Her er et superflot engelsk anlæg i den specielle engelske skala 00 (1:76). Der er rigtig megen god inspiration, alene patineringen af modellerne;
http://www.youtube.com/watch?v=MZTsPnjLOLo
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cbt
Indlæg: 1.152
Her er et superflot engelsk anlæg i den specielle engelske skala 00 (1:76). Der er rigtig megen god inspiration, alene patineringen af modellerne;
http://www.youtube.com/watch?v=MZTsPnjLOLo
Mvh
Claus
Tak for linket, Claus.
Det må siges at være et imponerende anlæg.
Vi må ikke glemme, at alting var gråt i gråt (og sort!) dengang på grund af den heftige luftforurening, som både damplokomotiverne og de stationære dampmaskinanlæg i f.eks. spinderierne stod for.
Dave Shakespeare siger netop selv, at slut-halvtredserne var en tid, som han ikke ville tage sine efterkommere med tilbage til (undtagen i model). Emnet diskuterede vi også i denne tråd.
På mange måder udgør hans anlæg også et historisk tidsbillede. I kolonitiden havde England størstedelen af verdensmarkedet for tekstil (bomuldsstoffer), fordi England havde været så meget "fremme i skoene" på grund af opfindelsen af dampmaskinen, som hurtigt fortrængte brugen af f.eks. vandkraft på spinderierne, og bl.a. USA var man trætte af af agere "u-land" der kun skulle levere råvarer (bomuld) frem for selv at lave færdigvarer. Som historien har vist, så er billedet nu et helt andet, men Dave Shakespeares veludførte anlæg afspejler på mange måder slutningen af Englands dominans på verdensmarkedet for tekstil og som udbyttende kolonimagt.
Et modeljernbaneanlæg skal jo helst aldrig blive færdigt - men nu hvor det tilsyneladende er tilfældet, så bliver det spændende at se, hvad Dave Shakespeare nu vil kaste sig over.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.