hej
jeg skal til schweitz i juni mdr, har over 14 dage i landet.
alle input på spc. hvor og hvad der er godt at se og gerne steder der er gode foto steder er meget velkommen.
jeg har aldrig været i landet før.....
er der også nogle gode modelbanen der er vær at besøge ?
glæder mig til at hører fra Jer
rigtig god sommer
hilsen
flemming
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Der er ingen tvivl - Du skal se og kører med Rähtische Bahn også kaldet Bernina Expressen -
Køb et dagkort eller 2 dage og kører så meget hjertet begærer
Bo lokalt langs banen
Det dyrt i Schweiz, så en mulighed er også at bo i Tirano / endestation og Du kan så flere gange nyde en stigning og en radius a'la R1, som i manges øjne er en dødssynd på en modeljernbane. Her tale om viadukten ved Brusio
Vi boede godt i Poschiavo
Kig f. eks.her
http://de.wikipedia.org/wiki/Berninabahn
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Hej jeg har været i Schweiz og der er en ting du skal prøve, det er Glacier Express, det må du ikke snyde dig selv for.
Prøv det her link.
www.glacierexpress.ch/
Du kan tage en tur op til Alp Grüm, spise frokost på stationen og se toget sno sig ned mod Tirano i Italien, den tur vil du aldrig glemme.
Mvh Per Nielsen
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
Nebaru
IT
Indlæg: 9
Så absolut turen fra St. Moritz til Tirano med RhB Bernina Express. Og vælg første klasse i en dedikeret udsigtsvogn. Så bliver en tog tur næsten ikke mere overvældende
Mvh Henrik
Interesser: DRG, DB, SBB, RhB og OEBB. Anlæg: DB nebenbahn Epoche 2-3, Maerklin C, mfx digital med lyd, Uhlenbrock/mobil station 2 styring.
RhB644
Rørlegger
REVETAL Norway
Indlæg: 98
Hej!
Her er der et rejsebrev på otte dage
http://www.horten-mjklubb.no/fotoalbum/#/content/jubileumstur/
http://www.webwandern.ch/
Her kandu se Landwasserviadukten fra to sider.
Gå ind på del 2 2timer og 04 minut frem til 2 timer og 18 minut
Fra FILISUR siden 2 timer og 56 minut frem til 2 timer og 58 minut
Der køre godstog på hverdagene ca.enhalvtime efter ordinert tog.
Albuladalen.Etappe 4
Gå i modsat redning (letter,ned over) Preda - Bergün,fint stop ved Albula 2 (benke)
Etappe 4 Ospizio Bernia - Alp Grüm.
http://www.rhb.ch/100-Jahre-Chur-Disentis.1804.0.htm
Her kan der vere meget at se på
http://www.swiss-pass.ch
Gelder ubegrenset på sporvogne,bus (Postbusserne) bådene,tog,gratis adgang til 400 muser
rabatter på sidebaner og svævebaner-
www.rhb.ch
www.graubuenden.ch
God tur VH Vandy
Vandy
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Hvis man kun vil se, er udsigtsvognen sikkert bedst, men vil Du også have unden genskin fra vinduet, så ind i en alm. vogn, hvor vinduerne kan åbnes
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
lekru
Indlæg: 100
Tandstangsbanen op til Rothorn er også en stor oplevelse. Der køres med skråtstillede damplokomotiver og et enkelt diesellokomotiv. Stigningsprocenter er flere steder 25%, jo jeg skrev 25%.
http://www.brienz-rothorn-bahn.ch/en/experience/steam-experiences/footplate-trip.html
Dansk epoke III.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.151
jeg skal til schweitz i juni mdr, har over 14 dage i landet.
Du skal da via Interlaken (f.eks. med ICE) til Grindelwald (lokalbane), hvor man tager toget til krydsningsstationen Kleine Scheidegg (2.000 m) og derfra videre gennem bjerget til Jungfraujoch Banegård (inde i bjerget), som med en højde på 3.454 meter er den højest beliggende jernbanestation i Europa. Jungfraujoch kaldes ofte "Toppen af Europa" i turist literatur.
Jungfraujoch har et observatorie, cletcher og isverden, som er værd at besøge også for ikke togfolk.
http://jonasen.eu/Ferier/2009/2009-02/Skiing_in_Switzerland_2009.htm
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Bjørn
Indlæg: 62
Hej Flemming
http://www.verkehrshaus.ch/ (Luzern. Byen ligger virkelig skønt ved Vierwaldstätter søen) og www.glacierexpress.ch (S.t Moritz - Zermatt ved Matterhorn) der er en lang dagstur og ikke helt billig. Zermatt er en bilfri by (kun EL-biler), hvor nærmeste parkering af biler er stationen før (husker ikke navnet), og derfra med tog/EL-bil.
Bjørn
Bjørn
3-skinne C (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Hej Flemming
http://www.verkehrshaus.ch/ (Luzern. Byen ligger virkelig skønt ved Vierwaldstätter søen) og www.glacierexpress.ch (S.t Moritz - Zermatt ved Matterhorn) der er en lang dagstur og ikke helt billig. Zermatt er en bilfri by (kun EL-biler), hvor nærmeste parkering af biler er stationen før (husker ikke navnet), og derfra med tog/EL-bil.
Bjørn
Når der skrives om Luzern på Pilatus banen ikke glemmes ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
kulle2011
Indlæg: 54
hej
tak for Jeres gode input, jeg glæder mig til min tur.
I har givet mig masser af læsestof
god sommer
hilsen
flemming
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hvis man er til damp, så skal men ikke med Pilatusbanen, der fra starten var elektrisk. Udsigten er flot, men selve togturen ikke så romatisk. Prisen er også pænt opskruet.
Men en anden bjergbane http://www.brienz-rothorn-bahn.ch/en/welcome.html kan varmt anbefales. Da jeg for en del år siden var der, kørte der stadig originale damplok af en konstruktion, jeg ikke har set andre steder, sammen med nyere damplok også nogle oliefyrede, hvis jeg husker ret.
Turen dertil kan mageligt foretage med bil, men der er også banen via Keiserstuhl ,der delvis er tandhjulsbane kan føre dig dertil.
I øverigt er det regulære smalsporsnet også værd at køre med.
Appenzellerbahn, der udgår fra Appenzell lige ved grænsen til Lichtenstein, er også delvis tandhjulsbane.
I Geis, der er en Uformet station med værksteder for banen, kan men se adskillige KRUMME smalsporede englændere -og så i Schweiz
Det har jeg ikke set andre steder!
Schweitz er bestemt ikke billigt, men vi boede på et gasthaus i Kaisersthuhl, med udsigt til banen fra værelset.
Sproget kunne jeg kun med nød og næppe klare, selvom jeg taler meget tysk til daglig
Arosabanen der udgår fra Chur er absolut også en tur værd. Vi sad i en Åben 2 akslet udsigtsvogn. Fin udsogt men den hylede og skreg i de skarpe kurver.
Banen består af 1/3 broer 1/3 tunneler og 1/3 kurver sådan ca.
Så er der naturligvis Furka bergstrecke. Den gamle strekninger der blev lukket, da man borede en tunnel gennem det hele.
En forening har overtaget driften, og siden jeg var der er banen blevet gen gemmenført til den anden side af passet, jeg husker ikke bynavnet, men læs her http://www.d-f-b.ch/
Lad være med at booke hotel i Furka
Byen man først kommer til, når man kører over st Gotthard passet, har adskillige bedre og billegere hoteller og restauranter.
Derfra kan man også tage den anden vej med regionalsmalspor. Den første del går i zigzag op ad bjergsiden- absolut værd at tage med, og til rimelig pris
Jeg ku meget mere, men det har de andre vist sagt.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
stykgods
Indlæg: 45
Gå en tur langs med Gotthardbanen, inden basistunnelen tages i brug om nogle år, der er lavet en fantastisk vandresti for os "togtosser http://www.gottardo-wanderweg.ch/.
Jeg tog nordstien i september 2008, her er nogle indtryk fra turen.
Det er ikke en strabadserende vandretur, så prøv det.
Med venlig hilsen
Frank
Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.
kulle2011
Indlæg: 54
hej
jeg kan kun takke mange gange, jeg glæder mig til vi kører på torsdag
flemming
RhB644
Rørlegger
REVETAL Norway
Indlæg: 98
Hej Flemming!
En siste opdatering.Gotthardlinjen er lukket af et stort stenras,se her.
http://www.20min.ch/community/leser_reporter/story/Felssturz-am-Gotthard...
Det er trist at den er lukket for der er der store godstog.
Ser ud til at den er lukket i 14 dage.Ønsker dig en god tur.
Vh. Vandy
Vandy