Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 96

PB  Hjemmeside

Jeg lærer stadig .....

 

Jeg bruger allerede for meget tid foran computeren, men forleden faldt jeg over Everard Junction på youtube - en i mine øjne ret så dygtig modelbygge. Specielt var hans episode 11 interessant fordi hans motivation for at ændre sin skinne føring var at togene havde for meget knæk når de kørte over sporskiftet på hans anlæg. Et link til hans video er her http://youtu.be/bj04VA4cOo8

Længe tog det mig ikke til at se et tilsvarende problem på mit eget anlæg. I et hjørne af anlægget kommer mine gennemgående tog på R2 ind i en S-kurve og bevirker at vognstammerne nærmest knækker ved koblingerne - der er ikke et naturligt flow over stammerne.

som det var 1

som det var 2

Så måtte jeg i gang med at tænke - begrænsninger er det jo altid nok at, men denne gang var det alligevel ikke pengene! Næ, denne gang skulle udretningen af S-kurven ske uden at jeg skulle lægge samtlige spor om. De to parallelle spor (R1 og R2) er en del af linjestrækningen og derfor låst i placeringen. På den anden side er en af mine stationer med et mindre rangerområde - det kan helle ikke til at flytte! Det sidste spor går til drejeskiven og remise området og er derfor også uden mulighed for at flyttes.

Naturligvis er det kun mine egne begrænsninger som låser tingene fast - alt kan jo ændres for den som vil - men jeg ville gerne fastholde de andre anlægsdele fordi de faktisk passer ind i mine forstilinger.

Jeg har så tilbragt lidt tid sammen med programmet SCARM og må sige at det har været en fornøjelse. Først opbygningen af hvad der var - for at fastholde de vigtige geometripunkter - og siden hen noget tid med at pusle en ny kombination på plads uden en S-kurve. Resultatet ses nedenfor.

 Billede

Alt så ud til at give mening, så turen til den lokal togpusher var det næste på listen. Lille billig ændring som desværre også betød at jeg var nød til at runde op med en CRM ;0)

Når, så skulle puslespillet sættes i gang. Brække op, skrabe rent, pudse rent, o.s.v. Nu er det hele så ”færdigt” og prøvekørt med stor tilfredshed. Jeg har et mere roligt og naturligt forløb af tog stammerne og sluppet af med endnu en S-kurve på anlægget.

som det er 1

Jeg lærer stadigt….

 

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 1 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 671

PB  Hjemmeside

Du kan da også bruge samme trick på det andet (nedre) spor. Det laver jo også en omgang S-kørsel, når man skal ind på sidesporet.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.723

PB

Måske burde Du i den indre radius ( R1 ) i stedet anvende enten et kurvesporskift eller et alm. sporskift som var et venstre og undgå endnu en S kruve ....  

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 96

PB  Hjemmeside

Ja, det er nærliggende - desværre er der her endnu en begrænsning som jeg elegangt har undgået at vise. 

det skarpe hjørne

Derfor har jeg endnu ikke "forgrebet" mig på det nedereste spor. Lige nu pudsler jeg med tanken om nogle slanke sporskifter til "spor 1 og 2". 

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.723

PB

Jeg mente sådan

AttachmentStørrelse
untitled.scarm 743 bytes
__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.653

PB

Vis du skiftede det nederste sporskifte ud fra et højre til et venstre og satte det på i stedet for den sidste drejeskinne, så kunne du få længere stikspor og slippe af med s kurven.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 96

PB  Hjemmeside

hm... ja det kunne nok lægges om med et kurvesporskifte. God ide. Det skal der lige arbejdes lidt mere med. Tak - jeg lærer stadig  Smile

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Loftsnissen skrev:

hm... ja det kunne nok lægges om med et kurvesporskifte. God ide. Det skal der lige arbejdes lidt mere med. Tak - jeg lærer stadig  Smile

Med et kurvesporskifte, kunne det se sådan ud:

Billede

 

Og med venstresporskifte:

Billede

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 96

PB  Hjemmeside

Ja - netop den med venstre sporskiftet er jeg selv ved at kigge på. Kurvesporskifte løsningen er lagt til side fordi jeg kun vil ha' et par centimeters afstand mellem de to kurver på det smalleste sted. Endnu en gang tak til alle kommentarerne - min togpusher må besøges igen. Party
__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Billede

Hej du, det med kun få centimeter mellem sporene kan nemt rettes. Du skal blot bruge R2 kurver altså 24230 på yderste kurve. Derved får du normal afstand mellem kurverne. Wink

Som du kan se har jeg rettet på begge muligheder. Wink

 24130 + 077 skal byttes med 24230 så er du  på rette "spor". Big smile

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 96

PB  Hjemmeside

Så faldt brikkerne endeligt på plads - nedenstående retter begge S-kurver ud og går op med alle mine bindinger på anlægget. 

Det endelige resultat

Det er endnu en gang bevist at den kollektive viden har bragt et større facit end jeg alene selv kunne finde. Endnu en gang tak til alle!

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.