Hej,
Jeg har i et stykke tid siddet og læst forskelige forumindlæg her på siden. Jeg har især læst nogle af indlæggende omkring layouts af mindre baner, og jeg må ærligt indrømme at det er fantastisk noget af det der er blevet lagt ud her på siden.
Men grunden til at jeg har oprettet dette indlæg er fordi jeg skal til at bygge min bane op igen efter en flytning. Jeg er stærkt begrænset af at jeg kun har et meget lille område at bygge på, nærmere betegnet 140*150 centimeter, så det er ikke det helt store anlæg jeg kan bygge. Dette ærgre mig en del eftersom jeg ligger inde med store mængder skinner og rullende materiel. Det skal selvfølgelig siges at jeg bruger C-skinner fra Märklin.
Her i ferien har jeg siddet og forsøgt at presse så mange skinner ind så muligt på den smule plads jeg har til rådighed, dog vil jeg gerne have en smule plads til lidt landskab med videre. Selv syntes jeg at resultatet er blevet meget godt jeg har lagt et par billeder ind af mit nuværende bud på en bane. Tegningerne er blevet lavet i Gleisplannung 2d/3d, og jeg har også lagt filen ud hvis nogle af jer skulle have programmet. Jeg har lagt mig fast på en maksimum stigning på 4%, men har ikke noget problem med at der bruges den mindste radius.
Jeg ville sætte stor pris på respons og gode ideér. Jeg har på ingen måde lagt mig fast på dette layout, så hvis nogle har et bedre forslag vil jeg meget gerne se det :)
Attachment | Størrelse |
---|---|
Færdig plan!.tra | 11.88 kB |
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Jeg har ikke noget at tilføje andet end, at det er super fedt og viser, at man sagtens kan lave faste anlæg på meget lidt plads.
De bedste hilsner
Jan
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Gustav,
Jeg har lidt imod den meget stejle stigning i den inderste kreds og et sidespor, der delvist ligger i en tunnel er heller ikke optimalt.
Kan du montere anlægget på hjul, så du kan nå hele vejen rundt, når der køres med banen?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
GustavSVJ
Studerende
Indlæg: 15
Hej Lars,
Jeg er godt klar over at stigningen på den inderste kreds er meget stejl. Jeg har forsøgt at lave cirklen så lille så muligt af hensyn til landskabet, men er klar over at det muligvis ikke vil være muligt for nogle lokomotiver at passerer. Der er heldigvis plads til at jeg kan udvide sporet og derved mindske stigningen. Jeg vil eksperimentere med dette når jeg begynder at bygge.
Med hensyn til sidesporet kan jeg ikke se det store problem, men det er jo smag og behag
Og ja det er muligt for mig at nå hele vejen rundt.
Venlig hilsen
Gustav
DCC
Indlæg: 359
Da det ikke vil tage mange sekunder at fræse om omgang. Ville jeg prøve at fjerne den sløjfe med stigningen og i stedet bruge pladsen til 1 eller 2 rangerspor ved stationen. Evt lave et anlæg med fabriksområde, hvor du rangerer rundt med nogle vogne.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
cbt
Indlæg: 1.152
Hej Gustav
Hvis jeg var i den heldige situation at have 140 x 150 cm at kunne bruge på en modeljernbane (har selv i øjeblikket 0 x 0 cm at kunne afsætte til formålet), så ville jeg nok hellere overveje at bygge nogle moduler, der kunne stuves af vejen på de 140 x 150 cm + X antal centimeter i højden (måske loftshøjde ?).
Så kunne man stille modulerne op, når man fik lyst til at køre, og pakke dem væk igen, når stuen/værelset skal bruges til sit egentlige formål igen.
Til opbevaring af modulerne kunne man lave nogle kasser med hjul under, og hvor modulerne kunne stuves af vejen i, lidt ligesom skuffer.
Hvis du f.eks. byggede moduler, der passede til Fremo AC, så kunne du tage dine moduler med ud at "lege" sammen med andre, der måske heller ikke har plads til at "lege" derhjemme - og have en hyggelig weekend sammen med interessefæller og køre på nogle lange lige spor, så dine flotte tog ikke altid "er på vej rundt i et (skarpt) sving", men kan nydes i nogle flotte landskaber i forbindelse med "rigtig" jernbanedrift.
Og hvis dit bidrag består i strækningsmoduler, så vil disse være forholdsvis billige at lave, i forhold til stationsmoduler, da der ikke skal bruges så meget spor (og ingen sporskifter) - og så kan du f.eks. lave den flotte bro, du altid har drømt om at lave, eller lignende.
Der var blot min tanke
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
Traxx
Indlæg: 115
hvis det er et midlertidigt anlæg, så synes jeg det er ret godt udnyttet mht plads. men hvis du har tænkt dig det er et permanent anlæg, så tror jeg det hurtigt kommer til at kede dig. den slags plads egner skala H0 sig simpelthen ikke til. så vil jeg råde dig at gå på TT, N, Z og så køre marklin i klub eller på moduler.
her er hvad du f.eks. kunne få i N : http://modellplan.de/oscmp/product_info.php?cPath=1_29_40_41&products_id...
og her er samme sites' planer for marklin C : http://modellplan.de/oscmp/index.php?cPath=1_29_44_45
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Hos tyske Noch kan man på deres hjemmeside finde en række sporplaner til mindre baner. Som inspiration så dette eksempel:
http://www.noch.de/pictures/PDFs/Gleisplaene/91000_Chiemgau_2009_1.pdf
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Gustav,
Jeg har en bane til dig i tænkeboksen. Den er dog ikke helt færdig – jeg regner med at kunne rive et par timer ud af kalenderen her i weekenden og så sætter jeg planen ind her. Den er tegnet i WinTrack, så der kommer 3D billeder med.
Da du kan gå rundt om anlægget har jeg delt dette op i to dele adskilt af en kulisse med baggrundsbilleder på hver side. Den ene side får to paradestrækninger med et enkelt sidespor ind til et savværk, som nok bliver den eneste bygning på denne side (areal ca. 1m²). Den anden side af anlægget bliver domineret af en landstation med krydsningsmulighed for person- og godstog. Udover dette bliver der også plads til 3-4 opstillingsspor, heraf et spor reserveret til et lille maskindepot. Nedenfor stationen bliver der plads til en lille synlig strækning.
Skyggebanegården får ligeledes en mulighed for krydsende tog og der bliver også plads til to sidespor, der muliggør kørsel med styrevognstog, eksempelvis MO-AVL-CLS eller skinnebusser. Man kan altså med disse simulere kørsel fra A over B til C.
Jeg regner med at kunne holde stigningerne under 3% og på den sigtbare del af anlægget er den mindeste radius R2 med udstrakt brug af større radier, hvor det er muligt at indsætte disse.
Jeg vender senere tilbage med en plan over anlægget og billeder i 3D..
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Her er så de første billeder af planen. Den synlige del med stationen og på den anden side af anlægget de to "paradestrækninger" med stiksporet ind til et savværk eller lignende.
Den maksimale stigning ligger på omkring 3,5%, her kan der optimeres lidt videre, så man kommer i nærheden af 3%. Jeg har afkortet et sporskifte på stationen så sporafstanden mellem de to stikspor kommer ned på ca. 5cm. Stationen kan muligvis optimeres rent spormæssigt, men allerede en englænder på en landstation er nu ikke videre typisk.
Kulissen ned gennem anlægget kan man selvfølgelig sløjfe, men så kan man rigtig se, at det drejer sig om en rundbane. På den anden side koster illusionen også, da antallet af tunnelportaler er temmelig stor.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
GustavSVJ
Studerende
Indlæg: 15
Hej Lars,
Først vil jeg sige mange tak for at du har taget dig tid til at udarbejde dette layout, og jeg må ærligt indrømme at jeg er imponeret
Det er imponerende hvor meget du har fået plads til. Jeg er især glad for det ekstra krydsningsspor, det giver en del flere interasante køremuligheder.
Jeg ville høre om det var muligt for dig at ligge lidt flere billeder op, jeg ville sætte stor pris på hvis der var et med spornumre og højden på de forskellige spor.
Der har været en del af jer der har foreslået mig at deltage i en klub med nogle moduler. Da jeg "kun" er 16 og ikke bor i nærheden af nogle af de her på siden nævnte klubber, er det desværre ikke helt optimalt
Mange tak for alle de forskellige forslag,
Gustav
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Gustav,
Ikke noget problem, her er de to planer som ovenfor vist, dennegang med numre...
Og et 3D billede af sporforløbet. Højderne skal jeg lige optimere. Tager lidt tid og så kommer der også billeder med landskab og bygninger med.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej.
Kurveskifterne er jo så kun R1.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, og jeg bruger dem meget nødigt, men på så små anlæg er det næsten altid nødvendigt at bruge dem...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Gustav,
Jeg har en bane til dig i tænkeboksen. Den er dog ikke helt færdig – jeg regner med at kunne rive et par timer ud af kalenderen her i weekenden og så sætter jeg planen ind her. Den er tegnet i WinTrack, så der kommer 3D billeder med.
Da du kan gå rundt om anlægget har jeg delt dette op i to dele adskilt af en kulisse med baggrundsbilleder på hver side. Den ene side får to paradestrækninger med et enkelt sidespor ind til et savværk, som nok bliver den eneste bygning på denne side (areal ca. 1m²). Den anden side af anlægget bliver domineret af en landstation med krydsningsmulighed for person- og godstog. Udover dette bliver der også plads til 3-4 opstillingsspor, heraf et spor reserveret til et lille maskindepot. Nedenfor stationen bliver der plads til en lille synlig strækning.
Skyggebanegården får ligeledes en mulighed for krydsende tog og der bliver også plads til to sidespor, der muliggør kørsel med styrevognstog, eksempelvis MO-AVL-CLS eller skinnebusser. Man kan altså med disse simulere kørsel fra A over B til C.
Jeg regner med at kunne holde stigningerne under 3% og på den sigtbare del af anlægget er den mindeste radius R2 med udstrakt brug af større radier, hvor det er muligt at indsætte disse.
Jeg vender senere tilbage med en plan over anlægget og billeder i 3D..
Venlig hilsen
Lars
Hej Lars, som du selv skriver her vil mindste radius være R2 på sigtbare del af anlægget.
Derfor jeg lige ville minde dig om at det kniber her.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Hej.
Kurveskifterne er jo så kun R1.
Det er vel heller ikke noget problem eftersom Gustav selv skriver at små radier er ok, og sporlanen er vel lavet for at hjælpe ham (og andre).
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej.
Kurveskifterne er jo så kun R1.
Det er vel heller ikke noget problem eftersom Gustav selv skriver at små radier er ok, og sporlanen er vel lavet for at hjælpe ham (og andre).
De bedste toghilsner
Cristian
Cristian, hvis du læser det foregående svar fra mig til Lars kan/vil du se at det ikke er noget problem.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej allesammen,
Her er så højderne på banen. Jeg har kunnet holde stigningerne på banen under 3% og der er kun et halvkritisk sted hvor det måske bliver nødvendigt at udelade underbygningen til sporet (lige der hvor sporet går under stationen - se billed). Højdetesten er gennemført med en frihøjde på 75mm.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej igen,
Og her er så den ene side med landstationen i 3D. Lokaltoget holder på spor 1 og veterantoget er ved at blive fyret op, så den planlagte eftermiddagstur for områdets turister kan gennemføres. En del af dem bor på jernbanehotellet, der ligger lige overfor stationen.
Der er blevet plads til en lille Faller Car System bane, så man kan køre med et par busser, der bringer turister og andet godtfolk til stationen. Vejen forsvinder ind i en tunnel til venstre for den højre banetunnel og her kan man lade en bus eller to vente.
Den anden side følger snarest...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Meget flot, det er utroligt hvor meget man kan pakke sammen på så meget lidt plads, oven ikøbet med plads til lidt landskab.
Mvh den imponerede Lukas
Mvh Lukas
Litra P
Indlæg: 1.852
Tak Lukas
Og så kommer den anden side af anlægget med savværket. Man kan naturligvis gøre mere ud af det end jeg har gjort det her. Altså tilkørsel til savværket, flere træer, etc. Jeg har sat et lille trinbræt ind til venstre...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Mvh Lukas
GustavSVJ
Studerende
Indlæg: 15
Hej Lars,
Først vil jeg sige rigtig mange tak fordi du har taget dig tid til at tegne layoutet. Jeg har besluttet mig for at bruge din plan, da den udnytter pladsen bedre en min. Dog har jeg lavet en række mindre ændringer fordi der var nogle af de sportyper jeg ikke havde.
Gustav
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Var det ikke en idé at samle alle de fine anlægsudkast, der har været her i forum, på en side i Wiki'en? De er jo ganske fremragende som inspiration for senere generationer.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Gustav,
Jeg vil anbefale dig at bruge de sportyper jeg har anbefalet, men selvfølgelig kan man eksempelvis skifte de bløde kurver ud med R2. Det ser bare ikke så godt ud som de bløde kurver, jeg har tage i anvendelse hvor det er muligt. På den anden side ved jeg naturligvis også godt, at penge ikke vokser på træerne og at netop C-skinnerne ikke hører til i den billige ende. En mulighed kunne være at vente med at udbygge skyggebanegården til fuld størrelse indtil sparegrisen tillader det.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...