Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

montrer/vitriner

Hej..

 

jeg har gennem tiden bygget en del montrer på bestilling og mål efter kundeønsker, bl.a. Georg Jensen, strøget resten af Danmark, samt til USA..

Har bygget til Rosendahl på strøget..

jeg leger numed en ide til at bygge en montre efter paternoster-konceptet, men med mulighed for at benytte denne samtidig til "skjult banegård", dvs. med tilslutningsspor i den ene, eller begge ender..

 

Er der nogle, som har leget med ideen, og har forslag, eller vil være med på noget udvikling??

 

Mvh Steen Mogensen / Den kvikke glarmester.

 

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

ja jeg har fratisk leget med en lidt vild ide.

kort fortalt lave en elevaretor hvor man kunne køre sin tog stamme ind på og derefter  lyfte stammen op, og køre ind i montreret hvordan man laver det jeg har ikke helt udtænkt men skild en gammel printer eller 2 og brug dele fra den til at lave en lyfte anordring med en skinne på som så passer til siden på montret. så kunne man slippe for at skulle bære tog ned og op he he

 

håber du forstår

 

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Brian

Hvad med en motor fra et hæve/sænkebord Smile Per Olsen har lavet nogle forsøg og en video med princippet for et godt stykke tid siden, men nu kan jeg desværre ikke finde indlægget igen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

det virker bare lidt stort ikk.

jeg tænker lidt som marklins ikke drejeskive men den hvor den kører toget fra side til side her bare op og ned.

naturligvis digitalt osv he he skal jo gøres lidt svært ikk.

 

men ellers ja det lyder som om jeg ikke er den eneste der har haft den tanke

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

På modeljernbane på Anhaltet Bahnhof har de en patenosta "skyggebanegård", og som jeg husker det, var den 3-4 meter lang 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bjerg

ingeniør

Indlæg: 45

PB

bygger01 skrev:
patanosta

Paternoster, se http://da.wikipedia.org/wiki/Paternoster

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

arr det var lige voldsomt nok bare en enklet dims der kan køre op og ned ville være nok he he he men ellers ja lige hvad jeg havde i mine tanker.

 

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

,im oprindelig tanke var egentlig også en montr til væggen i hele væggens højde,og en "elevator" foran, men det fylder for meget.. lad os antage en elevator i 2 meters længde for en togstamme, derefter i forlængelse, selve montren, også 2 meter.. derudover skal der laves tilkørsel til montren fra det eksisterende anlæg,lad os sige 1 meter.. det giver hurtigt 5 meter samlet..

Ideen med elevatoren var fordi den er meget simpel,derkan mange steder købes færdige enheder til lineær teknik, evt.med encoder på motoren, så den kan styres med en primitiv computer ( CNC teknik, opfundet i slut 70´erne, og alle kan lave dette selv, faktisk benyttede vi det i montrene hos Georg jensen på strøget, disse elevatorer kørte gennem etageadskillelsen, i alt 6 meter "op og ned" gentaget uendeligt.. disse blev dog taget ned efter nogle års brug)

strøm til "hylderne" ville også være simpel, bare en afbryder for hver hylde

 

Paternosterteknikken er væsentligt mere kompliceret:

Hvordan vælger du strøm til den enkelte hylde, og hvis den er kabelført fra en central, hvordan undgåes forvikling af ledninger? der findes selvfølgelige unioner til ledninger, men da hævertprincippet foregår over 2 aksler som er forskudt i det vandrette plan,kan jeg ikke se, hvordan en union kan arbejde problemfrit?

Hvordan holdes hylden til et korrekt vandret anslag ved tilkørselsrampen? ikke set i længderetningen, det er nemtnok, men i det tværgående plan?

igen kan rotationen styres med en encoder i numsen af den børsteløsemotor, som tæller omdrejninger..

har set den opfindelse, i refererer til, men den vil højst kunne have en vandring på ca 60-70 cm, og sammenkørt fylder den vel ca 40 cm i sig selv..

 

Mvh Steen

 

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

I et ældre nummer af MIBA tror jeg nok var der en større artikel om emet.

systemet var enkelt om end ikke billigt, med mindre man har adgang til sådanne komponenter

I al sin enkelhed var der en eller flere lodrette spindler drevet af en stepmotor ved flere spindler  var de forbundet med tandrem.

På møtrikken på spindlen var fastgjort en vanret Alu profil passende til formålet hvor sporet var lagt.

men man skal have en styring og forstan på programmering til den løsning.

VH Per

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

hummm.

man kunne jo også......... lyder som en nørd på et frispor men...

Gladsrør med indlagte spor du så selv henger på på væggen på en særlig reol.

nå du så vil køre en tur tager du røret ned og sætter det over ved et sted der giver strøm og hvor toget selv kan rulle ud og ind nå du er færdig.

low teknik ja men det vil dog ikke fylde så meget og dine fine tog vil stå støvfrit og smukt.

problemet er bare at skaffe gladsrør i den størelse.

 

Brian ( som bestemt ikke er en nørd )

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

http://www.train-safe.de/index_en.php?section=1

 

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

damm og her fik jeg lige en ide he he he jamen det er jo næsten som jeg havde tænkt..

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

...kender godt train-safe, men det er bidende nødvendigt at bruge glas, ikke det iøvrigt meget dyrere, og nemtridsede plexiglas..

Ideen med spindlen og møtrikken svarer til spindelskruen med leje.. et godt alternativ til en elevatoridé..

Måske skal formålet nævnes, for bedre at se sammenhængen..:

Vi kører i en klub, der primært har forelsket sig i dansk epoke III... Dog har tilgangen af yngre medlemmer gjort, at der er indført epoke IV og V køreaftener.. dette betyder at en del materiel skal byttes rundt, og det koster nogle gange et håndgreb, en bøjle eller andet, så vi vil have en mulighed fr at køre togstammerne direkte væk, og bytte med en anden togstamme... derfor vil der også være 2 spor på hver hylde, et spor til det, som flyttes ud, og et spor til det udefra kommende tog..

Mvh Steen

 

 

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej min gode mand - tøf tøf

en anden og simpel løsning er at man laver en mulighed for en skjult station med en h....... masse spor i anlægget eller under anlægget, med sportilførsel fra anlægget, og overvågning med kamera og en skærm på væggen - muligvis flere skjulte,

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

ja jeg tænkte fratisk i samme tankegang dog med at bygge den op på et rullebord så kan de køre alle de togstammer ud på boret ved at skiftespor og en flytbar gangbor og evt skubbe bordet ind under det faste anlæg hvor der er plads.

næmt og hurtigt.

så kan i også få brugt alle de gamle spor der bare samler støv.

 

 

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej min gode mand - tøf tøf

nu kender jeg jo jeres anlæg - er der ikke mulighed for at lave et udtræk på Korsør station og lade det forbinde med en aftagelig bro til en skjult opstilling under bordret i gangen hvor forbindelsen mellem Vordingborg og Korsør ligger - fordele : toget skal ikke berørers og toget er gemt væk - ( ubudne gæster ) - ulempe ; blærevitrinen er der ikke - hø hø 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.