Hej
Nu nærmer sig tiden til at havnekranen fra Mariager er ved at være færdig. Så er det klart at der skal postes lidt billeder, Kranen har fået lidt ekstraudstyr i forhold til den oprindelige model fra Model-byg.
Her er der monteret en lampe, 2 kabler til grabben og nyt ophæng på selve grabben, bekyttelse af hjul på toppen af kranen, gelænder til stigen til kranarmens top, (jeg mangler desværre en stige),
For at placere grabben som i Mariager, måtte jeg åbne den en del mere en det er meningen fra producenten. Her er der monteret ekstra stænger (kæder) og en wire, der går over styrehuset via en blok helt til det bagerste hus.
Her går kablerne ind til maskinen. Under åbningerne er der monteret kabelruller og boret et ekstra hul til grabbekablet.
Under styrehusvinduerne (foran) er der monteret skråstativer. Metalstængerne foran går desværre ikke helt ned til bundpladen.
Fra styrehuset går der 5 stænger bagud. Den første i billedet lidt tykkere, end de andre fire. De bliver aktiveret via håndtag i styrehuset. Jeg havde desværre kun plads til 4, da den femte går forbi den første kasse og derefter går ind i den sidste, som i originalen er lidt bredere. Men det skal jeg ikke hænge mig i. 4 stænger gør det også her I midten er der et paptag over kronakslen for at bekytte den mod vind og vejr
Strømkablerne kommer igennem et tykt rør og bliver fordelt på de tre løshængende kabler under kranen så den hele tiden kan hente strøm under kørslen.
Oversigt fra oven. Kranen skal bruges til foreningen Havnens Venner og skal på et eller andet tidspunkt indgå i en udstilling her i Mariager. Den kunne nu også pynte på min bane ;) Et rigtig dejligt byggesæt, som jeg kun kan anbefale. Den tager mere tid end de almindelige byggesæt, da man ofte skal tænke lidt forud, inden man limer delene sammen. Men en fornøjelse at have stående. Nu mangler jeg foreløbig bunden til kranen og en lang stige for at komme til kranarmetoppen. Den er lidt konisk, så jeg må lige tænke lidt videre.
Hilsen Reiner
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Flot arbejde, Reiner
Tak for delingen
Med venlig hilsen
Skott
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det ville være rart at vide, hvilke billeder, der forestiller modellen, og hvilke, der gengiver originalen (altså ikke Reiner!).
Bjarne
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Hej Reiner
Det ser sgu godt ud. Er kun en anelse misundelig
Men har et spørgsmål generelt. Hvordan kom kranføreren op i kranen i sin tid?
(der har vel været en ståltrappe ved et af benene)
Mvh
Kristian
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Hej Kristian
På et billede fra Andres Riis sin bog på side 142 og fotograferet af Poul Nedergaard kan man se, at stigen var bagerst. Næsten på samme måde komme vi op til kranen i dag. Vi skal først hente to stiger. Kravle via den op til den først bagerste tværstolpe. Derefter løfte den næste stige op og hægte den fast i den øverste tværstolpe. Lidt af en balanceakt. Besværligt men ellers er der en del lokale unger der bruger kranen som springbræt. Modigt men dumdristigt. Her kan du se et udsnit af selve billedet fra ca. 1960. Dengang var kranen gråmalet.
Hilsen Reiner
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Så er projektet kommet lidt videre og her kan man se, hvordan vi i dag kommer op 1:1 kranen.
Og stigen skal hentes hver gang for at nå den anden stige.
Og her er havnen ved at komme med inc. skinnerne.
Ringe mobilbilleder men de giver da et overblik
Hilsen Reiner
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Super Flot arbejde
Der er dog en ting ved den model, som jeg altid har været lidt irriteret på.
Der mangler "Knudeplader" ( direkte oversat fra tysk knotenplatten) måske hedder det bare lasker, ved alle samlingerne på gitterbommen.
Det er ved den type kraner meget karekteristisk med disse plader med mange nitter i som holder hele skidtet sammen.
Kranerne blev bygget før ordentlig svejsning blev pålideligt nok- Nitter var den eneste brugbare løsning
Måske man skulle fremstille nogen lasergraverede dimser der kan limes på?
Vh per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej Reiner
Tillykke med et rigtigt flot stykke modelarbejde. Du har virkeligt fået mange flotte detaljer med (som ved alle de andre ting vi har set fra din hånd). Jeg håber jeg selv en gang får tid til at detaljere min egen model af kranen til et tilsvarende niveau.
Jeg undrer mig dog over en enkelt ting. Har kranen virkelig haft en wire til at trække grabben i "vandret plan"? Jeg synes ikke jeg er stødt på en sådan en ved andre brokraner og vil da umiddelbart gætte på at den kunne give problemer, eksempelvis når grabben befinder sig i bunden af et skibs lastrum.
MJ hilsner
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Hej Per
Tak.
Jo det kunne være flot, men så er der nok tale om at støbe delene i stedet for at laserskære dem.
Her fra Mariager kranen.
Hilsen Reiner
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Hej Niels
Som du kan se går wiren fra motorhuset over styrehuset via en talje ned til grabben. Jeg er ikke klar over hvad man styrer derfra. Måske åbne, lukkemekanismen? Der findes for øvrigt også en anden grab til kranen. Den har lange tænder og er beregnet til træ. I de sidste årene af kranens "levetid" blev der læsset en del træ her ved Mariager havn.
Og som du kan se på slidmærkerne (hul helt til højre) har kranen kørt med wiren på i langt tid.
Hilsen Reiner
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Nej jeg kan sagtens gravere plader med nitter til at lime på i karton
Jeg skal blot have noget at konstruere dem efter
Da udlæggeren ikke er lavet af profiler kan man nok leve med noget der lugter lidt af det rigtige uden at være det:-)
vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej Reiner,
Du har ganske givet ret mht. den "sidste" stålwire - den må være til at åbne grabben. Og jeg trænger vist til at få pudset brillerne, da en sådan wire naturligvis også optræder på det foto af den gamle Titan havnekran fra Næstved, der var mit forbillede dengang jeg for år tilbage samlede min model. Endnu en detalje, der en gang med tiden må tilføjes
Mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Jeg kan ikke se, at den kan lukke grabben på den måde, som den wire er fastgjort til grabben på - på den ene side. Den må skulle anvendes til at stabilisere grabben, så den ikke snurrer rundt. Der er to bærekabler til grabben gåernde ind i toppen. Den ene er fastgjort til toppen. Når den bærer, er kæberne båret i hængselleddet yderst = grabben er åben. Når man bærer grabben i det andet kabel, løfter man grabben i kæderne, der er fastgjort til grabbens "kæber", hvorved grabben lukkes.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Hej Gert
Jeg tror du har helt ret.Tak for indlægget. Hilsen ReinerRep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Jeg mener man kan få grabben til at svige frem og tilbage med den styrewire, så man kan nå lægere ud i skibssiden end ellers.
Jeg mener også at grabben er konstrueret således, at når man lader den falde åbnes den og når man løfter lukker den
eller skal der være 2 kabler- et til at hæve/sænke og et til at åbne og lukke
Det ser ud ti at den ikke er rigget helt funktiondygtig til på billederne Der plejer at være nogle hjul i grabben hvor kablerne er sat på
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Jeg kan se på et par gamle billeder fra "min farfars kran" i Køge, at der er 3 wirer til grabben foruden styrewiren. Jeg tror at det skyldes en større grab. Lukkewiren har formentlig været rundt om en trisse i grabben. Det vil være helt fundamentalt vigtigt, at disse løftewirer ikke bliver snoet ved at grabben drejer, for så vil man ikke kunne åbne og lukke. På lukkemekanismen husker jeg det som der var en form for udveksling v.h.a. et helt bånd af kæder inde i grabben - men igen, så har det været en større grab.
Behovet for at svinge grabben med styrewiren kan jeg ikke se - så kører man da bare et passende stykke med kranen på broen. Det vil være noget hasarderet at svinge rundt med en grab med en vægt på adskillige tons i lasten på et skib.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Gert
Der tager du helt fejl mh til at svinge med grabben
Hvis en kranfører ikke kunne udføre kontrollerede sving med grabben, kunne han ikke tømme skibene ordentligt og så blev han sat fra bestillingen
Der var helt nødvendigt at kunne svinge med grabben for at nå helt ud til den fjerneste skibesside og i hjørnerne af lastummet
Og ligeledes fylde lagerpladsen op på den mest effektive måde.
Jeg har set en lille film om kranførerne I Vejle havn (SVJH) som fortalte om betjeningen af kranerne, og livet omkring dem.
Blandt andet havde han reddet en luder op fra et skib vha grabben, fordi en fuld styrmand var blevet ond i sulet på hende, og havde også engang slået et hul i bunden af et skib da han tabte grabben.
Han fik selv lov til at reparere.
Det er en film der er virkelig være at se , hvis man er interesseret i disse kraner.
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Jeg har nu adskillige gange været ombord i en kulkran, der har losset skibe. De har aldrig "kastet" rundt med grabben. Til gengæld har der været en bobcat i lasten til at hente kul ud fra hjørnerne i lastrummet, når man skulle have det sidste ud fra skibet. Tidligere har man vel klaret sig med havnearbejdere bevæbnet med skovle.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Gert
Jeg betvivler ikke, at du aldrig har oplevet kast med grabben - især når der har været en bobcat involveret.
Jeg referer bare fra den film jeg nævnte. Desværre husker jeg ikke hvad den hedder og jeg tror desværre også, at jeg har mistet filmklippet pga HD nedbrud.
Filmen har været vist på DR og er fra 1970'erne
Ukontrolleret kast kan man næppe kalde det, når det praktiseres hver gang man losser. Øvelse gør mester.
Der blev kastet med grabben for at komme længere ud end kranen egentligt kunne nå - både ved fyldning og tømning af grabben
Jeg kan ikke afvise, at der har været nogle havnearbejdere indvolveret i at skovle smulerne sammen, Bag spanter og i hørner kunne grabben naturligvis ikke få det hele med.
Men det er sikkert og vidst at de øvede kranførere kunne deres kram.
De var svjh også på akkord, så det ku betale sig at være effektiv. Kaptajnen brokker sig heller ikke over at få losset hurtigt.
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej Per
Jeg skal da ikke kunne afvise at det har forekommet. Min "farfars kran" kunne da et godt stykke ud over kajkanten og den stod på en bro, der kunne køre sidelæns, så den må have haft rigelig rækkevidde.
Senere har jeg været på kraner på kraftværker og cementfabrikken adskillige gange for at lave radio alt imens de har losset kul fra skibe - der har jeg ikke oplevet noget svingeri med grabben.
Men lad nu den disktion stoppe. Humlen er, at grabben ikke må dreje, for så tvistes wirerne og så kan man ikke styre åbne/lukkefunktionen.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Gert
ja Køge kranerne var langt mere mobile end vejlekranerne.
Og helt klart Ja der skal være st styretov så grabben ikke roterer.
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej Gert
ja Køge kranerne var langt mere mobile end vejlekranerne.
Og helt klart Ja der skal være st styretov så grabben ikke roterer.
Per
Da jeg sejlede, blev vi losset mange gange af kraner af same type som Mariager kranen, aldrig har jeg set styrevier på nogen af dem, og aldrig har jeg set kranføren kaste rundt med graben, kunne kranen ikke nå forhalede man skibet.
Mvh Kurt
PED
Indlæg: 150
Hej
allerførst til Reiner; den kran er så smuk!
Af de 2 hovedkabler der går direkte ned i grabben, bruges det ene til at hejse grabben.
Det andet bruges til at lukke grab, ved at der ikke bliver hevet i førstnævnte, men kun i nummer 2.
Det lille kabel bruges til at styre grabben ud i hjørnerne af lastrummet på skibe eller jernbanevogne.
Når kranføreren var færdig med at hente kul eller lignende ude i krogene af lasten eller jernbanevognen, skulle havnearbejdere skovle det sidste sammen og smide op i grabben.
Kranføreren brugte også den lille wire til at styre grabben, når man skulle aflever i en "Tragt" på en silo (se foto).
Bobcatten hjalp først mange, mange år senere, men det er en anden historie...
Venligst
pediHg
NB! Jeg har set utallige grabbe gå i lastrummene på havnen i Helsingør ved Wright & Svendsens, samt Kaas & Sørensens Kulhandler.
Jeg er godt nok en gammel dreng, men foto er fra før min tid...
Dansk Epoke 3 Märklin HO
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Så er kranen endelig færdig
Lidt kul som symbol på hvad den arbejde med. Oprindelig var der to spor under kranen, men jeg nøjes med en for at vise hvordan banen kørte under kranen. Lidt havnestemning kom også med. Så skal der bare arbejdes mere med tekst dertil.
Hilsen, Reiner
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Den er bare blevet flot. Respekt til dig Reiner
Med venlig hilsen
Skott
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Tak for det Skott.
Jeg har leget lidt med 3D billeder og havnekranen blev lige prøvekluden.
Her et link til siden.: www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Bro%20Mariager%20havnekra...
Hilsen
Reiner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Så er kranen endelig færdig
Lidt kul som symbol på hvad den arbejde med. Oprindelig var der to spor under kranen, men jeg nøjes med en for at vise hvordan banen kørte under kranen. Lidt havnestemning kom også med. Så skal der bare arbejdes mere med tekst dertil.
Hilsen, Reiner
Har du en sporplan evt. billeder over Mariager fra dengang hvor der dagligt var trafik på stationen og havnen?
Var ikke klar over der var spor under kranen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Kan anbefale bogen "Med Mariane fra fjord til Hede", der er fine billeder af sporene under kranen på side 139, 143 og 146, samt sporplaner fra 1952 og 1960, på side 144, hvor kranen er tegnet på.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Hej Ivan
Oprindelig var der to spor men mit modul skal bare være et tidsløs model, som skal ligne den nuværende kran.
Kulbunken og det ene spor er bare for at vise hvad den oprindelig blev brugt til.
Og Bent har helt ret i at henvise til denne fine bog om Mariager og kranen. Tak for det.
Med venlig hilsen
Reiner