Har du drømt om en lille hyggelig færge på dit anlæg, men har ikke plads til en "rigtig" jernbanefærge?
Så kan du finde inspiration i den nye bog "Danske træfærger - som vi så dem".
Det er den første samlede bog om de små typiske danske bilfærger af ege- og bøgetræ, der på mere end 20 danske overfarter gjorde tjeneste, ja - et par af dem sejler faktisk stadigvæk!
Med mere end 200 farveillustrationer, og i øvrigt også et par tegninger af de to hovedtyper, portrætteres alle de 25 træfærger, der fra 1924 til 1973 blev bygget i Danmark, og der er masser af stemning og inspiration fra både færger og havne.
Se mere på www.træfærger.dk om den nye bog, som sendes ud i uge 47. Forfatteren er Anders Riis, der tidligere har skrevet om både færger og jernbaner i flere bøger, tidsskriftet "Jernbanen" og "Spor og Baner". Han står også bag de fleste fotos i bogen, men også kendte jernbanefotografer som Hans Jørn Fredberg og Erik V. Pedersen har leveret historiske billeder til bogen.
Her bliver detaljerne ikke gemt væk i mikroskopiske fotos - bogen indeholder mere end 50 stemningsfulde og detaljerige helsidesfotos. Format A4 tværformat, indbundet. Vejl. pris 289 kr. (plus levering), men du kan endnu nå at bestille bogen til forudbestillingsprisen 219 kr. (plus levering) nogle dage endnu. Se hvor længe og hvordan på www.træfærger.dk !
Venlig hilsen
Anders Riis
Udkik
Indlæg: 7
Lige en sidebemærkning: Selv om træfærgerne i princippet ikke har noget med jernbanerne at gøre, havde én af dem togforbindelser med i sin fartplan - helt til færgen gik ud af fart i 2013. Ja, overfarten bruger fortsat togforbindelserne i sin fartplan.
Det drejer sig om Hundested-Rørvig overfarten, hvor Lokalbanen/HFHJ har sit trinbræt Hundested Havn under 100 m fra færgelejet, som træfærgerne "Skansehage" og "Korshage" (2) betjente fra de var nye i hhv. 1959 og 1964 og frem til 2013, da "Skansehage" blev afløst af den nye færge "Isefjord".
Direkte naboskab mellem træfærger og tog var der også i Stubbekøbing (træfærgen Ida Stubbekøbing-Bogø fra 1959 til SNNBs nedlæggelse 1966), Kragenæs (træfærgen Ørnen Kragenæs-Fejø fra 1931 til 1952), Rudkøbing (træfærgerne Vemmenæssund og Vemmenæssund II fra 1925 til 1942), Holbæk (havnebanen og Orøfærgen fra 1958), Svendborg med Ring-Andersens Træskibsværft og Drejøfærgen fra 1969 til 1973.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Jeg var så heldig, at denne bog var blandt julegaverne.
Og hvor er det dog en dejlig bog: Først og fremmest en billedbog med en lille smule tekst - store, flotte billeder. Ikke blot de "jernbane-tossede" i familien kunne lide den - alle skulle se den igennem, og alle faldt for den nostalgi, der rammer enhver af os, der har rejst rundt i det danske land.
Der er iøvrigt en overfart mere med, der nok er af endnu større interesse for jernbane-freaks: Hvalpsund-overfarten.
Bogen kan kun anbefales.
PS: Det ville dog nok have været dejligt, hvis man havde brugt lidt mere krudt på korrekturlæsning: Orddelinger som "Nor-dsøen" gør den ikke nødvendigvis lettere at læse...
MVH
Lars