Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Smøring af vogne?

Hvor meget går I op i smøring af vognene? Altså ikke lokomotiver eller andet mekanisk og trækkende udstyr, men bare det andet, rullende materiel. Der medfølger ofte en seddel med anvisning på at komme en lille smule olie på hvert hjulleje, der som oftest er af plastik. Jeg har ikke selv kørt så meget endnu, at det gør noget, så jeg har kun smurt en lille håndfuld vogne indtil videre. Men er det noget man generelt bør gå rigoristisk op i?

Mvh Claus

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Godsbanen skrev:

Hvor meget går I op i smøring af vognene? Altså ikke lokomotiver eller andet mekanisk og trækkende udstyr, men bare det andet, rullende materiel. Der medfølger ofte en seddel med anvisning på at komme en lille smule olie på hvert hjulleje, der som oftest er af plastik. Jeg har ikke selv kørt så meget endnu, at det gør noget, så jeg har kun smurt en lille håndfuld vogne indtil videre. Men er det noget man generelt bør gå rigoristisk op i?

Mvh Claus

Der er ingen tvivl om at hvis et pinolleje i plast- med en Aksel i metal kører længe. Ja så bliver der udviklet en hvis varme. Er akslen så tilmed ikke helt glat, så bliver friktionen større. Så vil der være en reel risiko for at plasten "smelter" det er jo ikke sådan at hele akselholder delen smelter fuldstændig- men den del hvor akslen kører, kan deformere. Det vil så igen give en tungtløbene vogn og større friktion osv osv.

Så da opgaven med at smøre er relativt lille Ja så er det da bare at gøre det...? 

Er der et metalleje i vognen - så hører du hurtigt hvorfor det er en god idé at smøre lejerne  Big smile

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.