Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Vandskade Rum1

 Se billeder på    http://www.sporskiftet.dk/blogs/ole-vedel/vandskade-rum1

Som en del kender til havde jeg en større oversvømmelse i forbindelse med 2011s store skybrud over København. Heldigvis var det rent regnvand som fra gård og gade side løb ned i en kælderskakt og gennem kældere og over det 20 cm. høje dørtrin.

Det højeste det har været før er 3 cm. udenfor dørtrinet. Denne gang var det 21 cm. over dørtrin. Problemet er, at mit ene togrum ligger 1 meter under de andre, hvilket så betød at vandet i det rum stod 138 cm. over gulvet, og dermed et pænt stykke over anlægshøjde.

Bemærk foto af en Ford Granada der hænger på kirkens tag.

 

En del af underbygningen var med vinkel beslag skruet fast i væggen.

Disse beslag blev revet ud af væggen så dele af anlægget flød ovenpå som en båd.

Det gav store forskelle i højden, og som man kan se af billederne er vogne rullet ned.

Vi var hjemme og i gang med at pumpe vand ude fra kældergangen, men de 2 pumper kunne ikke hamle op med mængden af vand.

Men de kunne, efter regnen var holdt op pumpe alt vand ud fra tog kælderen på 3 timer og 15 min.

Det stod hurtigt klart at der sku startes forfra i dette rum, alt træ havde givet sig mere eller mindre, og mange af Peco sporene var deformeret af træet.

 

Forsikringen (Topdanmark) har behandlet sagen meget professionelt, og fra start sat en taksator med speciale i større skader på sagen.

Specielt tidsfaktoren i mange ting har været væsentlig. Feks. Stod der i dette rum en hel del figurer som alle var limet fast. At få nogle få figurer af og rense dem for lim, en en ting,

Men flere hundrede, det tager lang tid, så derfor sku der en vurdering til om reddes/ skrottes.

 

Af bygninger er kun remisen i Holme-Olstrup gået tabt, den var bygget i træ/pap.

Alle andre bygninger er lavet i plast, og har ikke taget skade udover en ekstra patinering.

Dog skal alle vinduer pudses, hvilket er meget tidskrævende, specielt hovedbanegården.

 

Af rullende materiel skal mange vogne ha skiftet hjul og koblinger.

Men ellers en hurtig måde at patinere vogne på.

Mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top