Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Østerport station i 1:87 og 1:100

Hej alle

Så er det endeligt besluttet ... Østerport station kommer i model!

For et par år siden foreslog jeg Andreas Pötzsch (som også stod bag Lystrup station), at Østerport station ville være en oplagt model. Andreas har arbejdet on/off på en prototype siden - og jeg har loddet stemningen rundt omkring. Da den første bestilling nu er løbet ind, har Andreas besluttet at sætte stationen i produktion.

Der er tale om håndbyggede færdigmodeller i laserskåret karton, der bygges på bestilling - og de er ikke billige.

 

Stationen kan bestilles i enten 1:87 eller 1:100. Modellen passer på en plade eller et modul på hhv. 70 x 115 cm eller 60 x 100 cm. Vejbroen (Oslo Plads) medfølger ikke. Der er 6 gennemgående spor under Østerport station (2 til S-tog, 2 til regionaltog og 2 spor uden perronadgang).

Modellen koster kr. 6.000,- i 1:100 og kr. 6.900,- i 1:87.

kr. 1.500,- pr. perron med tag. Ønsker nogle at få rumindretning, lys eller andet bygget, kan det også leveres.

Bestillinger sendes direkte til Andreas på timeout.online@mac.com


I mine øjne er Østerport station meget spændende som model på et anlæg. Den har storbystemning over sig, men fylder ikke ret meget. Den kan (ligesom forbilledet) placeres op mod et hjørne, og det er et oplagt sted at lave en synlig opstillingsbanegård med f.eks. sovevogne.
Den kan tillige også bruges til modulkørsel, da stationens størrelse gør, at den kan være på et enkelt modul.

Og her er billederne af prototypen. Bemærk at der er steder, hvor der er for store gab mellem f.eks. karnapper og tag. Det vil blive rettet i den færdige version. Bemærk detaljeringen af mursten og tagplader. Det opnås ved at lade laseren gravere i overfladen.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

 

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

 

Fortæl os gerne, hvad I synes om modellen. Smile

Mvh. Per

 

 

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 6 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Den er virkelig flot!

Du skal vel selv igang med at bygge en modul station med den flotte bygning???? Wink

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 1 kan lide
Top

Picture

AndreasM

LKF

Indlæg: 79

PB  Hjemmeside

Det er nydeligt og gennemarbejdet ser det ud til, men jeg stod altså af da jeg nåede til "1:100"! Hvorfor producere noget så lækkert i underskala?

Like 1 kan lide
Top

Picture

ventrikel

Næstved

Indlæg: 155

PB

Lidt ærgerligt at lave modellen i 1:100.

unne sikkert have været afsat i større antal i en mere korrekt størrelse. Blot 1:90 ville have været acceptabelt.

__________________

Torben

Like 1 kan lide
Top

Picture

AndreasP

Indlæg: 2

PB  Hjemmeside

Hej AndreasM,

Østerport st. er tegnet op i Illustrator og bygget in 1:100. Tegningerne kan skaleres op eller ned, så det er muligt at fremstille et model i Spor 0, H0 eller i Spor N skulle der være den rette efterspørgsel.

med venlig hilsen

Andreas Pötzsch

Like 0 kan lide
Top

Picture

joergen1978

søgende

Indlæg: 179

PB  Blog  Hjemmeside

Efterspørger HELT klart 1:87 udgave frem for 1:100. Da jeg køber lokomotiver og vogne der er eksakt 1:87. Så skal resten jo også passe.

Men når det er skrevet, så stor ros her fra. Fantastisk flot model Smile

__________________

Jørgen Rasmussen

medlem af FREMO, Stambord Vejen.

Køre Dansk epoke 4c-6

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Andreas Pötzsch har allerede svaret her ... men for at tydeliggøre det, så kan modellen sagtens leveres i andre skala ... også 1:87.

Andreas regner nok lidt på mål og pris i 1:87, så vi kan tilfredsstille alle. Smile

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 71

PB

Hej Per.

Det er en meget meget flot model. Det er synd at skifertaget har fået brede fuger mellem de enkelte sten. Det er måske produktionsteknisk betinget, men fugerne bør være 0,0dut altså næsten usynlige. Held og lykke med produktionen.

Jan-Eddie

__________________

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

hold da op... super flot, og kæmpe stor... hvor mange pri

vate anlæg har plads til den? for ikke

at snakke råd? hvad vil den koster? 5 - 7000,- jeg har ikke plads, nøjes med Østbanegården fra Århus Smile nå... det stod der 6000,- + det løse.... Smile

 

 

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Det må siges at være et meget prisværdigt initiativ at sætte en så omfattende model i produktion. Personligt syntes jeg ikke at nedskaleringen til 1:100 er så tosset igen, bevares man kan da altid se sig blind på tilstræbelsen i at nå 1:87 for enhver pris, men hvordan vil stationen tage sig bedst ud på modelbanen hvis ikke resten er i 1:87 ?

Her tænker jeg f.eks på perronlængder, og uden at kende den nøjagtige perronlængde på denne station, så kunne man godt ramme nogle modelperronlængder på de første 3 og en halv meter. Læg dertil ind og udkørselsarealer og vi har forlængst passeret 99 procent af hvad der kan stå i et privat hjem.

Min pointe er altså at 1:87 ikke altid nødvendigvis er en hellig ko som for alt i verden skal overleve, når man bygger modelbane vil man altid på et tidspunkt komme til at slagte den hellige 1:87 ko. 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 1 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Det er så absolut en flot model.Crown

Hvis ikke jeg havde besluttet mig for et andet stationsprojekt, så havde jeg med stor sandsynlighed bestilt en.

 

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Hej alle

Jeg kan forstå at prisen for Østerport er omkring 6-7000 kr, det er en fantastisk flot station, men for at kunne holde prisen nede må det da kunne lade sig gøre at selv at kunne samle den, men det er jo ikke den lille hjemme modelbygger som skal have den derhjemme men flot er den.

En anden ting, når man hører at man er tilfreds med 1:100 er jeg da af den mening hvorfor ikke den skala som vi kører i 1:87, mindes da alle de diskutioner som gennem tiden har været fra forskellige om dette størelsesforhold, og lige netop her vil man kunne få det rette mål, lækkert. Men mange penge.

Undskyld min måske negative udladning.

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

fjorbak skrev:

Hej alle

Jeg kan forstå at prisen for Østerport er omkring 6-7000 kr, det er en fantastisk flot station, men for at kunne holde prisen nede må det da kunne lade sig gøre at selv at kunne samle den, men det er jo ikke den lille hjemme modelbygger som skal have den derhjemme men flot er den.

En anden ting, når man hører at man er tilfreds med 1:100 er jeg da af den mening hvorfor ikke den skala som vi kører i 1:87, mindes da alle de diskutioner som gennem tiden har været fra forskellige om dette størelsesforhold, og lige netop her vil man kunne få det rette mål, lækkert. Men mange penge.

Undskyld min måske negative udladning.

 

Færdigmodel blev besluttet udfra et simpelt logistisk synspunkt. Forventet antal solgte modeller af Østerport er meget lavt - vi er gået ud fra, at det bliver UNDER 10 styk. Hvis modellen skulle udvikles som et byggesæt med samlevejledning, skulle der produceres flere prototyper, byggevejledninger, prøvebygges m.m.

Det ville fordyre projektet så meget, at prisen for en enkelt station ville blive mindst 4 gange højere.


Og som vi allerede har skrevet, så kan du sagtens bestille modellen i 1:87. Esben har fint redegjort for, de tanker vi har gjort os ved at bygge i 1:100. Det er klart, at når vi ser gamle Heljan-bygninger i 1:100, ser de alt for små ud. Men når modellen er så stor som Østerport, så bliver det ikke specielt tydeligt.

 

Prisen i 1:87 kommer, når Andreas har regnet den ud. Smile

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

HNE3003 skrev:

hold da op... super flot, og kæmpe stor... hvor mange pri

vate anlæg har plads til den? 

Jeg  har løst skitseret på Østerport flere gange - og den fylder faktisk ikke specielt meget. Selve stationen kan være på 1 meter. Selvfølgelig vil længere perroner være mere tro mod virkeligheden. Derudover skal der være noget sporudfletning på begge sider. Hvis man er kreativ kan det være på ca. 1 meter - altså kan stationen være funktionsdygtig på 300 x 60 cm (i 1:100).

Jeg vil snarest lave et inspirationsforslag til en sporplan.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hej alle

Så har Andreas regnet prisen ud i 1:87 - den er kr. 6.900,- for bygningen. Den oprindelige tekst er nu redigeret. Smile

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

Den station er vel nok flot. Havde jeg råd og plads skulle jeg bestille et ex nu idag men desvärre.............Virkelighedens station kan jeg nok takke mit toginterresse for tror jeg.

Som dreng boede vi i Nyboder (et boligområde) som ligger nogle få hundrede meter fra stationen. Så tit jeg kunne var jeg på banegården og nöd den specielle stemning der. Som mest var jeg nede på perronnen for at se når de store damplokomotiver ankomme og köre igen. På godsbanegården lidt längere borte legede vi også en del. Ingen tänkte på hvor livsfarligt dette var. Vi drenge var vel omkring 6-7 år.

Noget af det bedste var at stille sig på broen over til Östre Anläg og lade damplokomotiverne passere under en. Resultatet blev ofte at man blev lidt sort i hovedet og i töjet men det var nok mest mor som klagede....jeg gjorde det ikke...Akja..

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

volvo skrev:

Den station er vel nok flot. Havde jeg råd og plads skulle jeg bestille et ex nu idag men desvärre.............Virkelighedens station kan jeg nok takke mit toginterresse for tror jeg.

Som dreng boede vi i Nyboder (et boligområde) som ligger nogle få hundrede meter fra stationen. Så tit jeg kunne var jeg på banegården og nöd den specielle stemning der. Som mest var jeg nede på perronnen for at se når de store damplokomotiver ankomme og köre igen. På godsbanegården lidt längere borte legede vi også en del. Ingen tänkte på hvor livsfarligt dette var. Vi drenge var vel omkring 6-7 år.

Noget af det bedste var at stille sig på broen over til Östre Anläg og lade damplokomotiverne passere under en. Resultatet blev ofte at man blev lidt sort i hovedet og i töjet men det var nok mest mor som klagede....jeg gjorde det ikke...Akja..

 

Tak for historien.

Det her er noget af det, som modeljernbaner - hvor det drejer sig om en (nogenlunde) korrekt gengivelse af virkeligheden i model - er i stand til. Ved synet af de (nogenlunde) korrekte modeller får det minderne til at vælte frem, også hos dem, der ikke interesserer sig for jernbaner eller modeljernbaner.

Det er sq fedt - og det er med til at løfte vores hobby op på et højere plan   Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 2 kan lide
Top

Picture

merete_np

København Ø

Indlæg: 557

PB  Hjemmeside

Det ser du til at være en ret flot model af Østerport. Da stationen, som egentlig skulle være revet ned, er ombygget flere gange, kunne jeg godt tænke mig at få lidt at vide om hvilket tidspunkt I har stræbt efter at ramme med modellen.

Et billede taget på lidt større afstand ville nok give et bedre intryk af den samlede bygning og dens farver. Den virkelige bygning er jo i mørk-røde mursten, frønt bindingsværk og mørk-gråt, næsten sort tag.

Jeg har ikke tænkt mig at anskaffe denne flotte model, den ville blive alt for stor i 1:45.

Merete

__________________

M.v.h. Merete N-P

Billede

http://husbyggeren.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Modellen som Andreas har bygget er en prototype, baseret på stationens udseende fra 1984-2002. Men Andreas kan godt lave den, så den bliver korrekt til epoke III. Tårnet blev nemlig erstattet af en kommandopost i 1923 - og det blev først genskabt i 1984. Vi tænker dog, at de fleste modeljernbanefolk hellere ville have tårnet og en ukorrekt model. Smile

I 2002 blev der tilbygget en ekstra bygning i forbindelse med LOKO-projektet, der gav flere spor og perroner.

Jeg har scannet en tidlig prøve af murværket, så man bedre kan se detaljer og farver. Se bort fra de manglende mursten - det er bare en prøve.

Billede

I øvrigt vil den "kun" fylde ca. 140 x 230 i spor 0.  ;-)

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 2 kan lide
Top

Picture

AndreasP

Indlæg: 2

PB  Hjemmeside

Hej alle

Siden Per og jeg præsenterede modellen af Østerport Station her, har jeg fået en hel del ris og ros.
Udover tilkendegivelserne her, har jeg også fået en hel del mails med forespørgelser om levering, forbedringsforslag m.v.

Jeg vil gerne benytte dette indlæg til at besvare nogle af spørgsmålene og give en status af projektet.
 
Spørgsmålet som blev stillet igen og igen var, hvorfor modellen ikke er i størrelse H0. Det har jeg taget til efterretning! Modellen er godt på vej i H0.

Oesterport_st.H02.JPG
Her ses kernen af H0-udgaven med dele af taget monteret.


At rette de oprindelige tegninger fra 1:100 til H0 gik ikke så hurtig, som jeg troede.
Selvfølgelig skal alle tegningerne “bare” skaleres op, men da kartontykkelsen af kernen også i H0 er 2 mm, så skulle alle falsene til samlingerne rettes tilbage.
Og dem er der rigtig mange af!

Samtidig har jeg i starten af denne process forsøgt at forenkle hele konstruktionen, så det er nemmere at samle det hele bagefter.
Stationen bestå nu af tre selvstændige elementer: Tagkonstruktionen, stationsbygningen på gadeniveau og perronniveauet med tunnelerne.


Østerport_st.H01.jpeg
Da tunnellerne nu er i et seperat bygningsmodul, ville det kunne tilpasses i højden. Det giver plads til køreledninger og/eller C-skinner.
 

Det var en kort status af projektet. Jeg glæder mig fortsat til at modtage spørgsmål og forslag.
 
Mvh.
Andreas Pötzsch


PS
For at mindske materialespillet afprøver jeg alle dele først på en mindre udgave (N).
 
Her er et par billeder af N-udgaven. Det giver et indtryk af, hvor mange dele hele stationen består af:

Osterport_st.N1.JPG

Osterport_st.N2.JPG

Osterport_st.N3.JPG

Osterport_st.N6.JPG

Like 2 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Wow. Fantastisk projekt!!!

(Droemmer om Helsingoer Station)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Maestro

Indlæg: 2

PB

Hej Per, fik du nogensinde lavet det inspirationsforslag til en sporplan for Østerport? Andreas har lavet et eks. af stationen til mig, som jeg vil glæde mig til at bygge ind, og det ville være en stor inspiration at se dit forslag :-) 

Mange hilsner, Michael

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hej Michael

FEDT! Jeg troede at projektet var gået i stå. Du må meget gerne dele nogle billeder af den færdige station. Hvilke skinner bruger du? Hvor meget plads har du tænkt dig at bruge?

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Maestro

Indlæg: 2

PB

Hej Per,

nej, projektet lever skam, og jeg er blevet den lykkelige ejer af denne meget smukke udgave af Østerport!

Den vil blive mit anlægs centrale punkt - og jeg kører Märklin K. (er som du medlem af Märklin Insider i DK - men desværre meget passivt medlem pga. mit arbejde).

Østerport

Jeg er meget glad for, at Andreas fandt tid til at bygge den -og så så smuk!

Mange hilsner, Michael

Like 3 kan lide
Top

Picture

joergen1978

søgende

Indlæg: 179

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Andreas

kan man købe Østerport station?

__________________

Jørgen Rasmussen

medlem af FREMO, Stambord Vejen.

Køre Dansk epoke 4c-6

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

God aften

Først synes jeg at der fra min stol skal lyde et højt hurra for en så ikonisk model ”i den valgte størrelse” (1:100, 1:87 og 1:45)!

Og så er 1:100 da slet ikke så tosset for en så stor model på et H0 anlæg. Men er man ubetinget tilhænger af at alt er målkorrekt, har man jo så også travlt med skinneprofiler, flanger, bogieudsving, kurver, grader på sporskifter, overhøjde, overgangsbuer, koblingsstørrelser m.v. Og så skal man alligevel sætte 4 – 5 meter af til stationsarealet alene, hvis man ønsker at gøre det så korrekt som muligt i 1:87!

Det er flot arbejde der er lagt til grund for modellen og må have kostet i hundredvis af timer (tør slet ikke tænke på timeløn) på opmåling og senere tegning i 3D for at få delene til at passe sammen, udskæring og her de anvendte materialer, der heller ikke er billige. Så jeg synes prisen er meget fornuftigt sat!

Når jeg tænker på hvad industrimodeller i H0, 0 og 1 koster, især i de større størrelser, vogne til 4-6000,- kr., lokomotiver fra 10.000,- kr. og opefter, er de angivne priser faktisk overordentligt rimelige. Men også i H0. F. eks. en fransk damper 241A fra Märklin ca. 5500,- kr!! Jeg synes det er iorden at der også er lidt til videreudvikling og at man bliver honoreret for ens arbejde.

Utilfreds med prisen, lav skidtet selv, så nemt er det vel!

 

Tillykke med det flotte resultat.

 

Med venlig hilsen

 

Steffen Dresler

NB: Skal nu ikke selv have modellen, har ikke plads til en sådanne i min størrelse 1. Men jeg glædes over at andre kan få modellen, nok mest på klubplan.

 

NB, NB: Pas på jeg selv og jeres!

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.