Jeg er så heldig at have fået nok en Artitec Stalen D vogn. De er jo ret uundværlige, når man som jeg gerne vil lege med Østerport og Københavns Frihavn, da den var fast inventar i vist nok alle Skandinavien-Holland Express tog gennem mange, mange år.
Men jeg er blevet lidt nysgerrig: Hvad betyder Stalen D egentligt? Det er et lidt sjovt navn - der må vel ligge en forklaring bag?
Og begge vogne er mærket af Artitec som epoke III; men den ene er grøn, den anden blå. Hvad betyder farven - er der nogen forskel?
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.813
'Stalen' er et hollandsk adjektiv. Det betyder 'lavet af stål'.
Jeg er bare lidt for ung til at kende den nøjagtige baggrund. Så jeg vil spørge en ældre ven.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.813
Jeg har allerede talt med ham. Bogstavet 'D' står for bagagevogne ved NS. Det faktiske navn på denne vogne er DIV og DV. Tilnavnet 'Stalen' har sin oprindelse i, at det var de første bagagevogne, der ikke var lavet af træ. Farven var oprindeligt grøn (1930'erne), men blev senere blå (midten af 1950'erne).
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.142
Tusind tak, Gert.
Jeg tænkte jo nok, at Sporskiftet var det rigtige sted at spørge om hollandsk materiel.
MVH
Lars
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 996
Under alle omstaendighder er der en hel wiki-side dedikeret til disse vogne!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stalen_D
7 blev bygget specielt til brug i DK...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.142
De skriver heldigvis ikke hvilke litra, der er tale om; det kunne hurtigt blive ret besværligt, hvis man er tilstrækkeligt meget nittetæller.
Indtil videre vil jeg dog nøjes med at være glad for mine vogne: Det er meget flotte modeller.
MVH
Lars
JaS
Maskiningeniør
Indlæg: 42
Stalen D som jeg fotograferede på Spoorwegmuseum i Utrecht Jan. 24 da jeg havde en hel dag fri inden jeg skule besøge et hollandsk firma
Mvh.
Jan
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
De var i en ganske kort periode i starten af 50erne mint grønne, kun et par år, derefter blå. Oprangeringer kan læses i "Flemmings skriverier" her : https://www.sporskiftet.dk/biblioteket/tidsskrifter/flemmings-skriverier
Tpl 6 1953:
Mo 568
Indlæg: 60
.
Mo 568
Indlæg: 60
Der findes oplysninger om alle de Hollandske plan D vogen her: https://www.seinarm.nl/. søg under STAAL Plan D og K.
Plan K er den Hollandske AB vogn som kørte i Skandinavian Holland Express.
Jeg kender kun til en sommerkøreplan hvor der har været anvendet en hel førsteklassevogn - sommeren 1965 se link: https://www.youtube.com/watch?v=Rkp6t079Q3s - minut 02:15.
Af hensyn til aflåsning af toldgods, skal baggaevogen som indsættes i inaternational trafik have sidegang.
De hollandske resjsegodsvogne som oprindeligt kørte til Danmark var den lange type NS D7601 til 7606 - med seks døre og sidegang. Denne type blev malet blå fra 1954.
De sidste år Skandinavian Holland Express kørte blev den lange udgave afløst af den korte udgave NS D6061-6100 med fire døre, som ikke oprindligt have sidegang, men blev ombygget med sidegang før de blev brugt i international trafik.
Bagagevognene er herunder udformningen med sidegang og tidspunktte for ommaling er beskrevet nærmere her: https://www.seinarm.nl/Staal/Stalen-D-bagagewagens
//Thomas Albøg Olsen