Hej
Jeg er nu igang med mit layout nr 4 på 3 år, ikke fordi jeg elsker at bygge men pga de problemer jeg oplever når man begynder at køre og skal hente afsporet tog osv.
Første layout var pladen for bred til at arbejde på jeg kunne ikke nå ind på midten, nr 2 brugte jeg for tynde MDF plader så der var bølge gang på spåret, nr 3 blev det for svært at komme ind til afsporet vogne og brugte mange R1
Så nu river jeg ned igen og vil helst ungå at jeg skrive om samme problem om 1 år.
Layout nr 2 hvor tynde MDF blev brugt til Helix osv
https://www.youtube.com/watch?v=jMpfnQqBX6k
Layout nr 3 som er ved at bliver taget ned nu:
https://www.youtube.com/watch?v=0J0kx7y0WK0
Så min tanke er, hvilke regler skal man overholde når man bygger et anlæg til at køre på og enkelt vedligeholde?
1-Ingen "S'er" der skal min være en lige skinner mellem to modstat retter kurver, ellers øges risiko for afsporing.
2-Ikke for dyb layout, min grænse 110cm, du skal kunne nå helt ind også når du laver landskab.
3-Undgå R1 kurver, øger risiko for afsporinge hvis muligt
4- husk på frihøjde på din skyggebanegård, skal du skifte skinne kræver det at en skruetrækker kan komme ind.
5-max 3% stigning(jeg kører med mang vogne, op til 14 + lok)
6- Trevejs sporskift øger risiko for afsporing.
7- Brug ikke for tynde plad, Bruger selv X-finer gulvplader
8?
9?
10?
Har i flere eller kommentar, alt velkommen
Esben
Ofoten og LKAB my thing
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Vurder hvor lange stammer du vil køre, og lav stationerne derefter.
Overfyld ikke med spor
Da du kører AC, bør du også overveje, hvordan du vil løse kørsel med styrevognstog & signaler ( har selv en regel max. 200 cm for lok. foran & 100 cm for skubbede, da standsningen i skyggebanegårde foregår med en strømløs skinne )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Et godt råd; keep it simple.
Lad være med at lave for meget skjult eller kompliceret. Hellere lidt der virker hver gang.
Brug så store kruveradier og så lange sporskifter som muligt. I det mindste på synlige strækninger.
Hellere en stor opstillingsbanegård end mange små, og hellere lidt færre synlige stationer.
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hehe... Ja det kan hurtigt blive til en sjov liste.
Selv er jeg tilhaenger af "Murphys Love" stilen; Hvad der KAN gaa galt, VIL gaa galt.
Saasom; "Et tog vil altid afspore dér hvor det er svaerrest at komme til det." -Jeg er sikker paa at jeg har set en hel liste med Murphy-love for modeljernbaner paa nettet!
Men der er ogsaa andre gode retningslinjer, -som sagt ikke at overfylde med spor. Den slags "regler" foelger metoden med "Less is More".
"Maal to gange, skaer een gang".
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Hej.
- og så er der, måske, lidt hjælp her: www.sporskiftet.dk/sites/default/files/pladsforhold_2.pdf
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk