Picture

ulrikqk

Indlæg: 3

PB

Digitalt styresystem, din mening er vigtig

Kære modeljernbane-miljø,

Kunne du tænke dig at høre om et nyt styresystem for modeljernbane? Jeg har de sidste par år arbejdet på et nyt koncept, og har brug for at høre hvad andre folk i modeljernbane-miljøet tænker om det. Dette er en unik mulighed for dig til at påvirke udvikling hen imod dine behov.

Det vil være en rigtig stor hjælp for mig, hvis jeg må ringe til dig 20 minutter en aften i nærmeste fremtid. Send mig en privat-besked eller skriv herunder, så aftaler vi et tidspunkt. Det bliver spændende!

mvh. Ulrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 486

PB

Kære Ulrik

Ikke endnu et nyt digitalsystem - der er allerede to for meget.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.908

PB  Hjemmeside

Giver gerne input. Har også sendt PB.

Grundlæggende krav:

- Märklin Mfx-kompatibelt, så jeg får glæde af alle mine Märklin produkter

- Märklin Motorola kompatibelt, så jeg får glæde af Märklin MM produkter

- Let betjening, og gerne en kombination af det lette fra 6021/Intellibox og Central Stations grafiske interface

- Online opdatering, når jeg bestemmer, at den skal ske

- m.m.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

DCC

Indlæg: 328

PB

Hej

I min verden er der behov for en central der understøttes fuldt ud med traincontroller. Jeg har ikke behov for nogen grafikoverflade eller lign. Det ville være dejligt hvis den også kunne forstå forskellige tilbagemelde systemer. S88, RS, osv. Jeg ville være frygtelig ked af først at skulle indlkode alverdens ting og sager inden centralen kan anvendes. 

__________________

 

/Brian Ottens

----------------------------------------------------------------------------

Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer:  Version 9

Tams RedBox / wControl

www.mdmjk.dk

www.karensvej7.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 319

PB

Jeg ønsker mig en central med drejeregulator med anslag. Ikke noget med det endeløse drejeri længere. Den skal være indrettet så jeg kan betjene den uden at kigge på den. Det skal bare være simpelt og enkelt. 

Egentlig ønsker jeg mig en Märklin 6021 der bare er opgraderet med flere funktionstaster, DCC, programmeringsspor og 4cifrede adresser. Det kunne også være en intellibox med anslag på regulatorerne.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.242

PB

mon ikke det er software og ikke hardware der tales om, når der står “styresystem”. Og drejeregulator med anslag kan man fint få på en ECoS.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 438

PB  Blog

Hej Ulrik!

Må vi ikke høre noget mere om det inden vi måske melder os?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1912. DSB epoke 3.

Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Råstoftransporter via jernbanen. Yngste deltager i Peters garage.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 319

PB

Bent_P skrev:

mon ikke det er software og ikke hardware der tales om, når der står “styresystem”. Og drejeregulator med anslag kan man fint få på en ECoS.

En ECoS er måske lige rigeligt til et anlæg, uden digital styring af signaler og sporskifter og derfor ikke er nødvendigt med den grafiske brugerflade. Sådan en dims har jo sin pris.

Hvad trådstarter egentlig mener aner jeg naturligt nok ikke et hak om, men hvis man alligevel skal glo på en computerskærm, så kan man da ligeså godt prøve nogle af de programmer, hvor man kan lave en virtuel modelbane.

Thomas

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.242

PB

En Intellibox II koster 4000 plus en strømforsyning. En ECoS med motoriserede drejeregulatorer med anslag og en stor skærm koster 5300 inklusiv strømforsyning (priser fra SMT modeltog). Og så er en ECoS en altså noget mere lækker oplevelse end en IB.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 379

PB  Blog

Enig med Morten

Flere ben på bordet. Tak

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 232

PB

Jeg vil også gerne vide mere. for umiddelbart har jeg hvad jeg skal bruge i dag. Et nyt system skal virkelig bringe noget ekseptionelt til bordet. Hvis det er sådan noget med stemmestyring og lign., så nej tak. Det er set før uden videre succes.

Like 1 kan lide
Top

Picture

okhansen

Indlæg: 127

PB

Det er jo ret sjovt at læse hvordan folk læser, tænker og svarer i denne tråd. Antagelsen er jo som udgangspunkt at der er tale om DCC som vi kender det.

Personligt tror jeg på at om ganske få år, så har vi ikke længere DCC i sporene, blot en konstant spænding med tilpas mængde strøm.... og digitale uanede muligheder. IoT, you know  Laughing out loud

Mvh. Ole

__________________

H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.480

PB  Blog  Hjemmeside

okhansen skrev:
Personligt tror jeg på at om ganske få år, så har vi ikke længere DCC i sporene, blot en konstant spænding med tilpas mængde strøm.... og digitale uanede muligheder. IoT, you know  Laughing out loud

Præcist.

Det er også ud fra den filosofi, jeg planlægger vores kommende anlæg. Jeg tror, tiden er ved at være ovre for de store, mere eller mindre lukkede systemer.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Nederlandene

Indlæg: 78

PB  Blog

En ESP8266 med et footprint på 5x5mm er vel ved at vare tæt på noget der kan bruges i en dekoder for de størrer skalaer. Men den er stadig afhængig af ekstern flash memory der også fylder. Derudover skal der vel "kun" vaere plads til wifi antenne, motor driver, og noget rectifier+kapacitor til strøm. Og det ville ikke være noget problem at blande DCC og WiFi lokomotiver i starten, så måske jeg skulle komme igang? Dekoderen kan vel altid tapes ovenpå mit n-skale lokomotiv. Smile

Smid det op imod en Redis cache eller en message bus der afleverer kommandoer til dekoderen og så skulle det virke. Men helt æligt ville jeg hellere have en let løsning til positionsbestemmelse - DCC er sådan set godt nok til det jeg skal bruge.

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.480

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Lars.

lmoelleb skrev:
Men helt æligt ville jeg hellere have en let løsning til positionsbestemmelse - DCC er sådan set godt nok til det jeg skal bruge.

Når man ser sådan på det, har du naturligvis fuldstændigt ret: Det giver ikke megen mening at forsøge at opfinde et nyt alternativ til DCC dekodere.

Men en modelbane består jo af meget andet end lokomotivdekodere nu om dage; og jeg kan sagtens se ny teknologi erstatte gamle som S88 og DCC tilbehørsdekodere. Jeg er efterhånden nået frem til en model, jeg satser på - den skal jeg nok skrive om på et pasende tidspunkt.

Men jeg kan godt løfte sløret for, at jeg går efter at bruge Arduino og Raspberry Pi til at styre ting som servomotorer til sporskifter, belysning, drejeskiver, kraner og meget andet. Faktisk næsten alt undtagen det, der kræver virkeligt miniature arbejde såsom kørende dekodere - hvad enten det er i lokomotiver, vogne eller biler.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Nederlandene

Indlæg: 78

PB  Blog

Samme her. Det kan godt vaere jeg beholder mine sporskifte dekodere nu jeg allerede har dem, men et kunne aldrig falde mig ind at koebe nye. Smile

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 365

PB

Det jeg savner af digitalsystemer er ikke nødvendigvis hardware men mere software.

Jeg har siddet og rodet en del med JMRI og det virker da nogenlunde men jeg har en udfordring i, at det kører ikke særligt godt på nogen af mine computere sammen med en Roco z21 (hvid med det lille z).

Jeg savner et program, der ikke er java baseret, hvor jeg kan have alle mine lokomotiver inde, gerne også vogne, så der kan laves oprangeringer. Programmet skal kunne arbejde med alle gængse dekodere, så uanset om det er ESU, Zimo eller andre, så skal det være muligt at kode dekoderne. Jeg har en ESU Lokprogrammer, og det nye program skal kunne lave en lignende brugerflade uanset hvilken dekoder der sidder i lokomotivet. Det skal være sådan at jeg ikke skal ind og lave CV programmering på de enkelte ting og have fat i diverse manualer, men bliver præsenteret for hvilke muligheder der er i den givne dekoder. Det skal være muligt at lave en sikkerhedskopi af dekoderens standardindstillinger for så efterfølgende at kunne genskabe standarden. I den ideelle verden, så kunne man lave en online-database, så når jeg sætter ex. en McK ME på anlægget første gang, så henter den standarden fra nettet og giver mig mulighed for at arbejde videre derfra.

Endvidere skal der være en App, der kan styre lokomotivet på anlægget - både til Android og IOS - gerne optimeret til både telefoner og tablets, da en tablet jo typisk har større skærm og derfor kan vise noget mere.

Rocos Z21 App fungerer fint, men den er optimeret til Zimo dekodere, ESU Lokprogrammer fungerer kun 100% med ESU dekodere, men man kan dog lave CV programmering på andre fabrikater.

Sidst med ikke mindst, så burde det være muligt at lægge en sporplan ind i programmet. Jeg ved at der findes programmer der kan dette, men de virker overvældende.

Det var mit input.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 1 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 232

PB

Lars Skjærlund skrev:
Men jeg kan godt løfte sløret for, at jeg går efter at bruge Arduino og Raspberry Pi til at styre ting som servomotorer til sporskifter, belysning, drejeskiver, kraner og meget andet. Faktisk næsten alt undtagen det, der kræver virkeligt miniature arbejde såsom kørende dekodere - hvad enten det er i lokomotiver, vogne eller biler.

..siger måske 2% af den samlede mængde brugere.

Det er de færreste der har kompetencerne, lysten og tiden til at bøvle med "gør det selv". De vil have tingene færdigt, klips, klaps og forbind nogle ledninger. DCC kommer ikke til at udgå, det har været på markedet i flere årtier og det er ikke blevet slået af noget som helst af de alternativer der er kommet og gået. Hvorfor ikke? Fordi det virker uovertruffent godt til det arbejde det skal udføre.

Det kan godt være der kommer noget andet og mere spændende, men de løsninger der har været har alle fejlet bravt, fordi de ikke bringer noget nyt til bordet, de gør bare det vi allerede kan på en anden måde. Jeg har endnu til gode at se noget hvor jeg tænker: Sådan! Det skal jeg have. Wi-Fi i tog? Ja fint, det er da smart, men det tilfører en hel bunke af behov for løsninger, som DCC allerede løser. Det tilfører endda en grad af ustabilitet osv. Batteridrevne tog? Ja smart, men hvad så med automatik styring og alt det andet? Kommer ikke til at fungere uden overdrevne udviklingsomkostninger.

DCC leverer en simpel kommunikationsprotokol og skinnerne er dit netværk. Nemt og enkelt og ligetil. By all means, gør det bedre, konkurrence er altid en god katalysator for at få sat skub i udviklingen. Men det kræver virkelig at man lægger sig i selen. Intet er umuligt, men den her er tæt på.

Videreudvikling af DCC er derimod nok mere sandsynligt. Railcom er nok det som kommer tættest på en fornuftig vej at flytte sig digitalt. Det sjove ved Railcom er at alle vil have det, men kun få bruger det når man spørger ind til det. Funny.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.242

PB

Og for 75% af de 2% bliver det kun ved snakken.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 3 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spanien

Indlæg: 907

PB  Hjemmeside

Systemet maa meget gerne fremover snakke DCC, bare det kan goere det over WiFi...

Skinnerne skal bare bruges til stroemforsyning. Ikke andet!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Picture

CCT

Pensionist

Indlæg: 33

PB  Hjemmeside

http://www.freiwald.com/pages/index.html

__________________

DCC - peco code 75 traincontroller gold / Uhlenbrock IB COM / My favorite train product: McK / My website: http://www.1730.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

ulrikqk

Indlæg: 3

PB

Hej alle sammen,

Jeg ser, at flere af Jer gerne vil vide lidt mere om systemet. Tanken bag samtalerne er at få et indblik i hvordan I bruger det styresystem, I har i dag. Hvis jeg fortæller om mit system, før jeg har stilt Jer nogen åbne spørgsmål, så ødelægger det lidt kvaliteten af svarene. Jeg ønsker at være neutral og ikke påvirke svarene, før end jeg ønsker at fortælle om systemet.

Men lidt mere information følger: Mit system er en tilføjelse til Jeres nuværende system, så I vil stadig styre togene med de kontrollere, som I benytter i dag. Den nye funktionalitet, som jeg tilfører, mener jeg er ganske revolutionerende og kan ændre hele måden at styre modelbane på. Jeg håper virkelig dette kan få de sidste af jer til at sende mig en besked  Smile Jeg ser jo at mange af Jer allerede har gjort overvejelser og har ideer til, hvad I kunne ønske Jer.

mvh. Ulrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 232

PB

hxmiesa skrev:

Systemet maa meget gerne fremover snakke DCC, bare det kan goere det over WiFi...

Skinnerne skal bare bruges til stroemforsyning. Ikke andet!

Hvilke fordele er det helt præcist at du tror det vil give dig?

 

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 232

PB

Ulrik, har du selv modeljernbane?

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.242

PB

TogSvendsen skrev:

hxmiesa skrev:

Systemet maa meget gerne fremover snakke DCC, bare det kan goere det over WiFi...

Skinnerne skal bare bruges til stroemforsyning. Ikke andet!

Hvilke fordele er det helt præcist at du tror det vil give dig?

 

Et overbelastet lokalnetværk?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

okhansen

Indlæg: 127

PB

Bent_P skrev:

Hvilke fordele er det helt præcist at du tror det vil give dig?

Et overbelastet lokalnetværk?

Nej, slet ikke. IoT enheder bruger ikke Wifi. De danner deres eget netværk. Det som man skal anvende, er såkaldte ZigBees. Du kan se det som en bisværm, hvor bierne kommunikerer med hinanden. I virkeligheden vil det ikke være så forskelligt fra at køre med DCC som vi kender i dag, du sender en adresse og en kommando. Hvert lok har en ZigBee installeret, men der er ikke noget accesspoint som du kender det fra Wifi. Der er en enkelt sender, hvor du fortæller hvilket lok, du vil starte, men du kan ikke på forhånd vide hvordan kommandoen når hen til dit lok, bare at det når derhen. Dit netværk vil bestå at de antal Zigbees du har. Hver enhed tjekker om kommandoen er til deres adresse, eller sendes kommandoen videre til næste enhed.

Det er hurtigt, effektivt og i øvrigt også på vej i vores mobilnet. Tankerne er blandt andet at selvkørende biler skal kunne bruge det til at holde afstand til hinanden. Protokollen er langt mere simpel end f.eks 4G, da der ikke skal overføres billeder, streames, hentes store mængder data. 

Derfor vil vi snart se noget helt nyt i vores modeljernbaneverden, IoT, for det er faktisk ret smart og faktisk ikke ret dyrt. Pt. cirka 300 kr pr lok. og priserne falder.

Mvh. Ole

 

__________________

H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal 

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Nederlandene

Indlæg: 78

PB  Blog

Noget jeg godt kunne bruge pt er bedre styring af acceleration/bremseprofiler. Så samme lokomotiv for eksempel kan accelerere på 3 forskellige måder, alt efter om det bare er på vej ud af skyggebanegården (så hurtigst muligt op i hastighed), trækker et let tog (passager, kort gods), eller et tungt godstog.

Bedre bremseprofiler ville også være nyttigt - så jeg kan sende kommandoen "stop efter 25 cm" (nogle dekodere kan noget lignende, men kun med én afstand programmeret så vidt jeg ved, og ikke alle dekodere har det.

Det ville også være rart hvis dekoderen f.eks. kunne tælle hjulomdrejninger - så kuinne man få præcis position siden sidste sensor.... så længe der ikke er hjulslip Smile

Alt sammen noget der ville være ret let hvis dekoderne kommer over på en protocol med mere båndbredde og en open source decoder firmware.

Som Ole skriver, behøver det ikke være WiFi - men jeg er nu uenig i at IoT altid bruger ZigBees. Det er naturligvis ikke enforudsætning - enheder kan sagtens bruge WiFi direkte - for eksempel enheder baseret på ESP8266. Personligt er jeg sådan set ligeglad - der er fordele og ulemper ved begge metoder. Selv ville jeg køre WiFi hvor dekoderne forbinder til en Redis cache, messagebus, eller lignende, men det betyder ikke det store.

Med hensyn til protokol, så skal det ikke være DCC, da DCC specifikt er udviklet til en langsom dårlig forbindelse som vi har i skinnerne. Der skal bare bruges noget standard json pakke format, og worst case noget binært der der mere struktureret og kan udvides lettere (uden central kontrol) end DCC.

Med hensyn til overbelasted WiFi: Vores tog kører uendeligt langsomt, og vi har uendeligt få af dem. Så nej, jeg tror ikke det vil give problemer.

 

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 379

PB  Blog

lmoelleb skrev:

Noget jeg godt kunne bruge pt er bedre styring af acceleration/bremseprofiler. Så samme lokomotiv for eksempel kan accelerere på 3 forskellige måder, alt efter om det bare er på vej ud af skyggebanegården (så hurtigst muligt op i hastighed), trækker et let tog (passager, kort gods), eller et tungt godstog.

Bedre bremseprofiler ville også være nyttigt - så jeg kan sende kommandoen "stop efter 25 cm" (nogle dekodere kan noget lignende, men kun med én afstand programmeret så vidt jeg ved, og ikke alle dekodere har det.

Det ville også være rart hvis dekoderen f.eks. kunne tælle hjulomdrejninger - så kuinne man få præcis position siden sidste sensor.... så længe der ikke er hjulslip Smile

Alt sammen noget der ville være ret let hvis dekoderne kommer over på en protocol med mere båndbredde og en open source decoder firmware.

Med hensyn til overbelasted WiFi: Vores tog kører uendeligt langsomt, og vi har uendeligt få af dem. Så nej, jeg tror ikke det vil give problemer.

 

De ting du nævner kan TrainController mere eller mindre. Men går man virkelig ned i detaljerne så er det ikke et reelt behov som mange har.

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.242

PB

okhansen skrev:
Nej, slet ikke. IoT enheder bruger ikke Wifi.

Okay, så lærte jeg noget nyt idag, regnede nu ellers med at jeg kendte pænt meget til det. Gider du at rette alle de artikler ude på det store internet, der fortæller at IoT kan foregå via mange forskellige kommunikationsformer, inkluderende WiFi? ZigBee kenner jeg udemærket, det brugte Rocos Multimaus Pro også. Både min vandmåler og min fjernvarmemåler er en IoT ting, der ikke bruger WiFi.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Nederlandene

Indlæg: 78

PB  Blog

DanskBjergbane skrev:

De ting du nævner kan TrainController mere eller mindre.

Ja, sikkert. Meget kan løses ved at sende flere kommandoer til dekoderen. Ikke ligefrem elegant, men det virker - jeg overvejer det også hvis jeg kommer så langt.

 

Citat:

Men går man virkelig ned i detaljerne så er det ikke et reelt behov som mange har.

Korrekt. Så WiFi bliver ikke nogen revolution ud fra det de ting jeg nævner her.

Det kunne blive en evolution (WiFi + DCC i dekoderne, et par ekstra functioner i Wifi delen, efterhånden kan DCC udfases), men det ville tage mange år. 

Så er der jo altid muligheden for en revolution - men jeg kender ikke nogen idé der er nok til at give det et ordentlig skub, ud over præcis positionsbestemmelse så der ikke skal laves DCC bremsesegmenter, mange sensorer og andet gøjl der kræver ledninger over det hele. Men er er kommunikationsprotokollen nok ikke afgørende, så det kunne evt også gøres over RailCom.

Men sådan er det jo, vi vil bare have en hurtigere hest Smile

Men for lige at få min holdnig slået helt fast: Folk der siger DCC er godt nok har ret! Jeg beklager at mit indlæg fremstod som om jeg havde en anden opfattelse. DCC er ikke det teknisk bedst mulige, men det er godt nok! Men man har vel lov at diskuterer hvad det bedst mulige kunne være med nutidens hard- og software.

Så vidt jeh kan se, er det største problem med DCC at det evt kan holde de få (jeg er i hvert fald ikke en af dem) der har en idé ud over "en hurtigere" hest tilbage.

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 232

PB

Jeg kan sagtens forstå alle de fine ideer, men én ting forstår jeg ikke: Hvorfor _skal_ det være trådløst? Hvad vinder jeg ved det?

Fra min stol: Ingenting.

I øvrigt: Vi har en fantastisk model for tilbagemelding, så jeg kan se hvilke blokke der er optaget (og med railcom, af hvilket tog). Hvordan skal det løses hvis sporet kun indeholder strøm. Jeg kan ikke se det.

Som jeg ser det: Der er mange problemer som er løst med den måde det fungerer i dag, som bliver genskabt med en trådløs version. Løs dem først - ellers er det et dødfødt projekt.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 438

PB  Blog

Lars Skjærlund skrev:

Da' Lars.

lmoelleb skrev:
Men helt æligt ville jeg hellere have en let løsning til positionsbestemmelse - DCC er sådan set godt nok til det jeg skal bruge.

Når man ser sådan på det, har du naturligvis fuldstændigt ret: Det giver ikke megen mening at forsøge at opfinde et nyt alternativ til DCC dekodere.

Men en modelbane består jo af meget andet end lokomotivdekodere nu om dage; og jeg kan sagtens se ny teknologi erstatte gamle som S88 og DCC tilbehørsdekodere. Jeg er efterhånden nået frem til en model, jeg satser på - den skal jeg nok skrive om på et pasende tidspunkt.

Men jeg kan godt løfte sløret for, at jeg går efter at bruge Arduino og Raspberry Pi til at styre ting som servomotorer til sporskifter, belysning, drejeskiver, kraner og meget andet. Faktisk næsten alt undtagen det, der kræver virkeligt miniature arbejde såsom kørende dekodere - hvad enten det er i lokomotiver, vogne eller biler.

Denne nye teknologi har faktisk allerede et navn: LCC - en forkortelse af Layout Command Control. Det er meningen at den over tid skal erstatte loconet, xpressnet, ecoslink, s88(n) osv.

https://dccwiki.com/Layout_Command_Control

http://www.sumidacrossing.org/LayoutElectricity/microcontrollers/Arduinos/LCCforArduino/

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1912. DSB epoke 3.

Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Råstoftransporter via jernbanen. Yngste deltager i Peters garage.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.242

PB

Lars, den præciste positionsbestemmelse finnes allerede, det hedder Games on Track. Her skal du "blot" montere en sender i hver lokomotiv/vogn, for at få samme sporbesatmeldinger, som en traditionel sporbesatmelder kan og som sporbesatmelding ude i den virkelige veden virker. Men med q50 lokomotiver og over 1000 vogne, blver det hurtigt en bekostelig affære. Det samme vil IoT i hver rullende enhed (som stadigvæk ikke kan postionsbestemmes) i forhold til traditionelle sporbesatmeldinger.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Nederlandene

Indlæg: 78

PB  Blog

TogSvendsen skrev:

Jeg kan sagtens forstå alle de fine ideer, men én ting forstår jeg ikke: Hvorfor _skal_ det være trådløst? Hvad vinder jeg ved det?

Fra min stol: Ingenting.

Du vinder sikker ikke noget som jelst der har betydning for dig. Og jeg gør nok heller ikke. Generelt set er fordelene primært båndbredde. Om nogen kan finde en revolutionerende idé der udnytter det er jo så et spørgsmål.

 

Citat:

I øvrigt: Vi har en fantastisk model for tilbagemelding, så jeg kan se hvilke blokke der er optaget (og med railcom, af hvilket tog).

De primære begrænsninger jeg ser er igen - båndbredde. Du skal bare have togets addresse (og fart så vidt jeg husker), det er fint. Din command station skal sende en instruktion til dekoderen for at få data tilbage, og mens den venter på svar fjernes strømmen fra skinnerne. Det betyder at det ikke kan bruges som sensor tilbagemelding - og vi sidder altså stadig og roder ledninger til S88 og lignende.

Citat:

Hvordan skal det løses hvis sporet kun indeholder strøm. Jeg kan ikke se det.

 

Ehh.. Det er der det trådløse kommer ind i billedet. Smile

Citat:

Som jeg ser det: Der er mange problemer som er løst med den måde det fungerer i dag, som bliver genskabt med en trådløs version. Løs dem først - ellers er det et dødfødt projekt.

Naturligvis, det er næppe så svært. Det største problem er at en ny standard ikke giver nok fordele i forhold til DCC/RailCom til at få en ny standard alle er enige om. Hardwaren er nok også lige på kanten at få ind i N og Z. 

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Nederlandene

Indlæg: 78

PB  Blog

Bent_P skrev:

Lars, den præciste positionsbestemmelse finnes allerede, det hedder Games on Track. Her skal du "blot" montere en sender i hver lokomotiv/vogn, for at få samme sporbesatmeldinger, som en traditionel sporbesatmelder kan og som sporbesatmelding ude i den virkelige veden virker. Men med q50 lokomotiver og over 1000 vogne, blver det hurtigt en bekostelig affære. Det samme vil IoT i hver rullende enhed (som stadigvæk ikke kan postionsbestemmes) i forhold til traditionelle sporbesatmeldinger.

Ja, jeg så på Games On Track tilbage i 2012.

Der er generelt set to problemer med Games On Track i min sammenhæng:

1) Størrelsen på transmitteren - jeg kører N, så den er lidt stor.

2) Jeg fik ikke købt det inden jeg blev gift, og fandt ud af at der er andre ting man kan bruge pengene på. Smile

Citat:

Det samme vil IoT i hver rullende enhed (som stadigvæk ikke kan postionsbestemmes) i forhold til traditionelle sporbesatmeldinger.

For slet ikke at nævne problemerne med at skjule en dekoder i en z skala fladvogn. Men det er nu engang interessant at en microprocessor der kan klare wifi er under 20kr leveret - så jeg vil blive ved med at overveje mulighederne for hvordan det kan udnyttes, selv om der er andre løsninger der kan bruges så længe man trækker ledninger nok. Smile

 

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 232

PB

lmoelleb skrev:
Du vinder sikker ikke noget som jelst der har betydning for dig. Og jeg gør nok heller ikke. Generelt set er fordelene primært båndbredde. Om nogen kan finde en revolutionerende idé der udnytter det er jo så et spørgsmål.

Jeg kender _ingen_ der nogensinde har ramt loftet.

lmoelleb skrev:
De primære begrænsninger jeg ser er igen - båndbredde. Du skal bare have togets addresse (og fart så vidt jeg husker), det er fint. Din command station skal sende en instruktion til dekoderen for at få data tilbage, og mens den venter på svar fjernes strømmen fra skinnerne. Det betyder at det ikke kan bruges som sensor tilbagemelding - og vi sidder altså stadig og roder ledninger til S88 og lignende.

Strømmen fjernes da ikke fra skinnerne? Det er da noget vrøvl. Der er et hul i datastrømmen. Det er ikke det samme som at strømmen er væk.

lmoelleb skrev:
Ehh.. Det er der det trådløse kommer ind i billedet. Smile

Er det? Når det er trådløst ved du ikke hvor toget er. Hvordan skulle du kunne vide det? I dag benytter du tilbagemeldingen i en blok vide at toget befinder sig i den blok. Det kan du ikke med trådløst, med mindre du skaber et koncept i stil med Games On Track. Jeg borer ikke huller i mine lokomotiver. Hvad med tilbagemelding af vogne? Hvordan skal det foregå? Det har vi i dag og det fungerer også med blokken (afhængig af 2 eller 3-skinne på lidt forskellige måder). 3-skinne folket får gratis foræret deres tilbagemelding på vogne og 2-skinne folket skal ofret lidt modstandslak. Det er nemt og det virker.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.242

PB

Lars, jeg tror at du skal opdatere din viden om railcom. Dekoderen spørges ikke om adresse og hastighed. Centralen slukker derfor ikke for strømmen til den har fået svar. Strømmen i et såkaldt railcom-cutout er ikke væk længe nok til et evt S-88 feedback modul opdager det og bussen der bruges til railcom overfører også sporbesatmeldingerne. Hos Roco bruger man CAN bus til det, ESU bruger ECoS link.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Nederlandene

Indlæg: 78

PB  Blog

Bent_P skrev:

Lars, jeg tror at du skal opdatere din viden om railcom.

 

Det kan godt være. Den her er fra 2012, er der en ny et sted?
https://www.nmra.org/sites/default/files/s-9.3.2_2012_12_10.pdf

Bent_P skrev:

Dekoderen spørges ikke om adresse og hastighed.

Ja, der var jeg ikke præcis nok, undskyld. Det jeg mente var at command stationen bliver nød til at sende en pakke til en specifik dekoder for at få data tilbage. Der er ikke noget "interrupt".

Bent_P skrev:

Centralen slukker derfor ikke for strømmen til den har fået svar. Strømmen i et såkaldt railcom-cutout er ikke væk længe nok til et evt S-88 feedback modul opdager det og bussen der bruges til railcom overfører også sporbesatmeldingerne. Hos Roco bruger man CAN bus til det, ESU bruger ECoS link.

Igen, jeg var upræcis, undskyld. Korrekt, det er ikke "indtil den har fået svar", det er omkring 400 mikrosekunder - uanset om den får svar eller ej. Smile

Og naturligvis er det ikke noget problem når det bruges som det er designet: Til begrænset tovejskommunikation med et lokomotiv. 

Men vi har helt forskellig indgang til det her. Jeg havde skrevet 20 linier hvor jeg forsøger at forklare det, men det er ikke let og giver egentlig ikke nogen merværdi så de er slettet igen. Jeg kan bare gentage egen og igen: DCC or RailCom er godt nok. Men selv om noget er godt nok, kan nogle af os godt finde det interessant at diskutere / tænke over alternativer, selv hvis vi ikke ved hvad alternativerne kan bruges til lige med det samme, eller bare alternativer der passer bedre ind i andre ting vi går og roder med.

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikqk

Indlæg: 3

PB

TogSvendsen skrev:

Ulrik, har du selv modeljernbane?

Samlet i 10 år tilbage på 90-tallet før jeg flyttet hjemmefra. Anlægget er på vej op igen nu. Men interessen for styring har kontinuerligt været tilstede og blevet "forsket på".

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 396

PB

Hej

Og hvad har forskningen igennem de mange år så givet dig. Venligst forklar, så vi andre har en mulighed for at fornemme hvad du forsker i, og ikke mindst hvor du er endt i den forskning.

[/quote]

Samlet i 10 år tilbage på 90-tallet før jeg flyttet hjemmefra. Anlægget er på vej op igen nu. Men interessen for styring har kontinuerligt været tilstede og blevet "forsket på".

[/quote]

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz ver.3,6 LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.