Jeg bruger allerede for meget tid foran computeren, men forleden faldt jeg over Everard Junction på youtube - en i mine øjne ret så dygtig modelbygge. Specielt var hans episode 11 interessant fordi hans motivation for at ændre sin skinne føring var at togene havde for meget knæk når de kørte over sporskiftet på hans anlæg. Et link til hans video er her http://youtu.be/bj04VA4cOo8
Længe tog det mig ikke til at se et tilsvarende problem på mit eget anlæg. I et hjørne af anlægget kommer mine gennemgående tog på R2 ind i en S-kurve og bevirker at vognstammerne nærmest knækker ved koblingerne - der er ikke et naturligt flow over stammerne.
Så måtte jeg i gang med at tænke - begrænsninger er det jo altid nok at, men denne gang var det alligevel ikke pengene! Næ, denne gang skulle udretningen af S-kurven ske uden at jeg skulle lægge samtlige spor om. De to parallelle spor (R1 og R2) er en del af linjestrækningen og derfor låst i placeringen. På den anden side er en af mine stationer med et mindre rangerområde - det kan helle ikke til at flytte! Det sidste spor går til drejeskiven og remise området og er derfor også uden mulighed for at flyttes.
Naturligvis er det kun mine egne begrænsninger som låser tingene fast - alt kan jo ændres for den som vil - men jeg ville gerne fastholde de andre anlægsdele fordi de faktisk passer ind i mine forstilinger.
Jeg har så tilbragt lidt tid sammen med programmet SCARM og må sige at det har været en fornøjelse. Først opbygningen af hvad der var - for at fastholde de vigtige geometripunkter - og siden hen noget tid med at pusle en ny kombination på plads uden en S-kurve. Resultatet ses nedenfor.
Alt så ud til at give mening, så turen til den lokal togpusher var det næste på listen. Lille billig ændring som desværre også betød at jeg var nød til at runde op med en CRM ;0)
Når, så skulle puslespillet sættes i gang. Brække op, skrabe rent, pudse rent, o.s.v. Nu er det hele så ”færdigt” og prøvekørt med stor tilfredshed. Jeg har et mere roligt og naturligt forløb af tog stammerne og sluppet af med endnu en S-kurve på anlægget.
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 671
Du kan da også bruge samme trick på det andet (nedre) spor. Det laver jo også en omgang S-kørsel, når man skal ind på sidesporet.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Måske burde Du i den indre radius ( R1 ) i stedet anvende enten et kurvesporskift eller et alm. sporskift som var et venstre og undgå endnu en S kruve ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Ja, det er nærliggende - desværre er der her endnu en begrænsning som jeg elegangt har undgået at vise.
Derfor har jeg endnu ikke "forgrebet" mig på det nedereste spor. Lige nu pudsler jeg med tanken om nogle slanke sporskifter til "spor 1 og 2".
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Jeg mente sådan
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.653
Vis du skiftede det nederste sporskifte ud fra et højre til et venstre og satte det på i stedet for den sidste drejeskinne, så kunne du få længere stikspor og slippe af med s kurven.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
hm... ja det kunne nok lægges om med et kurvesporskifte. God ide. Det skal der lige arbejdes lidt mere med. Tak - jeg lærer stadig
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
bqg
Indlæg: 1.102
hm... ja det kunne nok lægges om med et kurvesporskifte. God ide. Det skal der lige arbejdes lidt mere med. Tak - jeg lærer stadig
Med et kurvesporskifte, kunne det se sådan ud:
Og med venstresporskifte:
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej du, det med kun få centimeter mellem sporene kan nemt rettes. Du skal blot bruge R2 kurver altså 24230 på yderste kurve. Derved får du normal afstand mellem kurverne.
Som du kan se har jeg rettet på begge muligheder.
24130 + 077 skal byttes med 24230 så er du på rette "spor".
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Så faldt brikkerne endeligt på plads - nedenstående retter begge S-kurver ud og går op med alle mine bindinger på anlægget.
Det er endnu en gang bevist at den kollektive viden har bragt et større facit end jeg alene selv kunne finde. Endnu en gang tak til alle!
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen