Hej alle I vidunderlige mennesker (fedte, fedte...)
Jeg er gået fuldstændig i stå med mit layout.
Har arbejdet med det i nu snart 1½ år, men går hele tiden i stå, og det er altid noget nyt, der stopper mig.
Sidst blev jeg stoppet af ikke at kunne få stigning nok på, til en bro jeg havde tænkt mig at placere (stigningen blev på 2,75% i stedet for de 2% jeg oprindeligt ville tillade, og højdevindingen alligevel kun på omkring 7 cm., hvilket ikke er helt nok til at få plads til luftledninger til sporene nedenunder broen).
Problemerne skyldes nok dimensionerne på mit projekt, som nok ligger lidt til den beskedne side...
Jeg arbejder med et layout i U-form med målene: 258 (bred) x 188 (dyb) og i fronten er placeret et "mandehul", hvor jeg havde planer om at placere banens operatør (mig) med kontrolorganer m.m.
Åbningen er placeret 104 cm. fra højre hjørne, er ca. 70 cm. bred, hvlket efterlader 84 cm. plade fra venstre hjørne (åbningen er 84 cm. dyb). Målene er incl. rammen. som er lavet af 4 cm. tyk lægte.
Pladen kan ændres til max: 320 cm. i bredden, og mit "mandehul" kan også "forsvinde", men hensynet til at kunne nå rundt på anlægget og placeringen i stuen, gør at jeg gerne vil bibeholde det oprindelige layout på pladen.
Banen er i skala N og bygges med Trix-skinner og -skifter, og alle synlige kurver skal bygges i minimum R3 og gerne højere.
Jeg vil gerne have en hovedlinje, som måske ender på anlæget, en side-/lokalbane samt en jernbaneklub (så jeg er fri til at have "alt" på anlæget). Materiellet er overvejende tysk, men "klubben" giver stor frihed. Epoken IV - V og sidst, men ikke mindst skal der indgå en skydebro, mrk. Brawa model 1130, som jeg havde held med at erhverve mig på den tyske E-Bay.
Da hele anlæget skal kunne hejses op under loftet, når der ikke køres, er der ikke plads til mere end et enkelt "skygge-lag" og dermed en højde på max. 40 cm., men jeg ser klart, at en skyggebanegård absolut er en nødvendighed.
Mon der er nogle her på sitet, der kunne tænke sig at investere lidt tid i at hjælpe mig med at realisere dette projekt (jeg tænker hér nok en hel del på Litra P og andre med lignende evner udi planlægningens store og fine kunst )?
På forhånd tak.
Tonny.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Tonny
For at nogen kan hjælpe, er du nok nød til at komme med nogle flere oplysninger om hvad du ønsker på anlægget.
Det kunne også være en hjælp med en tegning af det du har som udgangspunkt.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Hej Hans (-og alle I andre læsere...)
Jeg kan ikke få lov til at gemme et .jpg billede af min "konstruktion", men for de af jer, der bl.a. bruger WinTrax (ver. 10), linker jeg mine fremskridt i dette format.
Som det tydeligt fremgår af min tegning, er jeg heller ikke helt fortrolig med WniTrax endnu ( jeg er så småt ved at lære om at indsætte højder m.m., men fremskridtene er ikke så store endnu).
Min idé var at jeg, fremme i bunden af "U-et" ville have min banegård, bag denne min klub, med min skydebro og måske en lille gods-rist til venstre herfor, hvis muligt. Til Venstre ville jeg gerne have en eller anden form for mindre industri, som skal bruge godstog til distribution af deres varer.
I højre side forestiller jeg mig lidt landskab, samt indledningen til det kombinerede lokalspor og godsbane, som skal "kravle" bagom stationen og frem til industrien.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvor finder jeg lige trix-n. Så vidt jeg kan se er der kun h0 i forskellige varianter.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Trix-N er selvfølgelig Mini Trix!
(Findes et stykke nede i skinnebiblioteket i WinTrax (MINI TRIX spur N))
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Der er lidt hjælp at hente her Højder
Med hensyn til jpg, skal du huske det ikke er en vedhæftet fil, men images picker du skal benytte.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Den omtalte bro, hvor vil du have den?, hvad er det for en bro? Skal den krydse over udkørslen fra endestationen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Oprindeligt ville jeg gerne have broen som en forlængelse af det spor, der kommer fra den "fjerne" del af min station, og går rundt til højre, længst ned mod den brede ende af "U-et" og skråt op over hovedsporene, til det øverste højre hjørne, hvor sporet så skal svinge til venstre, langs bagkanten af anlægget.
Men jeg er fuldstændig åben for forslag, for jeg må jo nok erkende at jeg er knapt så kreativ som jeg selv havde troet.
Håber det giver mening...
-klip-
Jeg har ikke selve broen endnu, for jeg véd ikke helt hvordan..., hvilket udseende... o.s.v. Faktisk er jeg ikke engang helt sikker på om der skal være en bro overhovedet. -Den kom kun til verden i et spædt forsøg på at gøre mit oplæg lidt mere brugbart.
-klip-
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Trix-N er selvfølgelig Mini Trix!
(Findes et stykke nede i skinnebiblioteket i WinTrax (MINI TRIX spur N))
Der må jo være et sted hvor man kan finde/ændre skalastørrelse.
Jeg har som jeg skriver kun størrelse h0 og i din udgave er der kun størrelse N.
Hvor sker denne inddeling?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Du ændrer skala i menuen Optionen - Symboldatei,(tysk udgave) der kan du vælge hvilke skala du vil arbejde med.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Du ændrer skala i menuen Optionen - Symboldatei,(tysk udgave) der kan du vælge hvilke skala du vil arbejde med.
Tak Hans Kurt, lige det svar jeg kunne bruge.
mvh
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Kunne dette være en mulighed, den passer ikke helt ind i målene, men den kan tilpasses.
Har indsat skydebro, tænkte klubben kunne være i en nedlagt fabrik på havnen!
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Ja det kan du godt, jeg finder den i morgen. Der er 1 meter i hver tern.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Som lovet en sporplan, den er ikke gennemarbejdet, der er kun sat skydebroen ind i er råprojekt, jeg havde liggende.
Hvorfor vil du egentlig have 70 mm mellem to lag, jeg mener det kun er ca. 50 mm i N?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hvor lange tog skal der være plads til?
Hvad er dine maksimale mål, der er til rådighed og hvad er dine optimale mål?
En mulighed for at krymbe anlægget, kunne være at ændre det til en enkeltsporet bane, det vil give mere plads og hvis der placeres en skyggebanegård, vil der stadig kunne blive lidt sjov.
Men det afhænger af hvad du havde tænkt dig omkring kørsel.
Der bliver jo ikke plads til meget luft over en skyggebanegård, hvis det skal hejses op under loftet.
Hvad med adgang fra neden, undersiden skal vel dækkes på en eller anden facon, det kunne selvfølgelig klares med et stykke stof på nogle gardinfjedre, så det nemt kan fjernes.
Undersiden af et anlæg er jo ikke altid lige køn.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
De største mål finansministeren vil acceptere er som jeg skrev i min indledning: 320 x 200 (RETTET fra 250... -undskyld bøffen) x 40/45 cm (bredde x længde x dybde). Optimalt er målene 250 x 180 x 35 cm. (og jeg vill gerne have den udskæring jeg skriver om, hvor jeg selv ville kunne være i). Jeg forestiller mig egentlig at jeg ville bruge "grundpladen" som basis for skyggebanegården, og så bygge op over denne med den egentlige bane, men jeg véd ikke om det vil kunne blive godt...? -Indskæringen (U-et) er skabt lige så meget for at kunne komme ind til opstillingssporene på skyggebanegården, og højden på anlægget for at kunne få mellem 15 og 18 cm frihøjde, så jeg kan få armen ind over den, uden at afspore alt hvad der er opstillet af rullende materiel. Sidst er ønsket om frihøjden på broen et udtryk for manglende praktisk erfaring: en af mine venner siger at 7 cm fri er i underkanten (især hvis der også skal luftledninger op).
Hele herligheden skal kunne hejses op under loftet (var heldig at få mig et el-hejs i mit lokale byggemarked, som havde ombygningsudsalg, så beg fik det for 400 kr.), fordi finansministeren ikke vil have anlægget fremme, når vi har gæster. Vi har nemlig kun en lille 2 vær. lejlighed på ca. 66 m2.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
En lille opdatering
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Må sige at du gør et fabelagtigt job.
Det du har lavet passer RIGTIGT godt til hvad jeg gerne vil lave.
Har lige opdaget, at jeg ikke har fået svaret på hvor lange stammer jeg ønsker at køre med.
Jeg har egentlig ikke planlagt noget som helst om dette. Jeg tænkte at jeg ville køre med det, der blev plads til, når layoutet var på plads.
Jeg kan ikke sige dig hvor glad jeg er for din hjælp, Hans.
Du skal bare vide at jeg er dig DYBT taknemmelig.
Tonny.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Takker, men det er kun en råskitse.
Der er også en anden ting der mangler svar på, nemlig hvorfor du vil have min 70 mm, ved krydsende spor, jeg mener 50 mm er nok i skala N
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Hej Hans.
Jeg skrev i et tidligere svar, at de 7 cm var et udslag af min manglende praktiske erfaring, og at en af mine venner har fortalt mig at det var kravet og at det sikkert ikke slog til, hvis der også skal luftledning på anlægget.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Det afhænger meget af valg af køreledningsmaster, Sommerfeldt har master til skala N på 55 mm, men også nogle på 62 mm, så hvis der skal være lidt luft, er det måske ikke helt tosset, men ved en bro vil 50 mm række ved placering af masterne med omtanke
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Men nu hvor jeg stadig er i en indlæringsproces, kan du så sige mig om mine modeller vil kunne håndtere en stigning på 2,75%?
Jeg har endnu ikke prøvet at bygge med stigninger, og da min bane "kun" har været afprøvet på spisebordet, har jeg heller ikke hér nogen brugbar erfaring.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har ikke den store erfaring med skala N, men generelt er stigninger <= 2 % at foretrække. Det afhænger meget af trækkraften og længden på toget, kurver har også betydning her, jo mindre radius er er chancen for problemer større ved samme stigning. Jo flere aksler, med træk, jo lettere har lokomotivet ved at komme op.Det kan også have betydning, hvilke vogne der køres med.
Et godt sted at søge information, kunne være NEM normerne, der findes svar på mange spørgsmål, specielt omkring perronhøjder, afstande og hjul, i mindre grad omkring stigninger.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Hej Hans.
Mange tak for svaret... Et forsøg vil blive etableret, og jeg har skrevet mig den "blide" start afslutning bag øret.
) og så eksperimentere lidt med hvilke stigninger toget kan håndtere.
Faktisk har min ven oplyst mig at Fleichmann, i et hæfte om sporplan og baneopbygning, opererer med stigninger helt op til 4%, men jeg tror ikke jeg vil stile mod så kraftige stigninger.
Den kommende weekend tror jeg at jeg vil bruge til at lave det forsøg, du foreslår, hvor jeg vil lave en stigning på gulvet, koble mit tog sammen (laver det så langt fornuften tillader det
Når du skriver at det "kun" er en råskitse af en sporplan, du har udarbejdet, hvad betyder det så?
Jeg er helt opsat på at bygge det layout du har skabt, så hvad mere kræver det?
Tonny.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Hvis man kikker på ældre Märklin sporplaner, er stigninger >4% ikke uanmindeligt, men det afhænger i høj grad af materiellet, 2 akslede vogne vil have større modstand i kurver end boggie vogne, der er ikke en facitliste, men på synlige strækninger skal man efter min opfattelse helst ikke over 2%, men det er jo ikke altid lige let at få kabalen til at gå op.
Med råskitse mener jeg at det var et oplæg til debat. Der skal optimeres omkring stigninger og stationerne, det var jo noget jeg havde liggende, som jeg mente kunne passe. Der er feks. ikke gjort meget omkring industri, læssespor m.m. det er det jeg mener med optimering.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Hans.
Mange tak for svaret... Et forsøg vil blive etableret, og jeg har skrevet mig den "blide" start afslutning bag øret.
) og så eksperimentere lidt med hvilke stigninger toget kan håndtere.
Faktisk har min ven oplyst mig at Fleichmann, i et hæfte om sporplan og baneopbygning, opererer med stigninger helt op til 4%, men jeg tror ikke jeg vil stile mod så kraftige stigninger.
Den kommende weekend tror jeg at jeg vil bruge til at lave det forsøg, du foreslår, hvor jeg vil lave en stigning på gulvet, koble mit tog sammen (laver det så langt fornuften tillader det
Når du skriver at det "kun" er en råskitse af en sporplan, du har udarbejdet, hvad betyder det så?
Jeg er helt opsat på at bygge det layout du har skabt, så hvad mere kræver det?
Tonny.
Det kunne f.eks. være om du kun vil køre samme "vej" rundt. Eller om du vil køre som i virkeligheden, hvor lokomotiv og vogne køre ud i f.eks. højre siden og ind igen i samme side.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Hej Hans
Jeg ser ikke meget grund til debat, andet end at jeg har gået og tænkt lidt på om havnen måske kunne ændres til en lille godsbanegård, så der kan "leges" lidt med rangering, opmarch etc..?
Jeg er meget glad for resten af banens layout, så hvis jeg ikke trækker for store veksler på dine kreative evner, var det så noget, du kunne få lyst til at kigge lidt på med tiden?
Hvis der skal bruges mere "jord" er du velkommen til at tage lidt af de 120 cm i både bredde og dybte af indskæringen i "U-et".
Har jeg sagt, at jeg sætter stor pris på din indsats?
Hvis ikke, så er det hermed gjort (igen)
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg ser ikke meget grund til debat, andet end at jeg har gået og tænkt lidt på om havnen måske kunne ændres til en lille godsbanegård, så der kan "leges" lidt med rangering, opmarch etc..?
Ivan har nu ret, det er et punkt der skal rettes, Et ekstra spor og et par sløjfer, så kan der valgfrit returneres eller fortsættes.



Der skal også ændres ved hovedstationens højre indkørsel, der er et par S-kurver der skal fjernes.
Med hensyn til havnen kunne dette være en mulighed.
Der er også et par små højdeproblemer der skal justeres.
Havde du planer om aktiv køreledning?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Ja., jeg vil gerne have luftledning på anlægget.
Må sige at det foreslåede sporforløb ser ret fornuftigt ud i mine øjne.
Tonny.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Her er lidt at kikke på.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Ja., jeg vil gerne have luftledning på anlægget.
Tonny.
Hvilket fabrikat har du i tankerne?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Jeg bruger i forvejen Viessmann så meget jeg kan, for jeg syntes at deres ting er rimelig lette at arbejde med.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Godsbanegård
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
hej,
i forbindelse med rangerterræn, giver det vist ikke mening med sporskifte og blindspor til højre for drejeskive.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Nej men det hænger sammen med klubben, der har et damplokomotiv
Derfor er drejeskiven forblev drejeskiven tilbage, da området blev renoveret.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Godsbanegård
Hej, er der ikke fejl her.
Hovedsporet skal vel være gennemgående og ikke gennem sving og sporskifter.
Det er vel også et problem at der fra udtrækssporet ikke er direkte adgang til station/perron.
Som jeg se det har du en bredde/dybte på 200 cm., men der er vist kun 180 cm. til rådighed.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Nej men det hænger sammen med klubben, der har et damplokomotiv
Derfor er drejeskiven forblev drejeskiven tilbage, da området blev renoveret.
Det var ikke drejeskiven jeg havde indvendinger imod.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
GomanDK
Buschauffør
Indlæg: 20
Igen, igen: Tusind tak for jeres indsats. Det er virkeligt fedt med et par så engagerede debattører.
Jeg føler stadig at dette projekt er det rette for mig, så jeg vil gerne arbejde videre med det.
Ivan: Det er rigtigt set, at det optimale mål på mit anlæg skulle være 180 cm. dyb, men jeg "har fået tilladelse til" at lade banen være op til 200 cm. dyb.
Hans: Hvor meget mere skal der til, før CAD-planen er færdig, og er du interesseret i at lave det?
Jeg er nok en smule fraværende i nogen tid fremover. Der er lige lidt familiære ting, der skal bringes på plads. Men jeg følger naturligvis med i det, jeg selv har være "igangsætter" af.
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
bqg
Indlæg: 1.102
Det er ikke blevet til så meget, men lidt omkring godsbanen
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
En lille opdatering
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV