Picture

Helweg

Indlæg: 316

PB  Blog  Hjemmeside

Veje

Hejsa

Jeg skal til og ha anlagt endtil flere byer... en stor, en mellen, og en lille flække af en landsby (1950-1969 ca.)

så var det at jeg kom til at tænke på, hvor bred skal en vej være, hvad skal (kan) den laves af.... bare almindelig mørk grå maling...... ???? hvad med i mindrer byer 

__________________

Hilsen

Kim Helweg Madsen

Spor0shoppen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.126

PB

Hej Kim

 

Der er måske inspiration at hente hos Big Al Mayo:

Step 1 of 3 HOW TO PAVE the road system on the train layout 

Step 2 of 3 HOW TO PAVE your roads FULL VERSION by AL Mayo

STEP 3 of 3 HOW TO PAVE ROADS on the layout by Big Al Mayo 

HOW TO PAVE ROADS OVER TRACK to make Engine facility by Al Mayo

Som du kan se i starten af del 1, så er den farvemæssige "efterbehandling" om muligt det allervigtigste, frem for hvad man laver vejen af. Dvs. at der f.eks. ligger streger af gummi, der hvor bilerne kører mest, at der er reparationer hist og her, og strækninger med en anden farve, fordi asfalten er nyere eller ældre end de andre strækninger, etc.

Og husk også at ridse nogle revner i vejen, f.eks. med en spids syl, og hælde mørk maling i revnerne - og i revnerne i kanten af vejen vokser der måske ukrudt. Og som tiderne er idag (og sikkert også dengang), så er der måske også huller i asfalten hist og her - nogle gange huller i slidlaget, så bærelaget blottes, og i grelle tilfælde er der også hul helt ned til grus- og skærvelaget (vejkassen) under bærelaget.

Dæksler er også uundværlige. Her kan man - hvis man er lidt ferm til exlibris - fremstille et gummistempel, som man bruger til at stemple dæksler ned i gipsen med, inden den når at tørre helt (men heller ikke er alt for våd) - husk at skylle stemplet i vand mellem hver "stempling". På den måde kan du lave forskellige typer brønddæksler og også regnvandsdæksler.

Kort sagt, kig på virkeligheden for at få inspiration - og i dit tilfælde billeder fra perioden.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.920

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kan kun give Carsten ret: Farven er det i særklasse vigtigste. Veje er bestemt ikke ensfarvede - de har et utal af nuancer, og det kommer først til at se godt ud, når man nærmer sig et realistisk farvevalg. Når man tænker på, hvor stor energi mange modelbanefolk bruger på at patinere deres spor på en realistisk måde, undrer det mig ofte, hvor lidt krudt de samme mennesker bruger på vejene ved siden af.

Big Al Mayo bruger en del stumper fra Woodland Scenics. De kan f.eks. anskaffes gennem et Learning Kit, som Woodland laver en del af. De er svære at få i Danmark, men jeg har købt en stor stak i England, hvor de er nemme at få - man får virkeligt meget valuta for pengene i de kits. Min søn har fået de fleste af dem, han bruger dem til at lave Warhammer landskaber, og han elsker det!

Faderen ser så den fordel, at han bliver god til det, og derfor kan hjælpe med at lave landskab på farmands anlæg også. Smile

Woodland har også lavet en fin, lille video om veje:

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Hej Kim

Tidligere kunne man se målene på forskellige vejtyber på vejdirektoratets hjemmeside. Siden er ændret, men du kan nok finde det et eller andet sted på deres side.

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Håber dette kan bruges.

http://modelbane-piger.dk/husbyggeren/CDrom/gader/vejmaal00.htm

Du vil sikkert opdage at veje bliver meget brede, hvis man overholder målestoksforholdet. Det er en god ide at se på de små billeder, de kan inspirere til hvordan man laver nogle smaldere veje på sit anlæg.

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.920

PB  Blog  Hjemmeside

Vi skal vel også have med, at en vej ikke bare er en vej: En vej kan være mange ting - en markvej, en grusvej, en brostensbelagt vej, en betonvej, en asfalteret vej - og den kan have mange størrelser - en stikvej, en sidevej, et stræde,  en landevej, en hovedvej, en motorvej, en...

Vejens natur og udseende handler også meget om dens historie: Er det en gammel by, vil der typisk være krogede og smalle veje, det har typisk været en chaussé (dvs. en brostensbelagt vej), hvor der senere kan være lagt asfalt ovenpå - som så måske igen er slidt af visse steder - er byen nyere, er vejene bredere og mere lige fra starten, de er enten grusveje eller asfalterede - du er nødt til at sætte vejens stand i forhold til de huse, der ligger ved siden af vejen.

I tyverne og trediverne anlagde man en del betonveje, men det gik man hurtigt væk fra igen, da de viste sig at holde alt for dårligt. Jeg husker f.eks. at Silkeborgvej fra Brabrand ind til Århus var en sådan betonvej i min barndom i tresserne - det bumpede herligt, når vi kørte fra plade til plade - men på et tidspunkt i halvfjerserne blev den asfalteret som de fleste andre betonveje. Lyngbyvej - i dag starten på Helsingørmotorvejen - har også engang været en betonvej.

Du skal derfor tænke på, hvornår din vej er anlagt, hvordan den er blevet vedligeholdt - og hvilken tid, den nu befinder sig i. Hovedgaden i Brabrand var brostensbelagt i tresserne, den blev siden asfalteret - men brostenene ligger mig bekendt stadig under asfalten.

I modsætning til mange andre lande var Danmark (mig bekendt) tidligt ude med asfaltering: Jeg spurgte engang min far om, hvordan vejbelægningen havde været i hans barndom på hans hjemegn: Vi taler her om Midtjylland syd for Silkeborg - dvs. Præriebanens opland (og HBS). Grus- og asfaltveje var svaret - min far var fast i mælet om, at alle vigtigere veje blev asfalteret allerede i trediverne som beskæftigelsesprojekt under krisen. Han plejede at vide, hvad han talte om.

Veje er på mange måder lige så spændende som jernbaner - jeg kan på det varmeste anbefale denne meget spændende bog:

Steffen Elmer Jørgensen: Fra chaussé til motorvej

Den er endda på tilbud i øjeblikket. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.394

PB

På landevejen fra Ilskov mod Sunds er stadigvæk "tyskervej" under asfalten, så bumpene er der stadigvæk .......

Det var en fin video - den sidste - med afskrabning o.s.v.

Er der også kendskab til en med anvisningerer / ideer med fortov ???

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.920

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Steff.

bygger01 skrev:
På landevejen fra Ilskov mod Sunds er stadigvæk "tyskervej" under asfalten, så bumpene er der stadigvæk .......

Jeg er sikker på, tyskervejen også ligger under asfalten på Silkeborgvej den dag i dag - men der er kommet så tykt et lag asfalt på, at man ikke mærker bumpene mere. Ærgerligt for os, der godt kunne lide dem...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helweg

Indlæg: 316

PB  Blog  Hjemmeside

Den gamle Lufthavnsvej i Aalborg er stadig en gamle tysker vej.... og den bumler bare der ud af.  (vejen kan ses ved en søgning på https://maps.google.dk/ og søg på "Lufthavnsvej, Nørresundby, Nordjylland, Danmark" ..zoom helt ind, så kan du se den

For nogle få år siden fjernede med den som lå i midten af Aalborg, en strækning på godt 1.5 km fra banegaaren til sjælandsgade... 

__________________

Hilsen

Kim Helweg Madsen

Spor0shoppen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.126

PB

Der er også lidt gode råd at hente i denne tråd her på sporskiftet.dk.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.394

PB

Mine fortov'er

Mon de kunne laves på følgende måde og undgå at købe sig fattig i plastik stumper

  • "Asfalt" nedlægges mellem 2 paralelle pinde og overskydende materiale trækkes af / var det mon ren gips der blev brugt eller der mere i ?
  • Placer tilsvarende pinde ( tykkelse 1 mm ) på den indvendige side af vejsiderne og så lave tilsvarende aftrækning til kantsten & fliser i et højere niveau
  • Streg med spids genstand fliser og kantsten
  • Også maling og patinering

Eller kan fortov og kantsten ikke laves i metermål  ??

 

 

 

 

tiden

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.126

PB

Mht. til fortove, så se evt. denne tråd eller denne tråd.

Personligt vil jeg lave fortov på min (forhåbentlig snart) kommende model af Frederikshavn Gl. Station på samme måde som fortovet foran hr. Trafikassisten G. L. A. Suhr's hus hos Sdr. Park Modeljernbaneklub - og udelukkende af plastic.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 568

PB  Hjemmeside

Et billigt initiativ kan være at anvende vådslibnings-papir (fås i 10 cm bredde i med x antal meter pr ruller) i kornstørrelse 600 og op til 2000 alt afhængig af hvor grov/fin din vejbane skal se ud.

Farven på vådslibnings-papir er som regel sort/mørkegrå og det ser faktisk rent fornuftig ud.

Til at lave vejstriber med kan man med fordel lave en "skabelon" af de tynde plastik-plader 30 x 60 (1 mm tyk) som anvendes som skærebrædt i et køkken, hvor man f.eks skærer den op i 3 stykker på den lange side

og herefter med en hobbykniv skærer aflange firkantede huller ud i plastik-pladen, som passer overens med den "størrelse" man nu vil have at "vejstriberne" skal være til sine veje.

Skal vejbanen være smallere fjernes et x antal centimeter i bredden indtil den ønskede bredde opnås.

Skabelonen lægges på vådslibnings-papiret og farven påføres.

Endvidere er det relativ nem bagefter at rengøre skabelonen bagefter.

Til at lave sving med, kan man også få vådslibnings-papir i ark i forskellige størrelser, hvor man kan skære den ønskede vejbuening ud (antal grader) i forskellige bredder med en hobbykniv.

Ligeledes kan man også her lave skabeloner i de tynde plastik-plader således at man opnår forskellige bøjninger til sine vejbaner.

Kan også anvendes i forbindelse med køretråd til Faller Car biler, hvor du først udskærer en rille i din plade og lægger køretråd ned og derefter monterer din "hjemmelavede" vejbane ovenpå.

Hvis du påtænker dig at bruge ideen, kunne det eventuelt være rart med et par "billeder" her på forummet af dit opnåede resultat, så andre også kan se mulighederne i dette.

__________________

Frank F.

Marklinisterne.dk

CS3+ SW 2.4.0 • CS2 60215 SW 4.3.0 • MS2 60653/57 SW 3.148 • PC-Software 4.2.1 • Rail Control
MDT V3.5.0 • HW : 60971 • 60970 • 60801
Marklin H0 C • M7286 (LDT TT-DEC) • M7294 Skydebro (M84) • M 76500/76510/7051
ESU LokProgrammer 5.2.2 / Teststande & Ext
Marklin/ESU/LDT/Viessmann - DK Vejledninger
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.