Hej alle
Så er det endeligt besluttet ... Østerport station kommer i model!
For et par år siden foreslog jeg Andreas Pötzsch (som også stod bag Lystrup station), at Østerport station ville være en oplagt model. Andreas har arbejdet on/off på en prototype siden - og jeg har loddet stemningen rundt omkring. Da den første bestilling nu er løbet ind, har Andreas besluttet at sætte stationen i produktion.
Der er tale om håndbyggede færdigmodeller i laserskåret karton, der bygges på bestilling - og de er ikke billige.
Stationen kan bestilles i enten 1:87 eller 1:100. Modellen passer på en plade eller et modul på hhv. 70 x 115 cm eller 60 x 100 cm. Vejbroen (Oslo Plads) medfølger ikke. Der er 6 gennemgående spor under Østerport station (2 til S-tog, 2 til regionaltog og 2 spor uden perronadgang).
Modellen koster kr. 6.000,- i 1:100 og kr. 6.900,- i 1:87.
kr. 1.500,- pr. perron med tag. Ønsker nogle at få rumindretning, lys eller andet bygget, kan det også leveres.
Bestillinger sendes direkte til Andreas på timeout.online@mac.com
I mine øjne er Østerport station meget spændende som model på et anlæg. Den har storbystemning over sig, men fylder ikke ret meget. Den kan (ligesom forbilledet) placeres op mod et hjørne, og det er et oplagt sted at lave en synlig opstillingsbanegård med f.eks. sovevogne.
Den kan tillige også bruges til modulkørsel, da stationens størrelse gør, at den kan være på et enkelt modul.
Og her er billederne af prototypen. Bemærk at der er steder, hvor der er for store gab mellem f.eks. karnapper og tag. Det vil blive rettet i den færdige version. Bemærk detaljeringen af mursten og tagplader. Det opnås ved at lade laseren gravere i overfladen.
Fortæl os gerne, hvad I synes om modellen.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Den er virkelig flot!
Du skal vel selv igang med at bygge en modul station med den flotte bygning????
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Det er nydeligt og gennemarbejdet ser det ud til, men jeg stod altså af da jeg nåede til "1:100"! Hvorfor producere noget så lækkert i underskala?
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
ventrikel
Næstved
Indlæg: 158
Lidt ærgerligt at lave modellen i 1:100.
unne sikkert have været afsat i større antal i en mere korrekt størrelse. Blot 1:90 ville have været acceptabelt.
Torben
AndreasP
Indlæg: 2
Hej AndreasM,
Østerport st. er tegnet op i Illustrator og bygget in 1:100. Tegningerne kan skaleres op eller ned, så det er muligt at fremstille et model i Spor 0, H0 eller i Spor N skulle der være den rette efterspørgsel.
med venlig hilsen
Andreas Pötzsch
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Efterspørger HELT klart 1:87 udgave frem for 1:100. Da jeg køber lokomotiver og vogne der er eksakt 1:87. Så skal resten jo også passe.
Men når det er skrevet, så stor ros her fra. Fantastisk flot model
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Andreas Pötzsch har allerede svaret her ... men for at tydeliggøre det, så kan modellen sagtens leveres i andre skala ... også 1:87.
Andreas regner nok lidt på mål og pris i 1:87, så vi kan tilfredsstille alle.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Jan-Eddie
Indlæg: 79
Hej Per.
Det er en meget meget flot model. Det er synd at skifertaget har fået brede fuger mellem de enkelte sten. Det er måske produktionsteknisk betinget, men fugerne bør være 0,0dut altså næsten usynlige. Held og lykke med produktionen.
Jan-Eddie
1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
hold da op... super flot, og kæmpe stor... hvor mange pri
vate anlæg har plads til den? for ikke
at snakke råd? hvad vil den koster? 5 - 7000,- jeg har ikke plads, nøjes med Østbanegården fra Århus
nå... det stod der 6000,- + det løse.... 
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Det må siges at være et meget prisværdigt initiativ at sætte en så omfattende model i produktion. Personligt syntes jeg ikke at nedskaleringen til 1:100 er så tosset igen, bevares man kan da altid se sig blind på tilstræbelsen i at nå 1:87 for enhver pris, men hvordan vil stationen tage sig bedst ud på modelbanen hvis ikke resten er i 1:87 ?
Her tænker jeg f.eks på perronlængder, og uden at kende den nøjagtige perronlængde på denne station, så kunne man godt ramme nogle modelperronlængder på de første 3 og en halv meter. Læg dertil ind og udkørselsarealer og vi har forlængst passeret 99 procent af hvad der kan stå i et privat hjem.
Min pointe er altså at 1:87 ikke altid nødvendigvis er en hellig ko som for alt i verden skal overleve, når man bygger modelbane vil man altid på et tidspunkt komme til at slagte den hellige 1:87 ko.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det er så absolut en flot model.
Hvis ikke jeg havde besluttet mig for et andet stationsprojekt, så havde jeg med stor sandsynlighed bestilt en.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
fjorbak
Indlæg: 583
Hej alle
Jeg kan forstå at prisen for Østerport er omkring 6-7000 kr, det er en fantastisk flot station, men for at kunne holde prisen nede må det da kunne lade sig gøre at selv at kunne samle den, men det er jo ikke den lille hjemme modelbygger som skal have den derhjemme men flot er den.
En anden ting, når man hører at man er tilfreds med 1:100 er jeg da af den mening hvorfor ikke den skala som vi kører i 1:87, mindes da alle de diskutioner som gennem tiden har været fra forskellige om dette størelsesforhold, og lige netop her vil man kunne få det rette mål, lækkert. Men mange penge.
Undskyld min måske negative udladning.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej alle
Jeg kan forstå at prisen for Østerport er omkring 6-7000 kr, det er en fantastisk flot station, men for at kunne holde prisen nede må det da kunne lade sig gøre at selv at kunne samle den, men det er jo ikke den lille hjemme modelbygger som skal have den derhjemme men flot er den.
En anden ting, når man hører at man er tilfreds med 1:100 er jeg da af den mening hvorfor ikke den skala som vi kører i 1:87, mindes da alle de diskutioner som gennem tiden har været fra forskellige om dette størelsesforhold, og lige netop her vil man kunne få det rette mål, lækkert. Men mange penge.
Undskyld min måske negative udladning.
Færdigmodel blev besluttet udfra et simpelt logistisk synspunkt. Forventet antal solgte modeller af Østerport er meget lavt - vi er gået ud fra, at det bliver UNDER 10 styk. Hvis modellen skulle udvikles som et byggesæt med samlevejledning, skulle der produceres flere prototyper, byggevejledninger, prøvebygges m.m.
Det ville fordyre projektet så meget, at prisen for en enkelt station ville blive mindst 4 gange højere.
Og som vi allerede har skrevet, så kan du sagtens bestille modellen i 1:87. Esben har fint redegjort for, de tanker vi har gjort os ved at bygge i 1:100. Det er klart, at når vi ser gamle Heljan-bygninger i 1:100, ser de alt for små ud. Men når modellen er så stor som Østerport, så bliver det ikke specielt tydeligt.
Prisen i 1:87 kommer, når Andreas har regnet den ud.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
hold da op... super flot, og kæmpe stor... hvor mange pri
vate anlæg har plads til den?
Jeg har løst skitseret på Østerport flere gange - og den fylder faktisk ikke specielt meget. Selve stationen kan være på 1 meter. Selvfølgelig vil længere perroner være mere tro mod virkeligheden. Derudover skal der være noget sporudfletning på begge sider. Hvis man er kreativ kan det være på ca. 1 meter - altså kan stationen være funktionsdygtig på 300 x 60 cm (i 1:100).
Jeg vil snarest lave et inspirationsforslag til en sporplan.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej alle
Så har Andreas regnet prisen ud i 1:87 - den er kr. 6.900,- for bygningen. Den oprindelige tekst er nu redigeret.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
volvo
Indlæg: 245
Den station er vel nok flot. Havde jeg råd og plads skulle jeg bestille et ex nu idag men desvärre.............Virkelighedens station kan jeg nok takke mit toginterresse for tror jeg.
Som dreng boede vi i Nyboder (et boligområde) som ligger nogle få hundrede meter fra stationen. Så tit jeg kunne var jeg på banegården og nöd den specielle stemning der. Som mest var jeg nede på perronnen for at se når de store damplokomotiver ankomme og köre igen. På godsbanegården lidt längere borte legede vi også en del. Ingen tänkte på hvor livsfarligt dette var. Vi drenge var vel omkring 6-7 år.
Noget af det bedste var at stille sig på broen over til Östre Anläg og lade damplokomotiverne passere under en. Resultatet blev ofte at man blev lidt sort i hovedet og i töjet men det var nok mest mor som klagede....jeg gjorde det ikke...Akja..
cbt
Indlæg: 1.165
Den station er vel nok flot. Havde jeg råd og plads skulle jeg bestille et ex nu idag men desvärre.............Virkelighedens station kan jeg nok takke mit toginterresse for tror jeg.
Som dreng boede vi i Nyboder (et boligområde) som ligger nogle få hundrede meter fra stationen. Så tit jeg kunne var jeg på banegården og nöd den specielle stemning der. Som mest var jeg nede på perronnen for at se når de store damplokomotiver ankomme og köre igen. På godsbanegården lidt längere borte legede vi også en del. Ingen tänkte på hvor livsfarligt dette var. Vi drenge var vel omkring 6-7 år.
Noget af det bedste var at stille sig på broen over til Östre Anläg og lade damplokomotiverne passere under en. Resultatet blev ofte at man blev lidt sort i hovedet og i töjet men det var nok mest mor som klagede....jeg gjorde det ikke...Akja..
Tak for historien.
Det her er noget af det, som modeljernbaner - hvor det drejer sig om en (nogenlunde) korrekt gengivelse af virkeligheden i model - er i stand til. Ved synet af de (nogenlunde) korrekte modeller får det minderne til at vælte frem, også hos dem, der ikke interesserer sig for jernbaner eller modeljernbaner.
Det er sq fedt - og det er med til at løfte vores hobby op på et højere plan
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Det ser du til at være en ret flot model af Østerport. Da stationen, som egentlig skulle være revet ned, er ombygget flere gange, kunne jeg godt tænke mig at få lidt at vide om hvilket tidspunkt I har stræbt efter at ramme med modellen.
Et billede taget på lidt større afstand ville nok give et bedre intryk af den samlede bygning og dens farver. Den virkelige bygning er jo i mørk-røde mursten, frønt bindingsværk og mørk-gråt, næsten sort tag.
Jeg har ikke tænkt mig at anskaffe denne flotte model, den ville blive alt for stor i 1:45.
Merete
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Modellen som Andreas har bygget er en prototype, baseret på stationens udseende fra 1984-2002. Men Andreas kan godt lave den, så den bliver korrekt til epoke III. Tårnet blev nemlig erstattet af en kommandopost i 1923 - og det blev først genskabt i 1984. Vi tænker dog, at de fleste modeljernbanefolk hellere ville have tårnet og en ukorrekt model.
I 2002 blev der tilbygget en ekstra bygning i forbindelse med LOKO-projektet, der gav flere spor og perroner.
Jeg har scannet en tidlig prøve af murværket, så man bedre kan se detaljer og farver. Se bort fra de manglende mursten - det er bare en prøve.
I øvrigt vil den "kun" fylde ca. 140 x 230 i spor 0. ;-)
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
AndreasP
Indlæg: 2
Hej alle
Siden Per og jeg præsenterede modellen af Østerport Station her, har jeg fået en hel del ris og ros.


Udover tilkendegivelserne her, har jeg også fået en hel del mails med forespørgelser om levering, forbedringsforslag m.v.
Jeg vil gerne benytte dette indlæg til at besvare nogle af spørgsmålene og give en status af projektet.
Spørgsmålet som blev stillet igen og igen var, hvorfor modellen ikke er i størrelse H0. Det har jeg taget til efterretning! Modellen er godt på vej i H0.
Her ses kernen af H0-udgaven med dele af taget monteret.
At rette de oprindelige tegninger fra 1:100 til H0 gik ikke så hurtig, som jeg troede.
Selvfølgelig skal alle tegningerne “bare” skaleres op, men da kartontykkelsen af kernen også i H0 er 2 mm, så skulle alle falsene til samlingerne rettes tilbage.
Og dem er der rigtig mange af!
Samtidig har jeg i starten af denne process forsøgt at forenkle hele konstruktionen, så det er nemmere at samle det hele bagefter.
Stationen bestå nu af tre selvstændige elementer: Tagkonstruktionen, stationsbygningen på gadeniveau og perronniveauet med tunnelerne.
Da tunnellerne nu er i et seperat bygningsmodul, ville det kunne tilpasses i højden. Det giver plads til køreledninger og/eller C-skinner.
Det var en kort status af projektet. Jeg glæder mig fortsat til at modtage spørgsmål og forslag.
Mvh.
Andreas Pötzsch
PS
For at mindske materialespillet afprøver jeg alle dele først på en mindre udgave (N).
Her er et par billeder af N-udgaven. Det giver et indtryk af, hvor mange dele hele stationen består af:
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Wow. Fantastisk projekt!!!
(Droemmer om Helsingoer Station)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Maestro
Indlæg: 2
Hej Per, fik du nogensinde lavet det inspirationsforslag til en sporplan for Østerport? Andreas har lavet et eks. af stationen til mig, som jeg vil glæde mig til at bygge ind, og det ville være en stor inspiration at se dit forslag :-)
Mange hilsner, Michael
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Michael
FEDT! Jeg troede at projektet var gået i stå. Du må meget gerne dele nogle billeder af den færdige station. Hvilke skinner bruger du? Hvor meget plads har du tænkt dig at bruge?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Maestro
Indlæg: 2
Hej Per,
nej, projektet lever skam, og jeg er blevet den lykkelige ejer af denne meget smukke udgave af Østerport!
Den vil blive mit anlægs centrale punkt - og jeg kører Märklin K. (er som du medlem af Märklin Insider i DK - men desværre meget passivt medlem pga. mit arbejde).
Jeg er meget glad for, at Andreas fandt tid til at bygge den -og så så smuk!
Mange hilsner, Michael
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Hej Andreas
kan man købe Østerport station?
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
.
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
God aften
Først synes jeg at der fra min stol skal lyde et højt hurra for en så ikonisk model ”i den valgte størrelse” (1:100, 1:87 og 1:45)!
Og så er 1:100 da slet ikke så tosset for en så stor model på et H0 anlæg. Men er man ubetinget tilhænger af at alt er målkorrekt, har man jo så også travlt med skinneprofiler, flanger, bogieudsving, kurver, grader på sporskifter, overhøjde, overgangsbuer, koblingsstørrelser m.v. Og så skal man alligevel sætte 4 – 5 meter af til stationsarealet alene, hvis man ønsker at gøre det så korrekt som muligt i 1:87!
Det er flot arbejde der er lagt til grund for modellen og må have kostet i hundredvis af timer (tør slet ikke tænke på timeløn) på opmåling og senere tegning i 3D for at få delene til at passe sammen, udskæring og her de anvendte materialer, der heller ikke er billige. Så jeg synes prisen er meget fornuftigt sat!
Når jeg tænker på hvad industrimodeller i H0, 0 og 1 koster, især i de større størrelser, vogne til 4-6000,- kr., lokomotiver fra 10.000,- kr. og opefter, er de angivne priser faktisk overordentligt rimelige. Men også i H0. F. eks. en fransk damper 241A fra Märklin ca. 5500,- kr!! Jeg synes det er iorden at der også er lidt til videreudvikling og at man bliver honoreret for ens arbejde.
Utilfreds med prisen, lav skidtet selv, så nemt er det vel!
Tillykke med det flotte resultat.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Skal nu ikke selv have modellen, har ikke plads til en sådanne i min størrelse 1. Men jeg glædes over at andre kan få modellen, nok mest på klubplan.
NB, NB: Pas på jeg selv og jeres!
Steff