hej alle sammen.
Jeg ved godt at jeg muligvis starter en religionskrig nu, men da jeg har besluttet mig for at min store samling M-skinner ikke er optimale til digital drift,
har jeg besluttet at skifte til enten C eller K-skinner.
Så mit spørgsmål er naturlig: Hvilke skinner er bedst?
Jeg har planer om bl.a. en helix og tænker at flexskinne i K er bedst her, men ellers lytter jeg gerne til forslag for og imod
Med venlig hilsen
Christian
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Dvs at C-skinner i R2 ville være et bedre valg eller?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.150
Det må du lige forklare. Jeg er enig, hvis du mener K-spor som flexspor, men almindelige K-spor er da lige så "stive" som C-spor, og derfor lige så anvendelige i en helix.
Generelt er C-spor lettere at have med at gøre end K-spor, som til gengæld er pænere og nødvendige som flexspor, hvis man vil have bløde kurver på banen.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
cbt
Indlæg: 1.152
På grund af midterlederen er K-flexspor muligvis lidt mindre fleksibelt end 2-skinne flexspor - men kan der ikke "kompenseres" lidt for det ved at benytte denne metode ?.
Når metoden anvendes i forbindelse med 2-skinne spor så kan man bedre undgå "knækket" i laskesamlingerne/skinnestøddene - kan det mon ikke lade sig gøre med K-spor også ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Hvor stor en radius ville så være anbefalelsesværdig, hvis man bruger flexskinnen til helix?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
K-skinner fås i radius 300mm, 360mm, 425mm, 554mm og 618mm. Skal du højere op i radius, så er tager du K-skinnen.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Hvis vi alene holder os til overskriften og ser bort fra Märklin og deres C og K-skinner er svaret her
http://www.mein-gleis.de/
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hvis du vælger at bruge K-skinner til din helix, så vil jeg klart anbefale dig at bruge faste K-spor til det, selv bruger jeg radius 4 til min helix og det fungerer fint (og så hold i øvrigt helixen på max 2,2 % i stigning, hvis alt det gængse også danske materiel skal kunne følge med). K-flexsporet er kun veleget fra radius 9-10 stykker og op. Og af den grund bruger jeg kun K-flexspor til lange lige stykker. Ellers bliver det simpelthen for bøvlet som det også bliver nævnt i et af indlæggene, og man kan lige så godt gøre det nemt for sig selv. Og så se gennem fingre med at de faste skinner vil være dyere, men ved køb af en vis mængde hos den samme forhandler, så vil du ret sikkert kunne opnå en mængderabat, det fik jeg med mine radius 4 skinner. Det kunne i hvert fald ikke svare sig at købe dem i Tyskland.
Hvis du vælger C-skinner, så vil disse stille større krav til din helix, da de jo har et højt fast underlag under sig. Dette skal naturligvis også overvejes.
Og så er det i øvrigt interessant at se hvordan tråden bliver drejet væk fra det der bliver spurgt om.....
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hvis du vælger C-skinner, så vil disse stille større krav til din helix, da de jo har et højt fast underlag under sig. Dette skal naturligvis også overvejes.
Mvh
Claus
Hej.
Hvad er det for noget sludder. Dette faste, høje underlag er jo konstant. Og iøvrigt regner man frihøjde fra skinne overkant.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Og så er det i øvrigt interessant at se hvordan tråden bliver drejet væk fra det der bliver spurgt om.....
Er der noget i vejen for at henvise til andre skinner end Märklins. Der findes jo en verden uden for ......
Svend
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det var nemlig lige præcis min pointe
Og forrige svar;
Jamen der findes da masser af alternativer til Märklin spor, men det var altså det spørgsmålet gik på
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Bent.
Har mine tvivl angående frihøjden. Bruger man K skinner bør der vel lægges noget støjabsorberende imellem skinnerne og underlaget.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Tjah. Det endelige valg og konstruktion må vi jo så overlade til Christian.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.597
Hvis jeg skulle starte fra bunden med Märklin og kunne overskue, hvordan forbruget af skinner ville blive, så ville jeg bruge C skinner til det skjulte og K til det synlige
Men med det kan man ende med ubrugelige skinner ved næste layout ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Nu går snakken om Märklin C eller K-skinner.
Uanset hvad man vælger er der kun 1 kurveskifte og det er i R1 (36 cm.). Det må da være et stort handicap.
De forskellige producenter indenfor 2-skinne har både 2, 3 og flere kurveradier i deres program.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er fuldstændigt rigtigt, og det er der nok ikke så mange der er i tvivl om, men spørgsmålet går stadig på Märklins spor
Min bane bliver tilrettelagt udelukkende med brug af de lige slanke K-sporskifter, og det kan i øvrigt sagtens lade sig gøre så det ser fornuftigt ud.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det er fuldstændigt rigtigt, og det er der nok ikke så mange der er i tvivl om, men spørgsmålet går stadig på Märklins spor
Min bane bliver tilrettelagt udelukkende med brug af de lige slanke K-sporskifter, og det kan i øvrigt sagtens lade sig gøre så det ser fornuftigt ud.
Mvh
Claus
Har du billeder
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Jeg må vist hellere prøve på at samle de løse ender igen, selv om det var en spændende snak
Flex skinnen vil i kun anbefale, hvis det er en meget stor diameter og ellers vælger jeg selv mellem om jeg vil have k eller c skinner.
Da jeg kører med mere end bare märklin tog, skal jeg dog holde mig fra R1.
Har jeg overset noget venner?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Jeg må vist hellere prøve på at samle de løse ender igen, selv om det var en spændende snak
Flex skinnen vil i kun anbefale, hvis det er en meget stor diameter og ellers vælger jeg selv mellem om jeg vil have k eller c skinner.
Da jeg kører med mere end bare märklin tog, skal jeg dog holde mig fra R1.
Har jeg overset noget venner?
De bedste hilsner
Jan
nordjyden84
Indlæg: 5
Jeg vil sige at hvis man går op i drift sikkerhed så skal man vælge C-skinner
Men hvis man går op i udseende så skal man vælge K-skinne typen.
Det er det min erfaring har lært mig.
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Smider lige en lille bombe!!!
Har i dag været inde ved beto, her i Odense.
Jeg blev rådet til at holde fast i mine gamle M-skinner....
Nogen tanker om det?
Jeg ved godt at de gamle sporskifter bl.a. kan drille, så tror det råd forvirrede mere end det gavnede, men kunne selvfølgelig bruge nogen overgangs skinner til C eller????
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Vil du bygge pænt, bygger du i K, vil du bygge på gulvet, bygger du i C, vil du bygge for at reparere, bygger du i gamle M.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Traxx
Indlæg: 115
Vil du bygge pænt, bygger du i K, vil du bygge på gulvet, bygger du i C, vil du bygge for at reparere, bygger du i gamle M.
synes nu ellers at dette anlæg er rimelig pænt - bygget med C skinner... http://gleng.org/lions/ - men flexskinnen i K giver flere muligheder... heldigvis laver marklin overgangs skinner.... fra c til k, fra c til m...og tilmed fra k til m
det siges at M skinner ikke er så gode at køre digitalt på, men har ikke forsøgt...
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Har da helt sikkert lige fundet et lille side projekt, som skal laves inden næste jul
Tusind tak for det link!!!!
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Du kan da godt bruge dine M-skinner, eventuelt skifte dem ud henad vejen når du får råd. Husk bare at lave ekstra strømtilførsel for hver halvanden meter og skift samtlige hjul til noget der er egnet til M-skinner.
Iøvrigt er mange kunder i den butik altså Märklin samlere, der helst skal have det hele i zink eller presset blik.
Thomas
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Vil du bygge pænt, bygger du i K, vil du bygge på gulvet, bygger du i C, vil du bygge for at reparere, bygger du i gamle M.
De bedste hilsner
Jan
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Smider lige en lille bombe!!!
Har i dag været inde ved beto, her i Odense.
Jeg blev rådet til at holde fast i mine gamle M-skinner....
Nogen tanker om det?
Jeg ved godt at de gamle sporskifter bl.a. kan drille, så tror det råd forvirrede mere end det gavnede, men kunne selvfølgelig bruge nogen overgangs skinner til C eller????
De bedste hilsner
Jan
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Ud fra en betragtning om at de leder bedre, da de er af metal og hvis man bare sørger for at holde dem rimelig rene.
Men da jeg ikke kun har märklin som kørende materiel, er det slet ikke aktuelt for mig.
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Vis betragtningen om at de er af metal, skulel være den beste indikation af, hvorfor du skulle fortsætte med M-skinner, så bør du finde en anden forhanler at gå til - omgående. M-skinner og digital kan sagtens leve sammen, det er intet problem. En del af mit eget anlæg er også med M-skinner. Men den del af anlægget er også den del der kræver mest vedligehol. Du drømmer ikke om, hvor mange gange jeg har udskiftet en skinnestump, fordi midterlederen er slidt og isoleringen mellem midterleder og det resterende der også er af metal er belvet for ringe og kortslutter. Det er rigtigt træls at finde kortslutninger på sit anlæg. Heldigvis kan mit barnebarn ofte høre, hvor det er galt, "det knurre bedstefar" siger hun.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Nu bliver jeg vældigt nysgerrig efter at se dit anlæg.
Har du en sporplan jeg må se?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
sorensen_dk
Indlæg: 77
Med fast monterede M-skinner, d.v.s. på helt stabilt underlag, har jeg aldrig set omtalte fejl på isolering af midterleder. På mit tidligere anlæg som var i drift godt 25 år, var udskiftning af skinnestumper et ukendt fænomen. Og slidt midterleder lyder højst besynderligt....
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Jeg kan godt fornemme på samtalen at der er mange forskellige meninger om emnet,
men i korthed mener i altså at man skal bygge med det man selv synes ser bedst ud?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Jeg kan godt fornemme på samtalen at der er mange forskellige meninger om emnet,
men i korthed mener i altså at man skal bygge med det man selv synes ser bedst ud?
De bedste hilsner
Jan
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Jeg kan godt fornemme på samtalen at der er mange forskellige meninger om emnet,
men i korthed mener i altså at man skal bygge med det man selv synes ser bedst ud?
Det er jo dit anlæg, så du kan jo gøre som du vil, men jeg ville holde mig langt væk fra de M-skinner hvis det var mig. Det er ældgammel teknologi og du risikerer at få en masse bøvl med dem, både kortslutninger som andre har nævnt, men også afsporinger; det var ikke uden grund at gammelt materiel havde pizzaskærer-hjul, de var nødvendige for at tingene blev på skinnerne. Et valg af M-skinner vil også afskære dig fra at køre med Heljans E-maskine, den kører fint på K-skinner, men du får den ikke på nogen måde til at køre stabilt på M-skinner.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ved at bruge søgefunktionen herinde, kan du også finde nærmere omkring de forskelliges erfaringer med Märklins skinner.
Og her er der en ting der går igen, M-skinnner er totalt forældede i dag. Som det også bliver nævnt, glem det hvis du skal køre med fx Heljans og Hobbytrades dampmaskiner. Simpelthen fordi kurverne og sporskifteafgreningerne er for skarpe. Meget nyere modelbanemateriel i dag, er kun beregnet til slanke kurver og slanke sporskifter. Ved S-maskinen fx, er mindste kurveradius mindst 42 cm. Det er der altså ikke mange M-skinner der kan leve op til. D-maskinen vil måske kunne klare M-skinner, men er ikke klar over det. Glem det med E-, PR- og P-maskiner. Og så er der jo også lige alle fx de lange personvogne fra Hobbytrade og Heljan. Glem også det med M-skinner.
Men hvis du fx udelukkende vil køre med Märklins gamle analoge materiel, jamen så er M-skinner da et oplagt valg.
Enhver anden hobbyforhandler vil helt klart have anbefalet C-spor i stedet for M-skinner. I hvert fald der hvor jeg færdes. Og hvis du er mere kræsen, så K-skinnerne. Jeg ville fx også prøve på at spørge nærmere hos Odense Modeljernbanecenter, nu vi er i det område
Og heldigvis så er hobbyforhandlerne ikke ens, der er noget for enhver smag og behag samt interesser Ligesom med aviser, så kan det være meget sundt at brede sig lidt ud, så man ikke kun ser sagen fra en synsvinkel.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376