Jeg har et tiltagende problem med 'stømløse' småområder på mine skinner. Jeg har testet med et voltmeter at der er strøm i hver enkelt af midterleder tappene og der er fin fobindelse på skinnerne, har forsøgt mig med en Märkin rensevogn uden det store held.
Har konstateret at når et lokomotiv går i stå ved lav hastighed (ved normal hastighed kommer det over -men det giver et blink i lyset) så skal jeg bare tilte det lidt til en side, så køre hjulene igen. Det får mig til at tro at det er slæbeskoene det er galt med.
så kan nogen give mig tip om
1. Hvis jeg vil prøve at rense slæbesko, hvad skal jeg da prøve.
2. Hvis jeg vil prøve at rense midter leder på steder jeg observere fænomenter, hvordan gør jeg så det.
Jeg har læst andetsteds her på foraet at løsningen kan være et helt sæt rensevogne fra Lux, men jeg vil egentlig gerne være sikker på at det er et skinne renseproblem, før jeg kaster en 4 til 5 tusinde korner i et sådan 'entreprenør' sæt.
Måske er spørgsmålet bare for banalt, men jeg er altså nybegynder
med venlig hilsen og med håb om forståelse
Erik Wirring
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.676
Start med et renseviskelæder fra Roco på de steder med problemer ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hvis du kan proeve med flere forskellige lokomotiver, og de alle gaar istaa de samme steder, er det vel naeppe slaebeskoen det er galt med.
I det hele taget er hele systemet med punktkontakter og slaebesko mere elle rmindre "selv-rensende" (medmindre at du har direkte RUST i foretagenet)
Er du skikker paa at det ikke er skinnerne (og/eller hjulene) der er daekket med gummi-agtigt "gunk"?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
LasseSteen
Indlæg: 1.798
Det problem har jeg også haft på mine C skinner og løsningen er som allerede foreslået Rocos rense viskelæder. Så kører alt igen :-)
Wirring
Måløv
Indlæg: 5
Jeg har bestilt et rense viskelæder og prøver det
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.074
Jeg har bestilt et rense viskelæder og prøver det
indtil det dukker op kan du jo prøve med en klud med noget sprit eller rensebezin eller isopropylalkohol på. Så vil du se hvor snavset din klud bliver, og det vil nok give dig fornemmelsen af at det er en god ide at rense skinner ofte.
Personligt er jeg mega glad for mit LUX rensevognsæt, med støvsuger og skinnerenser. Super effektivt - omend dyrt. Men godt nok dejligt når nu man har valgt at have luftledning på sin bane
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 400
På særligt genstridige midterledersteder har jeg brugt meget fint smergellærred. Det har virket 100%. Men det er selvfølgelig ikke en metode, der skal anvendes til regelmæssig rengøring og vedligeholdelse. Andre steder har jeg set folk anbefale grafit i mindre stykker eller stænger til at give bedre midterlederforbindelse, hvilket jeg ikke selv har prøvet (ved ikke om man kan bruge den slags grafit, der kan fås hos tegnematerielforhandlere).
Toftegaard
Norway
Indlæg: 121
Man kommer også rigtig langt bare med et almindeligt stykke kork (normalt til brug med sandpapir) med hvidt papir (kopi/printer) omkring. Gnub løs på skinnerne og se, hvordan papirer bliver sort. Friktionen spiller nok en vis rolle.
Mvh Toftegaard