Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

H0 bane under planlægning.

Jeg ser jo at der er god gang planlægning og bygning af diverse modeljernbaner.

Så må hellere også bidrage med lidt, Jeg har tidligere haft både skal N, TT og H0 - men har i den sidste årrække bygget på - og kørt med LGB i haven, men nu er tiden kommet til at jeg må igang med lidt H0 indendørs som jeg kan bygge på og køre med om vinteren, LGB bruges jo om sommeren.

Jeg er derfor begyndt at samle (skrabe ;)  ) udstyr sammen, for at jeg - måske til næste vinter kan begynde at opbygge et lille indendørs anlæg.

Spillereglerne er:

H0 2 skinne.

DSB sidebane, epoke III - IV, efter dampen er udfaset OG inden den faste forbindelse over Storebælt.

DCC, jeg bruger DCC på havebanen, her er det MASSOTH jeg anvender OG dette udstyr vil jeg også bruge indendørs, jeg sænker spændingen til 15 - 16 volt og strømstyrken til 7 Ampere, denne mulighed er indbygget i MASSOTH's meget kraftige centralenhed.

Vedhængte sporplan er tegnet i SCARM.

Filen: "GTK gyldig sporplan ny" viser det planlagte anlæg, der er anvendt Fleischmann modelskinner i sporplanen,  dette for at ha' et eller andet at arbejde med - sådan rent 'plads' og 'måle' mæssigt, den endelige opbygning bliver generelt med sporskifter af forskellige fabrikater og fleksskinner. Filen rummer en række sider der starter fra oven med 'det synlige' - herefter følger 'øverste lag' - og herefter arbejdes der nedaf gennem lagene - og sidste side viser hele planen / alle lagene lagt sammen - en anelse uoverskueligt - men giver mening for mig i planlægningsprocessen.

Filen: "Alle lag med mål" viser hele planen / alle lagene lagt sammen - men her med mål som af en eller anden grund 'smuttede' i den første fil !?!, så kan I se den plads jeg har til rådighed.

Kommentarer og forslag er selvfølgelig særdeles velkomne OG jeg forbeholder mig retten til ikke at anvende dem. Big smile

 

 

 

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

AttachmentStørrelse
GTK gyldig sporplan ny.pdf5.65 MB
Alle lag med mål.pdf1.58 MB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Gerner,

hvad er meningen med den lille håndbetjente drejeskive?

Den eneste måde du kan komme ind på grønne spor er umiddelbart ved at bakke. Du har derfor ikke brug for din vendekreds i gøn område.Wink

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hejsa

Umiddelbart vil jeg mene, at sporlængderne på den 'blå' station er for korte - det bliver ikke mange vogne, der kan stå sporfri der.

De to blindspor, der peger fra 'blå' station og imod henholdsvis i retning af grøn og rød, vil kunne fjernes helt eller delvis, og så kunne du lægge de yderste skifter på den 'blå' station længere frem, så sporlængderne bliver rimelig lange. (I epoke 4 kunne der være ganske seriøse godstog.)

 Hvad angår brug af papir og blyant, så kan du købe kurve linealer, hvormed du kan tegne kurver, modkurver, sporforløb og m.m. (Fåes i Architegn, mener jeg.)

 

 

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

Hej Ivan.

Tak for dine kommentarer, den lille drejeskiver er IKKE håndbetjent, det er Fleischmann's korte drejeskive med en drejebro på godt 18 cm, Fleischmann 6154 (elektrisk drejeskive).

Den grønne del af anlægget er en skjult opstillingsbanegård, der køres fra den blå station ned i den grønne - og der drejes til højre i første 'grønne' sporskifte og køres indtil togene går i stå, her handler det om 'almindelige' person og godstog, de hentes senere op til den blå banegård og ankommer her med lokomotivet forrest. De tre (3) blindspor er til styrevognstog der altid har styrevognen i samme retning og her altid vil køre med lokomotivet forrest fra blå banegård til blindspor på grøn banegård.

Altså: tog kommer fra 'omverdenen' - den grønne banegård og kører til den blå banegård, og her behandles togene - omrangeres m.v. inden de kører videre ud på anlægget.

 

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

Hej Henrik.

Tak for dine kommentarer, og du har da ret - der skal arbejdes med det endelige sporforløb, også på den blå station, men det er mere pladsforhold og ide jeg har arbejdet med på planoplægget, sidebane godstogene på denne bane må jo tilpasses til det aktuelle anlæg, jeg har tidligere bygget alt for store anlæg og mistede interessen når det kun kunne drives når vi var flere til at køre, så her vil jeg ikke lave et klubanlæg - men lidt hygge til mig selv. Wink

Jeg takker for info om blyant og papir, og det er også der jeg starter, men jeg er blevet lidt 'bidt' af 'SCARM' - men jeg bruger nu ikke hele hobbytiden på at sidde og glo på et tegneprogram. Smile

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

gemiko skrev:

Hej Ivan.

Tak for dine kommentarer, den lille drejeskiver er IKKE håndbetjent, det er Fleischmann's korte drejeskive med en drejebro på godt 18 cm, Fleischmann 6154 (elektrisk drejeskive).

Den grønne del af anlægget er en skjult opstillingsbanegård, der køres fra den blå station ned i den grønne - og der drejes til højre i første 'grønne' sporskifte og køres indtil togene går i stå, her handler det om 'almindelige' person og godstog, de hentes senere op til den blå banegård og ankommer her med lokomotivet forrest. De tre (3) blindspor er til styrevognstog der altid har styrevognen i samme retning og her altid vil køre med lokomotivet forrest fra blå banegård til blindspor på grøn banegård.

Altså: tog kommer fra 'omverdenen' - den grønne banegård og kører til den blå banegård, og her behandles togene - omrangeres m.v. inden de kører videre ud på anlægget.

 

Ok, så kan jeg se logiken. Wink

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

gemiko skrev:

DCC, jeg bruger DCC på havebanen, her er det MASSOTH jeg anvender OG dette udstyr vil jeg også bruge indendørs, jeg sænker spændingen til 15 - 16 volt og strømstyrken til 7 Ampere, denne mulighed er indbygget i MASSOTH's meget kraftige centralenhed.

Lige en lille rettelse: MASSOTH centralenheden kan sænke strømstyrken til 4 ampere - så det er her jeg starter. Cool

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.