Hejsa,
Jeg har lejet mig et fint loftsrum på ca. 3.5x4 m, plus en lille vinduesniche. Nedenfor kan I se den retning mine tanker går, nemlig:
Skinnemateriel:
- Punkt til punkt bane
- Märklin k-skinner
- Har tilstræbt brug af de "slanke" sporskifter på den synlige del, samt radie 4/5
- Perronlængde - lidt under 2xflex skinne, lad os sige 160 cm
Trafik:
- En større station med maskindepot, riste til person- og godsvogne
- Havn med færge
- Lidt industri ved havnen samt på privatbanen
- Forbillede er DSB sidebane + privatbane epoke IV
- DSB Sidebanen går via en helix til det underste (grønne) niveau med skjult opstillingsbanegård og vendesløjfe
- Privatbanen betjener lidt industri og har stop ved trinbræt samt mindre endestation
Drift:
- Jeg forestiller mig halvautomatisk drift af skyggebanegård og privatbanen, hovedtemaet er rangering til/fra færger + betjening af industri
Layoutet er lavet med Railmodeller på Mac og er mit første forsøg...
Peter
__________________
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
bqg
Indlæg: 1.102
Har du mulighed for skyggebanegård og station i seperate billeder, det er lidt svært at se.
Men sådan lige i første omgang mangler dit maskindepot afstillingsspor, hvor havde du tænkt dig slaggegrube, kulgård og sandpåfyldning og evt. mulighed for dieselpåfyldning, men der skal måske ikke være drift af dampmaskiner?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hej
Fin idé med punkt til punkt, men du bør slet ikke have en havn, men istedet rykke dit maskindepot. Havnemiljø samt maskindepot på under 4 kvm? Det bliver noget "gnidret" noget! Ryk drejesiven hen imellem Færge og Havnemiljø, som du har angivet nederst på din sporplan, og lav så en længere og mere harmonisk linieføring hen mod rangerarealet, som du har til højre på planen. I øvrigt bør du overveje om du overhovedet skal have en drejeskive, men i stedet et mere moderne dieseldepot, da epoke IV -som er dit tidstema - går op til ca. 1990, hvor man - så vidt jeg er orienteret - ikke længere benyttede drejeskiver.
De bedste hilsner
Jan
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej Hans Kurt,
Har du mulighed for skyggebanegård og station i seperate billeder, det er lidt svært at se.
Det kan jeg godt se - skal prøve i løbet af dagen... I mangel af bedre har jeg lagt 2 3D-billeder ovenfor.
Men sådan lige i første omgang mangler dit maskindepot afstillingsspor, hvor havde du tænkt dig slaggegrube, kulgård og sandpåfyldning og evt. mulighed for dieselpåfyldning, men der skal måske ikke være drift af dampmaskiner?
Jeg må tilstå at jeg lod mig rive med... Men nej, jeg skal ikke drifte damplokomotiver. Så det er nok rigtigt: Jeg burde nøjes med en mindre dieselremise (2-3 spor og ingen skydebro).
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej Jan,
Fin idé med punkt til punkt, men du bør slet ikke have en havn, men istedet rykke dit maskindepot. Havnemiljø samt maskindepot på under 4 kvm?
Ikke forstået - jeg bør ikke have havn? Og de under 4 kvm må være en tyrkfejl, jeg har da 3.5x4 kvm = 14 kvm. Når det så er sagt: jo, det bliver let gnidret når så mange features bliver presset ind.
Det bliver noget "gnidret" noget! Ryk drejesiven hen imellem Færge og Havnemiljø, som du har angivet nederst på din sporplan, og lav så en længere og mere harmonisk linieføring hen mod rangerarealet, som du har til højre på planen. I øvrigt bør du overveje om du overhovedet skal have en drejeskive, men i stedet et mere moderne dieseldepot, da epoke IV -som er dit tidstema - går op til ca. 1990, hvor man - så vidt jeg er orienteret - ikke længere benyttede drejeskiver.
Som også skrevet andetsteds lod jeg mig vist "rive med" mht. drejeskiven. Den bliver nok ofret for et mindre dieseldepot - eller blot et opstillingsspor til en reservemaskine eller to. Havn og færge holder jeg nok fast I, de er centrale elementer i min "trafikide".
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej igen,
Her er så et par billeder af de to niveauer. Jeg har ikke haft tid til at fjerne remise-anlægget endnu, jeg er dog klart åben for forslag om anderledes linieføring alligevel.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
DCC
Indlæg: 359
Set i lyset af dine "korte sporriste" vil jeg anbefale dig at fjene over halvdelen. Der skal vel også være plads til perroner / station og lign. det vil se lidt undeligt ud med så mange spor når de nu er så korte, specielt i epoke 4. en tidlig epoke 3 havde måske været lidt mere realistisk. hvilken stignings grad regner du med at kunne bruge?
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Med "kun" en helix skal alle togstammer ud af Din station med et omløb, hvis der ikke er styrevogn i den anden ende, eller også skal evt. damplok. en tur på drejeskiven
Det giver megen rangering, så vi må håbe, det er det Du søger ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej bygger01 og DCC,
For at svare på begge jeres indlæg på een gang:
Det jeg har forsøgt at lave er i virkeligheden en art "mini Helsingør", der er jo ikke mange sækbanegårde i DK at lade sig inspirere af... Så ja, tanken er absolut at der skal rangeres en del, løbes en del om osv. - og der skal kun være een helix. - Men i det mindste kan regionaltogene være f.eks. med MY og Bn+Bns eller Mo + Cls. "Privatbanen" kan jo så skiftevis spille rollen af en slags HHGB (Y-tog / skinnebusser) og lille Nord (Mo+Cls).
- Så jeg forestiller mig i virkeligheden nok stationen placeret som en kulisse-bygning for enden af perronsporene, ala Helsingør.
Jeg har så vidt jeg husker stigninger på ca. 3.5 %
Jeg kunne absolut godt tænke mig nogle længere perronspor - jeg kan dog kun se det realiseret med kurve-skifter i den modsatte ende af stationen - hvilket jeg lidt synes bliver noget gøgl med k-skinner...
Input er dog klart velkomment i den retning?
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Kan jeg få dig til at uploade railmodeller-filen til sporskiftet? Husk at give filen et af de tilladte efternavne, .txt burde give mindst bøvl.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Kan jeg få dig til at uploade railmodeller-filen til sporskiftet? Husk at give filen et af de tilladte efternavne, .txt burde give mindst bøvl.
Jeps
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Kan jeg få dig til at uploade railmodeller-filen til sporskiftet? Husk at give filen et af de tilladte efternavne, .txt burde give mindst bøvl.
mon ikke JPG er endnu nemmere
txt er det ikke tekstfil
jpg er vel en billedfil
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Hej bygger01 og DCC,
For at svare på begge jeres indlæg på een gang:
Det jeg har forsøgt at lave er i virkeligheden en art "mini Helsingør", der er jo ikke mange sækbanegårde i DK at lade sig inspirere af... Så ja, tanken er absolut at der skal rangeres en del, løbes en del om osv. - og der skal kun være een helix. - Men i det mindste kan regionaltogene være f.eks. med MY og Bn+Bns eller Mo + Cls. "Privatbanen" kan jo så skiftevis spille rollen af en slags HHGB (Y-tog / skinnebusser) og lille Nord (Mo+Cls).
- Så jeg forestiller mig i virkeligheden nok stationen placeret som en kulisse-bygning for enden af perronsporene, ala Helsingør.
Jeg har så vidt jeg husker stigninger på ca. 3.5 %
Jeg kunne absolut godt tænke mig nogle længere perronspor - jeg kan dog kun se det realiseret med kurve-skifter i den modsatte ende af stationen - hvilket jeg lidt synes bliver noget gøgl med k-skinner...
Input er dog klart velkomment i den retning?
Peter
Nu ved jeg ikke hvor mange af dine spor, der er til perron, men der er muligheder uden kurvesporskifter:
Hvis du flytter 1. sporskifte ud i kurven, vil de to spor til højre komme op på 193cm med en lille ændring i modsatte ende, samtidig er afstanden gjort lidt større mellem spor 1 og spor 2
Ændringsforslag til udkørsel mod havn
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Kan jeg få dig til at uploade railmodeller-filen til sporskiftet? Husk at give filen et af de tilladte efternavne, .txt burde give mindst bøvl.
mon ikke JPG er endnu nemmere
txt er det ikke tekstfil
jpg er vel en billedfil
Railmodeller bruger sit eget format så det gør ingen forskel om han havde kaldt den det ene eller det andet.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Kan jeg få dig til at uploade railmodeller-filen til sporskiftet? Husk at give filen et af de tilladte efternavne, .txt burde give mindst bøvl.
Jeps
Tak, men det ser ud til at der er gået et eller andet galt, har du en Dropbox konto hvor jeg kan hente den? Alternativt så send den til min email morten[snabelA54yheth]modfbeljbgfernhfghbane.org.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Kan jeg få dig til at uploade railmodeller-filen til sporskiftet? Husk at give filen et af de tilladte efternavne, .txt burde give mindst bøvl.
Jeps
Tak, men det ser ud til at der er gået et eller andet galt, har du en Dropbox konto hvor jeg kan hente den? Alternativt så send den til min email morten[snabelA]modeljernbane.org.
Ja der er noget galt, derfor jeg foreslog JPG.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
[oget galt, derfor jeg foreslog JPG.
Jamen så prøver vi igen med suffix jpg - er der tale om at forum 'fortolker' på .txt men lader .jpg være i binær form?
Jeg har også sendt til Morten's email adresse som foreslået.
Peter
- Og attachment er jo så IKKE en jpg selvom suffix antyder dette.
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Du skriver også, at skyggebanegården skal kunne passe sig selv, men ville det så ikke være lettere, hvis Du lavede en dobbelt helix, med styret op & nedkørsel.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
[oget galt, derfor jeg foreslog JPG.
Jamen så prøver vi igen med suffix jpg - er der tale om at forum 'fortolker' på .txt men lader .jpg være i binær form?
Jeg har også sendt til Morten's email adresse som foreslået.
Peter
- Og attachment er jo så IKKE en jpg selvom suffix antyder dette.
Denne giver heller ikke noget billede.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, lige ide'er til ændringer på overplan.
Som du kan se får du 2 lange spor på ca. 250 cm.
Lad privatbanen få 1 omgang i en helix så trinbrædt bliver løftet ca. 10 cm. og endestation ca. 18 cm. i omgang senere.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hej Jan,
Fin idé med punkt til punkt, men du bør slet ikke have en havn, men istedet rykke dit maskindepot. Havnemiljø samt maskindepot på under 4 kvm?
Ikke forstået - jeg bør ikke have havn? Og de under 4 kvm må være en tyrkfejl, jeg har da 3.5x4 kvm = 14 kvm. Når det så er sagt: jo, det bliver let gnidret når så mange features bliver presset ind.
Det bliver noget "gnidret" noget! Ryk drejesiven hen imellem Færge og Havnemiljø, som du har angivet nederst på din sporplan, og lav så en længere og mere harmonisk linieføring hen mod rangerarealet, som du har til højre på planen. I øvrigt bør du overveje om du overhovedet skal have en drejeskive, men i stedet et mere moderne dieseldepot, da epoke IV -som er dit tidstema - går op til ca. 1990, hvor man - så vidt jeg er orienteret - ikke længere benyttede drejeskiver.
Som også skrevet andetsteds lod jeg mig vist "rive med" mht. drejeskiven. Den bliver nok ofret for et mindre dieseldepot - eller blot et opstillingsspor til en reservemaskine eller to. Havn og færge holder jeg nok fast I, de er centrale elementer i min "trafikide".
Mvh,
Peter
Jeps, der er tale om en 40 cm fejl... Du har selvfølgelig noget mere at gøre godt med, end de 4 kvm. Når jeg skriver bør var det ment som et råd, fordi det efter min mening bliver for kompakt. Men smag og behag. Smider du er revideret layout op?
De bedste hilsner
Jan
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Jeps, der er tale om en 40 cm fejl... Du har selvfølgelig noget mere at gøre godt med, end de 4 kvm. Når jeg skriver bør var det ment som et råd, fordi det efter min mening bliver for kompakt. Men smag og behag. Smider du er revideret layout op?
Der er kommet mange gode råd efterhånden - tak til jer alle for dem! Og efter lidt kamp er det også lykkedes at få en railmodeller inputfil frem til Morten som har lovet også at bearbejde planen lidt... Afhængig af tilgængelig fritid kommer der nok et revideret layout i løbet af et par dage.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, lige mit forslag til layout til skjult banegård.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Hej!
Her kommer mit forslag til den synlige del. Jeg inkluderet nogle af de forslag som Himmerlandsbanerne kom med og jeg har flyttet lidt rundt på tingene, gjort plads til bygninger og jeg har vendt nogle transversaler om, så det er mest hensigtsmæssigt.
Jeg har brugt en del flexskinner og sikkert også steder hvor det ikke er nødvendigt, men jeg kender simpelthen ikke geometrien godt nok til at vide hvad der passer sammen.
Skyggebanegården har jeg ikke rørt ved.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Grunden til at jeg har flyttet nogle skifter op i venstre side er som jeg har skrevet at der bliver 2 lange perronspor. Derforuden kan man krydse over til privatbane ved kort perron ( spor 3). Der er også blevet plads til 1 perron mellem spor 2 & 3. Stationen kunne jo placeres som i Århus, hen over sporene eller som 1 silhuet op ad væggen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter,
du skriver at målene er ca. 3,5 x 4,0. På dit layout er målene 3,7 x 3,7.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Du har gjort dig nogen fine overvejelser omkring dit anlæg.
Men hvis jeg var dig, så ville jeg udelukkende kun bruge slanke K-sporskifter overalt og mindst radius 4. Så får du ikke problemer med damptrækkraften og lange bogievogne. Overvej at at skær ned på sporene for at få plads til det, det vil lønne sig i den sidste ende. De korte K-skifter vil give problemer med trækkraft i den afvigende del, hvis du kører med fx Heljan damp. Og det samme med fx Hobbytrades S-maskine.
Jeg bryder mig heller ikke om dine stigninger på 3,5 %. Hvis du vil køre med Hobbytrade D-maskine og MT fx, så kan du godt glemme dette. Hvis du kun kører med Märklin og Roco-trækkraft vil det kunne gå. Jeg har selv 2,2 % i min helix, her kan en Hobbytrade D-maskine snige sig op med 10-12 godsvogne, hvilket er passende til min bane.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Du har gjort dig nogen fine overvejelser omkring dit anlæg.
Men hvis jeg var dig, så ville jeg udelukkende kun bruge slanke K-sporskifter overalt og mindst radius 4. Så får du ikke problemer med damptrækkraften og lange bogievogne. Overvej at at skær ned på sporene for at få plads til det, det vil lønne sig i den sidste ende. De korte K-skifter vil give problemer med trækkraft i den afvigende del, hvis du kører med fx Heljan damp. Og det samme med fx Hobbytrades S-maskine.
Jeg bryder mig heller ikke om dine stigninger på 3,5 %. Hvis du vil køre med Hobbytrade D-maskine og MT fx, så kan du godt glemme dette. Hvis du kun kører med Märklin og Roco-trækkraft vil det kunne gå. Jeg har selv 2,2 % i min helix, her kan en Hobbytrade D-maskine snige sig op med 10-12 godsvogne, hvilket er passende til min bane.
Mvh
Claus
hvad er radius 4 i Märklin?
Stigningen i mit udkast er 2,3/2,6 %, dvs. 9 cm. pr. omgang.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Radius 4 i Märklins K-skinneprogram er ca. 55,5 cm. En rigtig fin størrelse til det danske rullende materiel man har kunnet få og stadig kan få.
Det kan godt være min banegård ikke bliver helt så stor, men ved udelukkende at bruge slanke K-sporskifter, ved jeg at materiellet kan køre der. Her tænker jeg især på det fra de danske producenter.
Mange ærgelser og negative skriverier kunne være undgået også herinde, hvis man gik noget mere efter dette. Og på at undgå stigninger over 2,5% . Dette gjorde jeg med mit anlæg på bekostning af ikke helt så mange spor, og har stort set ikke haft problemer
Meget af det danske rullende materiel der er dukket op, både lokomotiver og vogne er slet ikke beregnet til skarpe industrikuver, hverken fra den ene eller den anden producent. Men en del er henvist til at bruge disse pga. pladsen til rådighed. Eller kort og godt fordi man prioriterer mange spor utroligt højt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej alle,
Så har jeg tegnet lidt igen efter et kig på jeres input:
Selv er jeg ved at være ret godt tilfreds.
Muligvis ender jeg med at reducere rangerarealet en smule, f.eks. et spor mindre på g-risten.
Skjult banegård:
Niveau med station og havn:
Niveau med (den korte) privatbane:
Jeg vedhæfter også railmodeller planen som en zipfil (med endelse jpg for at tillade upload). Info for de teknisk interesserede: Det er vigtigt at man opretter sin railmodeller zip-fil via Finder på Mac'en da man ellers mister eksterne metadata...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Du har gjort dig nogen fine overvejelser omkring dit anlæg.
Men hvis jeg var dig, så ville jeg udelukkende kun bruge slanke K-sporskifter overalt og mindst radius 4. Så får du ikke problemer med damptrækkraften og lange bogievogne. Overvej at at skær ned på sporene for at få plads til det, det vil lønne sig i den sidste ende. De korte K-skifter vil give problemer med trækkraft i den afvigende del, hvis du kører med fx Heljan damp. Og det samme med fx Hobbytrades S-maskine.
Jeg bryder mig heller ikke om dine stigninger på 3,5 %. Hvis du vil køre med Hobbytrade D-maskine og MT fx, så kan du godt glemme dette. Hvis du kun kører med Märklin og Roco-trækkraft vil det kunne gå. Jeg har selv 2,2 % i min helix, her kan en Hobbytrade D-maskine snige sig op med 10-12 godsvogne, hvilket er passende til min bane.
Mvh
Claus
De bedste hilsner
Jan
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
De bedste hilsner
Jan
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej Jan,
Så lidt - og tak for feedback til alle, jeg synes især at de konkrete, reviderede sporplaner fra især bqg, himmerlandsbanerne og snuden har hjulpet. Jeg tror jeg ender med at fjerne nogle flere spor - men min færge bliver med stor sandsynlighed liggende, færgerangering har altid fascineret mig. (Og nej det bliver ikke 100% korrekte internationale kystbanetog jeg kommer til at køre med - men uden færge giver mine SJ B vogne fra NMJ slet ikke nogen mening. )
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
bqg
Indlæg: 1.102
Selvfølgelig hører havnen til på anlægget, hvis man ønsker den skal være der.
Man kan under ingen omstændigheder bygge 100% realistisk, man er hele tiden nød til at gå på kompromisser med det ene eller det andet.
Hvis ikke havnen hører til, skal der vel heller ikke være stationer? De er jo alt for korte!
Når man bygger modelbane bliver det aldrig andet end et udsnit af virkeligheden i en eller anden grad.
Selvfølgelig er der ting der måske ikke passer ind, det kan feks. være et stort maskindepot med flere drejeskiver og rundremisser i et epoke V anlæg, men i sidste ende kommer det an på hvad man ønsker der skal være med.
Der er mange stationer i DK, hvor der to-tre perronspor, med havnespor tilknyttet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, lige 2 små rettelser.
Lad industrisporene i kanappen gå fra stationssiden. Lad sidesporet tage en tur i helix. Begge løsninger er vist på vedlagte layout.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Selvfølgelig hører havnen til på anlægget, hvis man ønsker den skal være der.
Man kan under ingen omstændigheder bygge 100% realistisk, man er hele tiden nød til at gå på kompromisser med det ene eller det andet.
Hvis ikke havnen hører til, skal der vel heller ikke være stationer? De er jo alt for korte!
Når man bygger modelbane bliver det aldrig andet end et udsnit af virkeligheden i en eller anden grad.
Selvfølgelig er der ting der måske ikke passer ind, det kan feks. være et stort maskindepot med flere drejeskiver og rundremisser i et epoke V anlæg, men i sidste ende kommer det an på hvad man ønsker der skal være med.
Der er mange stationer i DK, hvor der to-tre perronspor, med havnespor tilknyttet.
Tak... Og nej, der ville ikke være mange modeljernbaner hvis alle mål og principper skulle overholdes...
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej Peter, lige 2 små rettelser.
Lad industrisporene i kanappen gå fra stationssiden. Lad sidesporet tage en tur i helix. Begge løsninger er vist på vedlagte layout.
Ikke noget dårligt bud - tak! Kan du evt. lokkes til simpelthen at sende mig dine layout-filer, går ud fra det er wintrack? Jeg har en ældre wintrack jeg kan afvikle i en virtuel windåse, så meget gerne eksporteret i f.eks. wintrack 5 format...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det ikke for at være en "lyseslukker" jeg skrev det jeg gjorde, det er blot baseret på egne erfaringer, bl.a. ved at læse med herinde på Sporskiftet
Det er bare ærgeligt fx at køre med ynglingsmaskinen når det hele er bygget op, og så opdage at den kun lige kan trække sig selv op af en stigning, fordi den er for stejl.
Men det skal nok blive godt dit anlæg, det ser rigtig spændende ud, og der må bestemt siges at være nogen muligheder med masser af "leg" og kørsel
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, det er faktisk kun et gratis program fra www.scarm.info
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej Peter, det er faktisk kun et gratis program fra www.scarm.info
Glimrende, det kan jo også afvikles i en virtuel windåse (jeg er Mac bruger... ) Send mig gerne plan(erne?) på mailen jeg gav nedenfor - eller upload her som attachment?
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Er afsendt.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, skal du ikke have stationen op midt på langsiden.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej Ivan,
Hej Peter, skal du ikke have stationen op midt på langsiden.
- Sagen er jo at jeg som skrevet har "Helsingør" i tankerne, altså en sækbanegård (ved dog godt de er sjældne i DK)... En af tankerne bag denne ide er også at hvis stationsbygningen ligger for enden af sporene som i Helsingør kunne der også blive plads til "Jernbanegade" langs sporet og væggen? (Kræver selvfølgelig at jeg enten fjerner et spor eller afkorter banen på den anden led af rummet)...
Tak også for de tilsendte SCARM filer!
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Ivan,
Hej Peter, skal du ikke have stationen op midt på langsiden.
- Sagen er jo at jeg som skrevet har "Helsingør" i tankerne, altså en sækbanegård (ved dog godt de er sjældne i DK)... En af tankerne bag denne ide er også at hvis stationsbygningen ligger for enden af sporene som i Helsingør kunne der også blive plads til "Jernbanegade" langs sporet og væggen? (Kræver selvfølgelig at jeg enten fjerner et spor eller afkorter banen på den anden led af rummet)...
Tak også for de tilsendte SCARM filer!
Mvh,
Peter
Hej Peter, det var faktisk derfor jeg foreslog Århus som mulighed. Dette er jo netop en sækbanegård med spor ned til havnen. Dog smutter Grenå - Odder igennem nu om stunder ;)
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, hvis du placerer stationen nede i bundet vil privatbanen i spor 3 ikke kunne komme ind på stationen.
Det er vel personvognsspor du har ved færge, som skal videre til spor 1 & 2 for at komme videre ud i "landet"?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 990
Hej Ivan,
Rigtigt nok - man kunne godt lave en Århus-model med stationen højt over sporene - ville også kunne give en fin gade langs "banegraven"...
Den arbejder jeg lidt videre med...
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter,
uanset hvad du gør er det jo dig der skal "køre" med det.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner