Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

H0 vs N

Det forekommer mig, at de fleste MJ-byggere med seriøse pladsproblemer (lad os sige <6 m2) har stirret sig blind på skala H0. Ved af skifte til skala N ville de få hvad der svarer til ca. 20 m2 i H0!

De fleste i dette forum vil øjensyneligt køre dansk, og det bliver jo noget vanskeligere i N. Man kan så spørge sig selv, om det absolut skal være dansk? Man kunne jo kigge mod den anden side af Atlanten. Udbudet af US meteriel i spor N (epoke III og frem) er nærmest uudtømmeligt. Tilmed er materiellet kraftigere bygget og syner ikke helt så småt i skala N.

Nogle har allerede investeret så meget i H0, at N ikke er en farbar vej, men de fleste ville gøre sig selv en tjeneste ved at investere i lidt brugt spor N og måske opdage, at det var vejen frem.

Hilsen

Tom

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Du får dobbelt så meget plads, men tilgengæld dobbelt så lille, det bliver sværer med detaliering, hvad mange går op i, mange af modelbane folket er modne mænd , hvor synet ikke er som hos en 20 årig.Så det er noget der skal overvejes inden man kaster sig ud i det.

MVH Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Hvorfor "kun" N og H0?

Hvorfor ikke TT ( 1:120 )?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

boholm skrev:

Hvorfor "kun" N og H0?

Hvorfor ikke TT ( 1:120 )?

Eller skala T (1:450)?  så er der god plads.

http://www.youtube.com/watch?v=bRcDMWUrKpQ&feature=related

spol hen til 3:22 for at se størrelsesforholdet.

 

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

Eller spor z (1:220) eller ty? (1:900) ??
__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

Lars skrev:

boholm skrev:

Hvorfor "kun" N og H0?

Hvorfor ikke TT ( 1:120 )?

Eller skala T (1:450)?  så er der god plads.

http://www.youtube.com/watch?v=bRcDMWUrKpQ&feature=related

spol hen til 3:22 for at se størrelsesforholdet.

 

Der kan rent faktisk også laves rimeligt pæne anlæg i skale T

http://www.youtube.com/watch?v=scYXjiggXTs&feature=relmfu

Se slutningen for størrelsesforhold.

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

modeljernbane skrev:

Du får dobbelt så meget plads, men tilgengæld dobbelt så lille, det bliver sværer med detaliering, hvad mange går op i, mange af modelbane folket er modne mænd , hvor synet ikke er som hos en 20 årig.Så det er noget der skal overvejes inden man kaster sig ud i det.

MVH Kurt

Man får faktisk 4 x gange så meget plads i areal, men et lok. har kun den ½ længde af H0

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Ja n skala er smart, men hvor lang er et tysk sidebanetog i spor H0 i forhol til et typisk amerikansk tog i spor n?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Steff: Man ser tit en faktor 4 nævnt, men det er faktisk ikke korrekt. 160/87 ~ 1.84 som giver ca. en faktor 3.4 arealmæssigt. Og 1/1.84 ~ 0.54 altså godt halvdelen.

Bent P.: Dit spørgsmål kan ikke besvares Wink US godstog kan være fra én godsvogn til 100+ vogne.

Her er en fyr på YouTube der bygger i skala N: http://www.youtube.com/user/thebige61?feature=watch

Det kan få en H0 bygger til at vakle i troen! Hans teknik er iøvrigt også anvendelig i andre skalaer - absolut værd at studere.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Det er rigtig at slag på tasken bliver unøjagtig, når det er noget i anden, men det må være:

160x160/(87x87) = ca. 3,4 større areal

Så det er "kun" 340% mere plads, hvis man skal have store tal frem

Og man kan have ca. 85% flere vogne på samme plads, hvis man bruge tandemtræk ......

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Er ser slet ingen der tænker på smalspor?

På et smalsporsanlæg kan man have ligeså meget spor, som størrelsen under, uden at detaljerne bliver tilsvarende små! Og uden det bliver urealistisk

Et Hoe elle H0m anlæg kan være på samme plads som et N anlæg, men med meget større detaljeringsgrad og legemuligheder.

Selv et spor 0e/0m anlæg kan snildtvære på en alm  plade 120*240cm eller meget mindre

Desuden er næsten alt tilladt ved smalspor - særligt industribaner. Der er forbilleder på næsten alt, man kan tænke eller fantasere sig til.

Særprægede løsninger og hjemmekomponerede fartøjer og faste anlæg.

Man kan få rigtigt meget materiel, men selvbyg er bestemt også en mulighed.

Værd at overveje hvis man har lidt for lidt plads!

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Hvis man alligevel vil bruge et par hundrede tusind på at bygge et anlæg op, hvorfor så ikke bruge det samme beløb på at bygge et lokale der har den størrelse man gerne vil have ?

Eller bare bygge sit anlæg i skala stor og så lade lokale være lokale og bruge haven ?
- så bliver der også mindre areal at slå græs på.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

er du missionær for skala N ? Smile

nå, men jeg vil da kort prøve at give mit besyv på sagen... har haft begge dele. her tænker jeg til hjemmebrug...

N sammenlignet med H0:

+
'småt er godt', der er plads til 3-4x så meget spor, går længere tid imellem man ser toget igen og igen og...
mulighed lange realistiske perroner/godstog m.v. i de fleste hjem
godt alternativ hvis man har mindre end en standardplade, dvs. 244*122 - og man skal helst have meget mere end det på H0 hvis man vil køre 'smart og moderne'.

-
optisk fungerer det mindre godt, man får ikke samme fornemmelse af et tungt lokomotiv - det virker 'nuttet' og på den måde mere 'legetøjsagtigt'.
sart og skrøbeligt, selvom det er blevet bedre - og det kræver mere rengøring ifht. H0
svært at lave detaljering selv hvis man ser dårligt/har store hænder
kun lidt dansk materiel

edit: må rette mig efter at have set børn lege med kato unitrack på gulvet. sorry!
Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

sorensen_dk skrev:

Det forekommer mig, at de fleste MJ-byggere med seriøse pladsproblemer (lad os sige <6 m2) har stirret sig blind på skala H0. Ved af skifte til skala N ville de få hvad der svarer til ca. 20 m2 i H0!

De fleste i dette forum vil øjensyneligt køre dansk, og det bliver jo noget vanskeligere i N. Man kan så spørge sig selv, om det absolut skal være dansk? Man kunne jo kigge mod den anden side af Atlanten. Udbudet af US meteriel i spor N (epoke III og frem) er nærmest uudtømmeligt. Tilmed er materiellet kraftigere bygget og syner ikke helt så småt i skala N.

Nogle har allerede investeret så meget i H0, at N ikke er en farbar vej, men de fleste ville gøre sig selv en tjeneste ved at investere i lidt brugt spor N og måske opdage, at det var vejen frem.

Hilsen

Tom

Man kunne vende det om og sige, at dem der kører spor N ville gøre sig selv en tjeneste ved, at investere i lidt brugt HO! I øvrigt opererer man ikke med epoker på amerikanske baner, men jernbaneselskaber og årstal! Men men, et Stillehavstema med en strækning langs kysten med palmer er da spændende og noget mere anderledes end "epoke III i blandet lidt svensk og norsk". Det er jo et valg man må gøre, men der er jo flere der kører US, og det er flot det de laver. Den med synet, kan vel afhjælpes med et par briller eller linser?
Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

tjae joeh.. at have lidt af hvert er vist kun en god ting... jeg har altid ment TT var den ideele skala. desværre er udvalget osv... mmmm... Sad(

men man kan afgjort have mere realistiske kørestrækninger i N, det siger jo sig selv (for ikke at nævne Z)

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.