Hej er helt ny og har ingen erfaring med k skinner eller andre skinne tyber, hvordan får i mere strøm til banen??
Kan lave en stor aflang bane, men hvis jeg sætter flere skinner til, stopper toget på vej rundt.
jeg har arvet en ret stor nedlagt bane og har ca 200 - 300 skinner der stadig ikke er brugt. og ville gerne lige prøve mig ud i den farver nye verden, det giver at have et loft der ikke bliver brugt til noget.
Men jeg har ingen andelser om hvordan, banen eller " anlægget " skal se ud.
Men er åben for alt mulig hjælp for at komme godt i gang.
Mvh Von stoff
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 604
Velkommen til verdens bedste hobby.
Bogen Modeltog af Rolf Sylvester-Hvid og Jes Buusmann kan hjælpe dig i gang med alt det grundlæggende. Du kan finde den på biblioteket både som ebog og alm. bog.
https://bibliotek.dk/materiale/modeltog_rolf-sylvester-hvid/work-of%3A870970-basis%3A27415806?type=bog
Sporplaner kan du finde lidt af på www.gleisplan.ch.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.678
Du burde fortælle lidt om hvad type du leger med ....
Er det skinner blot med to skinner eller er det midterleder ?
Du skal sikkert have nogle flere ledninger på, fordi ledningsevnen ikke er god nok.
Hvad mærke / navn står på det du styre med ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Von Stoff
Lagerarbejder
Indlæg: 2
mange tak, der vil jeg starte og nok vende tilbage med endnu flere spørgsmål
Alle togene har slæde og det er AC.
Det er analog, med den blå transfomer
K skinner, metal
Rigtyig mange tak for alle de kommentar på mit indlæg
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.678
Skal så ikke kalde det for Märklin !
Hvilke skinner er der tale om:
M skinner / det er dem med metalballast - blikunderdel
C skinner / de har en plastikunderdel i grålig farve
K skinner / det skinner med uden ballast, så du ser svellerne
Du har glemt at fortælle om det du styre banen med, så dem, der vil hjælpe dig kan se om det er analog eller digital udstyr.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
I aller første inlæg står der K-skinner.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.678
Hvis det er K skinner så er nok god latin at lave strøm forsyning for hver 2 meter skinne ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
LasseSteen
Indlæg: 1.800
Kan lave en stor aflang bane, men hvis jeg sætter flere skinner til, stopper toget på vej rundt.
Det lyder i mine ører mere som om du skal rengøre dine skinner. Hvis skinnerne har ligget et stykke tid, så bliver de snavsede og har behov for en hurtig rengøring.
)
Start med at købe eksempelvis et "viskelæder" fra Roco (Din modeltogsforhandler ved hvad du mener
Når du har rengjort dine skinner, så er jeg sikker på at toget ikke længere stopper op
Jeg kører selv med Märklin C skinner på rigtig mange meter samlet og jeg har kun strømtilslutning ét sted på banen. Det fungerer upåklageligt og endda med op til 6 lokomotiver på én gang.
Men jeg ved ikke om det er anderledes med Märklins K skinner ?
rejsing59
Laboratorie arbejdere, beton og grus industri
Sweden
Indlæg: 18
Hej,
Glöm inte vid bruk av Märklin K-räls: I en flexräls har strömmen en MYCKET längre väg att vandra så det behövs tätare strömmatning för samma driftsäkerhet.
Venlig Hilsen,
Paul
Paul
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
Vorfor har strømmen en længere vej at vandre i en flexskinne? Med stærk erfaring fra elfaget og næsten lige så meget med modeltog og ikke mindst Märklin skinner, vil jeg sige at samlingerne er det svage punkt og ikke selve skinnerne!
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
rejsing59
Laboratorie arbejdere, beton og grus industri
Sweden
Indlæg: 18
Hej,
Kanske svårt att förklara i ord...
Se på undersidan, plåtbiten där punktkontakterna sitter ser ut som en stege på vanliga rälsbitar.
På flexrälsen går den i ett zick-zack mönster vilket ger en hel del längre transportsträcka för strömmen.
Sen håller jag med dej till 100% att samlingerna är helt klart den svagaste punkten.
Venlig hilsen,
Paul
Paul
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Det er da ikke svaert at forklare, og du goer det jo osse ganske godt
Da skinnen skal vaere fleksibel, er midteleder-baandet brudt for hver 2 eller 4 sveller, saa stroemmen i midten skal zig-zag´e sig igennem hele skinnen.
Som tommelfinger-regel taeller jeg altid flex-skinnerne dobbelt, naar der skal planlaegges stroemtilslutningspunkter...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
Jeg prøver lige igen, det er samlingerne der er modstand i. Om metalfladen snor sig eller ej er fuldstændigt ligegyldigt, blikpladen er så tyk at det er lige meget.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Jeg prøver lige igen, det er samlingerne der er modstand i. Om metalfladen snor sig eller ej er fuldstændigt ligegyldigt, blikpladen er så tyk at det er lige meget.
Jeg hælder også til samme konklusion som dig Bent.
Dog kan man argumentere for at længere afstand samt en resistivitet i jern, der er mere end fire gange større end i kobber, kan være med til et ikke ubetydeligt spændingsfald, samt unødig afsætning af energi på det lange spor.
Nu er det jo ikke et datingsite, og dette er ikke en kontakt-annonce, men gode forbindelser er at foretrække rundt på banen.
De bedste helt elektriske toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.074
Vorfor har strømmen en længere vej at vandre i en flexskinne? Med stærk erfaring fra elfaget og næsten lige så meget med modeltog og ikke mindst Märklin skinner, vil jeg sige at samlingerne er det svage punkt og ikke selve skinnerne!
Jamen, den har jo længere vej fra samling til samling end den har på en alm lige M/K/C skinne.. også selvom vi skærer den ned til 180mm længde..
Jeg tænker dog ikke at det er et problem. (Set i forhold til hvor stort tab der er i samlingerne) men fakta er at strømmen skal igennem et væsentligt længere stykke materiale (rød på billedet) end på en lige skinne (grøn på billedet...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hvis Bent_P har ret, maa han komme og fortaelle det til mit multi-meter.
Fakta er ihverfald at der er mindre power efter et par flexskinner, end den tilsvarende laengde sammensat af flere 180mm skinner. (Ifoelge Bent_P burde det jo vaere omvendt, da der er 4 samlinger flere per 900mm skinnelaengde, hvis den er lavet med alm. skinnestykker.)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.678
Måske arbejder du med nye K skinner, hvor laskerne er mere stramme ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).