Jeg er nybegynder i Helix, men kunne godt tænke mig at indbygge sådan én på den bane, jeg er ved at planlægge.
Jeg vil helst købe en færdig Helix fra f.eks. Noch, men når jeg kigger på konstruktionerne og læser her på siden om anbefalede stigningsprocenter på max. 3%, kan jeg ikke få tingene til at passe. Sporene ligger over hinanden efter blot en omgang. Som jeg ser det - og regner på det - kan jeg ikke på en enkelt omgang i R2 nå tilstrækkelig højde, hvis jeg skal have flere lag i min Helix. En omgang i R2 svarer til cirka 275 cm kørsel (efter 12 skinner), hvilket giver mig en stigning på 8,25 cm ved 3%. Er det nok frihøjde? Har jeg misforstået eller lavet fejl i min måde at regne på? Jeg har genoptaget min gamle hobby og er ikke helt skarp på materiel-højderne / krav til frihøjde. Jeg skal ikke have køreledninger ...
Mvh Asger
Märklin H0 · C-skinner · Central Station
Asger
Märklin · Ny bane under planlægning
net
Indlæg: 30
https://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=90&Itemid=132
Ved ikke om du har set den side. Dog lyder R2 (C-track) lidt "småt" udfra hvad jeg læser på my1287.dk?
https://www.youtube.com/c/ChadwickModelRailway/search?query=helix
Chadwick Model Railway har nogle videoer i hvordan han installerede en Helix på sit OO Gauge bane.
https://www.youtube.com/c/RonsTrainsNThings/search?query=helix
Ron's Trains N Things har haft lavet videoer om Helix design på hans bane.
Personlig kommentar: Stigningen er i sidste ende afgørende for hvor om alle dine lokomotiver kan klare den stigning med de vognstammer du kører med. Højest ca. 2½ % stigning i en Helix ser ud til det andre har gode erfaringer med. Vægten og længden af vognstammerne er nok det mest afgørende. Om dine lokomotiver kan klare stigningen opad med vægt bagefter. Samt at dine vogne ikke 'hælder indad' (måske endda med afsporinger til følge) ved længere vognstammer i en for lille kurve størrelse.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Husk et par ting mere ......
En Helix behøver ikke at cirkulær, men kan også bestå af lige skinner eller evt. varierende radier, så du får en oval.
Hvis to skinnet, så nedad indvendig.
Desuden er metoden fra MY1287 rigtig god, da den kun består af lige stykker og langt lettere & billigere at fremstille end en af cirkelstykker ( og en fra Noch ). Hvis du laver den af 3-4 mm krydsfiner, så bliver den uhyre solid p.gr. af sandwich konstruktion. Og samtidig er der en kalkulator, så du kan beregne stigningerne.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
net
Indlæg: 30
Gleiswendel - https://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
Fedt!
Har ikke stødt på bygge metoden med sekskanter før.
Burlington Northern
København Ø
Indlæg: 35
Hej Asger
Hvis du påtænker at købe en helix, istedet for at bygge selv, så tjek denne side ude, før du bestiller Noch.
gleiswendel-h0-3210125.html
Mvh.
Burlington Northern
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Kunne være interessant: https://www.boismodelisme.com/product/rampe-helicoidale-sur-mesure
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Hvis man vil lave den firkantede, kræver det strimler af f.eks. X-finer, så måske en rundsav, og vil det hele blive meget bedre hvis man har en kapsav, da der skal skæres - helst temmelig præcis - 60 grader.
Gevindstængerne er billig i Harald Nyborg eller den slags ... og der skal anvendes 6 stk.
Min er i K skinner med filtlydisolering og med radius 424,6 mm + 3x 180 mm lige skinner, og det er den indvendige med en større radius udvnding.
Husk også afskærmning ved afsporing ..
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Det lyder jo smart med de seks-kantede ramper, men efter min mening (og erfaring!) er det ikke heeelt godt; Det afhaenger lidt af hvor fint de hele skal vaere, men med kun 6 stoettepunkter, vil materialet i rampen flekse mere eller mindre afhaengig af hvor meget materiale der er i rampen paa et givet punkt. D.v.s at der hvor rampens segmenter loeber parallelt med sporet er der "mindre" materiale end de punkter hvor rampe-segmenterne stoeder sammen/overlapper; Dér loeber sporet jo i en vinkel paa omkring 30º, hvilket diagonalt maalt giver en del mere rampe-materiale; Derfor vil rampen flekse MINDRE end paa det rette stykke, naar man begynder at loefte/saenke rampen
Man faar derfor en variende haeldning af sporet, alt efter hvor mange stoettepunkter og hvor stor diameter (og hvor tykt materiale ramperne bestaar af)...
(Paa min egen R4/R5 helix med 6 stoettepunkter og 10mm materiale-tykkelse kunne det ihvertfald maerkes! -Saa jeg maatte paent save dem "runde" med en stiksav...)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Henrik, vorfor mener du kun at der er 6 støttepunkter på en 6-kantet helix? I Hadsten står der en pænt stor helix, den er bygget ud fra sekskant princippet. Jeg fant et billede her og kan se 12 gevindstænger https://baneforum.dk/viewtopic.php?t=1032
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Dav Bent, Din viste helix ser jo fin ud.
Men min kommentar gik paa OP´s ide om at bruge R2, og en situation hvor gevindstaengerne star parvist overfor hinanden. (Som f.eks. vist i en andens post af Noch´s system.)
Med ringe pladetykkelse vil rampen bugte sig som jeg har beskrevet.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!