Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Danske sporplaner til anlægget

Hej

en sporplan der kan eftergøres på modelbanen - evt med sammelægning af sporskifter i englændere osv

men her er Brande - den er trukket i bredden for bedre oversigt

der er flere på forumet ved min signatur

mvh

h087

Brande Station

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

og her til en endestation - Thisted

her kan man jo lægge et spor ind til bryggeriet og havnesporet kan man bruget til andre formål som man nu ønsker det

de gode sportegnere her på sporskiftet kunne jo, hvis de har lyst og tid - prøve at omtegne dem i de forskelliges sporfabrikanters spor, Fx Märklin, Roco, Tillig, Peco osv

mvh h087

Billede

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.329

PB

Dejlige billeder Henning, dejlige billeder ( eller rettere planer) :bigsmile: :bigsmile:

Fortsæt endelig med at øse af dit uudtømmelige arkiv ! Det er det rene guf 8)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henrik

 

ja - der vil komme lidt flere efterhånden som jeg får dem scannet, lagt på pdf og i jpeg

og det kunne være sjovt hvis nogen tegnede dem om i modelspor - og læg så lige mærke til at der skal bruges nogen rutebiler, som Heljan bebudede på Valby - alene på Thisted station er der plads til 10 (ti) stk Wink

mvh

henning h087

der kan også spørges efter nogle - måske har jeg dem i arkivet - men bemærk det er mest DSB sporplaner fra 1930 - 1960  - som jeg har samlet igennem 40 år - privatbanerne er mere sporadisk - og mange gange i skematisk form - så....Puzzled

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.805

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henning.

Hvis jeg må komme med ønsker, kunne jeg godt tænke mig Brabrand og Rungsted Kyst: Begge fra deres velmagtsdage, dvs. netop i tiden 1920 - 1960. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Lars

der var en Rungsted Kyst fra 1925 - 1941

som planen er

Billede

og som trukket

Billede

og som pdf og tiff ligger den her

http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=574

ligger så også her som pdf -

http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/Rungsted%20Kyst%201925%201941.pdf

havde næsten glemt - hvordan man gjorde det - puha - men det lykkedes da så til sidst

har også en af Brabrand 1939-40 - men skal lige scannes

 og lægges pdf, tiff og jpeg

mener også at Kokkedal og andre kystbane stationer skulle være der - men får lige set igennem

 

mvh

henning h087

ps - den var h..... lang - leger lidt med den og ser om det kan blive bedre 

Billede

 

Billede

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej igen

så en Brabrand 1939 - 40

JPEG tegning

Billede

JPEG - trukket i bredden

Billede

og her i pdf

 http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/brabrand%201939%20-%2040.pdf 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.805

PB  Blog  Hjemmeside

Tusind tak, Henning - dem har jeg ledt efter længe.

Det er lidt mærkeligt at se sin barndoms by (Brabrand) før omlægningen af hovedvejen og med vejene strikket sammen på en helt anden måde end de er i dag - her er jo hele to overskæringer i niveau inde på stationens område. Det var tider! Smile

Til gengæld mangler hele Jaka og deres private spornet - den må åbenbart først være grundlagt efter krigen.

En anden ting omkring Brabrand: Ifølge en gammel artikel i Signalposten - kan ikke huske nummeret, men det handler om Århus' 2. banegård - skulle der have været en drejeskive i Brabrand i 20erne - kan du hjælpe med at opklare det?

Rungsted Kyst er jo ikke helt så overraskende, der ligger stadigt meget tilbage - men det er jo til gengæld min søns barndomsstation, og han var skam svært interesseret her til morgen. Spornettet har været noget mere omfattende end jeg troede, så nu er der noget af det lokale "landskab", jeg bedre forstår.

Nok engang tak!

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej!

Værs´go´ drenge og piger, fristes man næsten til at sige. Her er hverken havneanlæg, militæranlæg eller B & O anlæg, eller Spaghetti Carbonara, men klassisk dansk linieføring når er smukkest!

-mere af det.

Godt arbejde!

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

takker

men lidt havn kan vi da godt klare

her sporplan Thisted 1943

pdf fil her : http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/Thisted%20havn%201943.pdf

Billede

og her foto af Thisted og havn ca 1967 : foto Thorkild Balslev, fra bogen Danmark set fra luften, Forlaget Union 1967 Lademann 

Billede

og om Strækningen Thisted - Struer med sporplaner så her http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=417 og link til flere havnebaner - her på Thomas Boberg Nielsens side http://www.havnebaner.dk/
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

h087 skrev:

Hej Lars

der var en Rungsted Kyst fra 1925 - 1941

Billede

Tilpasset sporplan i Märklin k-skinner.
Billede

AttachmentStørrelse
Rungsted Kyst K-forkortet.tra 21.69 kB
__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.805

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henning.

h087 skrev:
foto af Thisted og havn ca 1967 : foto Thorkild Balslev, fra bogen Danmark set fra luften, Forlaget Union 1967 Lademann

Den er nem at få antikvarisk, den er sjældent ret dyr - og den er bare så god! Kan kun anbefales på det aller varmeste til alle epoke III elskere. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.329

PB

Hej Henning

Ku' du lokkes til, når du finder den frem af gemmerne, at vise sporplanen for Laurbjerg i 40'ne eller 50'erne ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henrik, Lars S og Hans Kurt

den lå ikke så lang væk - er ved at finde frem for strækningerne Skive H - Glyngøre - som så ikke har så meget med Laurberg at gøre - men den anden Randers - Aalborg - Frederikshavn - var jo lige i nærheden:bigsmile: Wink

så her Laurberg 1940 - 1944

Billede

og her lidt trukket i bredden

Billede

og på pdf her 

http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/laurberg%201940-1944%20tiff.pdf

og her

http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=581

og til foto af Balslev - jo det er en god "must" bog og har mange jernbanerelaterede foto - og er ikke dyr - endnu - har selv 3 stk af den og køber altid når jeg finder den

andre kan måske bruge en sådan - og kan så også henvise til Danske byer set fra luften med foto af Hans Henrik Tholstrup - Forlaget Danmark - Lademann fra 1986 - her er så nyere foto og den kan også findes billigt - endnu - og er ved at undersøge det med drejeskive i Brabrand

kan så oplyse at jeg har været i forbindelse med Balslevs enke og Hans Henrik Tholstrup, Forlagende samt i fobindelse med det kgl Bibliotek om Sylvest Jensen foto og fået tilladelse til at bruge foto i jernbanerelateret sammenhæng - det vil sige at jeg ikke smider dem ud på nettet an masse - men i sammehæng med en sporplan eller i forbindelse at det kan vise noget ved fx havnebane osv - dertil er der link i et tidligere indlæg ved Thisted

og til Hans Kurt - fint arbejde - og man kunne jo også tilpasse stationsporplaner i længden - til de toglængder man nu har plads til -

prøvede i den hedegangne klub Slagelsesekpresen - nu KMK at lave Helsingør station i Peco spor - i virkeligheden skal den gerne være 11 - 12 m i model - men man tjener ganske meget på sporskiftelængder - så den blev 7,5m - og selv der var perronsporene således at der kunne holde 2,8m tog - selv om der kun skulle kunne holde 2MO + 6 CL = 2m tog - og det fra dengang i 1960 - ( selv ved brug af alle 3 slags fra Peco - har også lavet den i Shinohara spor - der bliver den 9m) idag er stationen jo ganske "ødelagt" set med mine "gamle" øjne - men udvikling - osv jajada Puzzled

mvh henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Ja da, der kan sagtens hives 1 m, alene på perronlængden, men det er op til den enkelte hvor meget plads man har . Der kan også hentes længde, hvis man udelader slanke sporskifter.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ib

Indlæg: 13

PB

Angående Thisted: Det ene spor der løber gennem stationsmesterens have(Et modeltog i 1:1 i sin egen have  Big smile )løber parallet med limfjorden, og ender  tilsyneladende for enden af en lille bakke? Korrekt?

__________________

Hyg og hej fra Ib

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Ib skrev:

Angående Thisted: Det ene spor der løber gennem stationsmesterens have(Et modeltog i 1:1 i sin egen have  Big smile )løber parallet med limfjorden, og ender  tilsyneladende for enden af en lille bakke? Korrekt?

 

Det er sporet til havnebanen

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

rigtigt som FutNielsen skriver - det er sporet til havnebanen

men over til noget andet

Hans Kurt (bqg/hkbh) har leget lidt (meget) med en Ringsted anno 1935) og lad os lige se på den

her originalsporplanen

Billede

her er den som trukket i bredden

Billede

så Hans Kurt som lang med slanke sporskifter

Billede

her som trukket i bredden

Billede

her Hans Kurt igen - her med korte og stejlere sporskifter

Billede

og her som trukket

Billede

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

påen igen - den faldt ud - FS

nå men her en endestation - der måske kunne bruges på modelbanen

Sønderborg 1921

Billede

og her sidetrukket

Billede

og her foto af stationsbygningen ca 1960 - DSB

Billede

og her sporplan ca 1960-62 lige før ombygningen

Billede

og her sidetrukket

Billede

og foto af stationen set fra broen 1962 - bemærk terrænforskel - Foto : Holger Sørensen

Billede

og her sporplan efter ombygning

Billede

og her sidetrukket

Billede

spørgsmålet er så om vi kunne få de gode spor/anlægstegnere her på skiftet til at lave den i Märklin, Roco, Fleischmann, Tillig, Peco - således at man kunne se om der var forskel - også ger i N - et forslag kunneogså være at man lage spor ud til krydsfinerfabrikken - det kunne så være hvilken som helst virksomhed - endvider ved sporene ud og ned ved vandet lave lidt havn - og endelig kunner der komme en større rampe til militær - og således er der ingen grænse hvad der kan tilføjes og afføjes - det ens fantasi der sætter grænserne

det jo week-end Wink

og måske få os til at sætte tingene i relief - at man ikke kan have Københavns hovebanegård, Aarhus eller Fredericia på 1m2 samt lange kørestrækninger - se på Miba og andre tyske blade, lidt plads, små stationer, små tog - stor plads, større tog og større stationer - men indrømmet - det bestemmer man selv Wink Big smile

ps - finder lidt flere foto frem af den - samt at jeg har en artikel om ombygningen - der lige skal scannes og pdfes - så kommer det måske også - spørgsmålet er jo så om hvor stor interesse der er for sporplaner i virkeligheden og om det er noget der kan bruges

endvidere kunne der måske lægges lidt køreplaner og oprangeringer igennem årene ind - vi får se !

 

mvh

henning h087 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

så Sønderborg efter ombygning på pdf her

http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/Sønderborg%20ny%201963.pdf

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Her er Fredericia Banegård inkl. Havnebane primært bygget i Rocoline 10 graders sporskifter. Selve banegården er bygget ud fra en 1935 sporplan og Godsbanegård og havnebane udfra Kortals 1954 luftfotos

AttachmentStørrelse
Fredericia Banegård 10 graders skifter.tra 129.59 kB
__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

så har Hans Kurt været myrefligtig igen

her sporplaner i Märklin af først Sønderborg 1921 og Helsingør 1914

Billede

Billede

Billede

og så Helsingør 1914

Billede

Billede

en stor tak til Hans Kurt

vil så prøve at lokke ham til at lave fx Thisted, Glyngøre og måske Helsingør 1960, Gedser fra 1938 også en mulighed, men hvad siger du selv Hans Kurt ? og har andre ønsker - så prøver jeg at se om planen er i gemmerne og prøver så at lokke Hans Kurt med på spøgen

Foriøvrigt må andre ( litra P og andre ) der er gode med de elektroniske tegneprogrammer også gerne være med - der kunne måske ligefrem blive en wiki med sporplaner i de forskellige spormærker

både af stationer og anlæg - vil tage kontakt til mine tyske forbindelser og prøve at få fat på tyske sporplaner

 

mvh h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

h087 skrev:

vil så prøve at lokke ham til at lave fx Thisted, Glyngøre og måske Helsingør 1960, Gedser fra 1938 også en mulighed, men hvad siger du selv Hans Kurt ? og har andre ønsker - så prøver jeg at se om planen er i gemmerne og prøver så at lokke Hans Kurt med på spøgen

Helsingør 1960 siger du, det er tæt på et mareridt, har ikke set nærmere på planen, men der er uhyggeligt mange spor, i givet fald bliver det kun k-skinner og slanke sporskifter og flex.
Hvis den fra 1899 skal omsættes korrekt, bliver Weichen-Walther en holden mand, et slag på tasken så er det 90% af sporskifterne der skal specielfremstilles.
Derudover burde man nok opdatere programmet, til nyeste version, så man kan få glæde af de nye værktøjer.

Men lad os kikke på det. Selv om det ikke bliver til meget i denne uge. Det ser ud til, at jeg skal beregne et klubrally i weekenden, og der en del med deltagerlister m.m. der også skal være på plads.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.314

PB

Ib skrev:

Angående Thisted: Det ene spor der løber gennem stationsmesterens have

Jeg tror nu nok at stationsforstanderen i Thisted ville have været blevet noget fornærmet, hvis han havde hørt, at du kaldte ham for stationsmester  ;)

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Hans Kurt

så Helsingør mareridtet

udsnit af selve stationen 1957 - 61

Billede

og her i trukket tilstand

Billede

lidt fot

her Helsingør 1958 : foto Per Mejlstrup. dsb

Billede

 og her Helsingør ca 1965-67 : Foto Torkild Balslev - fra bogen "Danmark set fra luften" - Union Lademann 1967 - ( kan findes antikvarisk og på loppemakeder til billige penge endnu - kan anbefales varmt og der er foto af andre stationer rundt omkring i Danmark )

Billede

Sender dig en pdf en af dagene

kunne den laves hvor man kombinerer korte og lange sporskifter ??

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Tønder H i Rocoline 10 graders skiftespor. Længde ca 11,50 meterBillede

AttachmentStørrelse
Tønder H 10 graders skiftespor.tra 23 kB
__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Billede

Og en 15 graders version. Længde 6,70 meter

AttachmentStørrelse
Tønder H 15 graders sporskift.tra 22.74 kB
__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Mojn Henrik

det ser sgi da godt ud - og dejligt at du lægger den ud på almindelig fil også - kan nemlig ikke åbne tra filer - og jeg har da et wintrack program liggende på PCen - men åbne sig - nul niks nein

det er så nok mig der ikke forstår at bruge det - men flot lavet

men et spørgsmål, hvordan vil det se ud hvis man kombinere korte, medium og lange sporskifter - og hvad er pladsbehovet så ??

 

mvh henning h087

og lad os se nogle flere - Der kan jo hentes pdf filer af sporplaner her

http://www.sporskiftet.dk/wiki/danske-spor-og-stationer-sporplaner-og-link

og her

http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=8

http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=10

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.329

PB

Hej Henning

Af hjertet tak, for en dejlig sporplan af Laurbjerg - ligeledes tak for de forskellige formater   :bigsmile:

Det er en knaldgod ide, at vise dem på PDF også, og mange af dem, du "forvrider" får man faktisk en bedre forståelse for.

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

h087 skrev:

Mojn Henrik

det ser sgi da godt ud - og dejligt at du lægger den ud på almindelig fil også - kan nemlig ikke åbne tra filer - og jeg har da et wintrack program liggende på PCen - men åbne sig - nul niks nein

det er så nok mig der ikke forstår at bruge det - men flot lavet

men et spørgsmål, hvordan vil det se ud hvis man kombinere korte, medium og lange sporskifter - og hvad er pladsbehovet så ??

 

mvh henning h087

 

Mojn Henning

Jeg bliver dig faktisk svar skyldig med hensyn til at blande 15 og 10 graders. Hovede årsagen til at 10 graders versionen er forholdsvis lang, er at da jeg lavede den for et par år siden lagde jeg ekstra lægde ind ved peronnerne og den store rist over maskin depotet for at bevare propationerne fra sporplanen fra bogen jeg brugte som refference. Den kan dog nemt kortes op.

Jeg vil se om jeg kan få tid til at lave den i Peco og Tillig.

Sønderborg H skal jeg nok lave også.

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helweg

Indlæg: 316

PB  Blog  Hjemmeside

Hejsa 

Ville sådan det gerene spørge jer om i tilfældig skulle ligge inde med en spor plan over Aalborg ... og meget gerne spor plan over alle de spor som der løb i byen i "gamle" dage ....

og vi i nu bare lige har den liggende i Wintrack Fleichmann profi så ville det bare være kanon at se den Smile

__________________

Hilsen

Kim Helweg Madsen

Spor0shoppen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Helweg skrev:

Hejsa 

Ville sådan det gerene spørge jer om i tilfældig skulle ligge inde med en spor plan over Aalborg ... og meget gerne spor plan over alle de spor som der løb i byen i "gamle" dage ....

og vi i nu bare lige har den liggende i Wintrack Fleichmann profi så ville det bare være kanon at se den Smile

Det må vi se på, men det er jo ikke en hel gavebod, med frit valg på alle hylder Wink .  Man må regne med at lave lidt selv.
Det er ikke så svært, at konvertere når man har selve planen. Det tager bare oceaner af tid, hvis man skal konvertere til samtlige sporsystemer.
Selvfølgelig er det nemmere hvis man er fortrolig med Wintrack, eller et andet sporplanlægningsprogram. Men for mit vedkommende er det Wintrack der gælder, ikke at jeg tror det er bedre eller dårligere end mange andre, men nu var det Wintrack jeg kom i gang med og det har jeg ikke fortrudt. Ser man på version 10, er der utrolig mange hjælpeværktøjer. Det største problem er nok at mestre dem alle, selv om det kommer lidt efter lidt.

Hvilken version bruger du?
Hvor meget plads har du?
Bedømt ud fra den skematiske sporplan fra 1962, skal man bruge ca. 400 m2. Man kan selvfølgelig dreje nogele af sporene, så det kun er den ene vej, man skal bruge oceaner af plads.
Selv i en neddroslet udgave er det et monster, Helsingør er den rene barneleg i sammenligning. Man skal påregne at bygge mange sporskifter selv.

Prøv at se på denne skematiske sporplan fra 2006 over Aalborg.
Billede

Hvis du så vil have hele byen med, med div. industri, stationer og sidebaner, skal du bruge en sportshal. Men indrømmet den ser spændende ud.

Jeg lavede på et tidspunkt, hvor jeg havde meget plads, et oplæg til kbh stærkt neddroslet, hvor det kun var selve stationen der lignede lidt. den fylder alligevel 16 x 6,6 m

Billede

Hvis det skulle være en kopi, ville det fylde utroligt meget. Alene godsbanen, det er kun for store klubber med plads, at give sig i kast med projekter i de størrelser.
H087 (Henning) har lagt en oversigt over de sporplaner der er tilgængelige på http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=8 og i hvilke formater de pt er tilgængelige i.

Der er inspiration til mange forskellige stationer og baner. Man bestemmer jo selv hvordan ens egen modelbaneverden skal se ud, så det er tilladt at klippe og klistre.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helweg

Indlæg: 316

PB  Blog  Hjemmeside

hehe ok... nok lidt mere end jeg har plads til ..

Jeg husker bare at der var spor over hele byen, men ikke rigtig noget om hvor de løb hen .... hvilke formaer i Aalborg som havde direkt adgang til egne spor

selv den dag idag har jeg set sport i "Øst" havnen, men ikke noget om hvor dan sporene er kommet der til... 

så "bare" en plan tegning over sporene i Aalborg ... det kunne være rigtig dejligt at få en sådan Smile

en Wintrack var vist osse kun ønsketænkning (10.0 3D)

__________________

Hilsen

Kim Helweg Madsen

Spor0shoppen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Helweg skrev:

hehe ok... nok lidt mere end jeg har plads til ..

så "bare" en plan tegning over sporene i Aalborg ... det kunne være rigtig dejligt at få en sådan Smile

en Wintrack var vist osse kun ønsketænkning (10.0 3D)

Nu ved jeg ikke om man kan se tegningerne hos H087 uden at være medlem , men der ligger som sagt en skematisk plan over Aalborg Centrum, hvis du kan bruge en skematisk plan fra 2006 er Aalborg med på denne pdf over Nordjylland.

AttachmentStørrelse
nordjylland.pdf 46.96 kB
__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej alle

ang KMK forum -

det eneste det kræver for at åbne og downloade vedhæftede filer og pdf  samt lave indlæg - er at man registerer sig som bruger på KMK forum - ikke at man så derved skal bidrage med noget eller betale, - det er absolut tilladt at være "nyder" - men ingen vil da forhinder at man deltager med indlæg og spørgsmål

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helweg

Indlæg: 316

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Kurt og Henning 

Det som jeg har tænkt på ..og nu er det min nysgerighed som taler, er at jeg gerne vil se nogle kort over Aalborg fra gamle dage, hvor man kan se hvordan sporene løber igennem byen på krys og tværs, kan desværre kun selv huske hvor at det løb et ved siden af vores gamle tivoli.

Men der har været temmelig mange spor over det meste af byen, og det kunne være temmelig intresant at se hvor og hvordan de skar sig igennem byen.

Det som jeg kan se på Hennings gode kort over ranger / gods / privatbane kort er desværre kun det hvor udløbet er fra området og ind i byen (i vesntre hjørne) lige ind ved siden af tivoliet

__________________

Hilsen

Kim Helweg Madsen

Spor0shoppen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Kim

desværre er der ikke så meget over Aalborg, har endnu ikke set en komplet DSB sporplan af Aalborg i fx 1960. Mange gange har man ved DSB brugt en sporplan fra fx 1960, udvisket og indlagt nye spor på den - så.... men i bogen "jernbanen i Aalborg gennem 125 år" af Knud Erik Bendixen og Kurt Gudmundsen, Banebøger 1994 ISBN 87 88 632 50-4 er der på side 46-47 et kort fra 1906,af havne og havnebanen  og før sporene til spritfabrikkerne og mod Rørdal bliver lagt. På side 56-57 er der en sporplan af Aalborg station anno 1904. På side 88 er der et bykort anno 1913 med havnebanen forenkelt indtegnet. Dernæst er der et hav af oplysninger samt en perlerække af foto i den. Så prøv at finde den - ved ikke om den er udsolgt - eller lån den på biblioteket - For Aalborg interesserede er den et "must" hav´.

mvh

henning h087

 

Ps- har lidt skematisk af Aalborg samt nogle af de ovennævnte sporplaner - skal finde frem og få scannet - samt at der skulle være noget DSB sporplan af personbanegården med maskindepotet på vej omkring tiden 1960 - men som skrevet - næsten intet om havnebanen i nyere tid - men prøver at gå på jagt i gemmerne ( der er vel 4-500 sporplaner - store som små - fra hele landet der skal scannes - og det tager desværre lidt tid - da de er noget store i det ) + så alle de løse, der er kopieret igennem de sidste 40 - 50 år, her er der skematiske, signal-og sikrings tegninger, nedtegnet sporplaner mfl. 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helweg

Indlæg: 316

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Henning 

det lyder som et kæmpe arbejde, at kom igennem den stak Smile  

Tak for oplysningerne ... den bog skal jeg ha fat i ... glæder mig allerede

__________________

Hilsen

Kim Helweg Madsen

Spor0shoppen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

lidt tid har det tage - så undskyld herfor - men som "ældre" er man blevet lidt mere sart over for feber og forkøelse ( pylderrøvet vil nogle og jeg selv sige )

men Hans Kurt har været myrefligtig og lavet en stor del sportegninger og her også opdatere : så de kommer her i en lind strøm

og mange tak for de store arbejde Hans

og mere om sporplaner kan ses her

http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=8

samt om strækninger her

http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=10

men nu Hans Kurts arbejde

først Brande 1955

Billede 

og her trukket i bredden

Billede

og her Helsingør 1957/60 - havde glemt den - eller rettere den "smuttede" - er så lagt ind lidt senere

Billede

Billede

og her Helsingør 1914

Billede

Billede

og Helsingør 1899

Billede

Billede

og så kommer der en Frederikssund 1922-29

første en oversigtsporplan og derefter udsnit

Billede

Billede

Billede

Billede

og håber så at det giver lidt ide til de forskellige brugere

Og så Hans Kurt, Hvad med en Gedser og Glyngøre

andre brugere er også velkomne med forslag til stationer - så kigger jeg efter om jeg har dem i arkivet - og prøver at "lokker" Hans Kurt med på "spøgen"

mvh

henning h087

ps - er ved at finde noget Aalborg frem

og man kunne jo også finde en "Mammut" - som Aarhus

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

så her en mindre købstadsstation

den ligger på en halv ø et sted i Danmark :bigsmile:;)

Billede

og for dem der kan lide sporkrydsninger og har aktier i en sporfabrik så denne - det bare guf - vi i KMK skal have en sådan på anlægget på den station der skal hedde Aarhus, men ligger lidt ude i fremtiden

Billede 

og her lidt trukket

Billede

link til Tiff og pdf

http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=622

 

mvh

h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

h087 skrev:

Hej

så her en mindre købstadsstation

den ligger på en halv ø et sted i Danmark :bigsmile:;)

Billede

og for dem der kan lide sporkrydsninger og har aktier i en sporfabrik så denne - det bare guf - vi i KMK skal have en sådan på anlægget på den station der skal hedde Aarhus, men ligger lidt ude i fremtiden.

Denne mindre købstad, er lidt speciel.
425 stk. sporskifter
1 stk. dobb. kryds

Skinnelængde i H0 er beskedne 1105 m

Ved gennemsnitspriser fundet på nettet marts 2012 vil det koste,(hvis man har plads) 193.443,00 Dkr i skinner og sporskifter u/drev.
Med Märklin K-drev og sæt til skjult montage sniger prisen sig lige op på 280.551,00 Dkr.

Når dertil skal lægges isenkram til styring, signaler, ledninger, boostere, tilbagemeldingssystemer , materialer til rammen og skinneunderlag, er det vist ikke noget man lige begynder på en dag, hvor man ikke ved hvad man skal foretage sig, og har et lokale på 381m * 189 m man ikke bruger til noget. Ja man kan selvfølgelig godt begynde, men der går jo nok lidt tid, alene med at banke rammen sammen.

Når jeg har fået lagt højder ind m.m., vil jeg lægge nogle billeder ud.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.805

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Hans Kurt.

bqg skrev:
Ved gennemsnitspriser fundet på nettet marts 2012 vil det koste,(hvis man har plads) 193.443,00 Dkr i skinner og sporskifter u/drev.

Det kan vist godt gøres lidt billigere, hvis man f.eks. bruger Peco code 75 i stedet: En længde fleksskinne på 3 fod (ca. 90 cm) koster 40,- kr. hos min normale pusher, mens et sporskifte ligger lidt over 150,- kr. Det er helt uden rabatter, men jeg vil tro, at man vil kunne opnå en særdeles mærkbar mængderabat, hvis man køber ind i så store mængder - og ellers kan man købe det i England, hvor det jo er markant billigere.

Så lad os sige 30,- kr. pr. meter skinne - det er noget med rundt regnet 33.000 for de 1.105 m, og så 425 skifter á 120,- kr. - det bliver rundt regnet 51.000. Alt i alt 84.000 plus det løse - og så kunne det nok endda fortsat forhandles ned i 80.000. Det er mange penge, men sammenlignet med, hvad vi ellers bruger af penge på en stor bane er det vel i virkeligheden ikke så galt?

Jeg tror, huslejen til den store hal bliver et væsenligt større problem. Trist nok, det har altid været min drøm at bygge Århus H i 1:87...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Lars Skjærlund skrev:

Da' Hans Kurt.

bqg skrev:
Ved gennemsnitspriser fundet på nettet marts 2012 vil det koste,(hvis man har plads) 193.443,00 Dkr i skinner og sporskifter u/drev.

Det kan vist godt gøres lidt billigere, hvis man f.eks. bruger Peco code 75 i stedet: En længde fleksskinne på 3 fod (ca. 90 cm) koster 40,- kr. hos min normale pusher, mens et sporskifte ligger lidt over 150,- kr. Det er helt uden rabatter, men jeg vil tro, at man vil kunne opnå en særdeles mærkbar mængderabat, hvis man køber ind i så store mængder - og ellers kan man købe det i England, hvor det jo er markant billigere.

Så lad os sige 30,- kr. pr. meter skinne - det er noget med rundt regnet 33.000 for de 1.105 m, og så 425 skifter á 120,- kr. - det bliver rundt regnet 51.000. Alt i alt 84.000 plus det løse - og så kunne det nok endda fortsat forhandles ned i 80.000. Det er mange penge, men sammenlignet med, hvad vi ellers bruger af penge på en stor bane er det vel i virkeligheden ikke så galt?

Jeg tror, huslejen til den store hal bliver et væsenligt større problem. Trist nok, det har altid været min drøm at bygge Århus H i 1:87...

Ja det kan gøres billigere, men code 75 er vel ikke det mest anbefalede til Märklin, det er i K-skinner. Selvfølgelig var det nok til at overtale en forhandler til nogle store rabatter, hvis man kom og lagde den slags ordrer.
Jeg er bange for at S88 ikke rigtig egner sig til tilbagemeldinger i den størrelse der er brug for her.
En heftig PC var nok heller ikke af vejen, der bliver lidt at holde styr på.

Jeg er bange for, at selv om man ser bort fra huslejen, så bliver det digitale isenkram væsentligt dyrere end skinnerne.


__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.805

PB  Blog  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:
En anden ting omkring Brabrand: Ifølge en gammel artikel i Signalposten - kan ikke huske nummeret, men det handler om Århus' 2. banegård - skulle der have været en drejeskive i Brabrand i 20erne - kan du hjælpe med at opklare det?

Jeg har været i gang med at læse "Motormateriel 1: Jernbanemotormateriellet fra Triangel", og her dukkede et interessant afsnit op midt i det hele:

DSB var nu begyndt at overveje motorvognsdrift, og for at indhøste erfaringer, besluttede man sig til at leje Triangels nye forsøgsvogn for tre måneder. Prøvekørslerne foregik januar - marts 1923 på strækningen Århus - Brabrand, og fra den 24. januar samme år indgik vognen i fast køreplan med 11 daglige dobbeltture. Denne »bybanekørsel« blev uhyre populær, så populær, at man til tider måtte erstatte motortoget med et lille damptog, og en lokal busrute blev udkonkurreret. Vognen havde imidlertid den ulempe, at den skulle vendes, så der blev midlertidigt anbragt en vogndrejeskive i Brabrand. Da prøvekørslerne på statsbanerne var afsluttet med det resultat, at vognen ansås for pålidelig, men ligesom den første for lille, solgtes den til Århus - Hammel - Thorsø Jernbane. Efterhånden blev den ikke meget anvendt, og Hammelbanen forsøgte forgæves at sælge den. Det var en overgang på tale at ombygge den til meterspor og benytte den på Åbenrå Amts Jernbaner, men det blev opgivet, hvorpå vognen i en periode var udlejet til Køge - Ringsted Banen, inden den i 1933 blev udrangeret.

Motormateriel 1: Jernbanemotormateriellet fra Triangel - side 20. 

Så er det mysterium vist opklaret. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

En station som jeg godt kunne tænke mig at se en sporplan af, er Nykøbing Falster efter den store ombygning i starten af 60'erne. Denne bliver dog meget lang, en opmåling på kort fra indkørsels-signal i nord til indkørsels-signal i syd, viser at bare selve Nykøbing Falster bliver ca. 30,5 meter i ho. Skal vi så også have broen og Nykøbing F. Vest (forgrenings-stationen på Lolland umiddelbart efter broens landfæste) og ud til dennes indkørsels-signal, når vi op på lige knap 54 meter. Men okay, dette er en direkte omregning fra virkeligheden, og her bruger man formentlig sporskifter helt nede på under 5 grader, så hvis man ellers er villig til at "nøjes" med 7, 9 eller 10 graders (evt. 15 grader) sporskifter, kunne man nok skære nogle meter af. Desuden findes der jo på stationen et spor på omkring 800 - 850 meter, beregnet på at lade de store internationale godstog vente på overhaling; og de færreste har vel plads til så lange godstog (for så slet ikke at tale om et ho-lokomotiv kan trække et sådant godstog som i ho vil være 9 - 10 meter langt), så her kan man også spare nogle meter, afpas sporet til hvor lange godstog man kører med.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at min helt store drøm er et anlæg hvor Nykøbing F. er inkluderet. Helt specifikt drømmer jeg om at lave Lollandsbanen som en punkt-til-punkt-bane, hvor det ene endepunkt er Nykøbing, som i nord og syd er forbundet til "underjordiske" opstillingsbanegårde med vendesløjfer. Selve Lollandsbanen er i virkeligheden ca. 60 km lang, i ho tæt på 700 meter, men her kunne man jo nok lave nogle komprimisser. På længere sigt kunne jeg godt tænke mig at erhverve et nedlagt landbrug, bortforpagte hovedparten af jorden, og så anvende lade- og staldbygninger til et par store hobby-rum. Men eftersom at sådan en ejendom hurtigt kommer til at koste over den første million kroner, selv hernede i udkantsdanmark (Lolland), så må det komme en gang i fremtiden. 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej lars og mr data

tak til Lars for oplysningen om drejeskiven, har selv bogen - men havde glemt alt om det, så undskyld - vil så prøve at finde en sporplan med drejeskive på (rigsarkivet!!?? måske)

og til Nyk F i tresserne.

ja den er stor

men her noget forløbigt jpeg af sporplan og af sikrings og sporplan Nykøbing F efter ombygning ( har den også før ombygning)

Billede

og her trukket

Billede

og her signal og sporplan skematisk

Billede

bliver lagt i jpeg og pdf på rundremisen - når den er omgjort

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Tak, de er godt fundet. Jeg har set de sporplaner før, vistnok i jernbanehistorisk årbog for 2012. Og ja, den er stor, i følge TIB er der fra I-signal i nord til U-signal i syd (og her er der kun tale om selve stationen som du viser) 2,6 km, omregnet til ho lige knap 30 meter.

En anden af de store, dog i en anden landsdel, er Padborg. Tager vi udgangspunkt i TIB, så er den ca. 2,2 km lang, i ho lige knap 25,3 meter. Jeg ved dog, at modeljernbaneklubben i Kolding har en model af Padborg bygget på moduler, og denne skulle være 10 meter lang. Så her har man vist skåret lidt i længden, men ikke desto mindre er 10 meter altså også en pænt stor station; jeg er tilbøjelig til at sige at med den størrelse stationer kan den næsten udgøre et anlæg i sig selv (i hvert for private/enkeltpersoner

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

næ - det er originaltegninger fra DSBs sporplans, sikrings kontor i sin tid, fylder for sporplanen 41000 pixel i længden, 35 MB - derfor problem med at nedsætte dem

har af Nyk F: 1941-48 sporplan, udsnit ved perronerne 1950 sporplan og så 1962 - 68 planen

af Padborg har jeg vist kun 1929 og 1930 + udsnit ved remise. og sporplanen fylder ca 40000 x 9600 pixet 34 MB når den er scannet - nok til at fryse PCen - og tage en H........ lang tid med at omgøre

men det skal nok komme - trænger nok til en større og hurtigere PC - men der er jo også noget tog mm der skal anskaffes men....... :)

pt har jeg registreret 689 sporplaner - og er ikke kommet igennem kasserne/mapperne endnu - men kommer tid - så .....

samlet/anskaffet sporplaner siden 1969 og fik engang ved et "uheld" direkte omstillingskontakt via generaldirktoratet med afdelingerne - ja det var dengang - og så rullede.........- dernæst har mange overleveret/arvet planer mm - så det er blevet til nogle stykker igennem tiderne - har altid været facineret af sporplaner og rullende materiel - så også mange af dem er anskaffet - og har vel tegnet omkring 800 tegninger af rullende materiel - så der er noget at lave ud i fremtiden med at scanne og lægge på forummet. og så er der lige alt det løse indimellem.

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

john.westi

Indlæg: 23

PB

Hej Henning

Herligt at du gider dele planerne med os. Tak for det!

Kan jeg lokke dig til at lægge sporplaner (og eventuelle skematiske planer) ud for Holbæk, Tølløse og Roskilde som de så ud ca. 1963 (ihvertfald før ombygningen i Holbæk og det nye posthus + fjernstyring i Roskilde)?

Ligger du også inde med planer for OHJ ?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

her er så Roskilde

Billede

Billede

her på dette arkivforum 

www.rundremisen.dk

ligger de andre du nævner (Holbæk skematisk før og efter ombygning samt DSB sporplansudsnit efter omb + Tølløse) + mange flere i jpeg og pdf til at downloade

er ved at opbygge et arkivforum, hvor sporplaner, bygninger, materieltegn, tjenestekøreplaner, togplaner mm kommer til at ligge - pt er der vel ca 100 sporplaner, hvor flere kommer på efterhånden som de bliver scannet mm.

det betinger dog at for at åbne, skrive, downloade, se vedhæftninger at man tilmelder og registrerer sig som bruger på arkivforummet

(smartest såfremt at man bruger sit brugernavn fra andre forums man bevæger sig på - så er det lettere at genkende og vide hvem man "snakker" med :)

 

ang OHJ sporplaner - det er kun skematiske og ikke ret mange af privatbanerne jeg har - og mange gange er det de samme som du også kan se i bøgerne om diverse privatbaner - men arbejder på sagen at kunne få fat på dem - men vi får se - men af DSB planer har jeg pt registreret ca 700 - men har flere i gemmerne.

men du kunne også prøve at gå ind på denne fremragende side

http://www.evp.dk/

hvor EVP har en masse om privatbaner og meget andet.

og så har sporskiftet en wiki hvor der også ligger sporplanerpå

http://www.sporskiftet.dk/wiki/danske-spor-og-stationer-sporplaner-og-link

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

h087 skrev:

Hej lars og mr data

tak til Lars for oplysningen om drejeskiven, har selv bogen - men havde glemt alt om det, så undskyld - vil så prøve at finde en sporplan med drejeskive på (rigsarkivet!!?? måske)

og til Nyk F i tresserne.

ja den er stor

men her noget forløbigt jpeg af sporplan og af sikrings og sporplan Nykøbing F efter ombygning ( har den også før ombygning)

Billede

og her trukket

Billede

og her signal og sporplan skematisk

Billede

bliver lagt i jpeg og pdf på rundremisen - når den er omgjort

 

mvh

henning h087

Så husk i givet fald at få drejeskive og remisen med. Drejenskive er en 20 meters model og ligger i følge både google maps' og kraks luftfotos så tæt på spor 7 (det nærmest spor ved siden af) som fritrumsprofilet tillader; det ser ud til at der er 2 måske 3 meter fra kanten af drejeskivegraven til nærmeste spor. Selve placering er et stykke mod syd i forhold til perron-tunnelen, omkring 66 mter midt på perronens opgang fra tunnelen til centrum af drejeskiven. Remisen har i dag, blot en enkelt plads plus et enkelt ekstra spor hvor der enten holder en vogn eller er placeret et skur; jeg hælder umiddelbart mest til førstnævntem da det hvide tag der ses ikke er meget bredere end sporet.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.