Jeg har købt følgende på Ebay:
Det var 3 + 1 nye LS Models af CIWL vogne ( 49122-1/2/3 & 49127 ) og hvor er de flotte de første to, der står på vores spisebord. Alle er Epoke III fra 1956 og den ene fra 1958
Men ud af kassen faldt også en brugsanvisning, hvor der stod "450 mm", og vores min. er 420 mm.
Ved nogle af Jer om udpakningen skal fortsætte, og det nok skal gå på 420 mm ?
Eller skal jeg sælge dem, for jeg synes det vil være synd at skære i alle disse detaljer.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Så er det første input kommet ( telefon ), og han fortalte, at det skulle være muligt med 420 mm, hvis der blev anvendt alm. bøjlekoblinger og ikke de vedlagte fastkoblinger.
Men skinnner skulle være lagt godt !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Flotte vogne (har dem selv).
Nu er du lige klar til at køre eksprestoget The Night Ferry mellem Paris Gare du Nord og London Victoria. Vogntypen (type F) er dog også set i Danmark (men ikke i faste løb).
http://cruiselinehistory.com/the-night-ferry-carried-the-duke-and-duchess-of-windsor-from-london-to-paris/
Svend
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Jeg er ikke sikker på, at de kommer med på vores færge, for det bliver færgen Hvalpsund, så mon ikke et par godsvogne i stedet ......
Så det bliver kun kørsel med 2-3 andre vogne med et damptog foran ....
Men det bliver også spændende at se, hvordan de kan komme igennem diverse sporskifter.
Du skriver, at Du også har de vogne, så på hvilke skinner kører de ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
"Du skriver, at Du også har de vogne, så på hvilke skinner kører de ?"
Lige nu holder de mest stille, så jeg kan ikke bidrage med erfaringer på andre område end udseendet. Men når/hvis de kører, er det på Roco-spor.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Steff
flot vognsæt + 1 - så tillykke
har dem også selv
er afprøvet på Tillig, Peco, Piko og Roco spor radius 2 = 42 cm og ingen problemer hverken med A kobling eller Fleischmann profi.
men er ikke sikker på Märklins radius 1 - hvilket deres korte sporskifte og kurveskift er
og lige
de kørte heroppe i lille DK som reserve og forstærkningsvogne - dog i en periode ( 1 eller 2 år ) først i tresserne som faste løb i Nordekspress !
men ellers prøv at sætte dem på sporet/banen og prøvekøre dem.
ellers kan du prøve dette trick ( idet jeg mener at de ikke er udstyret med rykbar ( længere/kortere ) koblingsarm som andre af LSmodes vogne
du skubber A koblingen ind og forsigtig kommer en klat lim på den ene ( og kun den ene ) af benene - og sætter et stykke strip på - og derefter trykker benene samme og trykker koblingen
udaf igen - så får den ca 2 - 3 millimeter mere, prøv at se om du har nogle der går stramt i !
måske er du heldig at de går så stramt at det ikke bliver nødvendigt med at sætte strippen på -- jeg har selv afprøvet metoden på diverse fabrikanter ( især Hobby trades Q mfl vogne ) og her virker det ganske udmærket - selvom stammen kan være oppe på 3 m og er tung - også på stigninger
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Det lyder altsamment godt, så stormen er løjet af og udpakningen kan fortsætte.
Men det bliver først sidst på året, når vi har fået lavet den sidste station, og kan kører hele vejen rundt, at de kommer på skinner
Vognene kommer kun til at møde min. radius 420 mm, da det kun er på industri - og havneområdet, at der bliver anvendt 360 mm ( 2221 ) og et enkelte 295 mm ( 2210 ) helt inde på en fabrik.
Og lige sporskifter er min. 420 mm, men der kan måske komme en udfordring
Men et krumt har en inder radius 360, men igen er på industri - og havneområdet, så hva' skal sovevogne der !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
gejo
Indlæg: 680
Hej Henning
Da du er en af dem, der ofte skriver i sporskiftet og udtaler dig med vægt, vil jeg tillade mig, at oplyse, at Märklins korte skift i både k- og C-skinne har radius 42,5 cm henholdsvis 43,7 cm. Märklins korte skift har en jævn bue hele skiftet igennem - altså intet ligestykke inden sporskiftetungen. Kun Märklins kurveskift er R1, ellers skal du helt tilbage til M-skinnerne for at finde sporskift med R1 (36 cm).
De bedste hilsner Gert
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Du ret / Du skal hænges ............
Men Du bliver reddet af en teknikalitet, da R er 424,5 mm ( har lige igen checket i et katalog ).
Så nu er der lidt mere luft til vognene / + 4,5 mm
Jeg havde endda fundet et katalog frem til mindste radius ( som er 295,4 ), men Du har ret, jeg havde skrevet forkert
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
ja - det har du s.. helt ret i , - men det er nu også mange år siden - jeg konventerede til 2 - skinne fra Märklin M skinner - og følger derfor ikke nok med i Märklins sporprogram som en måske burde burde - så det hermed beklaget, - men må nok hellere grave Märklin katalogerne ( dem køber jeg jo stadig! - men det er mest det rullende materiel der bliver kigget på !
) frem igen og placere dem på oplysning/viden hylden
men et spørgsmål - idet jeg jo stadig er nysgerrig - har jo læst at der kan være/er problemer med nogen fabrikanters vogne i de korte sporskifter i den afvigende gren - hvad kunne/kan det evt skyldes !! - eller er det en "flyvende snadrende fjerkræ der spises til jul og når det ikke er jul"
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
gejo
Indlæg: 680
Hej Henning
Det vil godt prøve at svare på.
I de fleste tilfælde skyldes det, at vognhjulene ikke overholder NEM 340. det er min erfaring, at når hjulene holder normen for 3-skinne, så kører de også uden problemer igennem Märklins korte skift - ja, selv dobbeltkrydssporskiftet. Så er der enkelte vogne - bl.a. Heljans B-vogne, som af anden grund ikke kunne lide R2, men det var mig bekendt også tilfældet for 2-skinne folket.
Endelig stiller Märklins kortkobling krav til overholdelsen af afstanden mellem koblingsholder og skinneoverkant - NEM 362, samt afstanden fra skinneoverkant til pufferunderkant - NEM 303 - for at undgå afsporing af lange vogne. Her kniber det desværre for begge de danske producenter.
Selv den meget udskældte E-maskine kører fint igennem de korte skift med de rigtige hjul på løberne og tenderen (Lidt kedeligt at drivhjulene ikke kan få den korrekte afstand, men det går med et enkelt hop).
Det er faktisk blot småting, der giver store problemer for 3-skinnefolket.
De bedste hilsner
Gert