Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Hjælp til signal placering

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 402

PB  Blog

Den må du specifere...

Er det tale om et dansk eller udenlandsk anlæg og ønsker du ind/udkørsel, perronudkørsel eller/og dværgsignaler?

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Hej Johnnie

Ved ikke lige hvad der gik galt. Først kom billedet ikke med og derefter ingen tekst.  Men det er en kopi af Frederikshavn gamle banegård. Med ganske få ændringer.  Det kommer til at ligge på en rundbane. Altså kørsel fra begge sider. Øverst hvor der er mellemrum mellem de fire stopklodser ligger stationen og til højre for den over mod de tre stopklodser ligger posthus og godsterminal

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 402

PB  Blog

Nu ved jeg ikke helt hvordan den gamle station i Frederikshavn var - den nuværende er en endestation, var den gamle ikke det (du har kørsel fra begge sider)?

Hvis den gamle station var en gennemkørselstation er det nærliggende at finde nogle billeder frem fra den virkelige verden, så kan det gøres så præcist som muligt.

De fleste stationer har signaler opsat ca. som følger:

Inkørselsignaler: På strækningen til stationen - et stykke fra første sporskifte og langt nok ude til at et rangertræk fra stationen kan bevæge sig helt (eller delvist) derud uden at passerer signalet. Det opsættes i højre side af kørselsretningen (ved enkeltspor). Ved en gennemkørselstation vil der normalt være signalbilleder til: Kør, stop og kør igennem.

Udkørselsignaler: Står efter sidste sporskifte på vej ud af stationen. Rangertræk kan få lov at passere dette signal. Står i højre side af sporet (ved enkeltspor). Signalet kan vise kør og stop og evt. hvad næste signal viser (mellemblok-signal).

PU-signaler (Perron-udkørsel): Står på selve stationen i alle spor som skal kunne give afgang til kørsel på tilstødende strækning. Der kan evt. placeres flere signaler i samme spor, således at de også kan bruges til rangering mv. Vil normalt være placeret længst muligt i enden af et spor, således at toget kan være så langt som muligt. Signalet behøver ikke at være opsat ved en perron (selvom navnet antyder dette). Du må således afgøre hvilke spor et tog skal kunne køre fra for at kunne opsætte disse signaler.

Dværg-signaler (rangersignaler monteret ved jorden): Disse signaler står på de fleste større stationer og de muliggør rangering på togveje uden at den øvrige trafik bliver berørt. Signalerne placeres gerne kort før et sporskifte, alle de steder hvor der skal kunne rangeres. Mange mindre stationer har ikke sådanne signaler. De har enten et spornet som er aflåst fra hovedsporet, eller der køres på annulleret PU-signal.

Jeg håber at dette kunne hjælpe lidt.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mastermascot

Buschauffør

Fårup

Indlæg: 21

PB

Måske denne tegning kan hjælpe

AttachmentStørrelse
signaler_ faste_marker.jpg 476.45 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Jeg har godt set den før.  Men det kan godt virke lidt uoverskueligt. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lukas A

Studerende

Indlæg: 329

PB  Blog

Måske kan der her hjælpe lidt til forståelsen af signaler.

: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sr-oversigt/sr-oversigt.html

__________________

Mvh Lukas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Nu er jeg vidst først forvirret :s

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 402

PB  Blog

Jeg har prøvet at lave lidt prikker til dig på tegningen med forklaring.

Jeg ser det som tre hovedspor i begge retninger, men hvis det ene er udtræk skal der selvfølgelig ikke være signal.

Jeg går ud fra at alle de øverste spor er opstillingsspor - hvis de også skal kunne bruges til afgående tog skal de også have en PU´er hver.

Jeg har undladt dværgsignaler.

Billede

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Nu vil jeg så lige tillade mig at stille et par "dumme" spørgsmål i forbindelse med signal-opstilliing:

1. Indkørsels-signal opstilles i afstand fra første sporskifte i indkørslen som et rangertræk. Men findes der en definition på hvor langt et rangertræk er? Hvis det evt. må afhænge af lokale forhold, hvad gør man så hvis godsmængden stiger og rangertrækkene bliver længere?

2. På visse stationer rangeres der ikke, det gælder f.eks. krydsnings-stationer og lign. Hvor placerer man så indkørsels-signalet? Lige op af første sporskifte, eller 50, 100, 150 eller 200 meter fra det?

3. Udkørsels-signalet placeres tættere på stationen end indkørsels-signalet, men hvis det bliver nødvendigt i forbindelse med rangering at køre længere ud end indkørsels-signalet, så skal dette vel stilles på "kør" når PU eller dværgsignal viser "kør" eller "forbikørsel tilladt"? Eller findes der her særlige regler?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Mange tak Johnnie. Det var lige præcis sådan et billed jeg søgte. Det ser jo ganske simpelt ud der. Syntes det virkede meget uoverskueligt i forklarings billederne. Jo de to øverste spor til venstre er også til peron kørsel så der skal også lige 2 PU'er på.

 

Har set at man kan købe danske signalere hos modeltog.nu tror jeg det var. Har du/I nogle idéer om de virker som de skal??

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

Trads skrev:
  

Har set at man kan købe danske signalere hos modeltog.nu tror jeg det var. Har du/I nogle idéer om de virker som de skal??

Togcenter Gentoftes signaler er ganske fine, så dem kan du godt benytte. Dog skal du være opmærksom på at der ingen styring medfølger - det er kun selve signalet du køber, alt andet skal du selv finde ud af.

Signalerne er alle af typen 'DSB 82', som har den smalle bagplade, der blev indført iforb. med elektrificeringen af jernbanenettet.

Jeg har skrevet lidt om signalerne hed: http://www.blokposten.dk/model/sign/tgc/model-sikr-tgc.htm

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Mange tak for svar og link. Kan de ikke styres enkelt digitalt ved Märklin?  

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

ikke fordi jeg vil forvier dig men du kan se en kopi af holstebro st hvordan  signaler er på den station 

og afstanden på dem  det er som det ser ud idag 

 

jeg har en fra din station som du også vil kun se signal men ikke afstand 

 

AttachmentStørrelse
Holstebro.PDF 203.65 kB
668_2557001-1701.0501.TIF 1.15 MB
668_2557002-1701.0301.TIF 594.44 kB
668-2557000-1701.0701.TIF 1.23 MB
25500101.0601.TIF 57.99 kB
25500201.0201.TIF 19.66 kB
__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Kan kun åbne den øverste fil. Pdf' en

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 402

PB  Blog

mr-data skrev:

Nu vil jeg så lige tillade mig at stille et par "dumme" spørgsmål i forbindelse med signal-opstilliing:

1. Indkørsels-signal opstilles i afstand fra første sporskifte i indkørslen som et rangertræk. Men findes der en definition på hvor langt et rangertræk er? Hvis det evt. må afhænge af lokale forhold, hvad gør man så hvis godsmængden stiger og rangertrækkene bliver længere?

2. På visse stationer rangeres der ikke, det gælder f.eks. krydsnings-stationer og lign. Hvor placerer man så indkørsels-signalet? Lige op af første sporskifte, eller 50, 100, 150 eller 200 meter fra det?

3. Udkørsels-signalet placeres tættere på stationen end indkørsels-signalet, men hvis det bliver nødvendigt i forbindelse med rangering at køre længere ud end indkørsels-signalet, så skal dette vel stilles på "kør" når PU eller dværgsignal viser "kør" eller "forbikørsel tilladt"? Eller findes der her særlige regler?

Jeg er faktisk ikke klar over afstanden i meter. Jeg vil tro at det har noget med oversigtsforhold med videre at gøre, men der er nok nogle retningslinjer. -Måske de kan findes på bane.dk

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Indkørselssignaler er normalt anbragt mellem 50 og 150 meter udenfor rangergrænsemærket. Og afstanden fra yderste sporskifte til rangergrænsemærkedet afhænger af de lokale forhold, men vel typisk maskine + 3-4 vogne. Man kan altså sige, at det er placeringen af rangergrænsemærkedet, der afgør, hvor indkørselssignalet står.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Trads

Indlæg: 70

PB

Har lige et tillægs spørgsmål.  Hvis jeg jeg har er spor der trækker ud tul f.eks en container havn. Bruger jeg så også bare et enkelt ind og udkørsels signal? 

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 135

PB

Det eneste sted, jeg umiddelbart kan kome i tanke om,a t en havnebane har (haft) egne I- og U-signaler var til containerhavnen i Aarhus, hvor den grenede af mellem Aarhus H og Aarhus Ø.

Ellers er havnebaner normalt sidespor på en station, og de er så kun dækket af dværgsignaler, hvis det er normalt i sikringsanlægget.

 

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 135

PB

BT skrev:

Jeg er faktisk ikke klar over afstanden i meter. Jeg vil tro at det har noget med oversigtsforhold med videre at gøre, men der er nok nogle retningslinjer. -Måske de kan findes på bane.dk

Yes: de findes her:

http://www.bane.dk/db/filarkiv/5145/SODB[1].pdf

 

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.