Ved ikke lige hvad der gik galt. Først kom billedet ikke med og derefter ingen tekst. Men det er en kopi af Frederikshavn gamle banegård. Med ganske få ændringer. Det kommer til at ligge på en rundbane. Altså kørsel fra begge sider. Øverst hvor der er mellemrum mellem de fire stopklodser ligger stationen og til højre for den over mod de tre stopklodser ligger posthus og godsterminal
Nu ved jeg ikke helt hvordan den gamle station i Frederikshavn var - den nuværende er en endestation, var den gamle ikke det (du har kørsel fra begge sider)?
Hvis den gamle station var en gennemkørselstation er det nærliggende at finde nogle billeder frem fra den virkelige verden, så kan det gøres så præcist som muligt.
De fleste stationer har signaler opsat ca. som følger:
Inkørselsignaler: På strækningen til stationen - et stykke fra første sporskifte og langt nok ude til at et rangertræk fra stationen kan bevæge sig helt (eller delvist) derud uden at passerer signalet. Det opsættes i højre side af kørselsretningen (ved enkeltspor). Ved en gennemkørselstation vil der normalt være signalbilleder til: Kør, stop og kør igennem.
Udkørselsignaler: Står efter sidste sporskifte på vej ud af stationen. Rangertræk kan få lov at passere dette signal. Står i højre side af sporet (ved enkeltspor). Signalet kan vise kør og stop og evt. hvad næste signal viser (mellemblok-signal).
PU-signaler (Perron-udkørsel): Står på selve stationen i alle spor som skal kunne give afgang til kørsel på tilstødende strækning. Der kan evt. placeres flere signaler i samme spor, således at de også kan bruges til rangering mv. Vil normalt være placeret længst muligt i enden af et spor, således at toget kan være så langt som muligt. Signalet behøver ikke at være opsat ved en perron (selvom navnet antyder dette). Du må således afgøre hvilke spor et tog skal kunne køre fra for at kunne opsætte disse signaler.
Dværg-signaler (rangersignaler monteret ved jorden): Disse signaler står på de fleste større stationer og de muliggør rangering på togveje uden at den øvrige trafik bliver berørt. Signalerne placeres gerne kort før et sporskifte, alle de steder hvor der skal kunne rangeres. Mange mindre stationer har ikke sådanne signaler. De har enten et spornet som er aflåst fra hovedsporet, eller der køres på annulleret PU-signal.
Jeg håber at dette kunne hjælpe lidt.
__________________
Mvh
Johnni Christensen
0 kan lide
Skrevet af Mastermascot Onsdag d. 20/2/2013 - 10:13
Nu vil jeg så lige tillade mig at stille et par "dumme" spørgsmål i forbindelse med signal-opstilliing:
1. Indkørsels-signal opstilles i afstand fra første sporskifte i indkørslen som et rangertræk. Men findes der en definition på hvor langt et rangertræk er? Hvis det evt. må afhænge af lokale forhold, hvad gør man så hvis godsmængden stiger og rangertrækkene bliver længere?
2. På visse stationer rangeres der ikke, det gælder f.eks. krydsnings-stationer og lign. Hvor placerer man så indkørsels-signalet? Lige op af første sporskifte, eller 50, 100, 150 eller 200 meter fra det?
3. Udkørsels-signalet placeres tættere på stationen end indkørsels-signalet, men hvis det bliver nødvendigt i forbindelse med rangering at køre længere ud end indkørsels-signalet, så skal dette vel stilles på "kør" når PU eller dværgsignal viser "kør" eller "forbikørsel tilladt"? Eller findes der her særlige regler?
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Mange tak Johnnie. Det var lige præcis sådan et billed jeg søgte. Det ser jo ganske simpelt ud der. Syntes det virkede meget uoverskueligt i forklarings billederne. Jo de to øverste spor til venstre er også til peron kørsel så der skal også lige 2 PU'er på.
Har set at man kan købe danske signalere hos modeltog.nu tror jeg det var. Har du/I nogle idéer om de virker som de skal??
Har set at man kan købe danske signalere hos modeltog.nu tror jeg det var. Har du/I nogle idéer om de virker som de skal??
Togcenter Gentoftes signaler er ganske fine, så dem kan du godt benytte. Dog skal du være opmærksom på at der ingen styring medfølger - det er kun selve signalet du køber, alt andet skal du selv finde ud af.
Signalerne er alle af typen 'DSB 82', som har den smalle bagplade, der blev indført iforb. med elektrificeringen af jernbanenettet.
Nu vil jeg så lige tillade mig at stille et par "dumme" spørgsmål i forbindelse med signal-opstilliing:
1. Indkørsels-signal opstilles i afstand fra første sporskifte i indkørslen som et rangertræk. Men findes der en definition på hvor langt et rangertræk er? Hvis det evt. må afhænge af lokale forhold, hvad gør man så hvis godsmængden stiger og rangertrækkene bliver længere?
2. På visse stationer rangeres der ikke, det gælder f.eks. krydsnings-stationer og lign. Hvor placerer man så indkørsels-signalet? Lige op af første sporskifte, eller 50, 100, 150 eller 200 meter fra det?
3. Udkørsels-signalet placeres tættere på stationen end indkørsels-signalet, men hvis det bliver nødvendigt i forbindelse med rangering at køre længere ud end indkørsels-signalet, så skal dette vel stilles på "kør" når PU eller dværgsignal viser "kør" eller "forbikørsel tilladt"? Eller findes der her særlige regler?
Jeg er faktisk ikke klar over afstanden i meter. Jeg vil tro at det har noget med oversigtsforhold med videre at gøre, men der er nok nogle retningslinjer. -Måske de kan findes på bane.dk
Indkørselssignaler er normalt anbragt mellem 50 og 150 meter udenfor rangergrænsemærket. Og afstanden fra yderste sporskifte til rangergrænsemærkedet afhænger af de lokale forhold, men vel typisk maskine + 3-4 vogne. Man kan altså sige, at det er placeringen af rangergrænsemærkedet, der afgør, hvor indkørselssignalet står.
Har lige et tillægs spørgsmål. Hvis jeg jeg har er spor der trækker ud tul f.eks en container havn. Bruger jeg så også bare et enkelt ind og udkørsels signal?
Det eneste sted, jeg umiddelbart kan kome i tanke om,a t en havnebane har (haft) egne I- og U-signaler var til containerhavnen i Aarhus, hvor den grenede af mellem Aarhus H og Aarhus Ø.
Ellers er havnebaner normalt sidespor på en station, og de er så kun dækket af dværgsignaler, hvis det er normalt i sikringsanlægget.
Jeg er faktisk ikke klar over afstanden i meter. Jeg vil tro at det har noget med oversigtsforhold med videre at gøre, men der er nok nogle retningslinjer. -Måske de kan findes på bane.dk
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Den må du specifere...
Er det tale om et dansk eller udenlandsk anlæg og ønsker du ind/udkørsel, perronudkørsel eller/og dværgsignaler?
Mvh
Johnni Christensen
Trads
Indlæg: 70
Hej Johnnie
Ved ikke lige hvad der gik galt. Først kom billedet ikke med og derefter ingen tekst. Men det er en kopi af Frederikshavn gamle banegård. Med ganske få ændringer. Det kommer til at ligge på en rundbane. Altså kørsel fra begge sider. Øverst hvor der er mellemrum mellem de fire stopklodser ligger stationen og til højre for den over mod de tre stopklodser ligger posthus og godsterminal
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Nu ved jeg ikke helt hvordan den gamle station i Frederikshavn var - den nuværende er en endestation, var den gamle ikke det (du har kørsel fra begge sider)?
Hvis den gamle station var en gennemkørselstation er det nærliggende at finde nogle billeder frem fra den virkelige verden, så kan det gøres så præcist som muligt.
De fleste stationer har signaler opsat ca. som følger:
Inkørselsignaler: På strækningen til stationen - et stykke fra første sporskifte og langt nok ude til at et rangertræk fra stationen kan bevæge sig helt (eller delvist) derud uden at passerer signalet. Det opsættes i højre side af kørselsretningen (ved enkeltspor). Ved en gennemkørselstation vil der normalt være signalbilleder til: Kør, stop og kør igennem.
Udkørselsignaler: Står efter sidste sporskifte på vej ud af stationen. Rangertræk kan få lov at passere dette signal. Står i højre side af sporet (ved enkeltspor). Signalet kan vise kør og stop og evt. hvad næste signal viser (mellemblok-signal).
PU-signaler (Perron-udkørsel): Står på selve stationen i alle spor som skal kunne give afgang til kørsel på tilstødende strækning. Der kan evt. placeres flere signaler i samme spor, således at de også kan bruges til rangering mv. Vil normalt være placeret længst muligt i enden af et spor, således at toget kan være så langt som muligt. Signalet behøver ikke at være opsat ved en perron (selvom navnet antyder dette). Du må således afgøre hvilke spor et tog skal kunne køre fra for at kunne opsætte disse signaler.
Dværg-signaler (rangersignaler monteret ved jorden): Disse signaler står på de fleste større stationer og de muliggør rangering på togveje uden at den øvrige trafik bliver berørt. Signalerne placeres gerne kort før et sporskifte, alle de steder hvor der skal kunne rangeres. Mange mindre stationer har ikke sådanne signaler. De har enten et spornet som er aflåst fra hovedsporet, eller der køres på annulleret PU-signal.
Jeg håber at dette kunne hjælpe lidt.
Mvh
Johnni Christensen
Mastermascot
Buschauffør
Fårup
Indlæg: 21
Måske denne tegning kan hjælpe
Trads
Indlæg: 70
Jeg har godt set den før. Men det kan godt virke lidt uoverskueligt.
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Måske kan der her hjælpe lidt til forståelsen af signaler.
: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sr-oversigt/sr-oversigt.html
Mvh Lukas
Trads
Indlæg: 70
Nu er jeg vidst først forvirret :s
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Jeg har prøvet at lave lidt prikker til dig på tegningen med forklaring.
Jeg ser det som tre hovedspor i begge retninger, men hvis det ene er udtræk skal der selvfølgelig ikke være signal.
Jeg går ud fra at alle de øverste spor er opstillingsspor - hvis de også skal kunne bruges til afgående tog skal de også have en PU´er hver.
Jeg har undladt dværgsignaler.
Mvh
Johnni Christensen
mr-data
Indlæg: 805
Nu vil jeg så lige tillade mig at stille et par "dumme" spørgsmål i forbindelse med signal-opstilliing:
1. Indkørsels-signal opstilles i afstand fra første sporskifte i indkørslen som et rangertræk. Men findes der en definition på hvor langt et rangertræk er? Hvis det evt. må afhænge af lokale forhold, hvad gør man så hvis godsmængden stiger og rangertrækkene bliver længere?
2. På visse stationer rangeres der ikke, det gælder f.eks. krydsnings-stationer og lign. Hvor placerer man så indkørsels-signalet? Lige op af første sporskifte, eller 50, 100, 150 eller 200 meter fra det?
3. Udkørsels-signalet placeres tættere på stationen end indkørsels-signalet, men hvis det bliver nødvendigt i forbindelse med rangering at køre længere ud end indkørsels-signalet, så skal dette vel stilles på "kør" når PU eller dværgsignal viser "kør" eller "forbikørsel tilladt"? Eller findes der her særlige regler?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Trads
Indlæg: 70
Mange tak Johnnie. Det var lige præcis sådan et billed jeg søgte. Det ser jo ganske simpelt ud der. Syntes det virkede meget uoverskueligt i forklarings billederne. Jo de to øverste spor til venstre er også til peron kørsel så der skal også lige 2 PU'er på.
Har set at man kan købe danske signalere hos modeltog.nu tror jeg det var. Har du/I nogle idéer om de virker som de skal??
HenrHans
Indlæg: 82
Har set at man kan købe danske signalere hos modeltog.nu tror jeg det var. Har du/I nogle idéer om de virker som de skal??
Togcenter Gentoftes signaler er ganske fine, så dem kan du godt benytte. Dog skal du være opmærksom på at der ingen styring medfølger - det er kun selve signalet du køber, alt andet skal du selv finde ud af.
Signalerne er alle af typen 'DSB 82', som har den smalle bagplade, der blev indført iforb. med elektrificeringen af jernbanenettet.
Jeg har skrevet lidt om signalerne hed: http://www.blokposten.dk/model/sign/tgc/model-sikr-tgc.htm
Trads
Indlæg: 70
Mange tak for svar og link. Kan de ikke styres enkelt digitalt ved Märklin?
miken
kjellerup
Indlæg: 347
ikke fordi jeg vil forvier dig men du kan se en kopi af holstebro st hvordan signaler er på den station
og afstanden på dem det er som det ser ud idag
jeg har en fra din station som du også vil kun se signal men ikke afstand
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
Trads
Indlæg: 70
Kan kun åbne den øverste fil. Pdf' en
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Nu vil jeg så lige tillade mig at stille et par "dumme" spørgsmål i forbindelse med signal-opstilliing:
1. Indkørsels-signal opstilles i afstand fra første sporskifte i indkørslen som et rangertræk. Men findes der en definition på hvor langt et rangertræk er? Hvis det evt. må afhænge af lokale forhold, hvad gør man så hvis godsmængden stiger og rangertrækkene bliver længere?
2. På visse stationer rangeres der ikke, det gælder f.eks. krydsnings-stationer og lign. Hvor placerer man så indkørsels-signalet? Lige op af første sporskifte, eller 50, 100, 150 eller 200 meter fra det?
3. Udkørsels-signalet placeres tættere på stationen end indkørsels-signalet, men hvis det bliver nødvendigt i forbindelse med rangering at køre længere ud end indkørsels-signalet, så skal dette vel stilles på "kør" når PU eller dværgsignal viser "kør" eller "forbikørsel tilladt"? Eller findes der her særlige regler?
Jeg er faktisk ikke klar over afstanden i meter. Jeg vil tro at det har noget med oversigtsforhold med videre at gøre, men der er nok nogle retningslinjer. -Måske de kan findes på bane.dk
Mvh
Johnni Christensen
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Indkørselssignaler er normalt anbragt mellem 50 og 150 meter udenfor rangergrænsemærket. Og afstanden fra yderste sporskifte til rangergrænsemærkedet afhænger af de lokale forhold, men vel typisk maskine + 3-4 vogne. Man kan altså sige, at det er placeringen af rangergrænsemærkedet, der afgør, hvor indkørselssignalet står.
Bjarne
Trads
Indlæg: 70
Har lige et tillægs spørgsmål. Hvis jeg jeg har er spor der trækker ud tul f.eks en container havn. Bruger jeg så også bare et enkelt ind og udkørsels signal?
je
Egå
Indlæg: 135
Det eneste sted, jeg umiddelbart kan kome i tanke om,a t en havnebane har (haft) egne I- og U-signaler var til containerhavnen i Aarhus, hvor den grenede af mellem Aarhus H og Aarhus Ø.
Ellers er havnebaner normalt sidespor på en station, og de er så kun dækket af dværgsignaler, hvis det er normalt i sikringsanlægget.
/Jan
je
Egå
Indlæg: 135
Jeg er faktisk ikke klar over afstanden i meter. Jeg vil tro at det har noget med oversigtsforhold med videre at gøre, men der er nok nogle retningslinjer. -Måske de kan findes på bane.dk
Yes: de findes her:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/5145/SODB[1].pdf
/Jan