Hej alle,
Har brug for hjælp til layout af en skyggebanegård. Jeg har 90CM * 220CM til rådighed. Nogen som ligge inden med forslag ? Der kommer dobbeltspor ind fra venstre side.
__________________
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hej alle,
Har brug for hjælp til layout af en skyggebanegård. Jeg har 90CM * 220CM til rådighed. Nogen som ligge inden med forslag ? Der kommer dobbeltspor ind fra venstre side.
Det giver nogle begrænsninger, men der kan blive plads til 4 spor, hvor det korteste er 93 cm fra sporskifte til sporskifte og det længste 128 cm, uden brug af kurvesporskifter.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Ved brug af kurvesporskifter, giver det mere plads.

Der er mulighed for et gennemkørselsspor, men det er 92 cm i bredden.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
En mulighed kunne være K-skinner, det vil give de cm ekstra der mangler
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Hans Kurt,
Tusind tak for dit forslag, tror jeg evt. som du forslår laver min skyggebanegård med K-skinner.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Ved brug af kurvesporskifter, giver det mere plads.

Der er mulighed for et gennemkørselsspor, men det er 92 cm i bredden.
Hvis du smider et trevejsskifte ind i stedet for de to første sporskifter fra venstre, så tjener du yderligere 16cm på de tre øverste spor.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ved brug af kurvesporskifter, giver det mere plads.

Der er mulighed for et gennemkørselsspor, men det er 92 cm i bredden.
Hvis du smider et trevejsskifte ind i stedet for de to første sporskifter fra venstre, så tjener du yderligere 16cm på de tre øverste spor.
De bedste toghilsner
Cristian
Og hvis du tager det korteste spor og placerer ved underskinnen, altså i forlængelse af de andre, bliver dette også længere.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Det er rigtigt, men den kan ikke være i bredden, den måtte kun være 90, det korte spor var tænkt som bypass, men vi ved ikke noget om hvor mange og hvor lange sporene ønskes.
Trevejs-skiftet havde jeg i første omgang udeladt, jeg syntes de er sarte.

Men et par spor mere på underbenet var ikke så tosset.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Tusind tak for alle indkomne svar.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
cbt
Indlæg: 1.167
Tusind tak for alle indkomne svar.
Hej Tim
Velkommen indenfor i modeljernbaneverdenen.
Vi var også inde på et lignende spørgsmål i denne tråd.
Måske kunne du hente lidt inspiration dér også ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.209
Ved brug af kurvesporskifter, giver det mere plads.

Der er mulighed for et gennemkørselsspor, men det er 92 cm i bredden.
Jeg ville undlade kurveskifter i en skyggebanegård uanset deres pladsbesparende fordele.
Et kurveskifte har radius 1, og er den hyppigste årsag til afsporinger i sporskifter... ikke lige det, man drømmer om evt. svært tilgængeligt under overfladen
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.725
Og udover, at et tre skift fra Märklin er så grimt, er det også lidt vanskelig skifte spor på for det skal tit ske med 2 impulser, så her bør man - hvis det skal bruges - bruge muligheden for lade lokomotivet selv "presse" sig vej gennem det ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Hvis man også vil køre med lyntog eller styrevognstog kan der lægges en række stikspor ind. Her skal der naturligvis tages hensyn til højrekørslen derfor er de to indgående spor bygget sammen lige efter indkørslen til venstre. Jeg har valgt at bibeholde kurvesporskifterne, da sporene ellers bliver meget korte. De fire overhalingsspor forrest er heller ikke særlig lange, men lidt er vel bedre end ingenting. Her kan man eventuelt plukke et enkelt eller to ud.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Og udover, at et tre skift fra Märklin er så grimt, er det også lidt vanskelig skifte spor på for det skal tit ske med 2 impulser, så her bør man - hvis det skal bruges - bruge muligheden for lade lokomotivet selv "presse" sig vej gennem det ....
Nu fik jeg indtryk af at der er der tale om en skjult banegård så det udseendemæssige vil jeg selv i givet fald lade vige for funktionalitet.
Mht "to-impulsproblematikken", så er der intet til hinder for, at man indsætter dioder således at man kan stille en togvej med et enkelt tryk.
De bedste toghilsener
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.725
Mht "to-impulsproblematikken", så er der intet til hinder for, at man indsætter dioder således at man kan stille en togvej med et enkelt tryk.
De bedste toghilsener
Cristian
Det lyder smart, hvordan gør man det
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Helt enig! Jeg har selv 3 trevejs-sporskifter paa udkoerselssiden. Dér har jeg fjernet baade el-drev og fjedre, saa tungerne er fulstaendigt frie. Virker helt fint!
At trevejs-skifterne er grimme kan vel vaere ligemeget i en skjult banegaard¿?
Jeg anvender heller ikke kurve-sporskifter og DKW i skjulte omraader...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Mht "to-impulsproblematikken", så er der intet til hinder for, at man indsætter dioder således at man kan stille en togvej med et enkelt tryk.
De bedste toghilsener
Cristian
Det lyder smart, hvordan gør man det
Det er fristende at sige at det er super let, men det er nok ikke hele sandheden. Men hvis man har lidt flair for elektronik, så er det overkommeligt, med et herligt udbytte (at man kan stille togveje med et enkelt klik).
Princippet er at, man benytter jævnspænding i stedet for vekselspænding til at drive sporskiftedrevene og derefter kan man indsætte en diode mellem forsyningsspændingen+trykknap og de sporskiftedrev man ønsker at skifte med den pågældende trykknap.
Dette var selvfølgelig den ultrakorte beskrivelse og der er flere ting man skal tage højde for bl.a strømforbrug, polaritet, diodernes størrelse, frygt for magnetisering af sporskiftedrev (hvilket kan undgås) mm.
Der findes flere stede på nettet der beskriver fremgangsmåder til styring af togveje på denne måde.
Se fx
http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical-2.htm (Midt på siden)
Eller søg på Diodematrix / Diode matrix + modeltog /model rail etc
De bedste toghilsener
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.725
Med den udlægning holder jeg mig til vippekontakter (on) off (on) ......
Og så er min konklusion at ud over Märklin 3 skift er, at de i en nedre afdeling af en modeljernbane også er besværlige
Så faktisk har jeg et nyt 3 vej K skinne sporskifte / 2270 til salg, hvis det nu kan "friste"
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).