Picture

talbert

Jyllinge

Indlæg: 83

PB

Hjælp til skyggebanegård

Hej alle,

Har brug for hjælp til layout af en skyggebanegård. Jeg har 90CM * 220CM til rådighed. Nogen som ligge inden med forslag ? Der kommer dobbeltspor ind fra venstre side.

__________________

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

talbert skrev:

Hej alle,

Har brug for hjælp til layout af en skyggebanegård. Jeg har 90CM * 220CM til rådighed. Nogen som ligge inden med forslag ? Der kommer dobbeltspor ind fra venstre side.

Det giver nogle begrænsninger, men der kan blive plads til 4 spor, hvor det korteste er 93 cm fra sporskifte til sporskifte og det længste 128 cm, uden brug af kurvesporskifter.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Ved brug af kurvesporskifter, giver det mere plads.
Billede

Der er mulighed for et gennemkørselsspor, men det er 92 cm i bredden.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

En mulighed kunne være K-skinner, det vil give de cm ekstra der mangler

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

talbert

Jyllinge

Indlæg: 83

PB

Hej Hans Kurt,

Tusind tak for dit forslag, tror jeg evt. som du forslår laver min skyggebanegård med K-skinner.

__________________

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 278

PB

bqg skrev:

Ved brug af kurvesporskifter, giver det mere plads.
Billede

Der er mulighed for et gennemkørselsspor, men det er 92 cm i bredden.

Hvis du smider et trevejsskifte ind i stedet for de to første sporskifter fra venstre, så tjener du yderligere 16cm på de tre øverste spor.

De bedste toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Billede

CBorch skrev:

bqg skrev:

Ved brug af kurvesporskifter, giver det mere plads.
Billede

Der er mulighed for et gennemkørselsspor, men det er 92 cm i bredden.

Hvis du smider et trevejsskifte ind i stedet for de to første sporskifter fra venstre, så tjener du yderligere 16cm på de tre øverste spor.

De bedste toghilsner

Cristian

Og hvis du tager det korteste spor og placerer ved underskinnen, altså i forlængelse af de andre, bliver dette også længere.

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Billede

Det er rigtigt, men den kan ikke være i bredden, den måtte kun være 90, det korte spor var tænkt som bypass, men vi ved ikke noget om hvor mange og hvor lange sporene ønskes.

Trevejs-skiftet havde jeg i første omgang udeladt, jeg syntes de er sarte.
Men et par spor mere på underbenet var ikke så tosset.
Billede

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

talbert

Jyllinge

Indlæg: 83

PB

Tusind tak for alle indkomne svar.

__________________

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.167

PB

talbert skrev:

Tusind tak for alle indkomne svar.

Hej Tim

 

Velkommen indenfor i modeljernbaneverdenen.

Vi var også inde på et lignende spørgsmål i denne tråd.

Måske kunne du hente lidt inspiration dér også ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.209

PB  Hjemmeside

bqg skrev:

Ved brug af kurvesporskifter, giver det mere plads.
Billede

Der er mulighed for et gennemkørselsspor, men det er 92 cm i bredden.

Jeg ville undlade kurveskifter i en skyggebanegård uanset deres pladsbesparende fordele.

Et kurveskifte har radius 1, og er den hyppigste årsag til afsporinger i sporskifter... ikke lige det, man drømmer om evt. svært tilgængeligt under overfladen

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.725

PB

Og udover, at et tre skift fra Märklin er så grimt, er det også lidt vanskelig skifte spor på for det skal tit ske med 2 impulser, så her bør man - hvis det skal bruges - bruge muligheden for lade lokomotivet selv "presse" sig vej gennem det ....

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej allesammen,

Hvis man også vil køre med lyntog eller styrevognstog kan der lægges en række stikspor ind. Her skal der naturligvis tages hensyn til højrekørslen derfor er de to indgående spor bygget sammen lige efter indkørslen til venstre. Jeg har valgt at bibeholde kurvesporskifterne, da sporene ellers bliver meget korte. De fire overhalingsspor forrest er heller ikke særlig lange, men lidt er vel bedre end ingenting. Her kan man eventuelt plukke et enkelt eller to ud.

Skyggebanegård

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 278

PB

bygger01 skrev:

Og udover, at et tre skift fra Märklin er så grimt, er det også lidt vanskelig skifte spor på for det skal tit ske med 2 impulser, så her bør man - hvis det skal bruges - bruge muligheden for lade lokomotivet selv "presse" sig vej gennem det ....

 

Nu fik jeg indtryk af at der er der tale om en skjult banegård så det udseendemæssige vil jeg selv i givet fald lade vige for funktionalitet.

Mht "to-impulsproblematikken", så er der intet til hinder for, at man indsætter dioder således at man kan stille en togvej med et enkelt tryk.

De bedste toghilsener

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.725

PB

Mht "to-impulsproblematikken", så er der intet til hinder for, at man indsætter dioder således at man kan stille en togvej med et enkelt tryk.

De bedste toghilsener

Cristian

 

Det lyder smart, hvordan gør man det

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

bygger01 skrev:
Og udover, at et tre skift fra Märklin er så grimt, er det også lidt vanskelig skifte spor på for det skal tit ske med 2 impulser, så her bør man - hvis det skal bruges - bruge muligheden for lade lokomotivet selv "presse" sig vej gennem det ....

Helt enig! Jeg har selv 3 trevejs-sporskifter paa udkoerselssiden. Dér har jeg fjernet baade el-drev og fjedre, saa tungerne er fulstaendigt frie. Virker helt fint!

At trevejs-skifterne er grimme kan vel vaere ligemeget i en skjult banegaard¿? Wink

Jeg anvender heller ikke kurve-sporskifter og DKW i skjulte omraader...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 278

PB

bygger01 skrev:

Mht "to-impulsproblematikken", så er der intet til hinder for, at man indsætter dioder således at man kan stille en togvej med et enkelt tryk.

De bedste toghilsener

Cristian

 

Det lyder smart, hvordan gør man det

Det er fristende at sige at det er super let, men det er nok ikke hele sandheden. Men hvis man har lidt flair for elektronik, så er det overkommeligt, med et herligt udbytte (at man kan stille togveje med et enkelt klik).

Princippet er at, man benytter jævnspænding i stedet for vekselspænding til at drive sporskiftedrevene og derefter kan man indsætte en diode mellem forsyningsspændingen+trykknap og de sporskiftedrev man ønsker at skifte med den pågældende trykknap.

Dette var selvfølgelig den ultrakorte beskrivelse og der er flere ting man skal tage højde for bl.a strømforbrug, polaritet, diodernes størrelse, frygt for magnetisering af sporskiftedrev (hvilket kan undgås) mm.

Der findes flere stede på nettet der beskriver fremgangsmåder til styring af togveje på denne måde.

Se fx

http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical-2.htm  (Midt på siden)

Eller søg på Diodematrix / Diode matrix + modeltog /model rail etc

De bedste toghilsener

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.725

PB

Med den udlægning holder jeg mig til vippekontakter (on) off (on) ......

Og så er min konklusion at ud over Märklin 3 skift er, at de i en nedre afdeling af en modeljernbane også er besværlige

Så faktisk har jeg et nyt 3 vej K skinne sporskifte / 2270 til salg, hvis det nu kan "friste"

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.