og klarer mig derfor med en blyant og en kopimaskine. Sådan har jeg valgt det, andre gør det måske på en anden måde. Jeg sender gerne kopier med Kgl Post og giver gerne et frimærke, men den store planlægning begynder først til efteråret. Sommeren er ikke den store modelbane tid for mig, i hvertfald.
__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Christian2602 skrev:

Jeg kan godt fornemme på samtalen at der er mange forskellige meninger om emnet,

men i korthed mener i altså at man skal bygge med det man selv synes ser bedst ud?  Laughing out loud

Det er jo dit anlæg, så du kan jo gøre som du vil, men jeg ville holde mig langt væk fra de M-skinner hvis det var mig. Det er ældgammel teknologi og du risikerer at få en masse bøvl med dem, både kortslutninger som andre har nævnt, men også afsporinger; det var ikke uden grund at gammelt materiel havde pizzaskærer-hjul, de var nødvendige for at tingene blev på skinnerne. Et valg af M-skinner vil også afskære dig fra at køre med Heljans E-maskine, den kører fint på K-skinner, men du får den ikke på nogen måde til at køre stabilt på M-skinner.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ved at bruge søgefunktionen herinde, kan du også finde nærmere omkring de forskelliges erfaringer med Märklins skinner.

Og her er der en ting der går igen, M-skinnner er totalt forældede i dag. Som det også bliver nævnt, glem det hvis du skal køre med fx Heljans og Hobbytrades dampmaskiner. Simpelthen fordi kurverne og sporskifteafgreningerne er for skarpe. Meget nyere modelbanemateriel i dag, er kun beregnet til slanke kurver og slanke sporskifter. Ved S-maskinen fx, er mindste kurveradius mindst 42 cm. Det er der altså ikke mange M-skinner der kan leve op til. D-maskinen vil måske kunne klare M-skinner, men er ikke klar over det. Glem det med E-, PR- og P-maskiner. Og så er der jo også lige alle fx de lange personvogne fra Hobbytrade og Heljan. Glem også det med M-skinner.

Men hvis du fx udelukkende vil køre med Märklins gamle analoge materiel, jamen så er M-skinner da et oplagt valg.

Enhver anden hobbyforhandler vil helt klart have anbefalet C-spor i stedet for M-skinner. I hvert fald der hvor jeg færdes. Og hvis du er mere kræsen, så K-skinnerne. Jeg ville fx også prøve på at spørge nærmere hos Odense Modeljernbanecenter, nu vi er i det område Wink  

Og heldigvis så er hobbyforhandlerne ikke ens, der er noget for enhver smag og behag samt interesser  Wink  Ligesom med aviser, så kan det være meget sundt at brede sig lidt ud, så man ikke kun ser sagen fra en synsvinkel.  

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

Selvfølgelig er man i sin gode ret til, at have forskellige meninger om hvilke typer skinner der er bedst..... Men helt seriøst.... En forhandler der i ramme alvor anbefaler m-skinner i år 2013...!!!??? Ikke for at smide benzin på et evt. Bål.... Men vi efterlyser korrekte modeller, der skal være en tro kopi af forbilledet.... Disse fantastiske modeller skulle man så sætte ovenpå et stykke presset blik, der er malet gult med brune streger og prikker på..?? Og dette er absolut ikke en kritik af marklin....
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.