Hej alle
Er der er en venlig sjæl der gider at se på mit layout. Kan ikke få 2 ender til at mødes.
jeg sider lidt fast, det er en skygggebanegård, for at bruge mindst plads har jeg prøvet "dette", og jeg har købt skinnerne
Attachment | Størrelse |
---|---|
ny sporplan.jpg | 629.85 kB |
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Erstat de 4 sidste med flexskinner.
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
TogSvendsen
Indlæg: 437
Tjaah, jeg kan kun sige det samme, som de folk der hjalp dig tidligere på året (http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=1203&hilit=thomas+tog+c+skinner&...). Du blander R1 - R3 og R4 - R5. De har forskellige radier, så det lader sig ikke løse simpelt. Hvis det overhovedet lader sig løse.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Flexskinner løser meget, men du burde fortæle hvilke skinner du arbejder med ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Thomas tog
Montør
Kolind
Indlæg: 7
ja undskyld jeg kører 3 skinnde c- spor. jeg syndes ikke jeg blev kloger sidst, da jeg valdte markling fordi det var fast mål, så kan jeg nok ikke få ind i skallen at r4-r5 ikke passer med noget man kan købe mvh. thomas
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej.
Hvis der kun den lille smule i hjørnet du ikke kan få til at passe, gør det ikke noget, der er så meget flexibilitet i skinnerne at du sagtens kan samle det uden problemer, prøv at samle det og du vil se det går nok, virkligheden og sporplan tegneren er ikke helt det samme.
Mvh Kurt
bqg
Indlæg: 1.102
Hej alle
Er der er en venlig sjæl der gider at se på mit layout. Kan ikke få 2 ender til at mødes.
jeg sider lidt fast, det er en skygggebanegård, for at bruge mindst plads har jeg prøvet "dette", og jeg har købt skinnerne
Der er flere opgaver der skal løses, det er allerede nævnt at R4 og R5(64,3mm) ikke har samme sporafstand som R1, R2 og R3 (77,5 mm) hvilket giver problemer.
De to yderste spor har ikke den samme vinkel, fordi du benytter kurveskifte kommer de i 30 grader, hvor 24611, 24612 har 24,3 grader.
Kurveskiftet er konstrueret til at have to en kurvede spor i forlængelse, så overholdes sporafstand på 77,5 mm.
Den letteste mulighed er nok at forsøge med de korte skinnestykker i stedet for de 2 sidste buede før kurveskiftet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Thomas læg lige din fil op, så er det nemmere at se på.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Her en mulig løsning med det nye R3 kurveskifte 771.
Og også med R1 kurveskifte 671.
Lige ændring til R1. NY
Ændring 2
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thomas tog
Montør
Kolind
Indlæg: 7
jo r4 skal nok gå men prøv så at kikke på r5 den kan måske skæres til
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
jo r4 skal nok gå men prøv så at kikke på r5 den kan måske skæres til
Det er muligt der skal laves tilskæring.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Se ny ændring.
Længde på sporene
1. 220
2. 230
3. 249
4. 282
5. 319
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Chris
Indlæg: 13
Ivan,
Jeg er bange for din løsning med det nye 24711 sporskifte <Thomas tog MärklinC.jpg> ikke lader sig gennemføre som du har designet den. Det er et krav, at der skal bruges et 24315 i hver af grenene på 24711 (dine to 24430 nærmest 24711 vil jo nærmest skulle ligge oven på hinanden for at kunne være der)
mvh Chris
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ivan,
Jeg er bange for din løsning med det nye 24711 sporskifte <Thomas tog MärklinC.jpg> ikke lader sig gennemføre som du har designet den. Det er et krav, at der skal bruges et 24315 i hver af grenene på 24711 (dine to 24430 nærmest 24711 vil jo nærmest skulle ligge oven på hinanden for at kunne være der)
mvh Chris
På min tegning ser det ud som om du har ret. Der skal fjernes noget af siderne på skinnerne. Det samme som skal ske hvis du bruger 24315. Så min idé kan godt bruges. Men du har ret 24315 er forberedt til at fjerne overskydende, det samme som 24071 til lange sporskifter. Her er det heller ikke nødvendig med 24071. En dremmel kan klare det samme på almindelige skinner.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Lincoln
Indlæg: 289
Jeg har lagt utallige sporplaner med Wintrack, og der er funktionen ”Gleise automatisch verbinden” (ctrl+D) guld værd. Der slipper man netop for det hovedbrud man havde i gamle dage, når man med de fysiske skinner forsøgte at få enderne til at nå sammen – uden for store ’gab’ og knæk mellem skinnerne
Tilbage på sporet. Hvis jeg får tid i dag, så vil jeg lave din sporplan i Wintrack, og se om den kommer med nogle brugbare forslag, og lægge billederne op her Jeg vil tage udgangspunkt i det layout du lagde op.
CS2 & Märklin 3-skinne
Lincoln
Indlæg: 289
Hermed et forslag til at få enderne til at nå sammen. De to yderste cirkler vil ikke blive ”pæne”, og jeg er i tvivl hvor materiel på hhv. R5 og R4 vil støde sammen oppe i venstre hjørne, da sporene ligger meget tæt.
Forkortelserne på layoutet:
06 = 24206
07 = 24107
207 = 24207
115 = 24115
077 = 24077
CS2 & Märklin 3-skinne
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Jeg har lagt utallige sporplaner med Wintrack, og der er funktionen. Der slipper man netop for det hovedbrud man havde i gamle dage, når man med de fysiske skinner forsøgte at få enderne til at nå sammen – uden for store ’gab’ og knæk mellem skinnerne
Tilbage på sporet. Hvis jeg får tid i dag, så vil jeg lave din sporplan i Wintrack, og se om den kommer med nogle brugbare forslag, og lægge billederne op her Jeg vil tage udgangspunkt i det layout du lagde op.
Hej Lincoln, du henviser til funktionen ”Gleise automatisch verbinden” (ctrl+D) guld værd. Dette er med mange modifikationer, de forslag jeg er fremkommet med har jeg selv fundet frem til da den "fantastiske" funktion ikke kan og/eller vil fremkomme med noget brugbart.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hermed et forslag til at få enderne til at nå sammen. De to yderste cirkler vil ikke blive ”pæne”, og jeg er i tvivl hvor materiel på hhv. R5 og R4 vil støde sammen oppe i venstre hjørne, da sporene ligger meget tæt.
Forkortelserne på layoutet:
06 = 24206
07 = 24107
207 = 24207
115 = 24115
077 = 24077
Umiddelbart er hele venstre top/side spild af skinner. Har ikke lige tid til at kikke på det nu, men der bliver vist ikke mere en ca. 4 cm. fra skinnemidte til skinnemidte.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hermed et forslag til at få enderne til at nå sammen. De to yderste cirkler vil ikke blive ”pæne”, og jeg er i tvivl hvor materiel på hhv. R5 og R4 vil støde sammen oppe i venstre hjørne, da sporene ligger meget tæt.
Forkortelserne på layoutet:
06 = 24206
07 = 24107
207 = 24207
115 = 24115
077 = 24077
Hej prøv lige at se hvad der sker når du begynder fra kurveskiftet.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Her ny til R3.
Og ja, det var igen hovedbrud og ikke det fantastiske WinTrack. Men er dog tegnet i WinTrack.
WinTrack vil have lige skinner i begge ender uanset det er midt i en kurve der skal findes en løsning. Alternativt går programmet ind med mindre end 64,3 mm. fra skinnemidte til skinnemidte.
Udviddelse gav lige 3 stikspor hver på ca. 60 cm.
Udviddelse 2 gav så ca. 76 cm. på hver spor.
Her WinTrack forslag 1
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thomas tog
Montør
Kolind
Indlæg: 7
tak alle sammen, og nej Klaus jeg lande her igen, men med lidt fridage forude når jeg nok lidt længer
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Hvis den automatiske funktion for at forbinde ikke kan finde en kombination, kan man "svaekke" praecisionen ved udregningerne i en eller anden setup-menu. Som standard abrjeder WT med alt for smaa tolerancer...
Det med at den vil starte og slutte med lige skinner havde jeg faktisk glemt, men nu du naevner det kan jeg godt huske det. Det kan man komme rundt om, ved at kopiere oplaegget til en kladde, og saa udvidde omraaedet med de naenvte skinenlaengder, saaledes at man senere kan kopeire den anvendelige part EKSKLUSIVE de 2 dumme rette skinnelaengder!
@Thomas Tog; Det kan maaske lyde som et surt opstaoed, men det er det bestemt ikke(!!!): Jeg mener at for at bygge en bane med komplekse sporkonfigurationer er det foerst og fremmest noedvendigt at du saetter dig noget mere ind i C-sporets geometri. Der mangler essentiel forstaaelse, naar du blander R1 kurvespor med R2 sporskifter -og tror at det kan gaa op.
Som ogsaa naevnt ovenfor, saa er sporafstanden R1-R2-R3 en helt anden end R3-R4-R5. Man kan sige at de foerste er standard "legebane", mens de andre er C-sporets mere "serioese" omraade. At blande de 2 geometrier kraever store benbevaegelser... Hvis du mangler overblik, burde du i dette tilfaelde holde dig til een af de to geometri-grupper. (Medmindre somsagt at du kan geometrien paa ryggraden...) Ikke fordi jeg ikke vil hjaelpe, men fordi du vil faa problemer allevegne i sporplanen.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Efter lidt skriveri på BANEFORUM er jeg nået frem til dette.
Det eneste R1 er inderste kurve.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
TogSvendsen
Indlæg: 437
Det er måske venligt ment, men jeg synes nu din bemærkning er malplaceret. I mine øjne er der intet forgjort i at forsøge at sætte sig ind i tingene, og så spørge om hjælp når man ikke kan forstå hvad der går galt. Det er da ganske almindelig praksis. Hvordan skulle man kunne vide, at man starter med noget komplekst før man går i gang med noget, som antageligt skulle være simpelt. Vi taler trods alt om modeltog, og skinner som bliver solgt til børn i alde aldre! Personligt ser jeg ingen problem i at spørge, og så herigennem lære. Det er vel derfor vi har et forum som dette. Hvis alle skulle opnå et vist niveau af viden før de tillader sig at forstyrre os, så er vi da ikke meget værd.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Jeg ser bestemt heller ikke noget problem i at spoerge., Jeg har endda svaret ham, og forsoegt at dirigere ham i en retning af selvhjaelp og hvordan han mindsker yderligere problemer!
-Saa jeg undrer mig over hvilken del der er malplaceret?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Hej Alle!
& God Jul & sådan noget!
Jeg har fulgt denne tråd, bare fordi.
Men, jeg undres!
Hvorfor bruger i ikke flexskinner?
Det kan jo løse problemet så nemt.
R det fordi Märklin ikke har det som standart?
R det fordi overgangen fra M til whatever i märklin gør det besværligt?
Jeg spør bare, for jeg køre 2 skinne drift.
Startede i sin tid i 3
&, nu ikke punke mig, det var bare en foresåørgelse.
Go Hjul
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Det korte svar er, at der bruges C skinner .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Lige en opdatering.
Udviddet 3.
udviddet 5.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner