Picture

ulrikqk

Indlæg: 10

PB

Har du hørt om Railmagic?

Hej og glædeligt nyt herfra.

Jeg vil hermed sprede budskabet om det dansk selskab Railmagic, der arbejder mod at ændre hvordan modeljernbaner styres. Med vores løsning kan et anlæg gøres computerstyret på en dag - uden at skinneafsnit må isoleres og besatmeldere må installeres.

Løsningen kan også anvendes for automatisk opbremsning ved signaler uden at anvende en computer, og nye signaler kan oprettes på sekunder og styres direkte fra kommandocentralen. Det lyder måske for godt til at være sandt? Derfor findes en demonstrationsvideo af systemet på www.railmagic.com

Fremtiden for digital styring - som overgår din fantasi? Tjek ud Railmagic.com

 www.railmagic.com

med venlig hilsen Ulrik, på vejende af Railmagic.

Like 3 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.148

PB

Du spørger, om jeg har hørt om Railmagic ......

Nej, men det har jeg nu ved at dine videoer !

På en måde virker det lidt som aprilsnar, at du kan lave et system, der kan bestemme forskellige togs position på en bane uden tilbagemelding.

Facinerende at man kan stoppe tog ved signaler på stationer uden bremsemoduler.

Sænke hastigheden ved indkørsler.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 178

PB

Hvis det virkelig er sandt, kunne det være en idé at poste på flere modelbanefora. Både danske og udenlandske. Vær blot opmærksom på, at det kan blive meget tidskrævende, hvis der skal følges med i mange debattråde. Det vigtige er nok at det bliver afprøvet og kommenteret af nogle dygtige brugere (ikke mig), der kan stå inde for, at det virker.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 318

PB

 

Ser særdeles spændende ud !!  

 

Her må vel siges, at være tale om lidt af en revolution indenfor modeljernbanens verden.... Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikl

Indlæg: 70

PB  Blog

Har set videoer nu

 

siger bare "tænk nu hvis at det er rigtigt" 

tror lige jeg venter det ligner en startup som tager laaaang tid men tænk nu hvis (sæt selv ind)

Tror jeg holder fast i tilbagemeldinger, og lige hvordan styre han signaler, skiftespor, m.m.m.m, nok mere end 2 ledninger

 

__________________

Mvh Erik L.

MiniTRIX, Digikeijs 5000, qdecoder

TrainController Gold

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikqk

Indlæg: 10

PB

Godt at høre positive tilbagemeldinger. Jeg vil lige følge lidt op på dem. For som Godsbanen skriver, så vil det tage for lang tid, hvis jeg skal svare på alle forum. Jeg har kørt en del reklame på youtube, men fanger mest amerikanere og englændere der. Hvis nogen kender til store danske/svenske/norske youtuber med relevans for modeljernbane, så skriv det her - tak! De største kanaler omhandler for det meste kun opbygning af landskaber og intet om styring.

Jeg tar nu kontakt her på forumet bl.a. fordi jeg netop for små to år siden luftede ideen herinde og snakkede med nogen af jer om den. Men også fordi jeg blev kontaktet af en svensker, som fortalte at debatten på et tilsvarende svensk forum var gået lidt i konspirationsmodus. Det skulle jeg gerne prøve at tage lidt i opløbet. Det er helt rigtigt en startup, men fra 2016, så løsningen er næsten færdig. Jeg håber vi som danskere kan have så meget tillid til hinanden, at det jeg viser på videoerne selvfølgelig er rigtigt. Så der spørres hvordan sporskifterne styres, det er Roco med digital modul indebygget. Ligeledes spørres der hvordan signalerne styres: Du styrer dem fra kommandocentralen digitalt, dvs. enten grafisk på touchscreen, hvis du har det, eller som et sporskifte, hvis du har en håndholdt enhed. Ledningerne fra kommandocentralen går igennem enheden, som kan læse kommandoerne på denne måde. Systemet ved derfor signalernes stilling og styrer togene udfra dette.

Jeg håber folk vil leve i drømmen og støtte op om dette, da er jeg klar til at afsløre metoden om ikke alt for længe. For videre investering havde en liste med interessanter været guld. Tilmeld jer på www.railmagic.com

mvh. Ulrik

Like 1 kan lide
Top

Picture

DSB1989

Frederiksberg

Indlæg: 19

PB

For 5 år siden begyndte jeg at lege lidt med tog igen efter at have holdt pause i ca. 25 år. Jeg er ikke nået til at sætte en "rigtig" bane op endnu, men baseret blandt andet på debatten i dette forum er det mit indtryk, at det næsten kræver en baggrund som tekniker at få fuld glæde af digitale løsninger til modeltog - og jeg må da også indrømme, at jeg er blevet overrasket over, hvor lidt "plug-and-play", der er over modeltog, hvis man vil køre på mere end en rundkreds eller to.

Det kan sagtens være, at mange andre brugere her på forum rent faktisk er uddannet indenfor eller arbejder med teknik - og at de har været med siden udviklingen af digitale tog uden pause og derfor har lært sig det efterhånden - men for en som mig med begrænset teknisk snilde og status af nybegynder i rigtig digitaldrift virker de eksisterende systemer svære at komme i gang med.

Rent abstrakt kan jeg sagtens forestille mig, at det kan gøres enklere end i dag, men det er jo altid i den praktiske udførelse, at problemerne viser sig, så jeg glæder mig til at følge med, når I viser noget mere om, hvordan I får det til at fungere. Som udgangspunkt skal der dog ikke være tvivl om, at jeg vil tage imod lidt innovation med kyshånd, hvis det virker... Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ralph

Indlæg: 50

PB

Norton blokerer dette link!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 318

PB

DSB1989 skrev:

For 5 år siden begyndte jeg at lege lidt med tog igen efter at have holdt pause i ca. 25 år. Jeg er ikke nået til at sætte en "rigtig" bane op endnu, men baseret blandt andet på debatten i dette forum er det mit indtryk, at det næsten kræver en baggrund som tekniker at få fuld glæde af digitale løsninger til modeltog - og jeg må da også indrømme, at jeg er blevet overrasket over, hvor lidt "plug-and-play", der er over modeltog, hvis man vil køre på mere end en rundkreds eller to.

Det kan sagtens være, at mange andre brugere her på forum rent faktisk er uddannet indenfor eller arbejder med teknik - og at de har været med siden udviklingen af digitale tog uden pause og derfor har lært sig det efterhånden - men for en som mig med begrænset teknisk snilde og status af nybegynder i rigtig digitaldrift virker de eksisterende systemer svære at komme i gang med.

Rent abstrakt kan jeg sagtens forestille mig, at det kan gøres enklere end i dag, men det er jo altid i den praktiske udførelse, at problemerne viser sig, så jeg glæder mig til at følge med, når I viser noget mere om, hvordan I får det til at fungere. Som udgangspunkt skal der dog ikke være tvivl om, at jeg vil tage imod lidt innovation med kyshånd, hvis det virker... Wink

   

 

Der rammer du hovedet på sømmet ganske godt !!

 

Personligt vil jeg rigtig gerne køre 100% digitalt, men har helt ærligt ikke lyst / tid at sætte mig ind i de ekstrem mange muligheder der er i den retning (Måske FOR mange muligheder = u-overskueligt ?)

 

Måske det her ligefrem er et gennembrud, så flere har lyst at bevæge sig ind i denne hobby - Folk som måske tildligere netop har været afskrækket, af al den komplicerede teknik der er forbundet med at køre digitalt ?

 

Man har da lov at håbe....    :) 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nielsgrenaa

Underviser

Virum

Indlæg: 67

PB

DSB1989 skrev:

For 5 år siden begyndte jeg at lege lidt med tog igen efter at have holdt pause i ca. 25 år. Jeg er ikke nået til at sætte en "rigtig" bane op endnu, men baseret blandt andet på debatten i dette forum er det mit indtryk, at det næsten kræver en baggrund som tekniker at få fuld glæde af digitale løsninger til modeltog - og jeg må da også indrømme, at jeg er blevet overrasket over, hvor lidt "plug-and-play", der er over modeltog, hvis man vil køre på mere end en rundkreds eller to.

Det kan sagtens være, at mange andre brugere her på forum rent faktisk er uddannet indenfor eller arbejder med teknik - og at de har været med siden udviklingen af digitale tog uden pause og derfor har lært sig det efterhånden - men for en som mig med begrænset teknisk snilde og status af nybegynder i rigtig digitaldrift virker de eksisterende systemer svære at komme i gang med.

Rent abstrakt kan jeg sagtens forestille mig, at det kan gøres enklere end i dag, men det er jo altid i den praktiske udførelse, at problemerne viser sig, så jeg glæder mig til at følge med, når I viser noget mere om, hvordan I får det til at fungere. Som udgangspunkt skal der dog ikke være tvivl om, at jeg vil tage imod lidt innovation med kyshånd, hvis det virker... Wink


Efter at have holdt pause siden barndommens helt primitive baner, syntes jeg at jeg skulle have nogle af alle de fine danske modeller, jeg havde samlet ud at køre. Så jeg startede op med et ret lavt ambitionsniveau til "banen i børnværelset:": Der skulle være en plade med nogen skinner og så ud at køre med de skøre. Jeg vidste lige grundlæggende, hvordan man kører digitalt, så der var ingen grund til at lave isolerede strækninger etc, man kunne jo køre flere tog uden problemer.  At bygge en dekoder ind i et sporskifte, kunne jeg også lige finde ud af. Men det hele udviklede sig.
Så lige pludselig står jeg med bane, hvor alting er så godt som på plads, men hvor jeg er begyndt at ærgre mig over, at jeg ikke har isoleret nogle strækninger, så jeg kunne begynde at lege med mulighederne for lidt mere avanceret togdrift.

Så mit råd til DSB1989: Start med det helt simple, men sørg for at lave de afsnit, du mener at kunne få brug, hvis ambitionsniveauet stiger. Hvis du får lyst til magicrail som virker befriende enkelt kan du jo alligevel gøre det senere. Men de isolerede afsnit giver et frit valg.

Jeg kunne selv overveje magicrail,
fordi jeg netop har en bane, hvor alt er skruet sammen uden isolerede strækninger .
Men vi har det nok allesammen sådan, at vi gerne vel se nogle praktsike erfaringer.

Mvh. Niels

Like 0 kan lide
Top

Picture

Chris Oslo

Oslo Norway

Indlæg: 1

PB

Hei Ulrik,    Jeg er, som mange, en som nylig har vendt tilbake mine barndoms gleder. Desverre kjenner jeg ingen youtuber i Norge med faste videoer om modelltog. Du kan kanskje forsøke å sende en nyhetssak til Modelljernbaneforening i Norge. https://www.mjf.no/om-mjf/kontakt-oss/   Lykke til med prosjektet!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsør

Stationsbestyrer

Indlæg: 99

PB  Hjemmeside

Hej Ulrik

Det er altid spændende når, nogen kommer med nye gadgets til modelbanen og, jeg synes dit produkt, ser ud til at være et bud på et tidssvarende bremse- og hastighedsmodul mere end en egentlig ”revolution” i måden at kører med modeltog på. Men det afhænger jo af øjnene, som ser.

Demonstrationerne på videoerne tager udgangspunkt i meget simple modelbaner, hvilket er helt fint til at illustrere principperne men, det udløser også en række spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svar på i videoerne:

1)
Er der en øvre grænse for, hvor mange tog og signaler produktet kan holde styr på samtidig?
Hvis ja, hvor ligger den grænse?

2)
Produktet styres, som jeg forstår det, via en app på telefonen og kan operere i ”automatisk”- eller ”manuelt” mode. Manuelt mode bruges f.eks. ved rangering men, er det muligt at køre et tog manuelt, mens de øvrige tog fortsætter på automatikken?

3)
Skal hvert enkelt tog registreres i appen eller, henter produktet selv information i digitalstyringen om, hvilke tog, der er på banen?

4)
Du ligger også stor vægt på, der kun skal bruges to ledninger og, i den ene video snakker du om ”kun een forbindelse til layoutet” Men så snart et layout kommer over spisebordsstørrelse, vil de fleste strømføde banen for hver meter eller to, for at sikre at, digitalstyringen fungerer optimalt. Er det noget, der kan influere på produktets funktionalitet?

Snakker vi endnu større layout, vil banen skulle opdeles i isolerede sektioner, der hver forsynes fra en booster. Hvordan fungerer dit produkt under de forhold?

5)
Dine videoer tager udgangspunkt i at, banen kontrolleres fra en eller anden form for digital ”command station” men, jeg tror rigtig mange modelbaner betjener signaler og sporskifter enten lokalt ved sporskiftet, eller via sportavler omkring banen.
Hvordan er dit produkts muligheder for at samarbejde med den form for styring?

6)
En rigtig interessant feature, jeg lagde mærke til, er muligheden for at indlægge ”hastighedsnedsættelser” på banen hvor, togene så sætter farten ned, og først accelererer igen, når hele toget er forbi hastighedsnedsættelsen. Men det kræver jo at, systemet kender toget længde.
Kan man, mens anlægget kører, ændrer på et togs oprangering (f.eks. et godstog udsætter vogne på en station, inden det fortsætter til næste station), indtaste den nye længde på toget, og så sende det ud i trafikken igen, uden at skulle standse hele trafikken?

7)
På videoerne ser man at, produktet er koblet til en trådløs router. Er det fordi systemet hele tiden skal være i kontakt med appen i mobiltelefonen for at fungere?

8:
Er de muligt at tilgå systemet fra flere mobiltelefoner med appen installeret samtidig? Her tænker jeg på f.eks store klubanlæg hvor, der er flere forskellige personer, som betjener banen samtidig forskellige steder. Eller er produktet primært rettet imod layouts hvor, togene udelukkende kører automatisk via en digital kontrolenhed.

9)
Og så et vigtigeste spørgsmål: Hvad er PRISEN???

10)
Min egen modelbane er konstrueret med det formål at, beskæftige flest muligt på den plads, der er
til rådighed. Dvs at, hvert eneste tog har sin egen fysiske lokomotivfører, som kører toget, holder øje
med signaler og, bremser hvis de viser stop.
Her kunne dit produkt måske være interessant, såfremt det er i stand til, i stedet for at bremse
togene før signalerne, at overvåge togene og, gribe ind og bremse et tog før første farepunkt efter et
signal, såfremt lokomotivføreren ikke selv stopper før signalet.
Kan systemet det?

__________________

Hilsen Skovsør

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
YouTube og Facebook: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 3 kan lide
Top

Picture

ulrikqk

Indlæg: 10

PB

Jeg skal prøve at besvare nogen af spørgsmålene nu, og andre må vente et par måneder. Forbehold for ændringer  Wink

1) 16 kørende tog pr. booster/kommandocentral. Denne grænse er valgt, fordi du neppe kan have flere tog med 3A/5A strøm. Ubegrænset mængde stillestående tog. Ingen grænse på antal signaler.

2) Ja, alle tog styres manuelt, med mindre du aktivere den magiske funktionstast på toget, fx F4. Da vil dette tog blive automatisk og køre maks hastighed frem til næste signal. Dette kaldes vel spontan-run for computerstyrede systemer.

3) -

4) Nej, du vil stadig strømføde anlæget som i dag. Hvis du anvender boostere skal du bruge flere af de "bokse" jeg viser i videoen. Altså en "boks" direkte på udgangen af alle boostere.

5) Så længe de er digitalt styret, så er det problemfrit. Er de elektrisk styret, men ikke digitalt, så må der lidt mere til.

6) Ja, det kan ændres on-the-fly.

7) Både ja og nej. Systemet fungerer uden app'en, det er "boksen" som styrer alt. App'en anvendes kun for at ændre indstillinger. Men du vil nok anvende app'en en del. Bl.a. har du netop ønsket at ændre længden af togene efter rangering  Smile Ved afsporing kan det også være nødvendigt at anvende app'en, så du vil have brug for en trådløs router.

8 ) Ja det er tænkt at flere app'er kan være tilkoblet på en gang.

9) -

10) Dette er kun et spørgsmål om software.

mvh. Ulrik, Railmagic

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 473

PB  Blog

Hej Ulrik

Når der køres med flere tog og skjulte sænkebaner har man af og til en udfordring med tabte vogne. Hvordan håndtere du det så utilsigtede sammenstød undgås ?

Da jeg har 140+ tilbagemeldinger som styre både position og max hastighed for en strækning, samt kontrollerede nedbremsninger og mm præcise stop. Vil det være interessant at høre om/hvordan det udføres ?

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikqk

Indlæg: 10

PB

Hej Jan,

Hvordan løser du det problem i dag? Anvender du strømforbrug-i-sidste-vogn metoden? Det er ikke en problematik jeg arbejder på, men der kan være flere løsninger.

mvh. Ulrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 473

PB  Blog

Hej

Da jeg køre Marklin K skinner har jeg separeret højre/venstre sinnestykke og detektere om der er kortslutning med S-88 modul.

I de sidste 30 år jeg har bygget bane har jeg løbende tabt vogne og ved at det sker. Du kan også risikere et drift stop hvis du f.eks. beregner hvor toget med en vis hastighed burde være. KGB metode fejler aldrig.... tillid er fint, kontrol er bedre, men eksakt viden er best,

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 318

PB

 

Noget angående dette nye styresystem ?   Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 310

PB

Ikke mig bekendt, det kom, det gik igen. Måske hører vi snart noget, det er det indtryk jeg får. 

Men som andre også er inde på, så er det svært at se hvordan det skal virke. Jeg venter spændt. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 318

PB

 

Håber virkelig, projektet lykkedes - det lyder / lød ihvertfald spændende.    :)

 

Hjemmesiden bærer dog ikke præg af fremskridt - Men lad os håbe, det skyldes travlhed med udvikling af projektet.    :)

 

http://www.railmagic.com

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikqk

Indlæg: 10

PB

Hej alle,

Du har helt ret Kim, travlhed. Responsen på hjemmesiden var fantistisk, så da målet var nået, afsluttede jeg aktivt at tiltrække flere.

Nu er folk begyndt at efterlyse information, så der vil blive udsendt et nyhedsbrev i de kommende dage.

Jeg kan se at der er tilmeldt en håndfuld danskere til nyhedsbrevet efter at jeg sluttede med reklamer. I kommer nok her fra Sporskiftet, så velkommen til Jer.

Men altså, vi er i rute!  Smile

mvh. Ulrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 318

PB

 

Hvor er det skønt at høre - Jeg er ihvertfald meget spændt på, at høre mere om projektet...    :)

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.