hej
udfording, erfaringen siger mig at helix med R1 märklin C skinner er "No Go", så i mit nye layout havde jeg egentlig ønsket at undgå helix helt men det er ikke muligt.
derfor bliver jeg nød til at lave en og bruger k skinner i R2, men er bange for at stigningen bliver for meget med 3,1% i forhold til afsporing af lange togsæt med 13/14 godsvogne.
Jeg har ikke plads til R3/4 men tænkte på at lægge 2 stk ligeskinner ind i Helixen, men vil det gøre en fysik forskel på "trækket"? Hældningen bliver jo mindre..,
pft
Esben
Ofoten og LKAB my thing
trainmad
Indlæg: 162
hej
udfording, erfaringen siger mig at helix med R1 märklin C skinner er "No Go", så i mit nye layout havde jeg egentlig ønsket at undgå helix helt men det er ikke muligt.
derfor bliver jeg nød til at lave en og bruger k skinner i R2, men er bange for at stigningen bliver for meget med 3,1% i forhold til afsporing af lange togsæt med 13/14 godsvogne.
Jeg har ikke plads til R3/4 men tænkte på at lægge 2 stk ligeskinner ind i Helixen, men vil det gøre en fysik forskel på "trækket"? Hældningen bliver jo mindre..,
pft
Esben
Hej Esben..
Jeg kører selv med helix i K R2, og trækker uden problemer omk 20 godsvogne op af ca. 3,5%, dertil skal tilføjes at jeg har lavet overhøjde i kurverne, på ca. 6%.. Men... Du bør undgå at lægge lige stykker i helixen, da mine erfaringer har vist at kulisserne her vælger at afspore vogne.. Jeg kan ikke forklare helt hvorfor, men umiddelbart er det når det går fra rund til lige at kulisserne ikke følger helt med, og når det så går fra lige til rund, så har vi afsporingen..
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Hans Peter
Økonom - selvstændig
Indlæg: 23
Hej
Jeg overvejer selv om jeg skal bruge en helix. Den anden dag faldt jeg over en ganske udførlig gennemgang af emnet på MY1287s hjemmeside. Den tror jeg at du skulle kigge igennem.
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&...
Der kan du se, at på hans tredie helix har han netop indlagt et lige stykke så det bliver en oval istedet for en cirkel. Baggrunden er netop at han ønskede at begrænse stigningen en anelse.
Jeg tror godt jeg kan forklare hvorfor Esben har oplevet afsporingsproblemer ved indlæggelse af et lige stykke. Det fænomen optræder faktisk hver gang du har en overgang mellem et lige stykke skinne og en kurve med en fast radius. Det er nemt at se hvis du sætter nogle lige skinner i forbindelse med nogle, f.eks. R2 kurve stykker. Knækket mellem to vogne er klart størst netop i overgangen fra lige skinne til kurve skinne, sammenlignet med det knæk du kan se mellem de to vogne, når de begge er inde i kurven. Netop det fænomen kan afhjælpes vha såkaldte overgangskurver. Matematikken i overgangskurver er ikke helt banal men det betyder at radius i kurven gradvist bliver mindre i taket med at du kommer længere ind i kurven. Det er ikke umiddelbart brugbart med faste kurver men hvis du har plads, prøv at udskifte det første kurvestykke med en R4 - du kan sikkert se forskel i graden af knæk mellem de to vogne.
Ideen med at overhøjde skulle hjælpe på problemet er jeg skeptisk overfor. I virkelighedens verden er der overhøjde i kurvespor for at mindske de fysiske kræfter der presser på den yderste skinne og for at øge passager komforten. I model er der i praksis med de skinner og flanger vi benytter ingen risiko for at flyve af i farten på ydersiden af kurven (medmindre du kører med racerbane fart ind i en R1 kurve) og passager komforten kan vi vel se bort fra i en modelbane helix. Derimod betyder de ret skrappe kurver vi benytter i model at overhøjde øger risikoen for toget tipper ind i kurven. Overhøjde kan se rigtigt godt ud på synligt spor og er generelt problemfrit ved moderate kurver.
God fornøjelse og husk at holde os alle orienteret med dit byggeri
Mvh
Hans Peter
essben72
Chefen
Indlæg: 9
De herre,
Tak for jeres bidrag og hurtig respons, tro jeg tager endnu em tur i tegneprogrammet og ser hvad det bringer.
Hans Peter:
Har læst om en der havde forslag om kombi af forskellige R størelser... den kommer lige her,
http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.html
Han laver oplæg på forskellige kurver kombi, det giver menig samme med din Udlægning.
igen tak for svar, jeg holder trådet opdateret med resultat.
Og til sidste, link som hjælp mig i processen:
Til udregning af stigning% og normal regler i HO
http://www.modelbuildings.org/free-helix-design-calculator.html
Og overstående link:
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&...
Ofoten og LKAB my thing
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Har to helix der er bygget med MY1287 tegnepogram med R1 ned adgående og R2 opadgående trafik.
Jeg læser interessant med på problemstilling omkring lige til R2 kurver i helig da jeg benytter netop denne konstruktion. Har ikke prøvekørt så meget med lange stammer men mest med enkelt lok for at afprøve blokfunktioner m.m.
Er afsporing fra lige til R2 noget der altid sker eller med bestemte vogntyper ? Har kun testet med en enkelt stamme med 6 personvogne uden problemer (altså bortset fra dem jeg havde skabt pga sjusk)
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Maaske kunne du bruge et par R5 -eller maaske ligefrom et stykke flexskinne for at straekke helixén ud til en oval. Det skulle vel goere kulissernes arbejde nemmere, fremfor at gaa direkte fra R2 til ret skinnestykke.
Har du plads til f-eks. 8 stk. R2 og 4 stk. R5 i hver vinding?
For at skaere det ud i pap, uden at kunne vedlaegge en tegning; R5-R2-R2-R2-R2-R5-R5-R2-R2-R2-R2-R5.
Eller maaske endda; R5-R2-R1-R1-R2-R5-R5-R2-R1-R1-R2-R5
-som giver naesten samme bredde som ren R2.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
essben72
Chefen
Indlæg: 9
Lige spørgsmål,
1:overhøjde, er hældning mod midten?
2: er det reglen man starter ind i et sving i mini fesk lang sporskifts udlignings skinner(xxx74) og der efter fesk R2
Ofoten og LKAB my thing
Egonhund
Veksø
Indlæg: 158
Lige spørgsmål,
1:overhøjde, er hældning mod midten?
Ja overhøjde er hvor yderskinnen ligger lidt højere end inderskinnen, man bør dog ikke hæve skinnen særlig meget da det ellers vil kunne få toget til at vælte ind i kurven
Mvh. William
2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Helix af K skinner på J&B
Da vi første gang skulle lave en rigtig helix, blev den lavet af R2 ( 2231 ) + 3 lige skinner ( 2200 ) og der blev brugt MY1287's måde til trækonstruktionen ( 2x6 mm krydsfiner ), der er meget besparende i pladeforbruget og ved sandwichkonstruktion en god styrke ( husk mange skruetvinger ! ).
Konstruktionen blev limet sammen og belagt med filt og skinnerne m/ strømtilførslen for hvert lag, og når det var tørt, så en omgang mere. Der blev lavet 2½ omgang.
Skinnerne blev skruet fast med M skruer.
Adskillelse blev lavet med 6mm gennemgående gevindstænger.
Den blev senere brugt på en anden måde, så med besvær blev der lavet styring med adskillelse af skinnerne, men konstruktionen med X-finer gav god styrke !
Senere - da der blev mere plads - havde jeg nok brugt varierende radier, for der er tit problemer med afsporinger, hvis jeg ved ældre vogne har forsøgt at lave afstanden mellem vognene for små med andre koblinger og så gled pufferne sammen ( har ikke støvsuget der, så det bliver spændende at finde tabte puffer med vores nye Cube+ kamera ).
Så derfor har jeg lavet den oversigt:
Kombination
Bredde
Længde
Stigning
Stigning
Stigning
-
mm
mm
mm
mm
mm
-
-
-
2,0%
2,5%
3,0%
R1 100%
720
2268
45
57
68
R2 100%
849
2664
53
67
80
R3 100%
1108
3480
70
87
104
R4 100%
1237
3888
78
97
117
R2+R1+R1+R1+R1+R2
732
2400
48
60
72
R3+R2+R1+R1+R2+R3
814
2804
56
70
84
R3+R2+R2+R2+R2+R3
885
2936
59
73
88
J&B R2 + 2x3 2200
849
3744
75
94
112
Radius
Længde
mm
mm
Lige = 2200
-
180
R1 = 2221
360,0
189
R2 = 2231
424,6
222
R3 = 2241
553,9
290
R4 = 2251
618,5
324
Rx = 2274
902,4
227
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Beklager at det hopper lidt anderledes end i Excel, og at farverne til adskillelse af rækkerne er forsvundet ....
Håber det alligevel giver mening !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvis man kikker på dette anlæg er R1 uden overgangskinner muligt uden afsporinger.
https://www.youtube.com/watch?v=suiXHoBQ5PE
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hvis man kikker på dette anlæg er R1 uden overgangskinner muligt uden afsporinger.
https://www.youtube.com/watch?v=suiXHoBQ5PE
Det bedste må stadig væk være at lave en helix med flex-skinner, hvor overgangskurverne næsten laver sig selv og hvor en overhøjde ikke laver knæk i skinnesamlingerne.
Bjarne
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
:love:
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hvis man kikker på dette anlæg er R1 uden overgangskinner muligt uden afsporinger.
https://www.youtube.com/watch?v=suiXHoBQ5PE
Hej
Ja, alt kan lade sig gøre så længe du kører med Maerklin udstyr på Maerklin skinner. Eller for den sag skyld et andet fabrikat med egne skinner og eget udstyr. Prøv at sætte en Heljan vogn med slasket kinnematik ind imellem så skal du bare se løjer. Endelig er der dem der kører med styrevogn og partout ønsker at skubbe vognstammen rundt anlæget.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/