Det nemmeste er at bruge skinnestumper fra rodekassen, men de er lidt assymetriske, så skal det være bedre end det, så kig på strips fra evergreen http://www.evergreenscalemodels.com/Shapes.htm - de har alverdens profiler og forhandles af mange forhandlere i DK
Det nemmeste er at bruge skinnestumper fra rodekassen, men de er lid assymetriske [...]
Jooh - men er det ikke det mest korrekte? Jernbanerne har jo netop ofte benyttet gamle skinner til formål som disse, da de normalt har været lige ved hånden.
Jeg ville ihvertfald bruger skinnestumper. Har man ikke noget liggende, kan man købe en længde Peco spor hos en forhandler, det koster 30-40 kr., og trække svellerne af.
Helt sikkert - men umiddelbart virker profilen på et alm. modelskinne (især foden af skinnen) lidt kraftigere end dem man har brugt ude i virkeligheden
Det har du ret i - derfor ville jeg også købe en længde Peco code 75 til formålet (det er under alle omstændigheder det, jeg har liggende i rodekassen) - der er foden ikke nær så dominerende.
Hvis det er i forbindelse med en havnekran, vil jeg mene at profiler og "vægge" er kraftiger end en skinne profil.
Det tror jeg, du har ret i - jeg var nok kommet til at kigge for meget på billedet.
Jeg kan anbefale, at man ser videon Skive Gasværk nedbrydes, der godt nok ender med en sørgelig nedbrydning, men langt det meste af videoen handler om gasværket før det blev nedbrudt. Her kan man bl.a. se nogle af krananlæggene og opbygningen af træpalisaderne i kulgården hos Skive Kulkompagni. En herlig video!
Mener at alle mulige smaa-profiler kan koebes i metermaal i mange hobbeforretninger. De bruges jo ogsaa til flye- og skibs-bygning. Baade i messing of polystyren versioner. Alle mulige O, L, H og I profiler.
__________________
Venlig hilsen Henrik Hoexbroe TOG -i lange baner!
0 kan lide
Skrevet af Rep Neslein Torsdag d. 19/5/2016 - 9:55
Jeg har aldrig set andet en gamle skinne og sveller anvendt til kulgårde i Danmark (bortset fra beton på meget store anlæg.)
Svellerne er son regel boltet fast til skinnefoden,som vender udaf, men kan også være sat løst mellem 2 skinner, men det er forholdsvis sjældent
I Tyskland har jeg derimod stort set aldrig set skinner anvendt til dette formål ved normalspor. Der har man anvendt kraftigt H-jern
På resterne af maskindepotet på Bhf Anhalt i Berlin, det nuværende tekniske museum, er der anvendt meget kraftigt H jern, men her sidder svellerne udvendig med nogle kraftige stålbøjler, så der kan fjenes sveller udefra efter behov.
Det er ret genialt, når man skal til beholdningen, der ligger op af væggen. Så kan tømmeret fjernes og kullet er let at skovle væk. Det er helt umuligt ved den danske konstruktion. Der skal alt graves
I Danmark har jeg som oftest set H-jern anvendt med skillevægge i forbindelse med kul og grus og sten på pladser med kran på havne, hvis ikke der er er brugt beton.
Jeg har valgt den lette løsning ... at købe Faller 120254 Kohlenbansen. Indtil videre har jeg købt tre og de er faktisk ret gode. Svellevæggene varierer i antal, der er sat sammen, så man kan rent faktisk kan fjerne en enkelt svelle eller flere i nogle af fagene. De er patinerede fra start.
Det lyder som et godt forslag. Men når man ser foto bliver jeg lidt i tvivl om hvor meget man får for 22 euro sammenholdt med at du skriver du har købt 3 sæt.
Det som er vist på pakken passer faktisk fint til mit behov.
Hvert sæt passer også til mine behov ... et sæt er brugt til mit kullager. Et sæt skal være kulgård på min lille udgave af Glyngøre og et sæt skal bruges til at lave læhegn på molen i Glyngøre. Det var (og er) også lavet på samme måde.
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
nktog
Indlæg: 119
Det nemmeste er at bruge skinnestumper fra rodekassen, men de er lidt assymetriske, så skal det være bedre end det, så kig på strips fra evergreen http://www.evergreenscalemodels.com/Shapes.htm - de har alverdens profiler og forhandles af mange forhandlere i DK
mvh
Niels Kristiansen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Jooh - men er det ikke det mest korrekte? Jernbanerne har jo netop ofte benyttet gamle skinner til formål som disse, da de normalt har været lige ved hånden.
Jeg ville ihvertfald bruger skinnestumper. Har man ikke noget liggende, kan man købe en længde Peco spor hos en forhandler, det koster 30-40 kr., og trække svellerne af.
MVH
Lars
nktog
Indlæg: 119
Helt sikkert - men umiddelbart virker profilen på et alm. modelskinne (især foden af skinnen) lidt kraftigere end dem man har brugt ude i virkeligheden - se f.eks. dette billede fra Lunderskov: http://1.bp.blogspot.com/-u-M_EdT3QHQ/U7BwsVMXLiI/AAAAAAAAhwk/_Mr2HOhiI7... (Fra denne side: http://styckler.blogspot.dk/2014/07/indtryk-fra-lunderskov-esbjerg-genne... )
mvh
Niels
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Niels.
Det har du ret i - derfor ville jeg også købe en længde Peco code 75 til formålet (det er under alle omstændigheder det, jeg har liggende i rodekassen) - der er foden ikke nær så dominerende.
MVH
Lars
Ole Vedel
Indlæg: 1.172
Hvis det er i forbindelse med en havnekran, vil jeg mene at profiler og "vægge" er kraftiger end en skinne profil.
Mvh. Ole Vedel
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Ole.
Det tror jeg, du har ret i - jeg var nok kommet til at kigge for meget på billedet.
Jeg kan anbefale, at man ser videon Skive Gasværk nedbrydes, der godt nok ender med en sørgelig nedbrydning, men langt det meste af videoen handler om gasværket før det blev nedbrudt. Her kan man bl.a. se nogle af krananlæggene og opbygningen af træpalisaderne i kulgården hos Skive Kulkompagni. En herlig video!
MVH
Lars
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Mener at alle mulige smaa-profiler kan koebes i metermaal i mange hobbeforretninger. De bruges jo ogsaa til flye- og skibs-bygning.
Baade i messing of polystyren versioner. Alle mulige O, L, H og I profiler.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Jeg går ud fra at det er et dansk anlæg?
Jeg har aldrig set andet en gamle skinne og sveller anvendt til kulgårde i Danmark (bortset fra beton på meget store anlæg.)
Svellerne er son regel boltet fast til skinnefoden,som vender udaf, men kan også være sat løst mellem 2 skinner, men det er forholdsvis sjældent
I Tyskland har jeg derimod stort set aldrig set skinner anvendt til dette formål ved normalspor. Der har man anvendt kraftigt H-jern
På resterne af maskindepotet på Bhf Anhalt i Berlin, det nuværende tekniske museum, er der anvendt meget kraftigt H jern, men her sidder svellerne udvendig med nogle kraftige stålbøjler, så der kan fjenes sveller udefra efter behov.
Det er ret genialt, når man skal til beholdningen, der ligger op af væggen. Så kan tømmeret fjernes og kullet er let at skovle væk. Det er helt umuligt ved den danske konstruktion. Der skal alt graves
I Danmark har jeg som oftest set H-jern anvendt med skillevægge i forbindelse med kul og grus og sten på pladser med kran på havne, hvis ikke der er er brugt beton.
Bh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg har valgt den lette løsning ... at købe Faller 120254 Kohlenbansen. Indtil videre har jeg købt tre og de er faktisk ret gode. Svellevæggene varierer i antal, der er sat sammen, så man kan rent faktisk kan fjerne en enkelt svelle eller flere i nogle af fagene. De er patinerede fra start.
Mvh. Per
http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/ag...
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
ventrikel
Næstved
Indlæg: 156
Hej Per
Det lyder som et godt forslag. Men når man ser foto bliver jeg lidt i tvivl om hvor meget man får for 22 euro sammenholdt med at du skriver du har købt 3 sæt.
Det som er vist på pakken passer faktisk fint til mit behov.
Torben
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvert sæt passer også til mine behov ... et sæt er brugt til mit kullager. Et sæt skal være kulgård på min lille udgave af Glyngøre og et sæt skal bruges til at lave læhegn på molen i Glyngøre. Det var (og er) også lavet på samme måde.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
ventrikel
Næstved
Indlæg: 156
Hej Per
Det ser fint ud. Ja det bliver løsningen for mig.
tak for info.
Torben
ventrikel
Næstved
Indlæg: 156
Hej Per
Så fik jeg et kulanlæg hjem fra Faller. Tak for dit link. Anlægget er bygget færdigt og placeret på banen.
Torben
Torben
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Torben
FDB = Forenede Danske Bryghuse
:bigsmile: 
Det ser godt ud.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
ventrikel
Næstved
Indlæg: 156
Hej Per
yep. Så kan man ne,lig tillade sig at betjene både Albani, Carlsberg og Tuborg fra de bagved liggende 3 rangerspor og det ene læssespor.
mvh Torben
Torben